This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Philips hue ervaringen gezocht en wat heb ik nu exact nodig?

Ik zoek dimbare led lampen die echt probleemloos maar vooral ook betrouwbaar werken, gezien er volgens mij niet echt veel merken te koop zijn die naast led, draadloos, dimbaar maar ook werken met Homey overweeg ik dus over te stappen van mijn Ikea lampen naar de Philips Hue lampen serie.

Heb hier echter wel eerst wat vragen over voordat ik deze ga bestellen.

1.
kan ik enkel de hue lampen los kopen en deze 1 voor 1 koppelen en apart bedienen of moet ik ook nog een hue bridge hebben?

2.
wie heeft er meerdere hue lampen in gebruik en gebruikt ook volop flows? 
- Hoe werken deze lampen in de praktijk, reageren ze bv altijd direct of zit er een vertraging tussen tussen start van de flow en het daadwerkelijk uitvoeren van het gegeven commando.
- Reageert de lamp altijd of wil deze wel eens weigeren (zoals bij de ikea lampen heel vaak het geval is) om een commando uit te voeren?

3.
Is er wellicht een beter alternatief wat ook voldoet aan mijn eisen en wat werkt met Homey (behalve Ikea dan)?

Comments

  • 1. Ja/nee
    2. ja
      - ja
      - ja/nee
    3. nee
  • Oy1974Oy1974 Member
    edited April 2018
    Lampen kun je los kopen 'google' je kunt kiezen de lampen rechtstreeks te koppelen aan Homey, of gebruik te maken van de bridge. 

    Ik maak gebruik van de bridge en stuur die  gedeeltelijk via hue dimmers en gedeeltelijk via flows aan (of gecombineerd) , en heb totaal geen vertraging, en reageren altijd.

    Alternatief, geen idee zoals gezegd werken de Hue lampen hier foutloos en wil daarom ook geen andere.
  • B3rtB3rt Member
    thx, ik gebruik nu ikea maar heb super veel problemen vandaar ik iets anders zoek.

    Heb zelf wel alternatieven gevonden zoals tp-link en innr maar of deze nu zoveel beter zijn..
    Liefst had ik lampen via het zwave protocol maar die kan ik dus niet vinden.

    Of je nu wel of niet die bridge nodig had was me niet 100% duidelijk, maar zoals ik het begrepen heb kun je dus die hue lampen direct koppelen aan Homey. Als dat zo is kan ik eerst eens 1 lamp kopen en kijken hoe die werkt, hopen dat die het aanzienlijk beter doen als de rest zodat ik dan kan overstappen. :)
  • Oy1974Oy1974 Member
    edited April 2018
    Niet lullig bedoeld, maar als je op google z wave lampen intoetst vind die het gewoon (of ze werken met homey das vraag 2, daar kom je weer achter in de homey app store)

    maar inderdaad, zowel los als met gebruik van de bridge kun je Hue ism Homey gebruiken
  • Bij mij geen problemen met INNR lampen. Nou zal je roepen: Haha, je bent ook de maker van de app....maar lees het forum door en je zal
    zien dat niet alleen de Ikea lampen de boosdoener zijn. ik heb geen ervaring met de hue lampen, ik vind ze naar verhouding te duur. Echter het 1 en ander heeft sterk te maken met je persoonlijke situatie. Welke andere apps heb je draaien, hoeveel lampen in gebruik, afstand van en tot Homey, staat je router te dicht in de buurt, welk kanaal gebruik je voor je WiFi etc etc. Dus ik vrees dat een simpele overstap niet zomaar de magic zal geven waar je op hoopt. Het zal toch echt een persoonlijke insteek en keuze moeten worden waar jij je het beste in kan vinden onafhankelijk wat een ander daarover zegt. Wellicht ben ik bv minder kritisch om maar een voorbeeldje te geven.
  • B3rtB3rt Member
    Thx voor de feedback.

