This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.
Solved

Ikea lampen, wat werkt wel en wat niet?

B3rtB3rt Member
edited September 2017 in Nederlands
Wij gaan morgen naar de ikea en ik wil daar eens kijken naar de ikea draadloze lampen.

Wat me echter niet geheel duidelijk is of Homey de lampen nu direct ondersteund of dat je toch een dimmer of hub nodig hebt.

Maw kan ik bv gewoon een draadloze lamp van 9,95 kopen en deze direct aan Homey koppelen en dan bedienen of heb ik ook nog een controller/dimmer/switch van ikea nodig om met de lamp te kunnen bedienen etc..
Tagged:
«13

Comments

  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited September 2017
    Het staat in de app omschrijving, in het algemene topic  en in de wat is nieuw die je kreeg na de installatie van 1.5 maar de lampen (let op Zigbee apparaten) zijn direct aan Homey te koppelen. Gewoon bij de app kijken en even zoeken op het forum is een kleine moeite.
  • Gaaf, ik zou ook graag wat lampen kopen om ook ervaringen met ZigBee op te doen. Helaas beschikt de vestiging in Amersfoort al voor lange tijd niet over deze leds. Men is daar de afdeling aan het verbouwen.
    Ik ben erg benieuwd naar de afstanden die bereikt kan worden vanuit Homey naar de lampen en vanuit de schakelaars/dimmers naar Homey toe.
  • Het staat in de app omschrijving, in het algemene topic  en in de wat is nieuw die je kreeg na de installatie van 1.5 maar de lampen (let op Zigbee apparaten) zijn direct aan Homey te koppelen. Gewoon bij de app kijken en even zoeken op het forum is een kleine moeite.

    Thx, maar in de app omschrijving staat niet specifiek vermeld dat de lamp zelf direct aan homey gekoppeld kan worden, men heeft het enkel over een 'device', dat kan dus ook de bij behorende dimmer zijn die je dan bedient via homey.
    De onduidelijkheid wordt bij mij versterk doordat Ikea de lampen aanbied met en zonder controller/dimmer, als ik dan de lamp los neem (de goedkoopste: TRÅDFRI Led E27 1000 lumen) dan staat deze lamp niet in de ondersteunde lijst, de duurdere weer wel.

    Er staat nergens echt duidelijk vermeld dat je de lampen los kunt gebruiken, maar ik begrijp dus dat dit wel kan?
    Ik heb dus helemaal geen enkele controller/dimmer/switch nodig van die set, enkel de lamp is dus voldoende?

    Waarom wordt de goedkope ikea lamp van 9,99 (TRÅDFRI Led E27 1000 lumen) eigenlijk weer niet ondersteund in Homey en de duurdere weer wel?
  • B3rt said:
    Het staat in de app omschrijving, in het algemene topic  en in de wat is nieuw die je kreeg na de installatie van 1.5 maar de lampen (let op Zigbee apparaten) zijn direct aan Homey te koppelen. Gewoon bij de app kijken en even zoeken op het forum is een kleine moeite.

    Thx, maar in de app omschrijving staat niet specifiek vermeld dat de lamp zelf direct aan homey gekoppeld kan worden, men heeft het enkel over een 'device', dat kan dus ook de bij behorende dimmer zijn die je dan bedient via homey.
    De onduidelijkheid wordt bij mij versterk doordat Ikea de lampen aanbied met en zonder controller/dimmer, als ik dan de lamp los neem (de goedkoopste: TRÅDFRI Led E27 1000 lumen) dan staat deze lamp niet in de ondersteunde lijst, de duurdere weer wel.

    Er staat nergens echt duidelijk vermeld dat je de lampen los kunt gebruiken, maar ik begrijp dus dat dit wel kan?
    Ik heb dus helemaal geen enkele controller/dimmer/switch nodig van die set, enkel de lamp is dus voldoende?

    Waarom wordt de goedkope ikea lamp van 9,99 (TRÅDFRI Led E27 1000 lumen) eigenlijk weer niet ondersteund in Homey en de duurdere weer wel?
    Dit staat op de app pagina:

    This app allows you to connect your IKEA Trådfri Devices to Homey
    Vrij vertaald staat hier dat de Ikea app je de mogelijkheid geeft om Ikea Tradfri te koppelen aan Homey, hier staat geen maar achter benoemd zoals bij de Hue app dat het via de bridge werkt :)  

    This app adds support for all Philips Hue lights that work with the Philips Hue Bridge.

