This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Domotica voor dummies

PeterKPeterK Member
edited March 2018 in Nederlands
Ik ben een volslagen newbe in het smart home-verhaal. Heb interesse vanwege twee redenen: ik ben nog wel eens van huis en wil mijn huis er bewoond uit laten zien (tuin automatisch sproeien, maar niet als t regent, zou ook aardig zijn) en op een aantal plekken zouden lampen op bewegingssensor handig zijn. Op termijn zou daar nog brand- en inbraakbeveiliging bij kunnen komen.
Nu ik mij enigszins in de materie verdiep, loop ik tegen het volgende aan. Ik vind op het web een boel sites die zonder technische details  lyrisch omschrijven wat er allemaal kan. Dat is mooi, maar dat geloof ik ongezien ook. Ik vind ook veel sites met technisch verheven discussies over praktische problemen, die ik ongetwijfeld interessant ga vinden zodra ik eenmaal begonnen ben.
Maar voorlopig wil ik eerst goed rondkijken voordat ik iets aanschaf. Ik ben er al wel uit dat ik een multiplatform-basis (zoals Homey)  wil, om te voorkomen dat ik straks met spul zit dat ik niet meer kan gebruiken (zoals ooit de technisch perfecte Philips-video in onbruik raakte) of anders om te zorgen dat ik het beste van twee werelden kan benutten.
Maar dan loop ik tegen beginnersvragen aan, zoals
- Tradfri levert betaalbare lampen met bewegingsmelders op zigbee. Kan ik diezelfde bewegingsmelders ook gebruiken om behalve de zigbee-lamp ook z-wave beveiligingscamera's aan te sturen?
-- Ik zie flows die met als strekking: als melder x beweging ziet, zet lamp 2 aan, zo niet, zet uit. Snap ik.  Maar als ik een lamp op  twee melders wil laten reageren, gaan die dan niet conflicteren?
- Fibaro levert inbouwschakelaars om gewone verlichtingsarmaturen met z-wave te kunnen schakelen. Maar past dat wel in NL inbouwdozen? Voor mijn gevoel zit daar heel weinig ruimte achter de gewone schakelaar. Ik kan natuurlijk de boel losschroeven en gaan meten, maar het is vast al eens uitgezocht.
Zo zal ik ongetwijfeld meer vragen tegenkomen. Die kan ik hier natuurlijk allemaal los gaan stellen, maar het zou handiger zijn als er ergens een site 'domotica voor dummies'  is zodat ik niet naar de bekende weg hoef te vragen. Heeft iemand een hint daarvoor?  

Comments

  • PeterK said:
    ....
    Maar dan loop ik tegen beginnersvragen aan, zoals

    - Tradfri levert betaalbare lampen met bewegingsmelders op zigbee. Kan ik diezelfde bewegingsmelders ook gebruiken om behalve de zigbee-lamp ook z-wave beveiligingscamera's aan te sturen?
    Als Homey beveiligingscamera's gaat ondersteunen dan zou dat moeten kunnen. Immers de kracht van Homey is nou juist dat je verschillende technieken door elkaar kunt gebruiken. Om een klein voorbeeld te noemen. Heb hier een klik aan klik uit acm-1000 inbouw schakelaar en deze wordt  bestuurd door Homey op het moment dat er een neo coolcam (zwave) bewegingsmelder melding maakt van beweging. 
    PeterK said:
    Ik zie flows die met als strekking: als melder x beweging ziet, zet lamp 2 aan, zo niet, zet uit. Snap ik.  Maar als ik een lamp op  twee melders wil laten reageren, gaan die dan niet conflicteren?

    Dat hangt van je situatie af natuurlijk. Wat je kunt doen is een tussen stap introduceren. Je kunt met een aantal apps (Waaronder countdown) een tellertje instellen. Dan krijg je bijvoorbeeld het volgende scenario. 

    1 lamp 
    2 melders

    melder 1 ziet iets bewegen en zet tellertje op 60
    in de flow heb je aangegeven dat als tellertje > 0 is lamp 1 aan gaat

    10 seconden later ziet melder 2 iets bewegen en herstelt de teller naar 60 ( dit was dus 50)

    60 seconden later is de teller bij 0 en wordt de lamp uitgezet.
    PeterK said:
    Fibaro levert inbouwschakelaars om gewone verlichtingsarmaturen met z-wave te kunnen schakelen. Maar past dat wel in NL inbouwdozen? Voor mijn gevoel zit daar heel weinig ruimte achter de gewone schakelaar. Ik kan natuurlijk de boel losschroeven en gaan meten, maar het is vast al eens uitgezocht.


