This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.
Solved

[Solved] Nieuw met Homey - Aantal vraagjes

LJSVVLJSVV Member
edited June 2017 in Nederlands
Hallo allemaal. Ik ben nieuw op het forum. Mijn naam is Stefan

Gisteren mijn Homey opgehaald bij de rode bekende winkel.

Ik was nogal huiverig voor het overzetten van al mijn weggewerkte KAKU ontvangers maar godzijdank zijn die met de commando's van de ICS-1000 in te leren en werkend.

Ik loop als beginner nog wel tegen wat dingetjes aan en ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen....

-  EDIT: Soort van opgelost door nu feller of minder fel te gebruiken, maar precies naar procenten dimmen werkt nog steeds niet. Het spraakgestuurd gedeelte van de App werkt stukken beter als de Homey zelf, echter krijg ik het maar niet voor elkaar om lampen spraakgestuurd naar een bepaalde percentage te dimmen.
 Als ik in http://homey-ip/manager/speech-input/ kijk wordt mijn spraakcommando " Dim de vloerlamp naar 70 procent" als Dim de    vloerlamp geïnterpreteerd en gaat de lamp (meerdere dimmers geprobeerd) naar zijn minimale Dim waarde.

Volgens de Supportsite zou dat toch echt een goed commando moeten zijn: https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000037/

Wat doe ik verkeerd? Want handmatig kan ik de KAKU dimmers gewoon procentueel dimmen. Moet ik hier dan echt allemaal losse flows voor gaan maken????

-  EDIT: Opgelost voor het signaal van de wandschakelaars te koppelen aan de ontvangers in Homey. Werkt nu op een hotelschakeling (2 zenders voor 1 lamp) en op wat bereik thema's na. Vanuit mijn  KAKU ICS-1000 tijd heb ik alle muurschakelaar (AWST8802'S en AWST8800's) rechtstreeks aan de KAKU ontvanger gekoppeld. Is er een mogelijkheid dat Homey de muurschakelaars uitleest en de bijbehorende ontvanger een status geeft maar niet daadwerkelijk aan of uit schakelt??
Dit omdat ik zolang ik de App gebruik keurig de status van een lamp af te lezen is maar zodra ik nu mijn muurschakelaars gebruik gaat dit niet meer op. Is er echt geen andere manier om de ontvangers te ontkoppelen van elkaar en Homey alle communicatie te laten verzorgen?

- EDIT: Via better logic en de Bitflip devices werkend, maar helaas nog geen vervanging voor mij Harmony APP..Ik heb handmatig een apparaat toegevoegd middels infrarood, echter kan ik deze alleen middels flows besturen... Is er net als bijvoorbeeld bij lampen geen rechtstreekse bediening mogelijk zonder flows??? Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de Harmony APP.
Het idee was namelijk om Homey als 1 centrale app te gebruiken voor al mijn losse apparatuur, maar dat lijkt tot nu toe nog zeker niet mogelijk.....


Veel vragen zo voor het begin, maar dat zijn wel de meeste prangende op het moment. Alvast dank voor jullie reacties.


Tagged:

Comments

  • WRosWRos Member
    edited June 2017
    Voor het spraak gedeelte kan je het beste de speech manager gebruiken om te kijken wat er gebeurd.
    https://forum.athom.com/search?q=Speech+manager

    Zelf heb ik mijn flows zover door ontwikkeld, zodat mijn licht dynamisch is ten opzichte van het omgevinglicht. En leuke uitdaging, dan gebruik je helemaal geen spraak meer voor de verlichting.

    Klik aan klik uit is 1 richting verkeer. Je hebt een zender of een ontvanger. Je muur schakelaar is een zender die je aan Homey kan koppelen. In Homey kan je daarmee de status bijhouden.
    Zelf zou ik de ontvanger die je licht schakelt resetten, zodat de wand schakelaar alleen via Homey het licht kan schakelen. 
    Test hier eerst rustig mee, voordat je alle plafonddozen opent.
    Mijn ervaring is dat Homey niet heel goed is in het ontvangst van een klik aan klik uit zender.