    Ik heb al problemen met die ikea lampen vanaf dag 1 ik deze lampen gekocht heb..
    De moderators vinden het niet leuk als ik er nu weer over begin denk ik, dus doe ik dat ook niet.

    Heb wel al van alles geprobeerd om het op te lossen maar niets helpt, wifi kanalen gewijzigd zodat zigbee vrije kanalen heeft, Homey verplaatst etc etc
    Alles wat er geadviseerd wordt geprobeerd maar zoals ik al zei niets heeft enig positief effect op de werking.
    Enige wat ik niet gedaan heb is een firmware udpate van de lampen, dit simpelweg omdat ik dit niet kan gezien ik enkel de lampen hen en geen controller van ikea. (en eerlijk gezegd gezien hoe ontevreden ik erover ben wil ik niet nog meer geld aan dit merk uitgeven)

    Zowel zwave als kaku geven geheel geen enkel probleem, daar werken alle apparaten eigenlijk altijd feilloos, zeg maar voor zwave 99% en kaku toch wel zeker 95% of hoger waarbij het bij zigbee op zo'n 40% ligt van de tijd dat het direct de eerste keer goed werkt. (bij ir is dit zelf 0% trouwens, dat werkt dus helemaal niet, maar dat gebruik ik ook niet).

    Gezien ik al jaren home automation gebruik en hele huis voorzien is van geautomatiseerde verlichting etc zoek ik gewoon een betrouwbare methode om de lampen te schakelen.

    Voor Homey had ik 2 vera units (zwave dus)gehad  en dat werkte eigenlijk zeer goed, ben over gestapt naar Homey toen ie uitkwam wegens de mogelijkheid om verschillende systemen makkelijk te kunnen combineren.
    In begin had ik overal plugin zwave modules/dimmers echter die werken niet/slecht met dimbare led lampen, toen ikea uitkwam met de huidige lampen dacht ik eindelijk iets gevonden te hebben wat redelijk betaalbaar is en goed werkt. Heb dus heel veel zwave plugin switches/dimmers vervangen voor de ikea lampen.

    Tsja helaas dus.... 

    Nu wil ik toch eindelijk weer eens een goed werkend systeem wat mijn lampen bediend zoals het hoort, dus als ik op 'aan' of 'dim' klik dat ook daadwerkelijk alle lampen in een flow het commando uitvoeren en niet dat ik telkens weer moet afwachten (dit is dus echt zo!!) welke van de (let op) zigbee lampen in de flow het commando nu wel of niet zal uitvoeren.

    Vandaar ik dus op zoek was (en nu eens nog beter) mijn huiswerk aan doen ben wat wel en wat niet goed werkt.
  • kastelemankasteleman Member
    edited April 2018
    Toch nog een vraagje: welke Z-wave dimmers heb je geprobeerd icm welke led? Als je overstapt van Z-wave naar Ikea zonder bridge verlies je de status terugkoppeling. Dat is van toepassing op alle zigbee lampen, tenzij de app developer ervoor heeft gekozen om de lampen te pollen. Iets wat ik niet direct adviseer omdat je al gauw de neiging hebt om die poll interval te laag te zetten en daarmee Homey enorm belast met statusberichten. Dat is ook van toepassing op Z-wave. Maar denk dat je dat al wist gezien je domotica ervaringen. 

    Trouwens, denk dat je eigenlijk group and bindings binnen de huidige Zigbee implementatie mist.