    Een dimmer is geen hub, net als bij Hue waar de tab, bewegingssensor gewoon extra apparaten zijn die je kunt gebruiken in combinatie met je lampen. Ik heb hier de Tradfri Led 1000LM liggen maar die werkt met Homey, twijfel alleen even of dat dan dezelfde is kan nergens nog een ID vinden of de bon :O Maar het is in theorie hetzelfde zigbee apparaat als de andere lampen. Je kunt natuurlijk altijd kopen en ruilen/terugbrengen mits netjes uitgepakt :)  Alleen de 5 button remote en motion sensor werken op dit moment niet volledig.
    • TRADFRI bulb E27 opal 980lm
    • TRADFRI bulb E27 opal 1000lm    <<<<<<
    • TRADFRI bulb GU10 400lm
    • TRADFRI bulb E12 opal 400lm
    • TRADFRI bulb E14 opal 400lm
    • TRADFRI bulb E26 clear 950lm
    • TRADFRI bulb E26 opal 980lm
    • TRADFRI bulb E27 clear 950lm
    • TRADFRI bulb E26 1000lm
    • TRADFRI Rotating Dimmer
    Volgens mij staat die 1000/E27 er gewoon bij?
  • E27  1000lm  werkt prima met ikea app. Aan/Uit en dimmen.
  • @phb op welke manier heb je de dimmer en led gekoppeld aan Homey. Beide onafhankelijk van elkaar, zodat de dimmer eerst het signaal naar Homey stuurt en daarna Homey een signaal naar de led?
    Ik ben erg benieuwd op welke afstand dit ten opzichte van Homey kan. Ikea zegt dat de dimmer en led maximaal 10m van elkaar verwijderd mogen zijn, zonder tussenkomst van deuren en muren.
  • De TRADFRI bulb E27 opal 1000lm werkt direct met de Homey (aan/uit/dimmen), mits voorzien van de laatste firmware (1.2.214).
    De TRADFRI bulb E14 opal 400lm (het peertje) werkt nog niet helemaal met de Homey. Deze wordt gezien als onbekend Zigbee device en kan alleen aan en uit geschakeld worden. Zie: https://forum.athom.com/discussion/comment/58377/#Comment_58377
  • WRos said:
    @phb op welke manier heb je de dimmer en led gekoppeld aan Homey. Beide onafhankelijk van elkaar, zodat de dimmer eerst het signaal naar Homey stuurt en daarna Homey een signaal naar de led?
    Ik ben erg benieuwd op welke afstand dit ten opzichte van Homey kan. Ikea zegt dat de dimmer en led maximaal 10m van elkaar verwijderd mogen zijn, zonder tussenkomst van deuren en muren.
    Ik heb de Dimmer aan Homey gekoppeld en die stuurd vervolgens de lamp aan.
    De afstand tussen de dimmer en de lamp is ong 4 meter en werkt prima.
    Dit kan middels een variabele te gebruiken. 
    https://forum.athom.com/uploads/editor/8d/okuit0aesf8r.png
  • @WRos  Ik heb geen dimmer van Ikea.  lamp rechtstreeks op Homey
  • Ik heb de E27 1000lum van 9.99 de E27980lum van 19.95 en de E14 400lum  van 14.95 rechtstreeks aan homey hangen  zonder dimmer of ikea Hub.  Heb niet gekeken welke firmware ze draaien maar bij mij werkt de lampen zoals door ikea beschreven. Dus aan/uit dimmen en kleurtemp instellen.
  • Geweldig. Ik hoop snel ook enkele Ikea lampen te kopen. Helaas nog steeds niet op voorraad in Amersfoort. 
    @epjjansen Fijn om te horen dat het goed werkt om de dimmer en de lamp beide apart aan Homey te verbinding.
    Wat is de afstand van Homey ten opzichte van de lamp en de dimmer?

  • ik heb er ook 1 gehaald om te testen (heb toch gekozen voor de e14 versie), kan bevestigen dat het werkt.
  • Ik gebruik een Ikea dimmer om 2 klikaanklikuit lampen en 1 klikaanklikuit zigbee lamp te dimmen. Werkt wel, maar met een enorme delay. Als ik stop met draaien dan gaat het op en neer dimmen vd lampen nog wel een minuut door. De lampen raken ook uit sync. Als ik alleen de zigbee lamp dim werkt het wel goed. 

    Niet echt bruikbaar op deze manier
  • Enige teleurstelling met deze lampen is er toch wel. Zowel de  E14 als de GU10 versies worden niet herkend door de app maar toegevoegd als generieke On/Off lampen. Het is dus niet mogelijk om deze te dimmen of de color tone te wijzigen.

    Voor het probleem met de E14 is al een Github issue van gemaakt. Kan iemand bevestigen dat de GU10 versie eveneens niet native herkend wordt?

