This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.
Closed

Gira / Jung Zigbee schakelaar

micha35wmicha35w Member
edited April 2018 in Archive
Is het zo dat straks alle zigbee producten direct ondersteund worden of moet er overal nieuwe apps voor geschreven worden?
Ik heb nu namelijk de jung 8v zigbee schakelaar in mijn woonkamer zitten deze kan 10 lampen van hue direct aansturen, maar het zou mooi wezen ala het straks andere functies kan bevatten?

Comments

  • swtttswttt Member
    Net als z-wave moeten er ook voor zigbee apps gemaakt worden.
    Nu dacht ik dat ik @TedTolboom had gehoord over Jung of Gira...maar begin nu te twijfelen :smile:

    Kwestie van geduld, het zal zeker mogelijk zijn...of zelf gaan verdiepen in apps.
  • @micha35w Athom werkt momenteel aan de Philips Hue, Ikea en Osram Zigbee apps (staan ook al in de app store als Beta).

    Voor de overige merken moeten inderdaad nieuwe apps gemaakt worden.
    Ik ben inderdaad bezig om een app en driver te maken voor de Gira  Light link wandzender; en wacht momenteel om een aantal Zigbee issues in de huidige 1.5 release op te lossen...

    Wanneer deze app en driver met Homey werkt, zal het niet veel moeite zijn om deze aan te passen voor de Jung wandzender; anders gezegd... beide wandzenders worden door dezelfde fabrikant / leverancier gemaakt...  alleen is de Jung een 8-voudige en Gira een 6-voudige variant...

    Misschien dat ik een app maak voor zowel de Jung als Gira zigbee zenders...
  • O dat zou geweldig zijn!!!! Ik vind die schakelaars het mooiste omdat dit schakelmateriaal mooi intergreerd in de standaard woningen in Nederland.Ik wou dat ik wat meer verstand had van hoe het programmeren van een app wordt opgebouwd. Is er niet ergens plek waar je een kant en klare app kan bekijken?
    Het lezen gaat nog redelijk namelijk.

  • In de app store zit bij elke app een github link naar alle bestanden van de app, daarnaast kun je op developer.athom.com kijken voor alle ontwikkelaars informatie
  • @TedTolboom wil het al een beetje lukken met je Gira app?
  • @micha35w I will have to see when I'm back from holidays. Zigbee issues prevented me to continue, now RC2 has been released I should be able to make progress again...
  • Great!!!! I'm looking forward to it.
  • micha35wmicha35w Member
    edited September 2017
    @micha35w I will have to see when I'm back from holidays. Zigbee issues prevented me to continue, now RC2 has been released I should be able to make progress again...


    @TedTolboom Do you've come any further with the gira app?
  • @TedTolboom Sorry that I've asked it again, but do you came any further with the app?
  • TedTolboomTedTolboom Member
    edited September 2017
    @micha35w waarom ben ik eigenlijk omgeschakeld naar het engels?

    Nee, het schiet nog niet op. De wandzender wordt momenteel nog niet correct herkend door Homey...
    https://github.com/athombv/node-homey-meshdriver/issues/8

    Als alternatief heb ik in de tussentijd de Logic Home Control app overgenomen... 
    In de huidige app wordt alleen de ZHC5010 ondersteunt, maar Logic Home Control heeft ook de ZHC5002 in het assortiment; http://www.logichome.dk/index.php/products/7-zhc5002-z-wave-coupler-for-gira

    Dit zou je als Z-wave variant op de Gira LightLink kunnen zien... 
  • @TedTolboom hahahah omdat je op vakantie was denk ik ;).

    Deze werken wel met homey?

    Maar is deze ook voor Jung te verkrijgen? 
    Want ik heb Jung namelijk

  • @micha35w deze gaan werken met Homey, maar zijn alleen met Gira front te krijgen...