    Hoeveel Ikea lampen schakel je op dit moment tegelijk? Ik schakel 10 lampen tegelijk en gaat op een enkele keer altijd goed. Ik heb de actie wel opgesplitst. 5 lampen in 1 flow voor 1 plek, 3 lampen via 1 flow voor de keuken en nog 1 flow voor 2 rgbw lampen. Die roep ik dan op vanuit een flow. Dus 1 flow triggert 3 andere flows tot uitvoering. Gaat vele malen betrouwbaarder dan in 1 flow alle 10 de lampen afzonderlijk achter elkaar te schakelen.
  • B3rtB3rt Member
    ik schakel iets van 8 ikea lampen tegelijk, vaak doen het  er 6 dan wel goed en 1 of  2 reageren niet en geven dan een rpc error in de flow, de error zelf varieert ook weer per keer. rpc 16, 17 etc etc

    Heb zelf correctie flows gemaakt maar gezien Homey vaak niet de juiste actuele status van de lamp weet is er geen manier om 100% zeker te weten of de lamp nu wel aan is en op welk dim level.

    Maar goed ik start dus een correctie flow na enkele seconden (ca 20 sec) om eerst Homey de tijd te geven de juiste lamp status te achter halen, de correctie flow vergelijk dan de 'actuele' status van alle lampen en vergelijkt deze wat ze zouden moeten zijn volgens de flow waardes. Als deze niet correct zijn wordt de volledige flow nogmaals gestart om de lampen alsnog de juiste modus te laten geven, dit alles probeer ik 10 keer en dan stop ik ermee.

    Vaak moet de hele correctie flow wel 3 tot 4 keer worden uitgevoerd voordat alle lampen ook de juiste settings hebben die ik wil, dit is erg vervelend moet ik toegeven.
    Als je dit vergelijk met de kaku en zwave devices welke eigenlijk altijd direct de eerste keer direct goed zijn is dit erg slecht voor de zigbee devices...

    Maar je meld dat als er een bridge tussen zit dit vaak wel goed gaat omdat er beter gepolled kan worden?

    Domme vraag, maar hoe moet ik dit zien, ik stuur dan niet de lamp zelf aan maar de bridge?
    Is het dan nog wel mogelijk om bv individuele lampen apart aan te sturen en flows te maken dat specifieke lampen iets anders doen als andere, hoe moet ik me dat voorstellen hoe dat werkt met een bridge?

    Wat de zwave dimmers betreft, ik had toen POPP dimmers, deze deden het redelijk met samsung dimbare lampen, echter vele andere dimbare leds begonnen te brommen of te knipperen onder een bepaalde level. Ik heb nooit een goede plugin dimmer gevonden die werkte met dimbare ledlampen. Gloeilampen dimmen was geen enkel probleem, dit werkte perfect, maarja die kun je niet meer kopen en gezien het verbruik wil ik ze ook niet meer.
  • Ik was ook begonnen met Hue lampen (wel inclusief bridge in zo'n starters pakket).
    Dit een beetje uitgebreid, maar voor die ruimtes waar ik het niet specifiek noodzakelijk vond had ik Ikea spul gekocht. Lekker goedkoop (in verhouding tot Hue)..... Echter ben ik al deze lampen 1 voor 1 aan het vervangen door Hue. Ik ergerde me kapot aan lampen die niet doen wat ik wil of soms gewoon een eigen leven gaan leiden (aan of uit blijven tot ik ze volledig stroomloos had gemaakt en weer terug de fitting in had geplaatst).

    Voor mij is Hue gewoon betrouwbaar, geeft het kleurenspectrum weer en kan traploos dimmen.... Het is wat duurder, maar ik betaal graag iets meer voor betrouwbaarheid.
  • Voor wat hoort wat ;-)
    maar ff all gekheid op een stokje, de hue bridge kan het pollen aan tot een interval van meen ik ongeveer 7 sec  (zo staat het geloof ik ingesteld binnen de hue bridge app, pin me niet vast op dat getal). Daarnaast zit het verschil in Zigbee Light Link en Zigbee Home Automation. Dat laatste hanteert Homey. Die implementatie is wip, dus nog niet volledig. Zodra groups en bindings worden ondersteund schakelen de lampen onmiddellijk en bij gelijktijdig.

