This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Stadsverwarming & thermostaatkraan

2»

Comments

  • Heb inmiddels inderdaad 2x de stekker er een kwartier uit gehad, kraan gereset en weer geprobeerd. Lukt *nog* niet. Ik zal het na het weekend nogmaals proberen!

    Dank zo ver! 
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    @caseda

    Even een check....om zeker te zijn dat ik mijn include pogingen met de juiste tweaks in jouw App start.
    Ik heb  app.json aangepast door '1' te vervangen door '1, 3':

    app.json:





    Het aangepaste bestand bewaard en daarmee het origineel overschreven. Vervolgende de gehele map middels terminal/CLI op Homey geïnstalleerd. De versie '3/1/769' werkt nu, de andere lukt(nog) niet.
  • Micha1980 said:
    Na jullie adviezen heb ik besloten om de spirit van eurtronics aan te schaffen, deze zal de komende week geleverd gaan worden. Als ik deze heb geinstalleerd zal ik mijn bevindingen met jullie delen
    Ik krijg deze niet eens geinstalleerd op mijn bestaande kraan, hij zit netjes vast maar blijf de Er3 melding krijgen...iemand een idee?
  • casedacaseda Member
    edited November 2017
    @Micha1980
    het staat allemaal in de gebruiksaanwijzing...
    ER3 - Valves closing point not detected - Check if the Spirit Z-Wave Plus is correctly mounted
    Vertaling:
    ER3 - Kraan vind het eindpunt niet - kijk of de Spirit Z-Wave Plus wel correct is gemonteerd
  • caseda said:
    Als je weet hoe de app.json te veranderen en via cli te installeren, dan hoef je alleen de id 3 in de array toe toevoegen bij "productId" van de spirit driver (regel 1256)
    Word dan dus [1, 3]

    Zal ik het later officieel aanpassen na wat onderzoek hoe jij aan een ander id komt, misschien bij de rest ook kan toevoegen.
    ik heb de kraan eindelijk goed aangesloten, echter loop ik tegen hetzelfde probleem aan als Eternity, hoe kan ik dit ook oplossen, heb je hier een stappenplan voor..hij blijft zichzelf nl als basic apparaat installeren :-(
  • @Micha1980

    Morgen heb ik ff tijd en kijk of mijn aangepaste App werkt met de kraan+nieuwe firmware. Als dat het geval is, laat ik het weten. Komt jouw kraan ook online :-)

    En:
    Gebruik je windows of Mac?
    Heb je al eens via CLI geinstalleerd?
  • Micha1980Micha1980 Member
    edited November 2017
    Eternity said:
    @Micha1980

    Morgen heb ik ff tijd en kijk of mijn aangepaste App werkt met de kraan+nieuwe firmware. Als dat het geval is, laat ik het weten. Komt jouw kraan ook online :-)

    En:
    Gebruik je windows of Mac?
    Heb je al eens via CLI geinstalleerd?

    Dat zou echt super zijn! Nee nog niet eerder gedaan, heb de homey pas een kleine maand en ben nog lerende :-)

    Ik gebruik zelf windows
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    @caseda
    @Micha1980

    Helaas, kan ik niet terugkoppelen dat het gelukt is.

    Na het weekend wederom geprobeerd om de kraan toe te voegen. Eentje werkt - deze heeft de oudere f/w - en ik probeer nu 2 andere kranen (met nieuwere f/w) toegevoegd te krijgen.

    Ik heb:
    - beide kranen gereset
    - het bestand app.json aangepast => [1, 3] toegevoegd
    - de zaak via CLI op Homey gezet
    - PTP en na 15 minuten getracht te includen 
    - node wordt gevonden en na een halve minuut volgt de melding dat includen niet is gelukt vanwege een time out
    - tweede kraan ook geprobeerd => zelfde verhaal 'time-out'.

    Daarna ook het bestand "spirit_zwave.json" aangepast en wederom bovenstaande stappen doorlopen. Lukt nog steeds niet.

    Heb de kraan nu ipv *tegen* Homey op 20 centimeter afstand gehouden; weer wordt een node herkend, en weer volgt na een halve minuut een 'time-out'.

