This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Rolluik niet sluiten als deur open is.

Heb getest dat rolluik niet sluit wanneer deur open is.
ASUN-650 en AMST-606 beide van KAKU
Als contact dicht is mag rolluik dicht en contact open mag rolluik niet dicht.
Krijg het niet voor elkaar.
Iemand hier een oplossing voor?
Misschien lukt het met een ander raam/deurcontact?
«1

Comments

  • RocodamelsheRocodamelshe Member
    edited July 2018
    Misschien doe je even een screenshot van je flow zodat we kunnen kijken waar het mis gaat. Kan je wel in je apparaten zien dat het deurcontact opent en sluit?
  • rsomers61rsomers61 Member
    edited July 2018

    De test geeft aan dat het werkt, echter de praktijk is dat rolluik gewoon dicht gaat.
    Ik heb zo mogelijk alle combinaties geprobeerd die ik kon bedenken, zowel bij "als", "en" & "dan" testen gaat dan goed, in praktijk gaat rolluik gewoon dicht.
    Begin te vermoeden dat het komt door vertraging met kaku. waarom?, als je het rolluik sluit en meteen weer op open drukt dan blijft rolluik omlaag gaan, pas na ongeveer 1,5 seconde reageert het rolluik (asun-650) weer. Heb ook met vertraging geprobeerd lukt ook niet, is echter ook niet wenselijk omdat rolluik dan toch op de deur drukt, vindt de deur niet zo leuk. ;) Rolluik heeft wel een thermische beveiliging, maar toch.
  • JaxcJaxc Member
    Zet het vinkje bij het deurcontact eens aan (rechtsboven) , lost dat het probleem op?? 
    Tevens gebruikt je een 'verouderde functie' van het deurcontact. Kijk eens of je de nieuwe kunt vinden..
  • Jaxc said:
    Zet het vinkje bij het deurcontact eens aan (rechtsboven) , lost dat het probleem op?? 
    Tevens gebruikt je een 'verouderde functie' van het deurcontact. Kijk eens of je de nieuwe kunt vinden..
    Helaas, ook deze werkt niet. Nogmaals geprobeerd, test werkt wel, praktijk niet.
    Ik heb zo mogelijk alle combinaties geprobeerd die ik kon bedenken, zowel bij "als", "en" & "dan" testen gaat dan goed, in praktijk gaat rolluik gewoon dicht.
    Ik ben met de begonnen en pas daarna de verouderde. Beide werken niet.
  • jordenjorden Member
    Ik denk dat deze flow getriggerd wordt, als je rolluik al omlaag is?

    Wat ik zelf doe, is de tijd (als de tijd is 13:00) als trigger gebruiken, dan controleren of het niet regent of gaat regenen binnen een uur, en dan controleren of mijn voordeur op slot is (anders doe ik 't met de hand), dan de rolluiken omlaag.
  • KvMKvM Member
    edited July 2018
    Jorden heeft gelijk, deze trigger die je gebruikt is niet goed. De rolluiken zijn / gaan al omlaag als deze flow gestart wordt. 

    Welke flow zet je rolluiken in beweging? In die flow moet je de kaart die je in bovenstaande flow bij "en" hebt staan toevoegen.

    Als je homey wilt laten chekcen of de rolluiken wel dichtmogen als je je afstandbediening gebruikt die direct je rolluik aanstuurt weet ik niet of dat wel mogelijk is
  • jorden said:
    Ik denk dat deze flow getriggerd wordt, als je rolluik al omlaag is?

    Wat ik zelf doe, is de tijd (als de tijd is 13:00) als trigger gebruiken, dan controleren of het niet regent of gaat regenen binnen een uur, en dan controleren of mijn voordeur op slot is (anders doe ik 't met de hand), dan de rolluiken omlaag.
    Rolluik is omhoog wanneer de flow getriggerd wordt, dat is ook de bedoeling, ik sluit met de afstandsbediening en als deur open is mag ie niet dicht.
    Er is geen flow om rolluik te sluiten, die zit dus ook niet in de weg. Wil ik ook niet, rolluiken worden bediend met tel. of afstandsbediening. Als enige gaan ze met een flow wel open wanneer er iemand thuis komt en nog niemand aanwezig is.

