This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Screens automatisch naar beneden bij zonlicht

Ik ga screens aanschaffen met een elektrische motor. Zijn er z-wave lichtcellen die je op sterk zonlicht kunt instellen zodat ze naar beneden gaan bij zonlicht?

Moet ik bij elektrische motoren van de screens nog ergens opletten?

Comments

  • O.a. de Aeotec Multisensor kent lichtmeting. Ik gebruik de hoeveelheid lux (+ tijdstip van de dag + temperatuur in m'n serre + de hoeveelheid wind) om mijn schermen wel of niet dicht te doen. Ik maak gebruik van Somfy motoren en die bevallen uitstekend maar er zullen ongetwijfeld ook andere motoren zijn die voldoen.  
  • Ik gebruik geen sensoren maar Ik houdt rekening met zonsopkomst en zonsondergang. Daarnaast nog een aantal voorwaarden voor temperatuur en wind ed. Ik gebruik somfy Io motore, werkt uitsteken. Nadeel is dat je een somfy tahoma of connexoon box moet aanschaffe, deze kosten 350 of 150. Er is een App voor somfy tahoma. Ik heb een connexoon box en die werkt ook met de app
  • GeurtDijkerGeurtDijker Member
    edited August 2018
    Als na 12u de zon op mijn raam komt gaat de screen naar beneden alleen als de zonepanelen meer dan ~ 1000 watt opwekken.... 
    Dat sensortje koste maar een paar duizend euro maar verdient zich terug  :D 
    Omhoog staat de zon te laag dus schakel ik op de mi flora plant sensor of een uiterlijke tijd.
  • Gebruik de ABST-604 (KaKu) al jaren met veel plezier.
  • Ik heb ook 6 zonneschermen met een somfy moter erin. Via Ali esp8266 met relais kaarten gekocht, beetje software en was klaar voor €5 per scherm. Neer gaan doe ik op de LUX meeting van een weer app maar heb zelf spullen besteld voor een klein weerstation.
  • Ik heb 2 screens met somfy RTS motoren. die werken gelijk met Homey. Zodra zonnepanelen een bepaalde stroom opwekken gaan de screens naar beneden (indien het niet regent / hard waait). Omhoog bij zonsondergang, harde wind (weather underground) of regen (buienradar). Verder een aparte switch aangelegd genaamd glazenwasser. Handig voor als je bij de ramen moet en niet verrast wilt worden door de screens. De luxmeting vondt ik te onbetrouwbaar doordat deze van mijn fibaro komt en de stappen te onvoorspelbaar zijn. (mogelijk andere instelling)
  • Ik doe het op basis van tijd; de gehele zomer is dat wel ongeveer gelijk qua moment dat de zon naar binnen schijnt. En een half uurtje eerder naar beneden is ook niet erg.
    Zonsondergang doe ik weer met een app.

    Je zou ook zo'n Fibaro motion sensor kunnen gebruiken, die ondersteunt ook LUX. Dat gebruik ik wel weer voor automatisch het licht aan laten gaan.
  • RexRex Member
    jorden said:
    Ik doe het op basis van tijd; de gehele zomer is dat wel ongeveer gelijk qua moment dat de zon naar binnen schijnt. En een half uurtje eerder naar beneden is ook niet erg.
    Zonsondergang doe ik weer met een app.

    Je zou ook zo'n Fibaro motion sensor kunnen gebruiken, die ondersteunt ook LUX. Dat gebruik ik wel weer voor automatisch het licht aan laten gaan.
    Ja en dat is net mijn probleem. Ik heb een motion sensor van Fibaro maar voor dit soort doeleinden is het toch het beste om deze buiten te hangen maar daar schijnen ze niet tegen te kunnen.
  • Ik gebruik geen sensoren maar Ik houdt rekening met zonsopkomst en zonsondergang. Daarnaast nog een aantal voorwaarden voor temperatuur en wind ed. Ik gebruik somfy Io motore, werkt uitsteken. Nadeel is dat je een somfy tahoma of connexoon box moet aanschaffe, deze kosten 350 of 150. Er is een App voor somfy tahoma. Ik heb een connexoon box en die werkt ook met de app
    Hoi, werkt de connexoon ook in homey ?
  • arjane076 said:
    Ik gebruik geen sensoren maar Ik houdt rekening met zonsopkomst en zonsondergang. Daarnaast nog een aantal voorwaarden voor temperatuur en wind ed. Ik gebruik somfy Io motore, werkt uitsteken. Nadeel is dat je een somfy tahoma of connexoon box moet aanschaffe, deze kosten 350 of 150. Er is een App voor somfy tahoma. Ik heb een connexoon box en die werkt ook met de app
    Hoi, werkt de connexoon ook in homey ?

    Werkt uitstekend! Je moet hiervoor de Somfy Tahoma app gebruiken
Sign In or Register to comment.