This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.
The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.
This forum is now read-only for archive purposes.
The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.
This forum is now read-only for archive purposes.
Comments
Dank zo ver!
Even een check....om zeker te zijn dat ik mijn include pogingen met de juiste tweaks in jouw App start.
Ik heb app.json aangepast door '1' te vervangen door '1, 3':
app.json:
Het aangepaste bestand bewaard en daarmee het origineel overschreven. Vervolgende de gehele map middels terminal/CLI op Homey geïnstalleerd. De versie '3/1/769' werkt nu, de andere lukt(nog) niet.
het staat allemaal in de gebruiksaanwijzing...
Vertaling:
ER3 - Kraan vind het eindpunt niet - kijk of de Spirit Z-Wave Plus wel correct is gemonteerd
Morgen heb ik ff tijd en kijk of mijn aangepaste App werkt met de kraan+nieuwe firmware. Als dat het geval is, laat ik het weten. Komt jouw kraan ook online :-)
En:
Gebruik je windows of Mac?
Heb je al eens via CLI geinstalleerd?
@Micha1980
Helaas, kan ik niet terugkoppelen dat het gelukt is.
Na het weekend wederom geprobeerd om de kraan toe te voegen. Eentje werkt - deze heeft de oudere f/w - en ik probeer nu 2 andere kranen (met nieuwere f/w) toegevoegd te krijgen.
Ik heb:
- beide kranen gereset
- het bestand app.json aangepast => [1, 3] toegevoegd
- de zaak via CLI op Homey gezet
- PTP en na 15 minuten getracht te includen
- node wordt gevonden en na een halve minuut volgt de melding dat includen niet is gelukt vanwege een time out
- tweede kraan ook geprobeerd => zelfde verhaal 'time-out'.
Daarna ook het bestand "spirit_zwave.json" aangepast en wederom bovenstaande stappen doorlopen. Lukt nog steeds niet.
Heb de kraan nu ipv *tegen* Homey op 20 centimeter afstand gehouden; weer wordt een node herkend, en weer volgt na een halve minuut een 'time-out'.
Weet eigenlijk niet meer wat ik kan doen...
- de kranen terugsturen en de werkende houden?
- hopen dat een 1.5.6 Homey firmware de zaak oplost (en de kranen uit de retour periode zijn)?
- een kraan naar @caseda sturen om mijn bevindingen te verifieren?
- wachten op een App update die de nieuwere f/w van Spirit (ID=3) ondersteunt?
Dit is een plaatje van de aangepaste app.json:
Denk het te maken heeft met security v2 (is nog vrij nieuw) die de kraan gebruikt, denk homey zijn zwave chip de update nodig heeft die 1.5.6 zal bevatten om dit 100% van de tijd goed te kunnen includen.
Helaas kunnen we niet proberen unsecure te includen als test of mijn vermoeden het goed heeft.
Dus weet bijna zeker het niet aan de kraan ligt.
Zal vanavond even contact leggen met Eurotronic wat de update(s) bevat (meervoudt omdat ze 2 versie nummers zijn omhoog gekropen, en zelfs de id veranderd)
Misschien dat wat meer duidelijkheid geeft.
Ik heb een kraan weer gereset en vervolgens getracht als generieke z-wave toe te voegen.
Ook nu wordt de node herkent (er is dus communicatie) maar verloopt de sessie met een time-out.
Succes met je contact met Eurotronic. Ik ben natuurlijk razend benieuwd hoe zij reageren!
De nieuwe firmware van de kraan heeft wat roet in het eten gegooid, maar het zal wel op te lossen zijn. Ik denk ook dat het probleem eerder Homey gerelateerd is; een z-wave optie die nog niet ondersteund wordt oid. Dus, niet de Eurotronic App van @caseda (als de productID 3 wordt toegevoegd) en niet de Spirit kraan, maar een iets achterlopende z-wave implementatie van Athom.
