This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.
Solved

Ikea lampen, wat werkt wel en wat niet?

2

Comments

  • bvdbosbvdbos Member
    edited September 2017
    Dan zou ik een issue aanmaken op Github en een log versturen... Ik had iets soortgelijks maar daar was er een unknown zigbee-device...
  • Hier ook gezien bij het toevoegen van 3x GU10 lampjes, 
    gewoon nog eens proberen,  bij mij dezen ze het de 2e of 3e keer wel. 
    Wel effe onder ZigBee controleren dat ze niet toch half toegevoegd zijn.
  • Het werkt inmiddels. Na een reboot van Homey wilde de tweede lamp wel pairen.

    Na wat verder experimenteren vermoed ik dat het volgende roet in het eten gooide:
    • Een eerste aantal pair pogingen waar ik de schakelaar eenmalig omzet mislukte. Volgens Homey was er telkens geen ZigBee apparaat gevonden. (Hier heb ik nog altijd geen verklaring voor.)
    • Daarna heb ik een reset van de lamp uitgevoerd en het vervolgens nog eens geprobeerd. Dit meermalen, zonder enig resultaat. Homey vond simpelweg niets. (Ook hier heb ik geen verklaring voor.)
    • Daarna besloot ik de reset uit te voeren terwijl Homey probeert te pairen. Dit werkte maar begon (achteraf gezien) al na de tweede of derde keer dat ik de schakelaar omzette, waardoor mijn opvolgende uit/aan schakeling de pairing weer onderbrak. (Of dit mijn oorspronkelijke probleem veroorzaakte weet ik niet 100% zeker, maar door dit te doen kan ik wel precies hetzelfde probleem reproduceren.)
    • Hoe dit precies in een "reeds toegevoegd" apparaat resulteert ipv een "mislukte poging" weet ik niet. Mogelijk blijft Homey het tijdens de pair poging opnieuw proberen en praat het na mijn 6de omschakeling opnieuw met de lamp en concludeert het dan inderdaad dat het deze lamp al eens heeft gesproken. 
    Kennelijk gaat Homey dus niet helemaal goed om met een afgebroken pair poging. Het half uitgelezen apparaat wordt niet automatisch opgeruimd, en ook niet weergegeven in het ZigBee netwerk. (Dat laatste lijkt me terecht, afhankelijk van de fase waarin de pairing afgebroken wordt.)
  • JanHJanH Member
    edited October 2017
    In een engelstalige bijdrage heb ik eerder geschetst wat bij mij gebeurde bij het installeren van 3 stuks GU10 leds in één armatuur. Hier een herhaling. Inderdaad herkent Homey een tweede en volgende lamp niet na pairing van de eerste. De oplossing zit er, althans bij mij, echt in om na pairing van nr. 1 deze te verwijderen, nr. 2 te pairen, die vervolgens ook uit het armatuur te draaien, en dan nr. 3 te pairen. Dan alle drie weer indraaien en voilá: ze zijn alle drie herkend en onafhankelijk van elkaar aan te sturen door Homey. Deze methode staat overigens ook, een beetje verstopt, in de handleiding die Ikea meelevert.
  • arthur said:
    Artikel nummer 603.652.71 is een E14 kaars met als prijs 6,99.
    Dit artikel kan in online niet vinden op de website, ligt wel gewoon in de winkel (Heerlen en Utrecht) voor genoemde prijs.

    Ben nog steeds benieuwd naar jouw Product ID, Device ID en Profile ID van jouw lampen om de verschillen te identificeren.

    ik was van de week bij de ikea en zag deze lamp inderdaad ook liggen, heb er ook 1 meegenomen om te kijken wat ie doet.

    En inderdaad, deze lamp wordt dus NIET herkend door Homey, hij wordt toegevoegd als niet onbekend zigbee apparaat, helaas is dus daarna enkel een aan/uit optie mogelijk, geen dim mogelijkheid.

    Is het mogelijk deze toe te voegen aan de driver/app zodat deze wel ondersteund is, is namelijk op zich wel een heel leuk lapje voor weinig geld!

  • Na de update werkt het kaars lampje ook!

    Echter ik heb nu een ander probleem.

    Heb enkele E27 lampen gehaald, die van 9,95 echter ik krijg er geen enkele teoegevoegd.
    Normaal druk je op toevoegen en kiest de juist lamp (heb er al diverse geprobeerd), dan vraagt ie om hem uit/aan te zetten en dan wordt ie herkend en toegevoegd.

    Nu heb ik dit al met 3 nieuwe lampen geprobeerd en geen enkele E27 nieuwe lamp wordt herkend en toegevoegd.
    Wat doe ik nu verkeerd?
  • Zijn het wel slimme (zigbee) lampen en niet de gewoon dimbare lampen die ikea ook heeft?
  • Zijn echt Tradfri led  lampen, staat ook op de verpakking, op de bon en zijn speciaal gekocht daarvoor, dus ja zijn zeker 100% zigbee lampen.