    Het bedienen van je infra rood apparatuur kan, wel zul je hier zelf de flows voor moeten maken.
    Zelf heb ik wel eens een ingewikkelde flow gemaakt voor de volume regeling:
    (Zie eerste comment van mij)
    https://forum.athom.com/discussion/936/positive-flows-that-work/p6
    Daarnaast zou je alle IR commando's via een virtuele device kunnen maken. Bijvoorbeeld:
    https://forum.athom.com/discussion/2186/trigger-a-flow-in-the-homey-app
    Ik verwacht dat je dat niet wilt, omdat het makkelijker is om je IR apparatuur met een flow wilt bedienen. En flow kan je dan met spraak starten of via je telefoon.

    Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg heb geholpen. Heel veel plezier met Homey. Via de zoek functie op dit forum kan je al heel veel terug vinden. Ik begrijp dat je eerst even op gang moet komen en dan moet je zeker je vragen blijven stellen.
  • LJSVV said:
    -   Het spraakgestuurd gedeelte van de App werkt stukken beter als de Homey zelf, echter krijg ik het maar niet voor elkaar om lampen spraakgestuurd naar een bepaalde percentage te dimmen.
     Als ik in http://homey-ip/manager/speech-input/ kijk wordt mijn spraakcommando " Dim de vloerlamp naar 70 procent" als Dim de    vloerlamp geïnterpreteerd en gaat de lamp (meerdere dimmers geprobeerd) naar zijn minimale Dim waarde.

    Volgens de Supportsite zou dat toch echt een goed commando moeten zijn: https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000037/

    Wat doe ik verkeerd? Want handmatig kan ik de KAKU dimmers gewoon procentueel dimmen. Moet ik hier dan echt allemaal losse flows voor gaan maken????
    Wat betreft spraak. Het is een bekend 'probleem' dat de spraakbesturing op een telefoon beter werkt dan via de Homey zelf. Daar is al veel over geschreven en gezegd. Tip is eigenlijk om te kijken of je de Homey kan plaatsen op een plek waar het goed werkt en goed uit ziet ( Homey moet natuurlijk wel in het zicht staan ;)). In het voorbeeld wat je aangeeft lees ik dat de Homey het percentage niet interpreteerd. Heb hier zelf geen ervaring mee.
    LJSVV said:


    - Vanuit mijn  KAKU ICS-1000 tijd heb ik alle muurschakelaar (AWST8802'S en AWST8800's) rechtstreeks aan de KAKU ontvanger gekoppeld. Is er een mogelijkheid dat Homey de muurschakelaars uitleest en de bijbehorende ontvanger een status geeft maar niet daadwerkelijk aan of uit schakelt??

    Wat bedoel je precies met 'een status geeft'? Je kunt een schakelaar aan of uit zetten maar een status? Wat je zou kunnen doen is dat je better logic installeerd. Daarmee kun je variabelen aanmaken. Deze variabelen kun je vervolgens gebruiken in je flows zodat wanneer variabel x, y en z op 1 staan er bepaalde zaken gaan gebeuren. Is dat wat je bedoelt?

  • 2Be2Be Member
    Als eerste welkom Stefan. 

    Op welke firmware versie zit je? Bij1.3 RC 11 heb ik iemand op Slack zien posten dat de stemsturing van dimpercentages niet meer goed werkte. Weet niet of hier al een Github melding van is. 

    Door het eenrichtingsverkeer van Kaku kun je zoals geadviseerd het schakelen van de knoppen het beste ook via Homey laten gaan. Homey weet dan de status van de dimmers. Als dit rechtstreeks gebeurd weet Homey van niks. HOe de ontvangs is van Kaku schakelaar richting Homey weet ik niet, maar hier zijn in het verleden wel klachten over geweest.  
  • LJSVVLJSVV Member
    Wauw bedankt allemaal al voor de reacties.

    Het dimmen naar percentages lukt gewoon echt niet: De speech input manager interpreteert " Dim de Vloerlamp op 70 procent" als Dim de Vloerlamp op 70 (En vergeet dat het procent gedeelte):



    Het werkt wel als ik zeg: " Zet de Vloerlamp feller". Maar bijvoorbeeld in een keer naar 50 procent zal ik dan nu even met een flow moeten gaan doen.

    Ik draai momenteel Homey Firmware Versie: 1.2.2.

