This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Connect je ACDB-7000BC met je bestaande deurbel

Hierbij de uitleg hoe een KAKU ACDB-7000BC deurbel werkend te krijgen icm je eigen orginele deurbel en orginele drukknop.
Benodigdheden: Een draadloze drukknopzender uit de ACDB-7000BC set, een relais, kroonsteentjes en een stukje draad. Draad kan gewoon een stukje thermostaatdraad zijn.

Het is belangrijk om te kijken hoeveel spanning de bestaande deurbel op dit moment gebruikt. Bij mij is dat via een trafo van 8V.
De beltrafo zit meestal in de meterkast. Bij oude gebouwen met een oude groepenkast hangt hij vaak naast de groepenkast. Bij nieuwe gebouwen of bij nieuwe groepenkasten zit hij vaak ingebouwd in de meterkast zoals bij mij:



Verder heb je een relais nodig die past bij de spanning van je beltrafo. Ik heb een relais van een luchthoorn van een auto gebruikt en die is 12V.



Het blijkt dat de 8V trafo best de 12V relais uit een auto kan schakelen maar je kan beter een relais kopen die bij je trafo past.
Als je een 24V trafo hebt en je doet daar een 8V relais achter dan kan dat zeker problemen geven dus houdt hier rekening mee!

Je zoekt nu de 2 draden die naar je bestaande deurbel loopt. Dus niet van de drukknop buiten maar de draadjes naar je bel. Zijn bij mij een rode en een blauwe draad. Die knip je door en dan heb je dus 2 blauwe en 2 rode draadjes. De 2 blauwe knoop je aan elkaar en stop je in het kroonsteentje. Dat doe je ook met de rode draadjes en die stop je naast de blauwe draadjes in het kroonsteentje. Ik ga hier verder niet uitleggen dat je daarna ook de schroefjes van de kroonsteentjes vast moet draaien. Aan de andere kant van de kroonsteen monteer je ook 2 draden, die gaan naar de relais. In mijn geval zijn dit 2 rode draden.



Dan gaan we verder met de relais. Voor het aansluiten van de relais moet je even kijken op het aansluitschema wat meestal op de relais geprint is. Is bij ieder relais anders dus die sla ik even over. 2 draden vanaf je bel (bij mij die 2 rode draden dus) gaan naar de relais om de relais te schakelen. Vanaf de relais gaan er dan weer 2 andere draden die de drukknopzender gaan schakelen.



Als je dit allemaal aangesloten hebt kan je testen of alles nog werkt zoals het was door op de bel te drukken buiten en luisteren of je bestaande bel het nog doet. Daarna gaan we de draadloze drukknopzender aanmelden bij Homey door een apparaat toe te voegen. Kies KlikAanKlikUit en neem dan de ACDB-7000C. Kies daarna voor "Kopieer deurbelsignaal". Daarna word er gevraagd om op de bel te gaan drukken, das een makkelijke lijkt mij. Gewoon naar buiten lopen en drukken maar. Als je alles goed gedaan hebt is je deurbel nu toegevoegd aan Homey maar doet je bestaande bel het ook nog steeds. Je kan dan flows gaan maken die, zoals bij mij, de lampen laten knipperen en de Sonos muten.

Mocht je de draadloze deurbelzender aan willen sluiten zonder de bestaande bel te gebruiken dan kan je hier  de gebruiksaanwijzing vinden.
Ik wil niet zeggen dat ik de mooiste manier heb gebruikt, ik werd alleen gevraagd om uit te leggen hoe ik het gedaan had. Er zijn vast mooiere relais te vinden. Mocht je hier verder nog vragen over hebben dan kan dat altijd natuurlijk.

Comments

  • You could use a big fat relais , Roco Always loves big, like his glasses of Amstel.

    Theres a great cheap , smal and easy way to do it with a optocoupler.
    http://td-er.nl/2014/05/12/bestaande-en-kaku-deurbel/

    https://www.m-ware.de/bauteile/bauteile-sonstige/6-stueck-opto-koppler-mb106c-id1420/a-1420/


  • Ik weet niet of ik hier iets mis, maar ik heb het nog veeeel simpeler. Ik heb een deurbeldrukker bij de Gamma gekocht van 4,95: https://www.gamma.nl/assortiment/byron-beldrukker-wit/p/B528092 en deze deurbel direct aangesloten op de KaKu zender. De deurbel is niks anders dan twee stukjes ijzer die bij indrukken contact maken. Bij contact stuurt de batterij-aangedreven KaKu zender het signaal naar Homey, klaar. Niks dus met transformatoren ofzo....
  • Je mist hier niks Appie. Er hadden verschillende mensen gevraagd of ik, met deze materialen en speciaal met deze componenten, uit wilde leggen hoe ik het precies gedaan had. Gaat dus speciaal om de ACDB-7000BC en niet om de makkelijkste manier.
  • Most people want to keep using there Gong and Beltrafo in there Stoppenkast.
    So when there rebooting a DownsyndrHomey and someone it at the door they will still get a notification from there old skool Gong.