  • KvM said:
    Jorden heeft gelijk, deze trigger die je gebruikt is niet goed. De rolluiken zijn / gaan al omlaag als deze flow gestart wordt. 

    Welke flow zet je rolluiken in beweging? In die flow moet je de kaart die je in bovenstaande flow bij "en" hebt staan toevoegen.

    Als je homey wilt laten chekcen of de rolluiken wel dichtmogen als je je afstandbediening gebruikt die direct je rolluik aanstuurt weet ik niet of dat wel mogelijk is
    Ik vermoed ook dat Homey dit niet kan, heb al zoveel geprobeerd.
    Hoop dat er iemand is die dit voor elkaar heeft gekregen of kan krijgen. 
  • casedacaseda Member
    Je bent inderdaad een stap telaat, je moet al kijken voor je naar beneden laat gaan of de deur open is of niet, draadloze signalen kan altijd vertraging in zitten, en hier ook altijd vanuit gaan. (kan zelfs gebeuren het signaal niet aankomt met alle gevolgen van dien)

    Je zult dus in de flow waar je de rolgordijn naar beneden laat gaan al moeten kijken of de deur open is of niet.
  • Mijn keukengordijn mag niet dicht, als de keukendeur openstaat. Vergelijkbare situatie dus.

    Ik heb een standaard flow die het gordijn sluit, met in de EN kolom de voorwaarde dat het contact alarm op de deur niet ALARM geeft:



    De TRIGGER voor deze flow kan via diverse opties: TIJD, LUX, AANWEZIGHEID, diverse fysieke schakelaars..
  • Eternity said:
    Mijn keukengordijn mag niet dicht, als de keukendeur openstaat. Vergelijkbare situatie dus.

    Ik heb een standaard flow die het gordijn sluit, met in de EN kolom de voorwaarde dat het contact alarm op de deur niet ALARM geeft:



    De TRIGGER voor deze flow kan via diverse opties: TIJD, LUX, AANWEZIGHEID, diverse fysieke schakelaars..
    thanks!
    Gaan we proberen, welk contactalarm heb je gebruikt? Icoon lijkt niet op die ik gebruik van kaku.
  • JaxcJaxc Member
    edited July 2018
    Als je de deur sluit met een externe afstandsbediening, en niet vanuit Homey, dan zal het een lastige zaak worden. Daar het sluit signaal altijd je rolluik omlaag zal sturen, je bent dan afhankelijk van de tijd die homey nodig heeft om het weer omhoog te sturen.
    De beste oplossing hierin lijkt me om de rolluiken alleen aan te sturen via de homey app (of via homekit / homey) Dit voorkomt ook het onnodig omhoog/omlaag sturen van de rolluiken.

    Jou remote bedient rechtstreeks de rolluiken, zonder tussenkomst van homey, het enige wat homey doet is reageren op jou remote signaal, en dan zijn handeling uitvoeren. (Homey 'ziet' niet dat jou rolluik omlaag gaat)
  • EternityEternity Member
    edited July 2018
    @rsomers61
    Ik gebruik Xiaomi Door Sensors (zigbee) => klik

    Als uitbreiding en ter inspiratie. ...

    Het kan dus zijn dat het gordijn niet dicht is gegaan, omdat de deur open staat. Als ik in de avond de deur sluit, checkt Homey of de andere gordijnen wel dicht zijn (dus de flow 'gordijnen' sluit alle gordijnen, die in de keuken ook, tenzij de deur open staat). De deur sluit, dus is het contact alarm uit en dat is de trigger om alsnog het gordijn te sluiten :-)


  • Jaxc said:
    Als je de deur sluit met een externe afstandsbediening, en niet vanuit Homey, dan zal het een lastige zaak worden. Daar het sluit signaal altijd je rolluik omlaag zal sturen, je bent dan afhankelijk van de tijd die homey nodig heeft om het weer omhoog te sturen.
    De beste oplossing hierin lijkt me om de rolluiken alleen aan te sturen via de homey app (of via homekit / homey) Dit voorkomt ook het onnodig omhoog/omlaag sturen van de rolluiken.