    1 lamp (e14 versie) werkte wel, was de eerste uit de reeks die ik probeerde, de ander 3 E27 lampen doen niets.
    Na een tijdje krijg je een melding geen zigbee devices found...
  • @B3rt bij je vraag in het Engelstalige item heb ik gereageerd op je probleem
  • bedankt, heb het daar ook weer beantwoord.
  • weerderhofweerderhof Member
    edited October 2017
    hallo, het lukt mij niet om een ikea lamp te koppelen met homey, het koppelen met de dimmer die er ij was lukte wel.
    de reset gedaan (6 keer de lamp aan en uit) wie heeft er nog tips?

    Modbreak:
    Dit forum heeft een zoekfunctie die je kunt gebruiken om snel je antwoorden te vinden. Je topic heb ik daarom samengevoegd met een al geopend topic over Ikea lampen.

  • Heb je eraan gedacht dat er maar één lamp tegelijk ingedraaid mag zijn? Nadat je zes keer aan-uit drukte, knipperde de lamp toen twee keer? Anders zou je dat nog eens moeten doen totdat de lamp knipperde. Welke lamp heb je gekocht?
  • Inmiddela gelukt na herhaald resetten.
  • Dit weekend een Homey ontvangen en ook direct IKEA Tradfri lampen aangesloten. Echter als ik een motion sensor Neo Coolcam gebruik om daarmee bij beweging een IKEA lamp in te schakelen en later weer uit te schakelen dan valt de lamp af en toe in een storing (begint licht te flikkeren). Ligt dit aan de aansturing van de lamp door de app? Iemand hier ook problemen mee gehad en een oplossing gevonden?
  • dat op storing vallen heb ik ook...
    Heel vaak een rood driehoekje etc en niet reageren, ligt denk ik aan de drivers van Homey van zigbee/ikea, ik hoop dat ze dit oplossen in een update.  Dat flikkeren herken ik niet trouwens. Ik heb vaak dat de lamp simpelweg niet reageert en dan een rood driekhoekje toont, dit niet bij 1 lamp maar kan bij allemaal willekeurig gebeuren.
  • Had ook dat er 1 lamp niet reageerde. Na een Belgische reset van Homey werkte het weer.
  • Belgische reset?
  • ;) B3rt said:
    Belgische reset?

    Jep een vakterm voor uit/aan ;)
  • helaas heb ik meer wel problemen met de homey dan niet, blijft toch wel heel erg een beta gevoel bij Homey houden. 

    Veel ikea lampen worden niet herkend (die wel ondersteund zouden moeten worden). 

    Maar nu heb ik een lamp die het wel deed, en opeens niet meer reageert. Ik wil die lamp verwijderen, maar homey ziet hem niet. (lamp en homey diverse malen gereset inmiddels)

    wie weet wat ik kan doen om dit te fixen?
  • WRosWRos Member
    edited October 2017
    Zelf gebruik ik nog geen ikea lampen. Dit weekeinde ga ik ze kopen. Wanneer je jouw problemen kan reproduceren zul je ze zeker even op github moeten aanmelden.

    Dat kan via de "bug" knop in Homey. Rechtsboven in het scherm.
    Wees trots op het vinden van bugs. Op die manier helpen we allemaal het product alleen maar beter te maken.
  • "Veel Ikea-lampen worden niet herkend" ? Welke lampen, voor zover ik heb begrepen zitten ze allemaal in de database, kan je anders het typenummer etc zoals dit door Homey herkend wordt op Github zetten? Zoals @WRos zegt...
  • Mmm ik heb nog steeds 1 GU10 spot die vaak niet reageert, terwijl de spot ernaast wel reageert. Ik heb hem al op diverse plekken van het huis geprobeerd.
    Kan het zijn dat hier nog oude firmware inzit of moet ik even wachten tot de update van Homey naar 1.5.6 waar een zigbee update in zit?
  • @marvand Dit weekeinde heb ik ook geprobeerd een tradfri lamp te verwijderen uit Homey. Dat ging niet makkelijk. Ik heb zelfs het hele zigbee netwerk gereset. Uit eindelijk werkte het nadat ik eerst de device zelf heb geprobeerd te verwijderen. (Geeft foutmelding, iets met een driver) Daarna via instellingen naar zigbee en daar de device verwijderd. Die reageerde niet, maar na een reset van de ikea app, welke het wel.
    En beetje gepruts dus, maar nu werkt het weer precies zoals ik wil.
    Ik hoop alleen snel dat er ondersteuning komt voor de 5 voudige knop.
  • @Slofware heb je gekeken in de visualisatie van het zigbee netwerk. Misschien zie je daar een afwijking.

