This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Locatie met own tracks

Ik heb sinds een paar dagen own tracks geinstalleerd als locatie app.

Zo ver ik het weet, is het allemaal gelukt met de informatie die ik op het forum heb gevonden.

Nu loop ik tegen een paar dingen aan, die niet werken. En ik heb eigenlijk geen idee waarom niet. Dus bij deze vraag ik jullie hulp.

Om te beginnen met de telefoon app, onder instellingen en advanced  staan 2 dingen waarvan ik niet weet of, en zo ja wat je er in moet vullen. Ze staan onder elkaar: Locator background displacement en locator background interval. Ik heb nog niets ingevuld.

En misschien is dit een van de punten waarom het nog niet zo lekker werkt. 

Ik heb 2 flows: 
ALS geofence binnengaan trigger ,  chico en thuis EN een specifiek persoon in niet thuis, chico DAN Markeer als thuis chico en stuur een berichtje naar telefoon.

ALS geofence verlaten trigger, chico en thuis EN een specifiek persoon is thuis, chico DAN markeer als weg chico en stuur berichtje naar telefoon.

De eerste paar dagen, kreeg ik idd een berichtje binnen als ik thuiskwam. Maar heb nog nooit een berichtje gehad dat ik weg was gegaan. Zo ver ik kan zien in de inzichten was ik wel steeds weg, en kreeg ik ook een melding in het actie centrum. 

Gister ben ik gaan werken, en volgens Homey ben ik niet weg geweest, ik was alleen maar thuis. Heb ook geen berichtje gehad dat ik weg was en/ of thuis gekomen ben. In de inzichten sta ik ook niet als weg.
Maar als je aan homey de locatie van mij vroeg, stond ik 5 straten verder, terwijl ik ergens door de rotterdamse haven reed. Na dat ik de app op me telefoon geopend had, wist homey ook waar ik was, terwijl me telefoon de hele tijd al de goede info gaf, zo een balkje in je snel menu van een samsung. 

Maar ook toen homey me locatie wist, heeft hij me niet op afwezig gezet.

Dus wat doe ik fout?

Ik probeer een lamp te laten schakelen, als ik thuis kom moet hij aan gaan, als ik weg ga uit. Als ik thuis ben moet hij aan zijn en als ik er niet ben moet hij uit blijven. 

ALS de zon onder gaat EN Iemand is thuis, ik ben wakker en me vriendin is wakker OF iemand is thuis en ik ben wakker OF iemand is thuis en me vriendin is wakker DAN start flow verlichting aan. 
en de flow verlichting is ALS deze flow is geactiveerd EN iemand is thuis, het is na zonsondergang DAN zet stekker neo coolcam aan.

Zo ver ik kan bedenken, kloppen de flows, maar ik ben een dummy en geen expert he :)

Comments

  • Welkom op het forum, als je dit topic doorleest moet je er uitkomen: https://forum.athom.com/discussion/1910/app-owntracks-client-for-homey/p1

  • ingmar said:
    Welkom op het forum, als je dit topic doorleest moet je er uitkomen: https://forum.athom.com/discussion/1910/app-owntracks-client-for-homey/p1

    Ik zit hier inmiddels al weer even op het forum, maar bedankt
  • En dat topic heb ik al door gelezen, maar mijn probleem ben ik niet tegen gekomen er in. Dus wie heeft de oplossing? 
  • @ingmar

    Jij gebruikt logistic kaartjes. Het moet toch ook mogelijk zijn om de aanwezigheid kaartjes te gebruiken ipv die ingewikkelde kaartjes? 

  • @ingmar

    Nog een vraagje, ik heb jou hele uitleg over genomen en in flows gezet. 

    Nu vraag ik me alleen af, waarom zie ik bij de als kolom, zie foto ( ja is een andere foto van wat helaas niet werkt) bij komt geoforce binnen 3 tags staan? Als ik op test drukt doet hij het ook niet, tenzij ik de blauwe batterij tag een waarde geef.

    En in je beschrijving staat: 
    Next I created the following flows. BIG NOTE, it is really important that whenever you work with Owntracks geofences you must enter it as: "your owntracks topic"/event in my case owntracks/pi/ingmar/event with the geofence name you shared in the region section in your app.

    Dat begrijp ik niet <span>:smiley:</span>.

    Ik heb hem via http aangemeld, en als ik op dat geoforce kaartje klik, kan ik alleen kiezen uit me naam die ik in owntrack heb ingevuld.

    Is de big note misschien als je mqtt gebruikt?
  • Chico said:
    @ingmar

    Nog een vraagje, ik heb jou hele uitleg over genomen en in flows gezet. 

    Nu vraag ik me alleen af, waarom zie ik bij de als kolom, zie foto ( ja is een andere foto van wat helaas niet werkt) bij komt geoforce binnen 3 tags staan? Als ik op test drukt doet hij het ook niet, tenzij ik de blauwe batterij tag een waarde geef.

    En in je beschrijving staat: 
    Next I created the following flows. BIG NOTE, it is really important that whenever you work with Owntracks geofences you must enter it as: "your owntracks topic"/event in my case owntracks/pi/ingmar/event with the geofence name you shared in the region section in your app.

    Dat begrijp ik niet <span>:smiley:</span>.

    Ik heb hem via http aangemeld, en als ik op dat geoforce kaartje klik, kan ik alleen kiezen uit me naam die ik in owntrack heb ingevuld.