    Jou remote bedient rechtstreeks de rolluiken, zonder tussenkomst van homey, het enige wat homey doet is reageren op jou remote signaal, en dan zijn handeling uitvoeren. (Homey 'ziet' niet dat jou rolluik omlaag gaat)

    rsomers61 said:
    Eternity said:
    Mijn keukengordijn mag niet dicht, als de keukendeur openstaat. Vergelijkbare situatie dus.

    Ik heb een standaard flow die het gordijn sluit, met in de EN kolom de voorwaarde dat het contact alarm op de deur niet ALARM geeft:



    De TRIGGER voor deze flow kan via diverse opties: TIJD, LUX, AANWEZIGHEID, diverse fysieke schakelaars..
    thanks!
    Gaan we proberen, welk contactalarm heb je gebruikt? Icoon lijkt niet op die ik gebruik van kaku.
    Test geeft groene vinkjes
    Praktijk, rolluik gaat omlaag, helemaal omlaag en verder niets, als dan rolluik omlaag is en ik druk op test gaat ie wel omhoog.
  • @jacx
    Tijdens het testen gebruik ik de app om te sluiten (anders loop ik de hele tijd op en neer) dat kan het dus niet zijn.
  • JaxcJaxc Member
    edited July 2018
    Mogelijk helpt het om een virtueel device aan te maken met https://apps.athom.com/app/com.arjankranenburg.virtual
    en ipv je rolluiken direct te bedienen laat je de status van het virtueel device bepalen of je rolluik omlaag mag/kan. En dan dit uitvoeren.

    Als 'virtueel device' status is 'neer' en status 'deur contact' is open dan rolluik blijft open (status omhoog), anders rolluik sluiten (status omlaag)

    Je kunt hierbij geen gebruik meer maken van je eigen externe afstandsbediening !!
  • Jaxc said:
    Mogelijk helpt het om een virtueel device aan te maken met https://apps.athom.com/app/com.arjankranenburg.virtual
    en ipv je rolluiken direct te bedienen laat je de status van het virtueel device bepalen of je rolluik omlaag mag/kan. En dan dit uitvoeren.

    Als 'virtueel device' status is 'neer' en status 'deur contact' is open dan rolluik blijft open (status omhoog), anders rolluik sluiten (status omlaag)

    Je kunt hierbij geen gebruik meer maken van je eigen externe afstandsbediening !!
    Top idee, echter bij het weggaan heb ik een draadloze schakelaar die alle rolluiken sluit aan achter en voor zijde zodat ik niet elke keer de telefoon hoef te pakken om dit te doen. Sowieso is mijn vrouw niet zo van bedienen met haar telefoon.
    Verder ben ik niet veel eisend om het voor elkaar te krijgen. o:)
    Wellicht moet ik het toch eens met een zigbee contact proberen, die eternity aangeeft. Heb ik toch nog 1 nodig voor de garage.
  • Bij de ASUN-650 /kaku signalen  bestaat geen stop.
    Het schakel aan signaal stuurt dit relais voor 120 seconde omhoog, uit schakelt het relais 120 seconde naar beneden  (of omgekeerd) 
    Als je het signaal binnen de 120 seconden nogmaals stuurt valt het relais af. (Stop) De homey app houd daar zover ik weet geen rekening mee aangezien het relais niet terug kan communiceren.
    Als je na 120 seconden en het relais is neutraal een stop stuurt (laatste signaal herhaald)  gaat hij in de richting die hij het laatst op ging.