    Wat bedoel je precies met 'een status geeft'? Je kunt een schakelaar aan of uit zetten maar een status? Wat je zou kunnen doen is dat je better logic installeerd. Daarmee kun je variabelen aanmaken. Deze variabelen kun je vervolgens gebruiken in je flows zodat wanneer variabel x, y en z op 1 staan er bepaalde zaken gaan gebeuren. Is dat wat je bedoelt?
    Mijn idee was om met de Wandschakelaars mee te gaan onthouden of een lamp aan of uit gezet wordt maar het verzenden van het Aan of uit commando niet te laten doen door Homey. Dit omdat mijn wandschakelaars 1:1 gekoppeld zijn aan de ontvangers. Hierdoor weet Homey dus niet dat een lamp aangegaan is als ik ze handmatig bediend heb. 
    Op te lossen door inderdaad de ontvangers buiten Homey om los te koppelen van de wandschakelaars.

    WRos said:
    Het bedienen van je infra rood apparatuur kan, wel zul je hier zelf de flows voor moeten maken.
    Zelf heb ik wel eens een ingewikkelde flow gemaakt voor de volume regeling:
    (Zie eerste comment van mij)
    https://forum.athom.com/discussion/936/positive-flows-that-work/p6
    Daarnaast zou je alle IR commando's via een virtuele device kunnen maken. Bijvoorbeeld:
    https://forum.athom.com/discussion/2186/trigger-a-flow-in-the-homey-app
    Ik verwacht dat je dat niet wilt, omdat het makkelijker is om je IR apparatuur met een flow wilt bedienen. En flow kan je dan met spraak starten of via je telefoon.

    Thanks, met de Bitflip kan ik in ieder geval de belangrijkste commando's als knop in de app zetten!
  • M.i. zijn er voor KAKU een paar scenario's.
    Eigenlijk maakt het volgens mij niet uit met welk systeem je dat gebruikt (alhoewel ik niet de mogelijkheden en beperkingen  van ICS ken)
    • Je kunt voor schakelaars het signaal van een zender kopiëren
    • Je kunt nieuwe signalen genereren
    Iedere ontvanger kan één of meer zenders koppelen, meestal tot 6 verschillende. 
    Als je Homey een nieuw signaal laat genereren en die via de leerknop op een extra geheugen plaats in een ontvanger registreert werkt dat gewoon.
    Nadeel hiervan is dat als je via de AWST de lamp rechtstreeks schakelt, Homey de status niet weet en ook niet kan uitvragen. Je zou een Flow kunnen maken dat als je de AWST bedient Homey de Lamp schakelt, dat geeft echter een afhankelijkheid van Homey die ik vaak niet wil!

    Meestal leer ik de schakelaar één code in van een afstandsbediening en kopieer ik die code in Homey voor die schakelaar. Als ik dan de ab gebruik ziet Homey dat de schakelaar aan gaat en kan bijvoorbeeld later op basis van een event of timer die weer uitschakelen. (bijvoorbeeld de waterval als ik weg ga of de dompelpomp na 3 minuten)

    Dit is dus volgens mij zoals jij het zou willen (ik lees inmiddels in een tweede reactie van je)
    Mijn idee was om met de Wandschakelaars mee te gaan onthouden of een lamp aan of uit gezet wordt maar het verzenden van het Aan of uit commando niet te laten doen door Homey. Dit omdat mijn wandschakelaars 1:1 gekoppeld zijn aan de ontvangers. Hierdoor weet Homey dus niet dat een lamp aangegaan is als ik ze handmatig bediend heb. 
    Zo heb ik het en dat werkt, 
    Probeer het eens, voeg een Schakelaar / Lamp of  socket toe, kopieer het signaal van je AWST en test in je app of de lamp mee aan-uit schakelt als je de AWST bedient. Als Homey het signaal ontvangt werkt dat bij mij!

    Uitzondering is één AWST is de woonkamer die geleerd is op alle sfeerverlichting ook als Homey uit is kan ik met één knop alles aan of uit schakelen. (natuurlijk ter verbetering van de WAF)
    Eigenlijk gaat alles automatisch, en gebruik de schakelaar nog maar weinig.
    Alleen als ik naar bed ga en alle verlichting daarmee  uit doe weet Homey dat niet en stuurt later alles nogmaals uit.