  • Kan ik de zender gewoon parallel aan de oude deurbel hangen of gaat het dan mis?
  • @HansieNL; Dit gaat mis. Daarom moet er een relais of optokoppeler tussen, zoals hierboven beschreven/gelinkt.
    Op de deurbel drukker van je oude bel staat (wissel)spanning. Dit is ongewenst. Je moet dus een spanningsloze (druk)schakelaar hebben.

    Peter
  • HansieNLHansieNL Member
    edited February 2017
    beatrix18 said:
    @HansieNL; Dit gaat mis. Daarom moet er een relais of optokoppeler tussen, zoals hierboven beschreven/gelinkt.
    Op de deurbel drukker van je oude bel staat (wissel)spanning. Dit is ongewenst. Je moet dus een spanningsloze (druk)schakelaar hebben.

    Peter
    Thx. Jaja... nu snap ik het. Ff ergens relaidje scoren  :)
  • Misschien een stomme vraag, maar is die octocoupler dan het enige wat je nodig hebt? Of moet er dan nog een weerstand bij? Het aan elkaar knopen lukt me wel, moet dan alleen wel de juiste type octocoupler en/of weerstand hebben. Of is dat redelijk generiek? Ik heb zelf een hééle oude beltrafo waarop "4-8-12v" staat, en doormeten blijkt een uitdaging te zijn...
  • mruitermruiter Member
    edited February 2017

    I even did it without the resistor . But as the blog mentioned best thing to do is to put a resistor of 1k between.
    The resistor is to limit the flow of current to the opto.

    I have enough opto's laying around so i did not care if it would blow up. It never did actually. But it should be there if you want to do it right.


  • Je kan dan flows gaan maken die, zoals bij mij, de lampen laten knipperen en de Sonos muten.
    Gaaf die flows, maar ik ben zelf heel erg nieuw hier. Lukt mij wel om de lampen aan te zetten, maar dat knipperen...
    Waar doe je dat mee (of heb je een plaatje van jouw flow voor mij)
  • RocodamelsheRocodamelshe Member
    edited February 2018
    Dat zijn Hue led strips en die kan je in een flow kaartje laten knipperen als je de Hue app geinstalleerd hebt en de Hue lampen hebt toegevoegd:
    .
    Dit kaartje zet je dan in de DAN kolom, de hele rechtse:



  • Misschien dat iemand er wat aan heeft, maar je kan ook via een raam deur contact je deur bel aan homey hangen
  • Hierbij de uitleg hoe een KAKU ACDB-7000BC deurbel werkend te krijgen icm je eigen orginele deurbel en orginele drukknop.
    Benodigdheden: Een draadloze drukknopzender uit de ACDB-7000BC set, een relais, kroonsteentjes en een stukje draad. Draad kan gewoon een stukje thermostaatdraad zijn.

    Misschien ga ik nu toch maar eens mijn beltrafo terug zetten in de meterskast en de oude bel gebruiken.

    Kan je op eenzelfde wijze ook een sirene/flitslicht van een oude alarmcentrale schakelen? Die heb ik nog hangen en het zou handig zijn om die te schakelen wanneer het alarm af gaat. De vraag is dan ook nog wat gebruikt kan worden om de trigger te geven (en belknop is dan uiteraard niet de oplossing).
  • Dat zijn Hue led strips en die kan je in een flow kaartje laten knipperen als je de Hue app geinstalleerd hebt en de Hue lampen hebt toegevoegd:


    Oh ja, dat is wel handig, maar (nog?) geen hue lampen. Dan maar op een andere manier proberen.
    Bij Homey kan ik trouwens allen de bel vinden om op te nemen in flows en niet de drukknop. Doe ik dan wat fout of is dat zoals het werkt? Ik heb namelijk een drukknop bij de voordeur en een bij de achterdeur. Zou handig zijn indien ik een melding krijg dat de voordeur of achterdeur gebeld wordt.
  • ik  zou de kaku zender graag willen gebruiken in combi met de doorsafe 6600 video bel omdat deze er al hangt. Deze heeft volgende mij helemaal geen spanning op de draden. Dan kan ik die er toch zo opzetten??
  • ClintmeisterClintmeister Member
    edited April 2018
    Ben nu ook aan het stoeien met een Kiku draadloze deurbel. Bij mij werkt het echter niet. Ik heb een 8v transformator en gebruik als relais een FLS820 12vdc 30/40A 5 pins. Heb hier niet zo veel ervaring mee.  Verder exact zo aangesloten. Originele deurbel doet het gewoon. Meegeleverde draadloze bel pairt niet met de zender (heb nog geen homey). Wat gaat er niet goed? Pls help.
  • Kan je vertellen hoe je de relais aangesloten hebt?
  • Ook ik ben tegen het probleem aangelopen van het koppelen van ACDB-7000BC aan mijn bestaande deurbel. Het kan wel, vaak wordt er een extra relais tussen gezet, maar daar hoor je ook problemen over omdat de beltrafo dan niet genoeg vermogen heeft om en de gong en het relais te voorzien van stroom. Ook is het relais vrij prijzig.

    Daarom heb ik een kleine pcb gemaakt waar een rectifier, condensator en opto-coupler op zit, daar kan je de draden van de KaKu zender dan rechtstreeks insteken, op de andere ingang sluit je de gong aan. 






Sign In or Register to comment.