    De AMST-606 werkt prima in de EN kolom, 
    ALS de zon onder gaat EN de deur is dicht DAN doe de lampen aan...
    Bij mij gaan de lampen nooit aan als ik nog buiten zit. 
    ALS De deur dicht gaat EN het is na zonsondergang en voor 23u59 doe de lampen aan.
    Werkt perfect.
  • rsomers61rsomers61 Member
    edited July 2018
    Bij de ASUN-650 /kaku signalen  bestaat geen stop.
    Het schakel aan signaal stuurt dit relais voor 120 seconde omhoog, uit schakelt het relais 120 seconde naar beneden  (of omgekeerd) 
    Als je het signaal binnen de 120 seconden nogmaals stuurt valt het relais af. (Stop) De homey app houd daar zover ik weet geen rekening mee aangezien het relais niet terug kan communiceren.
    Als je na 120 seconden en het relais is neutraal een stop stuurt (laatste signaal herhaald)  gaat hij in de richting die hij het laatst op ging.

    De AMST-606 werkt prima in de EN kolom, 
    ALS de zon onder gaat EN de deur is dicht DAN doe de lampen aan...
    Bij mij gaan de lampen nooit aan als ik nog buiten zit. 
    ALS De deur dicht gaat EN het is na zonsondergang en voor 23u59 doe de lampen aan.
    Werkt perfect.
    Mijn vermoeden werd al steeds sterker dat het met KAKU (433) niet zou lukken.
    Wordt aansturen met terug communicatie, wellicht gaat het dan wel werken.
  • KvMKvM Member
    Wat nog wel een optie zou zijn misschien:
    Als je je afstandbediening van je rolluiken kan afleren. Vervolgens je rolluiken (zonder afstandbediening gekoppeld) aan homey leren, en dan ook je afstandbediening aan homey leert, dan loopt alle communicatie via homey. Je afstand bediening werkt nog wel (tenzij homey uit staat), maar homey weet altijd wat je afstandbediening doet.

    Ik heb hetzelfde met diverse KaKu stopcontact schakelaars en afstandbedieningen gedaan en dat werkt iig prima. Weet alleen niet of dat voor jouw rolluiken een mogelijkheid is.
  • KvM said:
    Wat nog wel een optie zou zijn misschien:
    Als je je afstandbediening van je rolluiken kan afleren. Vervolgens je rolluiken (zonder afstandbediening gekoppeld) aan homey leren, en dan ook je afstandbediening aan homey leert, dan loopt alle communicatie via homey. Je afstand bediening werkt nog wel (tenzij homey uit staat), maar homey weet altijd wat je afstandbediening doet.

    Ik heb hetzelfde met diverse KaKu stopcontact schakelaars en afstandbedieningen gedaan en dat werkt iig prima. Weet alleen niet of dat voor jouw rolluiken een mogelijkheid is.
    Thanks, ik heb al eens geprobeerd om de AWST-8800 wandschakelaar te koppelen maar dat lukte niet.

  • KvMKvM Member
    De AWST-8800 wordt wel ondersteund volgens de Apps.athom.com pagina.

    Zelf gebruik ik de AWST-8802. Bereik is niet heel groot, en daarom had ik in het begin ook een beetje moeite met koppelen, maar na een paar keer proberen wel gelukt. Nu pakt hij 95% van de keren het signaal ook op vanaf de bovenverdieping (homey staat beneden). Die laatste 5% moet ik nog een keer op de knop drukken en dan werkt hij alsnog.
  • KvM said:
    De AWST-8800 wordt wel ondersteund volgens de Apps.athom.com pagina.

    Zelf gebruik ik de AWST-8802. Bereik is niet heel groot, en daarom had ik in het begin ook een beetje moeite met koppelen, maar na een paar keer proberen wel gelukt. Nu pakt hij 95% van de keren het signaal ook op vanaf de bovenverdieping (homey staat beneden). Die laatste 5% moet ik nog een keer op de knop drukken en dan werkt hij alsnog.
    Klopt dat ie wordt ondersteund, bereik niet het probleem, tijdens poging tot koppelen zat ik slechts 1 meter verwijderd van Homey met wandschakelaar. Het ligt ook niet aan die ene wandschakelaar, heb er 4 en alle 4 niet te koppelen. 
    Ook voor de zekerheid microcontroller een keer opnieuw opgestart via instellingen stuff for geeks.

    Restart Microcontroller

    Als 433 MHz and 868 MHz signalen niet goed verstuurd of ontvangen worden kan het helpen om de microcontroller te herstarten.