    Toch nog ff terugkomend op plug in zwave dimmers: nooit Qubino geprobeerd of Fibaro? Wat mij betreft rules Qubino indien het gaat om dimmen gevolgd door de dimmer 2 van Fibaro
  • Ik denk dat het pollen van de Hue bridge alleen gebruikt wordt voor apparaten als de dimmer en de tap maar niet voor de Hue lampen zelf.
  • kastelemankasteleman Member
    edited April 2018
    Zou best kunnen, heb me daar niet zo in verdiept. Heb de bridge uitgefaseerd incl 2 living colors gen 2 en een Motion sensor en de dimmers rechtstreeks gekoppeld
  • Oy1974Oy1974 Member
    edited April 2018
    lampen schakelen, met de bridge is zonder vertraging. Je geeft namelijk een commando via Homey naar de bridge.

    De polling, en dus vertaging onstaat als homey een status van de bridge wil weten zoals bijvoorbeeld of er motion is.

    Homey ----> Hue bridge, direct
    Hue bridge ------> Homey, vertaging tot mogelijk +/-7 sec
  • Dus ook een status van een lamp opvragen hoort bij de polling?
  • Yep. De informatie die homey van de bridge wilt hebben (polling) kan vertraging hebben tot op ongeveer 7 sec geloof ik. Maar in de praktijk is dit in de meeste gevallen minder.

    En voor de lampen heb ik er nog geen zichtbaar last van gehad. Belangrijkste  lampen schakelen insrant aan.
  • kastelemankasteleman Member
    edited April 2018
    Zigbee bulbs zijn ZLL. Maw ze rapporteren hun status niet zelfstandig terug aan de controller. In het geval van HA moet je dan een lamp pollen. Weet niet hoe dat bij ZLL werkt. Pas vanaf Zigbee 3.0 gaat dat veranderen en de eerste lampen volgens 3.0 staan voor 2 of 3 kwartaal dit jaar in de planning. Dus praktisch pas het eind van het jaar beschikbaar? Commando’s worden inderdaad direct doorgegeven.

    [edit] Zigbee 3.0 is trouwens downwards compatibel. Maw 3.0 devices kunnen met een 2.0 controller worden gebruikt.
  • FredHFredH Member

    Ik gebruik verschillende hue lampen zonder de bridge alles gaat via de homey,  de lampen worden bediend door fibaro motion sensors en afhankelijk van de de tijd of lux waarde word de helderheid en lichttemperatuur ingesteld, voor de bediening met de hand gebruik ik remotec scene master met 8 knoppen hier heb ik er 2 van, 1 knop gebruik ik voor het aan en uit zetten 1 keer drukken aan nog een keer drukken is uit, voor het dimmen 2 knoppen 1 knop vasthouden is dimmen omhoog en andere knop vasthouden is dimmen omlaag, je kan dus voor het aan en uit zetten van de lamp 1 van de zelfde knoppen gebruiken als voor het dimmen, aan remotec kan je per knop 4 funkties defineren en dat werk echt geweldig.

    Ik heb getwijfeld tussen ikea, innr en heu toch voor de hue gekozen de heu lampen werken echt geweldig ook het dimmen via een zeer simpele flow echt geen vertraging in en je hebt die bridge niet meer nodig ook het toevoegen aan homey nog nooit problemen mee gehad, ik wil geen andere meer is iets duurder maar ik denk op de lange duur toch beter vooral het dimmen met een simpele flow werkt echt perfect.

  • B3rtB3rt Member
    Heb nog een vraagje hierover.

    Heeft iemand een voorbeeld flow met de bridge?
    Kun je een screenshot plaatsen hoe dat eruit ziet?

    Heb inmiddels enkele hue lampen zonder bridge gekoppeld aan Homey en dat werkt, nu wil ik de resteren ikea lampen ook nog vervangen.
    Ik twijfel of ik nu niet ook de bridge moet kopen, de hue lampen werken veel betrouwbaarder dan de ikea lampen echter soms (vaak/altijd) met vertraging.