    Weet eigenlijk niet meer wat ik kan doen...
    - de kranen terugsturen en de werkende houden?
    - hopen dat een 1.5.6 Homey firmware de zaak oplost (en de kranen uit de retour periode zijn)?
    - een kraan naar @caseda sturen om mijn bevindingen te verifieren?
    - wachten op een App update die de nieuwere f/w van Spirit (ID=3) ondersteunt? 

    Dit is een plaatje van de aangepaste app.json:


  • @Eternity probeer het nog 1 keer door te includen via de generieke zwave optie, die onder homey zelf, dus niet via de app.

    Denk het te maken heeft met security v2 (is nog vrij nieuw) die de kraan gebruikt, denk homey zijn zwave chip de update nodig heeft die 1.5.6 zal bevatten om dit 100% van de tijd goed te kunnen includen.
    Helaas kunnen we niet proberen unsecure te includen als test of mijn vermoeden het goed heeft.

    Dus weet bijna zeker het niet aan de kraan ligt.

    Zal vanavond even contact leggen met Eurotronic wat de update(s) bevat (meervoudt omdat ze 2 versie nummers zijn omhoog gekropen, en zelfs de id veranderd)
    Misschien dat wat meer duidelijkheid geeft.
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    Dank voor de terugkoppeling @caseda

    Ik heb een kraan weer gereset en vervolgens getracht als generieke z-wave toe te voegen.
    Ook nu wordt de node herkent (er is dus communicatie) maar verloopt de sessie met een time-out.

    Succes met je contact met Eurotronic. Ik ben natuurlijk razend benieuwd hoe zij reageren!
  • Eternity said:
    Dank voor de terugkoppeling @caseda

    Ik heb een kraan weer gereset en vervolgens getracht als generieke z-wave toe te voegen.
    Ook nu wordt de node herkent (er is dus communicatie) maar verloopt de sessie met een time-out.

    Succes met je contact met Eurotronic. Ik ben natuurlijk razend benieuwd hoe zij reageren!
    Thanks voor t testen heren! Ik hoop dat er iets positiefs uitkomt, anders zal ik helaas mijn spirit retour moeten gaan dturen, heb deze afgelopen vrijdag mogen ontvangen en zal dan op zoek moeten gaan naar een andere kraan die wel werkt met homey
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    Het lijkt mij dat een oplossing snel te realiseren is. Immers; ik heb 1 kraan gewoon werkend en andere gebruikers hebben ook geen problemen met de Spirit kranen.

    De nieuwe firmware van de kraan heeft wat roet in het eten gegooid, maar het zal wel op te lossen zijn. Ik denk ook dat het probleem eerder Homey gerelateerd is; een z-wave optie die nog niet ondersteund wordt oid. Dus, niet de Eurotronic App van @caseda (als de productID 3 wordt toegevoegd) en niet de Spirit kraan, maar een iets achterlopende z-wave implementatie van Athom.

    @caseda
    Wanneer wordt de temperatuur van de omgeving uitgelezen? Ik zie soms geen waarde staan, terwijl ik de rapportage op 0,1 heb staan.
  • @caseda

    Als 'check' de gehele procedure uitgevoerd vanaf een PC, omdat wellicht het aanpassen van 'app.json' op een Mac voor complicaties kan zorgen.

    Dus:
    - App vanaf Github gedownload als zip
    - zip uitgepakt
    - app.json in Notepad++ aangepast en 3 in de array toegevoegd
    - bestand bewaard
    - via CLI App op Homey geinstalleerd
    - in Homey de Eurotronic App herstart
    - huidige Spirit kraan werkt nog steeds en temperatuur wordt doorgegeven
    - nieuwe kraan gereset en pair proces gestart
    - time out => niet toegevoegd aan Homey...
    - kraan geeft melding INS ?????

    Dat laatste is best vreemd!
  • casedacaseda Member
    edited November 2017
    De kraan vindt het uitwisselen van de id identificatie genoeg voor inclusie, homey heeft graag nog wat meer data en vraagt dat dan ook op van de kraan, wat gebeurd na het uitwisselen van de id's
    Als er na de tijd wat mis gaat dan gaat het ook alleen mis in de inclusie van Homey zelf.

