This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Vraagje over inbouwschakelaars

Hoi, 

sinds een lange tijd bezitter van een Homey. We hebben veel lampen al voorzien van kika schakelaars en dat werkt erg goed via Homey. Echter hebben we de 'oude' wandschakelaars ook nog gewoon in place. Wat er dus vaak gebeurt is dat er iemand op die schakelaar drukt en dat vervolgens de stroom van de lamp is (en de kika zender). Je kunt dus niet meer via homey schakelen maar je moet dan weer op die knop drukken.. 

Nu heb ik de ballen verstand van electriciteit en dat soort dingen en vraag mij een ding af. Als ik een inbouw schakelaar achter de bestaande schakelaar plaats gaat dan

1) de stroom van de lamp er nog steeds af en is het dus alleen maar om dan ook tegelijkertijd andere lampen te schakelen? 
2) de stroom van de lamp er niet af en gebruik je dan effectief homey om dingen te schakelen? 

Graag zou ik hier antwoord op hebben zodat ik weet wat ik kan bestellen om de bestaande wandschakelaars te laten samenwerken met Homey.

Comments

  • JasperBJasperB Member
    edited September 2017
    3) de stroom gaat van de lamp af maar blijft op de inbouwschakelaar staan (verbruikt <1w). De inbouwschakelaar heeft dus continu stroom. Je kunt met je wandschakelaar de stroom op je lamp zetten, of via homey. Werkt beide
  • Ah ok dus dan heb je eigenlijk achter de lamp direct geen kaku schakelaar nodig? (en zit die er theoretisch voor jan lul achter.. ;))
  • Dan moet ik maar iets anders gaan verzinnen. Zou het kunnen dat de inbouwschakelaar wel de stroom op de kaku achter de lamp aan laat (stroom erop ) maar de kaku schakelaar zelf schakelt? Anders zou ik eventueel andere schakelaars kunnen doen.. 

  • swtttswttt Member
    edited September 2017
    Ik denk dat je @JasperB verkeerd hebt begrepen, althans als het net zoals Fibaro werkt :)

    Er moet continu stroom op je inbouwschakelaar staan. Via de schakeldraden van je schakelaar naar je inbouwschakelaar kan deze de lamp aan en uit zetten. Dus zowel via Homey schakelen als rechtstreeks vanaf je schakelaar.

    EDIT:

  • Ik denk dat je @JasperB verkeerd hebt begrepen, althans als het net zoals Fibaro werkt :)

    Er moet continu stroom op je inbouwschakelaar staan. Via de schakeldraden van je schakelaar naar je inbouwschakelaar kan deze de lamp aan en uit zetten. Dus zowel via Homey schakelen als rechtstreeks vanaf je schakelaar.

    EDIT:

    Bij inbouw schakelaars zie ik regelmatig enkel een ingaande en uitgaande schakeldraad (2x zwart ipv 1x bruin+1x zwart). En dat zonder een nul (blauwe draad).
      
    1. Werkt bovenstaande oplossing dan nog? C.q. is die blauwe nul vereist?
    2. Wat is het Fibaro type nr. voor deze z-wave schakelaar?
    3. Zijn er naast Fibaro prijstechnisch gunstiger oplossingen? (NEO heeft ze vlgs mij niet...)
  • 1. Bij fibaro is geen blauwe draad nodig. Bij qubino wel. 
    2. Ik gebruik voor het gros een dimmer-2 (http://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGD-212/FGD-212-EN-T-v1.2.pdf). 
    3. qubino is er een paar maar daar is een blauwe draad voor nodig. Kaku was volgens mij ook op weg naar Z-wave maar weet niet hoe kwalitatief dit is.
  • Je kan ook naar aeotec kijken, de laatste nieuwste 2 nano modules werken als het goed is ook zonder blauwe draad, let daarbij wel op dat je een lamp MOET aansluiten (dit geld ook voor de fibaro dimmer 2)

    Verder zijn er geen merken die 2 draads ondersteunen, en hebben ze allemaal een nul nodig. 
  • swttt said:
    Ik denk dat je @JasperB verkeerd hebt begrepen, althans als het net zoals Fibaro werkt :)

    Er moet continu stroom op je inbouwschakelaar staan. Via de schakeldraden van je schakelaar naar je inbouwschakelaar kan deze de lamp aan en uit zetten. Dus zowel via Homey schakelen als rechtstreeks vanaf je schakelaar.

    EDIT:

    Ah dus als ik het goed begrijp dan zorgt de schakelaar (de fysieke knop) er dan alleen maar voor dat de inbouwschakelaar een signaal stuurt naar de lamp.. 
Sign In or Register to comment.