    Device information:
    Product ID: TRADFRI bulb GU10 W 400lm
    Device ID: 256
    Profile ID: 49246
  • vreemd, ik heb de e14 lamp gekocht van 14,99 en deze wordt gewoon herkend en is ook te bedienen, kan zowel de kleur als helderheid instellen via de Homey.

    Wellicht is de firmware van de lampen dan niet up-to-date?
  • @B3rt Misschien heb je een andere versie? Mijn E14 lampen waren nl. 6,99 p/s.
    Kun je de Device information posten van jouw versie?
  • B3rtB3rt Member
    edited September 2017
    6,99? 
    De goedkoopste die ik heb zien liggen waren 9,99 en dat was een E27 lamp
    Vreemde is dat als ik op de Ikea websites kijk staat er ook geen lamp bij van 6,99:
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/living_room/36812/

    Maar ik heb de tradfri led e14, deze dus:
    http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70318284/?query=70318284



  • ikea heeft led lampen van 6,99 maar dit zijn geen lampen met zigbee, maar gewone dimbare lampen
  • arthurarthur Member
    edited September 2017
    Artikel nummer 603.652.71 is een E14 kaars met als prijs 6,99.
    Dit artikel kan in online niet vinden op de website, ligt wel gewoon in de winkel (Heerlen en Utrecht) voor genoemde prijs.

    Ben nog steeds benieuwd naar jouw Product ID, Device ID en Profile ID van jouw lampen om de verschillen te identificeren.

  • B3rtB3rt Member
    edited September 2017
    Fabrikant ID: Ikea of Sweden
    Product ID: TRADFRI bulb E14 WS opal 400lm
    Apparaat ID: 544
    Profiel ID: 260

    Heb je hier genoeg aan?

  • Ik dacht de GU10  400lm , 6Watt, Wit Spectrum  (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00318292/ ) te kopen, 

    kwam ik thuis en zie dat welke ik gepakt heb alleen dimbaar zijn. helaas staan deze dus niet op de site. 

    TRADFRI LED GU10 (LED1650R5) 
    400lm, 5.3 Watt
    Part NR: 803.652.70

    Maar deze waren dan ook maar 6,99 per stuk. 

    Geen ID's want ik laat de verpakking gesloten en ga gezellig terug ;-)
  • @B3rt, jij hebt dus een ander product ID dan ik. Ik vraag mij af hoeveel versies er in omloop zijn :-(
    @GeurtDijker, Ik denk dat ik dezelfde GU10 heb, helaas het ik het doosje al weggegooid.
    Deze GU10 wordt als generic Zigbee (On/Off) gezien door homey, maar zou dimbaar moeten zijn.

  • arthur said:
    ...
    @GeurtDijker, Ik denk dat ik dezelfde GU10 heb, helaas het ik het doosje al weggegooid.
    Deze GU10 wordt als generic Zigbee (On/Off) gezien door homey, maar zou dimbaar moeten zijn.

    De GU10 die ik had hebben 5 LEDs in een cirkel / 5 hoek. In de Winkel de "Instelbare Witte" heeft 8 LEDs ( cirkel / 8 hoek) , witte telkens afgewisseld met een gele.
  • @GeurtDijker, Mijn GU10 heeft 5 LEDS in een 'cirkel'. Ik heb een Github Issue aangemaakt om deze nieuwe versies toe te voegen aan de App. 
  • Ik heb hier twee E27 lampen. De eerste pairt prima. Bij de tweede krijg ik echter te horen dat het device reeds is toegevoegd en dat ik het eerst maar moet weghalen in Devices of Settings.

    Daar is de tweede lamp echter niet te vinden. Ook het weghalen van de eerste lamp zorgt er niet voor dat deze melding bij het toevoegen van de tweede lamp verdwijnt. Zelfs een volledige reset van het Zigbee netwerk, wat alle devices zou moeten verwijderen, helpt niet.

    Heeft iemand dit eerder gezien?
  • Lamp al ge-reset?
    Meermaals. Na een reset gaat de lamp netjes opnieuw pairen, maar het verandert Homey's conclusie niet: dit apparaat is al toegevoegd.
  • Kijk een onder settings-zigbee-stuff for geeks of er nog devices staan. Probeer deze vanuit de grafiek te verwijderen. En zorg ervoor dat als je één lamp hebt gepaired dat je deze lamp weer uit de fitting draaot voordat je de volgende pakt.
  • bvdbos said:
    Kijk een onder settings-zigbee-stuff for geeks of er nog devices staan. Probeer deze vanuit de grafiek te verwijderen. En zorg ervoor dat als je één lamp hebt gepaired dat je deze lamp weer uit de fitting draaot voordat je de volgende pakt.
    Daar staat alleen Homey zelf. Ook in het "State" veld komt alleen Homey zelf voor.
Sign In or Register to comment.