    Kun je trouwens zien bij welke stap hij timeout? 
  • Nee, ik kan dat niet zien.

    De kraan toont INC en de teller loopt. Homey toont dat de node is gezien en het volgende scherm is alleen een time out. Er wordt geen '1 van xx' getoond. Dat gebeurde vorige week wel en toen stopt de inclusion bij de laatste stap (20 van 21 meen ik).

    Ik stuur je een PM; gaat over de App.

  • Kon het niet nalaten om toch even te checken of jouw aangepaste versie van de Eurotronic App zou werken. 

    Heb deze via CLI op Homey gezet en getracht een (geresette) Spirit kraan te includen. Dan lukt niet via de App en ook niet als algemeen z-wave apparaat. Node wordt herkend en de inclusie stopt met een time out.
  • Waarom via cli?
    De veranderingen op github zijn nu ook in de app store :wink:

    Maar denk dat het gewoon wachten wordt tot homey zijn firmware is geupdate, en als het dan nog niet werkt eens volledig debug aan te zetten, maar denk echt het werkt met de nieuwe update.
  • Via CLI is een App het aller aller verst ;-)

    Alles zal regt komme
  • EternityEternity Member
    edited December 2017

    Update: het lijkt me neter om deze zaak over te hevelen naar het officiele draadje van de App en in het Engels te zetten. Hebben er meer mensen er wellucht wat aan en is het beter vindbaar.



    @caseda

    Kon met de nieuwe Homey firmware opnieuw een poging doen om de Spirit aan te sluiten.
    Om het geheugen op te frissen:
    - ik heb 1 spirit werkend met Homey
    - ik heb 3 andere Spirits niet werkend met Homey
    - de niet-werkenden hebben nieuwe f/w en jij hebt de ID aangepast in een update van de App

    Het idee was dat de nieuwe Spirit f/w waarschijnlijk wel zou werken na update van Homey z-wave in nieuwste Homey f/w release. Ik heb inmiddels op Homey firmware Versie: 1.5.6-rc.6 geïnstalleerd.

    Helaas lukt het includen van een Spirit nog steeds niet. Ik heb
    - de Spirit eerst gereset (batterij erin met de knop ingedrukt).
    - daarna inclusing gestart. De kraan tikt dan seconden weg, Homey herkent de node,
    - de kraan laat vervolgens INS zien maar Homey blijft in het include scherm staan en geeft een time out.


    Mijn enige optie die ik nog kan bedenken is de derde kraan ook te openen. Deze is dus nooit met Homey geassocieerd geweest en 'maagdelijk'. De twee andere heb ik namelijk diverse keren wel getest/gereset/getracht te pairen. Ik weet niet welke f/w die kraan heeft en ik weet niet of het zinnig is om het te proberen..

    Wat te doen?
  • Sinds een week heb ik een Homey en allerhande dingen geautomatiseerd. Het meeste Licht georiënteerd.
    Dat werkt allemaal perfect.
    Controle van verwarming lijkt mij ook interessant.
    Waarschijnlijk een domme vraag:  Heb je met bovengenoemde intelligente thermostaat knoppen geen centrale thermostaat meer nodig? Regelt de knop zelf de temperatuur door de omgevingstemperatuur te meten?
    Ik heb ook stadsverwarming. Moet ik de centrale verwarmingsklep altijd open zetten om dit te laten werken?

  • Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.
    1. Niet meer nodig nee
    2. Ja
    3. Ja
  • canedje said:
    Sinds een week heb ik een Homey en allerhande dingen geautomatiseerd. Het meeste Licht georiënteerd.
    Dat werkt allemaal perfect.
    Controle van verwarming lijkt mij ook interessant.
    Waarschijnlijk een domme vraag:  Heb je met bovengenoemde intelligente thermostaat knoppen geen centrale thermostaat meer nodig? Regelt de knop zelf de temperatuur door de omgevingstemperatuur te meten?
    Ik heb ook stadsverwarming. Moet ik de centrale verwarmingsklep altijd open zetten om dit te laten werken?

    Nee, geen centrale thermostaat nodig. Temp wordt gemeten
Sign In or Register to comment.