    Dat is trial en error. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar je kunt bijvoorbeeld bij Robbshop een dummy schakelaar kopen (oftewel een stuk plastic) dat je kunt gebruiken om te testen of dat een dergelijke inbouw schakelaar achter de bestaande schakelaar gaat passen. 
  • PeterK said:
    . Maar past dat wel in NL inbouwdozen? Voor mijn gevoel zit daar heel weinig ruimte achter de gewone schakelaar. Ik kan natuurlijk de boel losschroeven en gaan meten, maar het is vast al eens uitgezocht.

    Niemand heeft nog getest hoe diep jouw inbouwdozen zijn. Je moet wel dozen van 5 cm diep hebben en we weten niet of jij die hebt natuurlijk. In nieuwbouw huizen zitten ze meestal gelijk ingebouwd maar vroeger deden ze veel dozen gebruiken die veel minder diep waren.
  • Er is altijd een oplossing.
    Sommige heb ik in de inbouw dozen, sommige in de centraaldoos en als echt niks past heb ik ze in de lamp zelf ingebouwd
  • PeterK said:
    . Maar past dat wel in NL inbouwdozen? Voor mijn gevoel zit daar heel weinig ruimte achter de gewone schakelaar. Ik kan natuurlijk de boel losschroeven en gaan meten, maar het is vast al eens uitgezocht.

    Niemand heeft nog getest hoe diep jouw inbouwdozen zijn. Je moet wel dozen van 5 cm diep hebben en we weten niet of jij die hebt natuurlijk. In nieuwbouw huizen zitten ze meestal gelijk ingebouwd maar vroeger deden ze veel dozen gebruiken die veel minder diep waren.
    Dus maar even gekeken. Vijf centimeter, waarvan de schakelaar zelf 2,5 cm in beslag neemt. Zit alleen een bruine en een zwarte draad, geen blauwe. Misschien dat ik dan wel blauw, bruin en zwart in de centraaldoos bij de lamp vindt, maar om dat te ontdekken moet ik een complete tl-balk demonteren.
  • canedjecanedje Member
    edited March 2018
    PeterK said:
    PeterK said:
    . Maar past dat wel in NL inbouwdozen? Voor mijn gevoel zit daar heel weinig ruimte achter de gewone schakelaar. Ik kan natuurlijk de boel losschroeven en gaan meten, maar het is vast al eens uitgezocht.

    Niemand heeft nog getest hoe diep jouw inbouwdozen zijn. Je moet wel dozen van 5 cm diep hebben en we weten niet of jij die hebt natuurlijk. In nieuwbouw huizen zitten ze meestal gelijk ingebouwd maar vroeger deden ze veel dozen gebruiken die veel minder diep waren.
    Dus maar even gekeken. Vijf centimeter, waarvan de schakelaar zelf 2,5 cm in beslag neemt. Zit alleen een bruine en een zwarte draad, geen blauwe. Misschien dat ik dan wel blauw, bruin en zwart in de centraaldoos bij de lamp vindt, maar om dat te ontdekken moet ik een complete tl-balk demonteren.


    Dat is krap. Ik heb in een geval de doos van de WCD die er naast zat gebruikt om de module te plaatsen, Als je geen WCD er naast hebt zal je waarschijnlijk in de centraaldoos moeten. Blauw heb je wel nodig, die zit zeker in de centraaldoos.

    Dat wordt toch de tl-balk demonteren.

  • mveckmveck Member
    Je kunt de blauwe draad ook vanuit de lamp naar de doos trekken. Even wat extra werk maar lukt vaak ook wel.
  • mveck said:
    Je kunt de blauwe draad ook vanuit de lamp naar de doos trekken. Even wat extra werk maar lukt vaak ook wel.
    Ook dan moet de tl er af en als ik goed lees gaat z-wave module niet passen in de inbouwdoos.
  • Afmetingen (HxBxD)42.5 x 38.25 x 20.3 mm
    Past makkelijk
  • Denk dat gewoon in de centraaldoos inbouwen dan minder werk is...
  • Dat ligt aan de inhoud van je centraaldoos. Dat is een punt waar alle draadjes samen komen. En meestal heeft die minder ruimte over.
Sign In or Register to comment.