    Je zou kunnen proberen om in de "dan/anders" kolom een vertraging in te stellen tussen de verschillende spots. Misschien heeft de door die als repeater dient in het mesh netwerk het te druk, op het moment wanneer deze zelf wordt in geschakeld. 
    "Ik zeg maar wat" misschien helpt het je om de werking stabieler te krijgen.
  • WRos said:
    @Slofware heb je gekeken in de visualisatie van het zigbee netwerk. Misschien zie je daar een afwijking.

    Je zou kunnen proberen om in de "dan/anders" kolom een vertraging in te stellen tussen de verschillende spots. Misschien heeft de door die als repeater dient in het mesh netwerk het te druk, op het moment wanneer deze zelf wordt in geschakeld. 
    "Ik zeg maar wat" misschien helpt het je om de werking stabieler te krijgen.
    Daarin staat de lamp offline, denk toch maar even ikea lastig vallen
  • canedjecanedje Member
    edited January 2018
    Ikea lampen zijn niet makkelijk te pairen. Ik heb er nu 4 (980lux E27 dim en kleur). Eentje kreeg ik met geen mogelijkheid gepaird. Teruggebracht en geruild. De geruilde versie pairde wel. Pairen gaat nooit in 1 keer. Op een gegeven moment zegt Homey dat hij al gepaired is. Als ik het daarna weer probeer voegd Homey de lamp wel toe.
    Vanochtend waren alle Ikea lampen niet meer aan te sturen. Ik moest een PtP van Homey doen om het weer aan de gang te krijgen.

    Bij Ikea zei men dat je lampen na batch nummer 1738 moet hebben, die hebben allemaal een software update gehad.
    De mijne hebben allemaal batchnummer 1740 (staat naast de barcode)


    Als ze werken zijn het prachtige lampen om bijvoorbeeld te dimmen als de tv aangaat. B)
  • B3rt said:
    dat op storing vallen heb ik ook...
    Heel vaak een rood driehoekje etc en niet reageren, ligt denk ik aan de drivers van Homey van zigbee/ikea, ik hoop dat ze dit oplossen in een update.  Dat flikkeren herken ik niet trouwens. Ik heb vaak dat de lamp simpelweg niet reageert en dan een rood driekhoekje toont, dit niet bij 1 lamp maar kan bij allemaal willekeurig gebeuren.
    Dat herken ik ook
  • canedje said:
    Ikea lampen zijn niet makkelijk te pairen. Ik heb er nu 4 (980lux E27 dim en kleur). Eentje kreeg ik met geen mogelijkheid gepaird. Teruggebracht en geruild. De geruilde versie pairde wel. Pairen gaat nooit in 1 keer. Op een gegeven moment zegt Homey dat hij al gepaired is. Als ik het daarna weer probeer voegd Homey de lamp wel toe.
    Vanochtend waren alle Ikea lampen niet meer aan te sturen. Ik moest een PtP van Homey doen om het weer aan de gang te krijgen.

    Bij Ikea zei men dat je lampen na batch nummer 1738 moet hebben, die hebben allemaal een software update gehad.
    De mijne hebben allemaal batchnummer 1740 (staat naast de barcode)


    Als ze werken zijn het prachtige lampen om bijvoorbeeld te dimmen als de tv aangaat. B)

    Aha dat verklaard een hoop denk, ik heb de verpakking niet meer maar op de lamp staat 1728.
    Dus toch maar even ruilen bij de Zweed denk.
  • Ik heb een RGB lamp (versie 1743), de pairing van de lamp gaat perfect maar ik krijg met geen mogelijkheid de afstandsbediening gekoppeld. Ik lees bij de IKEA App berichten dat mensen het wel voor elkaar krijgen om de afstandsbediening als 'generic zigbee device'  te koppelen maar dat lukt mij dus niet. Als ik met Homey ga zoeken naar Zigbee devices dan wordt de afstandbediening niet gevonden, ook niet als ik de pairing knop induw, ook niet als ik de RGB lamp vd stroom afhaal. Ik heb verder geen andere Zigbee devices. Is er iemand die daar nog tips voor heeft?

    Verder ben ik nog op zoek naar een manier om de RGB even in een afwijkende kleur (bijv. rood) te knipperen als hij aan is in een andere kleur (bijv. geel). Ik kan hem nu wel laten knipperen maar dan blijft de lamp staan in de rode kleur die ik opgeef bij het flow om te knipperen maar ik heb geen mogelijkheid gevonden om hem daarna terug te zetten naar de kleur die de lamp had. Dit is namelijk handig voor notificaties, bijv. groen knipperen als telefoon gaat (via FTTT) of oranje bij deurbel, of blauw blauw als de brievenbus sensor beweegt, etc... :) 
Sign In or Register to comment.