This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Sonoff met Tasmota via MQTT broker, wil niet starten/installeren

2»

Comments

  • @2mv, dank voor de tip. Net even geprobeerd maar mag niet baten.  :(

    Zit er trouwens verschil tussen het pairen van de Sonoff als hij zijn voeding krijgt via de USB-to-Serial interface (3,3V) of 'gewoon' met de stekker (220v). Lijkt mij dat het wifi gedeelte van de Sonoff in beide gevallen normaal operationeel is.

    Vraag ik mij alleen nog af hoe dat zit met die broker username and password zoals ik mij hierboven afvroeg. Iemand een idee?
  • 2mv2mv Member
    Waarom zou je pairen met 3.3V ipv met een sonoff in 'normaal' gebruik? Als je klaar bent met flashen dan schakel je het apparaat toch aan 230V? (Niet beide!)

    Werkt dat ding (230V) wel via zijn webpagina, aan uit enzo?
  • robertkleprobertklep Member
    edited April 2018
    @drdoom "FullTopicModule01/INFO1" is een vreemd topic, lijkt erop alsof je de "Full Topic" setting van het apparaat hebt aangepast naar iets wat niet-standaard is, en dan ziet de app je apparaat niet.

    Die setting moet je gewoon laten staan op de default (%prefix%/%topic%/), eventueel kun je wel de "Topic" setting veranderen (b.v. naar de naam van het apparaat).

    Ik gebruik voor de Sonoff RF bridge deze instellingen:


  • Het voordeel van pairen terwijl de Sonoff is aangesloten op de USB-to-Serial is dat je dan via de console van de Sonoff de status kunt uitlezen om eventueel meldingen te onderscheppen. Wel zo handig voor troubelshooten.  :)
    De webpagina is verder volledig functioneel. Ik zie ook de status van ON/OFF veranderen als ik het knopje op de Sonoff bedien. Het relais hoor je alleen niet schakelen met de 3.3V. Op de 230v doet hij dat wel. Maar pairen doet hij in beide situaties dus niet.  :/

    @2mv: Wat vul jij in bij het optionele MQTT broker username scherm bij het pairen met de Homey?
  • 2mv2mv Member
    Ik heb geen idee meer wat ik bij een optionele mqtt broker username daar ingevuld heb.
    Dit is wat ik nu heb:

    Wat heb je bij 'Configureer Module' staan?
    Hoeveel van die basic sonoffs heb je? Lukt de rest wel?
    Als je er maar één hebt, dan zou ik hem opnieuw flashen en dan de aanwijzingen volgen en opnieuw proberen.
    En dan nauwgezet noteren wat je precies gedaan en ingevuld hebt. Als het dan niet lukt laat dat dan hier zien, die achtereenvolgende stappen.

  • Nogmaals: uit de gepostte log blijkt dat het Sonoff apparaat probleemloos met de MQTT broker kan communiceren (en ook dat ie is ingesteld als "Sonoff Basic" module), maar dat de "Volledig Topic" ("Full Topic") setting niet-standaard is.

    Dat moet weer teruggezet worden naar de default, en dan verwacht ik dat de Homey app het apparaat kan vinden.
  • DrDoomDrDoom Member
    @2mv Ik ben op dit moment met 1 Sonoff aan het pielen. Heb er nog 1 in de doos. Ik kijk eerst even of ik deze aan de praat krijg.  ;)

    @robertklep Dank voor de info. Dit lijkt inderdaad iets wat ik nog zou kunnen proberen. Waarom dit anders is weet ik niet. Zal ik ongetwijfeld aan gepast hebben. Dit zijn namelijk ook mijn eerste stappen in de MQTT wereld. Vandaar...  :)
  • DrDoomDrDoom Member
    edited May 2018
    @robertklep Spot on! Dat heeft het opgelost! :) Na aanpassen werd hij gezien door Homey en kon ik hem koppellen. Dank!

    P.S. Bij de pagina van je Sonoff app mis ik de knop om een biertje voor je te kopen....  :p


  • DrDoom said:
    @robertklep Spot on! Dat heeft het opgelost! :) Na aanpassen werd hij gezien door Homey en kon ik hem koppellen. Dank!

    P.S. Bij de pagina van je Sonoff app mis ik de knop om een biertje voor je te kopen....  :p


    Haha geeft niks, ik ben toch geheelonthouder  ;) maar mooi dat het werkt!
Sign In or Register to comment.