  • LJSVVLJSVV Member
    edited June 2017
    M.i. zijn er voor KAKU een paar scenario's.
    Eigenlijk maakt het volgens mij niet uit met welk systeem je dat gebruikt (alhoewel ik niet de mogelijkheden en beperkingen  van ICS ken)
    • Je kunt voor schakelaars het signaal van een zender kopiëren
    • Je kunt nieuwe signalen genereren
    Iedere ontvanger kan één of meer zenders koppelen, meestal tot 6 verschillende. 
    Als je Homey een nieuw signaal laat genereren en die via de leerknop op een extra geheugen plaats in een ontvanger registreert werkt dat gewoon.
    Nadeel hiervan is dat als je via de AWST de lamp rechtstreeks schakelt, Homey de status niet weet en ook niet kan uitvragen. Je zou een Flow kunnen maken dat als je de AWST bedient Homey de Lamp schakelt, dat geeft echter een afhankelijkheid van Homey die ik vaak niet wil!

    Meestal leer ik de schakelaar één code in van een afstandsbediening en kopieer ik die code in Homey voor die schakelaar. Als ik dan de ab gebruik ziet Homey dat de schakelaar aan gaat en kan bijvoorbeeld later op basis van een event of timer die weer uitschakelen. (bijvoorbeeld de waterval als ik weg ga of de dompelpomp na 3 minuten)

    Dit is dus volgens mij zoals jij het zou willen (ik lees inmiddels in een tweede reactie van je)
    Mijn idee was om met de Wandschakelaars mee te gaan onthouden of een lamp aan of uit gezet wordt maar het verzenden van het Aan of uit commando niet te laten doen door Homey. Dit omdat mijn wandschakelaars 1:1 gekoppeld zijn aan de ontvangers. Hierdoor weet Homey dus niet dat een lamp aangegaan is als ik ze handmatig bediend heb. 
    Zo heb ik het en dat werkt, 
    Probeer het eens, voeg een Schakelaar / Lamp of  socket toe, kopieer het signaal van je AWST en test in je app of de lamp mee aan-uit schakelt als je de AWST bedient. Als Homey het signaal ontvangt werkt dat bij mij!

    Uitzondering is één AWST is de woonkamer die geleerd is op alle sfeerverlichting ook als Homey uit is kan ik met één knop alles aan of uit schakelen. (natuurlijk ter verbetering van de WAF)
    Eigenlijk gaat alles automatisch, en gebruik de schakelaar nog maar weinig.
    Alleen als ik naar bed ga en alle verlichting daarmee  uit doe weet Homey dat niet en stuurt later alles nogmaals uit.

    Ah super! Wat een support vanuit de community hier. 

    Helemaal niet aan gedacht om het op deze manier in te regelen. 

    Ik heb nu de wandschakelaars los ingeleerd op Homey en de ontvangers met het oude ICS-1000 signaal van de ontvangers gekopieerd! 

    Ik ga hier even mee experimenteren! Dankjewel !

    EDIT: Alvast getest, als ik met de niet meer gebruikte ICS-1000 signalen verstuur dan veranderd de status nu inderdaad in Homey!!! Top! Eventjes alle ontvangers opnieuw inleren in Homey
  • LJSVVLJSVV Member
    Nogmaals dank voor alle reacties. Schakelaars zijn allemaal soort van werkend. (Op wat ontvangstthema's na en hotelschakelingen voor 1 ontvanger na)

    Een nieuwe uitdaging doet zich voor, ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de experimentele updates vink aangezet zodat ik nu op 1.3 rc11 zit.

    Ik heb een flow aangemaakt die beneden alle verlichting uit doet als we gaan slapen, en dus als we tegen Homey zeggen, wij gaan slapen.

    De flow werkt, maar voordat de flow begint zegt Homey toch:  Het spijt me ik weet niet wat je bedoeld  :/...



    Homey heeft het wel degelijk goed verstaan:



    Wat doe ik fout???
  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited June 2017
    @LJSVV  Je gebruikt een verouderde/uitgefaseerde manier, sinds 1.2 (zie wat er kwam te staan na de update naar 1.2 ---> https://whatsnew.athom.com/#1.2 vierde kaartje) werkt de logica kaart niet meer met spraak en zal Homey zeggen dat hij niet begreep wat je zei (maar wel de actie uitvoeren). Je moet de microfoon kaart gebruiken met "gebruiker zei iets met". Hierin zit ook gebouwd dat als je bijvoorbeeld het woord muziek gebruikt (wat een standaard commando is) er een waarschuwing komt dat het een conflict geeft met standaard ingebouwde flow.


    en voorbeeld van conflict met muziek


  • LJSVVLJSVV Member
    @LJSVV  Je gebruikt een verouderde/uitgefaseerde manier, sinds 1.2 (zie wat er kwam te staan na de update naar 1.2 ---> https://whatsnew.athom.com/#1.2 vierde kaartje) werkt de logica kaart niet meer met spraak en zal Homey zeggen dat hij niet begreep wat je zei (maar wel de actie uitvoeren). 
    Dankje! Dat lost het op inderdaad!