    Is de big note misschien als je mqtt gebruikt?

    Hi, ik zou alleen http gebruiken, niet mqqt. De url dient als volgt er uit te zien:

    https://<cloudid>.homey.athom.com/api/app/nl.scanno.owntracks/events/?token=<tokenid from user>

    where <cloudid> is the Athom Cloud ID of your homey that you can find in Settings/System.
    The tokenid is the id that is generated when you added the user.

    Het is dan belangrijk dat je binnen de App op je telefoon "regions" aanmaakt, die je vervolgens shared met een radius groter dan nul, bijvoorbeeld 100m. Vervolgens kun je dan binnen die app "publish waypoints" klikken. Als de verbinding tussen je telefoon en de homey goed is zou je je waypoints terug moeten zien komen in de logging "homey >  settings > Owntracks client > log ophalen".

    Begin daar eerst mee, daarna komen de flows.
    s6!
  • Ik had own tracks al via deze handleiding ingesteld. 
    Heb het allemaal nog maar eens na gelopen, ik zie dat own tracks geupdate was een paar uur geleden.
    In het log staan idd locatie gegevens van mij en me batterij status. 

    Ik had ook regions aangemaakt en radius staat op 75 meter. en share staat aan.

    Kortom, alles staat en stond al goed :).

    Maar homey kon mij ook al vertellen waar ik was, alleen bij het weg gaan en thuis komen deed hij niets. hij zag niet dat ik weg ging of thuis kwam. bij allebei de activiteiten moet hij namelijk ook een berichtje naar me telefoon sturen.

    Maar heb jou flows er in gezet, met een telefoon berichtje, dus ben benieuwd of hij het vandaag gaat doen .

    Word vervolgd

  • ChicoChico Member
    Hey hallo,

    Ik heb sinds een week dat owntracks de gegevens uit de app van Homey gooit. 
    De namen, sleutels en locatie gegevens. 
    Het lijkt net alsof de app gereset word.
    Heb het nu al 2 keer gehad, vorige week donderdag en net rond 15 uur. 

    Maar volgens mij start Homey zit zelf ook op. 
    Vorige week donderdag rond 8 uur ging hij ineens oranje branden, dacht ik laat hem even, misschien is hij bezig met iets. Na een minuut of 10 ging hij weer normaal branden.
    Alles leek goed te zijn weer, op de owntracks gegevens na. 

    En vandaag kreeg ik een melding op me telefoon van een fibaro rookmelder, normaal krijg je die melding alleen als Homey opnieuw is op gestart of dat je een fibaro update hebt gehad. 
    Terug gekeken in de lijst met meldingen, en geen update ofzo. 

    Het enige wat er stond was:



    Iemand een idee?


  • ChicoChico Member
    En zojuist weer het zelfde verhaal. Homey heeft zich denk ik weer opgestart ofzo, en alle Gegevens van own track waren weer verdwenen.

    Her valt me op, dat het altijd op donderdag / vrijdag gebeurt. En volgens mij na dat Homey iets gedaan heeft, in dit geval ik werd wakker.

  • ChicoChico Member
    En wederom is het vrijdag, owntracks liep steeds vast, log is naar ontwikkelaar gestuurd, en nu heeft hij weer alle gegevens uit de app van homey gegooid.
    niemand een idee?

  • rickprickp Member
    edited March 2018
    Ik kan je helaas niet helpen met het verdwijnen van je gegevens. Ik heb hier een tijd mqtt op homey laten draaien, samen met owntracks. Homey was dan dus zowel de server als de client. Dit werkte bij mij stabiel, misschien is het een poging waard om te te proberen. 

    De locatie problemen die je beschrijft heb ik ook gehad. Soms waren zowel ik als mijn vriendin niet thuis maar werden we niet allebij omgezet. Uiteindelijk werkte het beter door de settings heel ruim te zetten. De thuis geo op 600 meter en de minimale nauwkeurigheid op 400. Dit omdat vooral de huewai van mijn vriendin erg onnauwkeurige gps heeft als de telefoon "slaapt". Door in de log van de mqtt server te kijken kon ik bij houden hoe vaak en hoe accuraat de gps data doorkwam. Bij geopende telefoon was dit prima, bij "broekzak mode" is dit veel minder. De enorme range en lage nauwkeurigheid compenseerde dit. 

    Verder, betreft het wel zichtbaar buiten je thuiszone zijn maar niet op weg staan, het lijkt erop dat het belangrijk is dat je rond de grens accurate data moet versturen. Als je telefoon rond de grens slaapt en een stuk later pas wakker word dan ziet hij het niet als transitie. Je bent dan welliswaar buiten de grens maar er word dan niets meer mee gedaan. Dit word pas opgelost als je weer binnen de grens bent en dan opnieuw naar buiten de grens gaat, maar dan zonder te sluipen.  

    In mijn praktijk testen werkte het prima als ik de telefoon gebruikte tijdens vertrek, bijv als navigatie in een carkit, maar niet als ik op de motor weg ga en de telefoon dus in broekzakmode gebruik. 

    Ik heb hier nog geen oplossing voor gevonden, met bijv gps trace loop ik tegen hetzelfde probleem aan. De slaapstand van android is te effectief.

    Hoop dat je er iets aan hebt.
Sign In or Register to comment.