@caseda
Wanneer wordt de temperatuur van de omgeving uitgelezen? Ik zie soms geen waarde staan, terwijl ik de rapportage op 0,1 heb staan.
Als 'check' de gehele procedure uitgevoerd vanaf een PC, omdat wellicht het aanpassen van 'app.json' op een Mac voor complicaties kan zorgen.
Dus:
- App vanaf Github gedownload als zip
- zip uitgepakt
- app.json in Notepad++ aangepast en 3 in de array toegevoegd
- bestand bewaard
- via CLI App op Homey geinstalleerd
- in Homey de Eurotronic App herstart
- huidige Spirit kraan werkt nog steeds en temperatuur wordt doorgegeven
- nieuwe kraan gereset en pair proces gestart
- time out => niet toegevoegd aan Homey...
- kraan geeft melding INS ?????
Dat laatste is best vreemd!
Als er na de tijd wat mis gaat dan gaat het ook alleen mis in de inclusie van Homey zelf.
Kun je trouwens zien bij welke stap hij timeout?
De kraan toont INC en de teller loopt. Homey toont dat de node is gezien en het volgende scherm is alleen een time out. Er wordt geen '1 van xx' getoond. Dat gebeurde vorige week wel en toen stopt de inclusion bij de laatste stap (20 van 21 meen ik).
Ik stuur je een PM; gaat over de App.
Heb deze via CLI op Homey gezet en getracht een (geresette) Spirit kraan te includen. Dan lukt niet via de App en ook niet als algemeen z-wave apparaat. Node wordt herkend en de inclusie stopt met een time out.
De veranderingen op github zijn nu ook in de app store
Maar denk dat het gewoon wachten wordt tot homey zijn firmware is geupdate, en als het dan nog niet werkt eens volledig debug aan te zetten, maar denk echt het werkt met de nieuwe update.
Alles zal regt komme
Update: het lijkt me neter om deze zaak over te hevelen naar het officiele draadje van de App en in het Engels te zetten. Hebben er meer mensen er wellucht wat aan en is het beter vindbaar.
@caseda
Kon met de nieuwe Homey firmware opnieuw een poging doen om de Spirit aan te sluiten.
Om het geheugen op te frissen:
- ik heb 1 spirit werkend met Homey
- ik heb 3 andere Spirits niet werkend met Homey
- de niet-werkenden hebben nieuwe f/w en jij hebt de ID aangepast in een update van de App
Het idee was dat de nieuwe Spirit f/w waarschijnlijk wel zou werken na update van Homey z-wave in nieuwste Homey f/w release. Ik heb inmiddels op Homey firmware Versie: 1.5.6-rc.6 geïnstalleerd.
Helaas lukt het includen van een Spirit nog steeds niet. Ik heb
- de Spirit eerst gereset (batterij erin met de knop ingedrukt).
- daarna inclusing gestart. De kraan tikt dan seconden weg, Homey herkent de node,
- de kraan laat vervolgens INS zien maar Homey blijft in het include scherm staan en geeft een time out.
Mijn enige optie die ik nog kan bedenken is de derde kraan ook te openen. Deze is dus nooit met Homey geassocieerd geweest en 'maagdelijk'. De twee andere heb ik namelijk diverse keren wel getest/gereset/getracht te pairen. Ik weet niet welke f/w die kraan heeft en ik weet niet of het zinnig is om het te proberen..
Wat te doen?
Dat werkt allemaal perfect.
Controle van verwarming lijkt mij ook interessant.
Waarschijnlijk een domme vraag: Heb je met bovengenoemde intelligente thermostaat knoppen geen centrale thermostaat meer nodig? Regelt de knop zelf de temperatuur door de omgevingstemperatuur te meten?
Ik heb ook stadsverwarming. Moet ik de centrale verwarmingsklep altijd open zetten om dit te laten werken?
1. Niet meer nodig nee
2. Ja
3. Ja