  • LJSVVLJSVV Member
    edited June 2017

    Hmm, loop tegen een vreemd probleem aan.

    Ik heb in het gehele huis KAKU ontvangers (AWMR-300 ).

    IK heb diverse zones aangemaakt, dus Slaapkamer, Babykamer, Overloop, Badkamer, Washok, keuken, Gang

    Tevens heb ik in al deze zones de AWMR-300 toegevoegd en gekozen voor het Lamp symbool.
    Deze heb ik hernoemd als b.v. Badkamer Licht, Slaapkamer Licht, Gang Licht. etc. etc.

    Alle zones kan ik het licht aan en uitzetten door te zeggen: Doe de verlichting uit / aan in de Gang, Badkamer etc etc.

    Dit werkt echter niet bij de Slaapkamer en Babykamer, Homey zegt dan kan geen verlichting vinden die ik kan schakelen????

    Zeg ik doe het licht in de Slaapkamer / Babykamer aan dan werkt het wel??? Wat gaat hier mis?

    EDIT: Opgelost, probleem zat in dat in de slaapkamer en babykamer de thermostaat Babykamer cq Slaapkamer heette.

  • LJSVVLJSVV Member
    edited June 2017
    Om maar niet een nieuw topic aan t hoeven maken, ben goed op weg met Homey en veel werkt al naar tevredenheid.

    Dus nu gewoon puur voor de gein aan het stoeien met een Homey Koekoekklok hahah:

    Het werkt, maar nu moet ik voor ieder uur een nieuwe flow maken.... kan dat niet makkelijker???

    Het bestaat nu uit 2 flows:


    Flow 1 die dus detecteert hoe laat het is, en op ieder uur een variabele een waarde geeft (Deze moet ik dus iedere keer maken voor ieder uur dat ik de uitvoering wil...) 



    Hier dus flow 2, een soort van Loopje die de flow herhaald zolang dat de variabele "Koekoek herhaald"  < "Koekoek herhalen".

    Weet niet of deze flow gezien de WAF een lang leven beschoren heeft, maar ach het is leerzaam voor andere flows...
  • swtttswttt Member
    Volgens mij is er een trigger voor “ieder uur” maar weet het niet 100% zeker. Zal het eens nakijken.
  • LJSVVLJSVV Member
    edited June 2017
    swttt said:
    Volgens mij is er een trigger voor “ieder uur” maar weet het niet 100% zeker. Zal het eens nakijken.
    Klopt, deze is er, maar ik dacht misschien gaat dat "ieder uur" in vanaf het moment dat je de flow aangezet hebt??

    Euhm, en mocht dit inderdaad werken, dan nog even wat bedenken voor 12 uur is 12 keer de 2e flow herhalen.
  • swtttswttt Member
    Goed punt. Ga er eigenlijk van uit dat ze Cron op de achtergrond gebruiken dus zou ieder heel uur moeten zijn. Is natuurlijk zo een keer getest ;) 

    tja dat van die 2de flow heb ik nog nooit geprobeerd. Heb meerdere gezien waarbij homey ieder uur gewoon de tijd zegt. Is misschien iets beter voor de WAF.
  • GeurtDijkerGeurtDijker Member
    edited June 2017
    @swttt
    @LJSVV
    Ieder uur werkt  goed, start op systeemtijd xx:00 (en wellicht een seconde er na)

    Helaas wordt de token/variable  Time pas ca 5 - 10 seconde later bijgewerkt!
    Tot die tijd staat de token dus een minuut achter!
    Dus om de goede tijd te zeggen moet die dmv een delay ca 10 seconden vertraagd worden. (lagg kan verschillen er configuratie!) 

    Zie ook https://github.com/athombv/homey/issues/1315
    moderator : fixed link
Sign In or Register to comment.