  • Mijn oplossing was eigenlijk simpel. Een ACC-2300 wcd (of elk ander merk of type) met een  AMST-606 wanneer de AMST-606 geopend is schakelt de wcd waar de ASUN-650 in zit uit. Gaat de deur dicht schakelt hij weer aan.

  • rsomers61rsomers61 Member
    edited July 2018
    Inderdaad hoe simpel kan het zijn. Ik heb een spatwaterdichte van kaku, daar ga ik ‘s mee testen!
    Dank je! @kanhetwel
    Misschien kan ik het ook! :)
  • Gerco90Gerco90 Member
    edited July 2018
    KvM said:
    Wat nog wel een optie zou zijn misschien:
    Als je je afstandbediening van je rolluiken kan afleren. Vervolgens je rolluiken (zonder afstandbediening gekoppeld) aan homey leren, en dan ook je afstandbediening aan homey leert, dan loopt alle communicatie via homey. Je afstand bediening werkt nog wel (tenzij homey uit staat), maar homey weet altijd wat je afstandbediening doet.

    Ik heb hetzelfde met diverse KaKu stopcontact schakelaars en afstandbedieningen gedaan en dat werkt iig prima. Weet alleen niet of dat voor jouw rolluiken een mogelijkheid is.
    Toevallig gisterenavond ook aan de gang geweest met mijn zonnescherm. Ik heb een KaKu ASUN-650 voor het zonnescherm een een KaKu AYCT-102 afstandsbediening. De afstandsbediening en de ASUN heb ik aangeleerd op Homey zodat de aansturing via Homey gaat. Gisteren heb ik een Fibaro deur sensor op mijn achterdeur geplakt om te voorkomen dat ik het zonnescherm bedien terwijl de deur open staat. Het bedienen van mijn zonnescherm kan ik prima voorkomen wanneer ik de KaKu afstandsbediening gebruik. Dat signaal komt binnen op mijn Homey, en wanneer er geen deur alarm is stuur ik het zonnescherm aan. Hartstikke mooi.

    Mijn uitdaging is nu vooral, hoe doe ik dit wanneer ik via de app of spraakbediening het zonnescherm omhoog/omlaag doe? Want dan wordt rechtstreeks de ASUN-650 aangestuurd. Er is volgens mij geen moment in Homey waar ik eerst kan controleren of mijn deur dicht is. Ik had hetzelfde geprobeerd met een flow zoals @rsomers61 aan het begin van deze discussie poste, maar dat werkt niet. Iemand ideeën? 
  • Van het weekend nog even verder getest, maar onderstaande flow werkt bij mij goed. Wanneer ik het zonnescherm nu aanstuur via spraak of de app, dan ondervangt deze flow (ik heb er ook nog 1 voor 'omhoog') de actie wanneer de deur open staat. Op de kaart 'Start een flow' zit een vertraging van 2 seconden, anders gaat het te snel en reageert het zonnescherm niet.


  • KvMKvM Member
    Wat doet de flow "zonnescherm stil"? Zend die een signaal om het zonnescherm te stoppen?
  • KvM said:
    Wat doet de flow "zonnescherm stil"? Zend die een signaal om het zonnescherm te stoppen?
    Correct. Ik kan 3 signalen sturen: 'omhoog', 'omlaag' en 'stil'. Met 'stil' stopt het zonnescherm met omhoog/omlaag gaan.
  • Gerco90 said:
    Van het weekend nog even verder getest, maar onderstaande flow werkt bij mij goed. Wanneer ik het zonnescherm nu aanstuur via spraak of de app, dan ondervangt deze flow (ik heb er ook nog 1 voor 'omhoog') de actie wanneer de deur open staat. Op de kaart 'Start een flow' zit een vertraging van 2 seconden, anders gaat het te snel en reageert het zonnescherm niet.


    Goeie, om de flow te starten met asun-650 flow te gebruiken om te voorkomen dat zonnescherm naar beneden gaat.
    Van de week ook 's proberen.
Sign In or Register to comment.