This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.
The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.
This forum is now read-only for archive purposes.
The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.
This forum is now read-only for archive purposes.
Solved
Comments
gewoon nog eens proberen, bij mij dezen ze het de 2e of 3e keer wel.
Wel effe onder ZigBee controleren dat ze niet toch half toegevoegd zijn.
Na wat verder experimenteren vermoed ik dat het volgende roet in het eten gooide:
- Een eerste aantal pair pogingen waar ik de schakelaar eenmalig omzet mislukte. Volgens Homey was er telkens geen ZigBee apparaat gevonden. (Hier heb ik nog altijd geen verklaring voor.)
- Daarna heb ik een reset van de lamp uitgevoerd en het vervolgens nog eens geprobeerd. Dit meermalen, zonder enig resultaat. Homey vond simpelweg niets. (Ook hier heb ik geen verklaring voor.)
- Daarna besloot ik de reset uit te voeren terwijl Homey probeert te pairen. Dit werkte maar begon (achteraf gezien) al na de tweede of derde keer dat ik de schakelaar omzette, waardoor mijn opvolgende uit/aan schakeling de pairing weer onderbrak. (Of dit mijn oorspronkelijke probleem veroorzaakte weet ik niet 100% zeker, maar door dit te doen kan ik wel precies hetzelfde probleem reproduceren.)
- Hoe dit precies in een "reeds toegevoegd" apparaat resulteert ipv een "mislukte poging" weet ik niet. Mogelijk blijft Homey het tijdens de pair poging opnieuw proberen en praat het na mijn 6de omschakeling opnieuw met de lamp en concludeert het dan inderdaad dat het deze lamp al eens heeft gesproken.
Kennelijk gaat Homey dus niet helemaal goed om met een afgebroken pair poging. Het half uitgelezen apparaat wordt niet automatisch opgeruimd, en ook niet weergegeven in het ZigBee netwerk. (Dat laatste lijkt me terecht, afhankelijk van de fase waarin de pairing afgebroken wordt.)En inderdaad, deze lamp wordt dus NIET herkend door Homey, hij wordt toegevoegd als niet onbekend zigbee apparaat, helaas is dus daarna enkel een aan/uit optie mogelijk, geen dim mogelijkheid.
Is het mogelijk deze toe te voegen aan de driver/app zodat deze wel ondersteund is, is namelijk op zich wel een heel leuk lapje voor weinig geld!
Echter ik heb nu een ander probleem.
Heb enkele E27 lampen gehaald, die van 9,95 echter ik krijg er geen enkele teoegevoegd.
Normaal druk je op toevoegen en kiest de juist lamp (heb er al diverse geprobeerd), dan vraagt ie om hem uit/aan te zetten en dan wordt ie herkend en toegevoegd.
Nu heb ik dit al met 3 nieuwe lampen geprobeerd en geen enkele E27 nieuwe lamp wordt herkend en toegevoegd.
Wat doe ik nu verkeerd?
1 lamp (e14 versie) werkte wel, was de eerste uit de reeks die ik probeerde, de ander 3 E27 lampen doen niets.
Na een tijdje krijg je een melding geen zigbee devices found...
de reset gedaan (6 keer de lamp aan en uit) wie heeft er nog tips?
https://forum.athom.com/discussion/3961/ikea-tradfi-not-pairing-reqonized
Heel vaak een rood driehoekje etc en niet reageren, ligt denk ik aan de drivers van Homey van zigbee/ikea, ik hoop dat ze dit oplossen in een update. Dat flikkeren herken ik niet trouwens. Ik heb vaak dat de lamp simpelweg niet reageert en dan een rood driekhoekje toont, dit niet bij 1 lamp maar kan bij allemaal willekeurig gebeuren.
Jep een vakterm voor uit/aan
Veel ikea lampen worden niet herkend (die wel ondersteund zouden moeten worden).
Maar nu heb ik een lamp die het wel deed, en opeens niet meer reageert. Ik wil die lamp verwijderen, maar homey ziet hem niet. (lamp en homey diverse malen gereset inmiddels)
wie weet wat ik kan doen om dit te fixen?
Dat kan via de "bug" knop in Homey. Rechtsboven in het scherm.
Wees trots op het vinden van bugs. Op die manier helpen we allemaal het product alleen maar beter te maken.
Kan het zijn dat hier nog oude firmware inzit of moet ik even wachten tot de update van Homey naar 1.5.6 waar een zigbee update in zit?
En beetje gepruts dus, maar nu werkt het weer precies zoals ik wil.
Ik hoop alleen snel dat er ondersteuning komt voor de 5 voudige knop.
Je zou kunnen proberen om in de "dan/anders" kolom een vertraging in te stellen tussen de verschillende spots. Misschien heeft de door die als repeater dient in het mesh netwerk het te druk, op het moment wanneer deze zelf wordt in geschakeld.
"Ik zeg maar wat" misschien helpt het je om de werking stabieler te krijgen.
Vanochtend waren alle Ikea lampen niet meer aan te sturen. Ik moest een PtP van Homey doen om het weer aan de gang te krijgen.
Bij Ikea zei men dat je lampen na batch nummer 1738 moet hebben, die hebben allemaal een software update gehad.
De mijne hebben allemaal batchnummer 1740 (staat naast de barcode)
Als ze werken zijn het prachtige lampen om bijvoorbeeld te dimmen als de tv aangaat.
Aha dat verklaard een hoop denk, ik heb de verpakking niet meer maar op de lamp staat 1728.
Dus toch maar even ruilen bij de Zweed denk.
Verder ben ik nog op zoek naar een manier om de RGB even in een afwijkende kleur (bijv. rood) te knipperen als hij aan is in een andere kleur (bijv. geel). Ik kan hem nu wel laten knipperen maar dan blijft de lamp staan in de rode kleur die ik opgeef bij het flow om te knipperen maar ik heb geen mogelijkheid gevonden om hem daarna terug te zetten naar de kleur die de lamp had. Dit is namelijk handig voor notificaties, bijv. groen knipperen als telefoon gaat (via FTTT) of oranje bij deurbel, of blauw blauw als de brievenbus sensor beweegt, etc...