    Voorbeeld, ik heb een flow lampen dimmen, alle lampen in de huiskamer moeten op 40% gedimd worden.
    Flow is simpel, alle hue lampen erin en op 40% zetten.
    Start je de flow dan dimmen dus niet alle lampen tegelijk, dit kan dus goed 30 seconden verschillen tussen de eerste en de laatste lamp, soms dimt een hue lamp geheel niet, bij herhalen van de flow werkt het wel.
    Zo ook alle lampen UIT, sommige gaan direct uit andere pas na X seconden.

    Wat ik wel 'moeilijk' vind is de kleur instellen, nu staan ze op 1 vast kleur, maar als ik alle lampen naar een bepaalde kleur wil hebben op een bepaald dim nivo krijg ik niet voor elkaar. Sommige lampen zijn hetzelfde, andere lampen hebben een andere tint of helderheid etc etc..  Nee handig vind ik dat zeker niet helaas.
    (uh ja, zijn natuurlijk allemaal hue kleur lampen, haha)

    Nu ik dus extra hue lampen wil kopen kan ik een set krijgen met een hue controller/bridge erbij.

    Ik vraag me dus af als ik de hue lampen nu koppel aan de bridge en de bridge dan weer aan Homey of de aansturing dan beter en gelijkmatiger gaat. Ook ben ik benieuwd hoe de flow eruit ziet, heb de brdige app al getracht te installeren en een flow toe te voegen maar dat gaat niet als de bridge niet gevonden wordt helaas.
    Dus ben erg benieuwd naar praktijk ervaring en screenshots.
  • FredHFredH Member

    Ik schakel via een flow op lux waarde 4 hue lampen tegelijk aan en uit 2 x E14 en 2 X E27, hier heb ik nooit vertraging in gehad ze gaan tegelijk aan en ook uit, deze lampen dim ik ook tegelijk lager en verander ook de kleur helderheid omlaag als de TV aan gaat en bij een bepaalde lux waarde en deze dim ik weer omhoog en de kleurhelderheid hoog als de TV uitgaat, hier heb ik ook nooit vertraging in gehad de 4 lampen dimmen mooi tegelijk en de kleur helderheid is ook mooi gelijk, de 2 E14 lampen hangen op de zelfde muur naast de TV dus hier zie je mooi dat het tegelijk gaat en ook dat de helderheid gelijk is, dus ik begrijp niet hoe er bij jou wel 30 sec in kan zitten tussen de lampen en dat je de kleur niet goed krijgt.?

  • B3rtB3rt Member
    Geen idee, de lampen schakelen eigenlijk nooit tegelijk, je ziet ze altijd 1 voor 1 aan, uit dimmen etc als je 1 flow start. Zwave en KAKU schakelen wel tegelijk  Maar gebruik je een bridge of niet?
  • Ik heb sinds kort 3 Hue lampen white ambiance in 1 luchter gestoken, ik stuur die via flows op homey direct aan, of via de App of via de Philips Hue dimmer (25 euro), werkt perfect en reageert ook direct, zeer tevreden.. Ik heb die drie lampen in 1 groep gezet mbv een app uit de homey app store, device group

  • B3rtB3rt Member
    heb je een screenshot hoe zo'n flow eruit ziet dat je een lamp aanstuurt die via die bridge gaat?
  • B3rt said:
    heb je een screenshot hoe zo'n flow eruit ziet dat je een lamp aanstuurt die via die bridge gaat?
    Ik weet niet of je mij bedoelde, maar het is geen bridge, het is de Philips Hue Dimmer switch, deze is ingesteld via flows op Homey, 4 stuks, AAN, UIT en DIM UP, DIM DOWN.

    AAN:


    Voor de DIMM up en DOWN heb ik een variable gemaakt om te voorkomen dat de lamp even fel gaat branden, nu wordt altijd gestart met Dimmen op de lichtsterkte van het moment.

    DIMM UP:


Sign In or Register to comment.