    Maar vandaag eens navraag gedaan bij Athom over mijn connection issue met de Gira LightLink..
    Waarschijnlijk (80%) is dit probleem in de volgende SW release (1.5.4) opgelost...

    Zodra deze in Development Preview Channel beschikbaar is zal ik dit testen...
  • Super om te horen, ben zeer benieuwd. Dit zal voor meerdere mensen een elegante oplossing zijn in een woonhuis, dus een welkome app voor onze vriend Homey.
  • Ook ik heb de ZHC5002 aangeschaft met de goede hoop dat deze zou werken op de Homey. Het is een mooie wand zender. Ben reuze benieuwd wanneer we deze ondersteund krijgen.
  • @skoni het broetje van de ZHC5010 wordt al ondersteunt.
    Er komt een nieuwe firmware update aan voor de ZHC5002 (en ook de ZHC5010) die een aantal problemen oplost (secure inclusion en multichannel association)...

    Zodra de Logic Home Control app is omgezet naar SDK2, voeg ik ook de ZHC5010 (kopie van de driver) toe.
    Zie ook: https://forum.athom.com/discussion/3773/
  • @TedTolboom ik weet en zie dat je druk bent, ga zo door ;), maar ben je al verder gekomen met de Gira schakelaar?
  • Ja, wel iets... de inclusion van de Gira lukt inmiddels...
    Alleen zal ik tijd moeten gaan steken om er achter te komen hoe (en of) de Gira in combinatie met een controller kan werken. Op dit moment zie ik nog geen data reports naar de controller toe... Hier zal ik dus echt even in moeten duiken..

    Er zijn wel een paar andere apps / drivers die ik eerst af wil maken ivm eerder gemaakte commitment.
    Ik hoop dat je dat begrijpt.
  • Tuurlijk snap ik helemaal @TedTolboom dat er vorderingen zijn is al een hele mooi bericht. Was namelijk bang deze schakelaar voor niks had aangeschaft. En ben superblij dat jij dit kan en op je kan nemen. ;)

  • @TedTolboom heb je al vorderingen of misschien zicht op wanneer de schakelaar gebruikt kan gaan worden?
  • @micha35w wel nog een nieuwe poging gedaan; op basis van de laatste Homey FW.. Maar krijg nog steeds geen reports van het device door op app/driver niveau...

    Dit heeft te maken met dat de huidige Zigbee implementatie nog niet volledig is...
    specifieke stukken, bv IAS cluster voor alarm sensoren, Scenes & Groups cluster en de Zigbee LL clusters die deze GIRA gebruikt, zijn nog niet geimplementeerd.

    Dit gaat waarschijnlijk pas geimplementeerd worden met de rewrite van de Zigbee core (na Homey v2), zoals aangekondigd in de laatste blog: https://blog.athom.com/behind-magic-march-2018/
  • Oké zonde. Hebben ze al een prognose gegeven wanneer v2 uit gaat komen?
  • micha35w said:
    Oké zonde. Hebben ze al een prognose gegeven wanneer v2 uit gaat komen?
    Mee eens....
    Dat is een vraag die je beter aan Athom kan stellen: https://trello.com/b/jxKcTjYT/questions-for-athom.
  • Oké dacht misschien weet jij meer ;) jij bent altijd goed op de hoogte
  • micha35w said:
    Oké dacht misschien weet jij meer ;) jij bent altijd goed op de hoogte
     B) maar niet over timing...

    BTW: misschien handig om de titel van deze post aan te passen...
  • Which functions can you use if you would include it as a general device?

  • Oy1974Oy1974 Member
    Slofware said:

    Which functions can you use if you would include it as a general device?

    Only one way to finf out. right!! try it
  • casedacaseda Member
    edited June 2018
    As the issue in this older topic (though still is the current state) still is "signals don't come in" it is not very likely it will do anything.

    But if it does do anything, then it is just an on/off device.
  • Oke so let's wait on homey 2.0 then. Thanks for the info
This discussion has been closed.