This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

twijfel overstappen hc2 naar homey

RickydehaasRickydehaas Member
edited September 2017 in Nederlands
Ik hoop dat jullie mij met onderstaande vraagstellingen kunnen helpen: 

1. Momenteel bezit ik een fibaro hc2 , maar merk steeds vaker dat ik meer apparaten wil koppelen met andere protocollen. Hiernaast laten de plugins de wensen over en worden veel templates van niet fibaro producten niet of half ondersteund.

Zijn er mensen aanwezig die ervaring hebben met de hc2 en overgestapt zijn op homey? Zoja, kan iemand mij de nadelen/gemis van het overstappen naar homey benoemen, vooral gericht op ervaringen ?

2. Zoals vermeld bezit ik een fibaro hc2 en hierbij maak ik gebruik van meerdere fibaro dimmers 1 in combinatie met een standaard wandschakelaar. Dmv de parameters kan ik eenvoudig instellen dat bij het gebruik van de wandschakelaar enkel aan/uit doorgegeven wordt (het type schakelaar). Zijn deze parameters even eenvoudig in te stellen als bij de hc2 en dus ook direct Zigbaar na het Includen?

3. Final but not least: Zouden jullie overstappen naar homey of toch de hc2 trouw blijven?

alvast bedankt!

gr rick

Comments

  • TedTolboomTedTolboom Member
    edited September 2017
    @Rickydehaas 1. en 3. kan ik niet beantwoorden, omdat ik geen ervaring heb met de HC2.

    Mbt 2.: De parameters van de Fibaro dimmer's zijn volledig geïmplementeerd in de Fibaro app en beschikbaar in NL en EN. Door middel van switches, dropdown menu's en invoervelden kunnen de parameters aangepast worden.

    Een voorbeeld van de dimmer-2 parameters (uit een eerder gedeelde guide):
  • Bedankt!
  • Iemand verder ervaringen met de hc2?
  • Alleen met de HCL (nagenoeg identiek, maar dan zonder LUA-scripting). Beviel mij erg goed totdat ik Homey tegenkwam...
    Een van de verschillen is dat op de HCL/HC2 het begrip "toestand" was geïmplementeerd. Dat betekent dat ik makkelijk kon nagaan of bij voorbeeld een device gedurende een bepaalde tijd een waarde had en dat kon dan als trigger dienen. (als het stroomverbruik van de wasmachine gedurende 10 sec minder is dan x en meer dan y dan actie).
    Dit is het enige dat ik mis omdat ik het nu op een andere manier moet doen die omslachtiger is.
    Het grote voordeel van de Homey is wel dat alle devices (z-wave. IP, IR, etc) gewoon door elkaar te gebruiken zijn in scripts. Dat was op de HCL een crime....
  • Thanks ericerikonderweg said:
    Alleen met de HCL (nagenoeg identiek, maar dan zonder LUA-scripting). Beviel mij erg goed totdat ik Homey tegenkwam...
    Een van de verschillen is dat op de HCL/HC2 het begrip "toestand" was geïmplementeerd. Dat betekent dat ik makkelijk kon nagaan of bij voorbeeld een device gedurende een bepaalde tijd een waarde had en dat kon dan als trigger dienen. (als het stroomverbruik van de wasmachine gedurende 10 sec minder is dan x en meer dan y dan actie).
    Dit is het enige dat ik mis omdat ik het nu op een andere manier moet doen die omslachtiger is.
    Het grote voordeel van de Homey is wel dat alle devices (z-wave. IP, IR, etc) gewoon door elkaar te gebruiken zijn in scripts. Dat was op de HCL een crime....

    Thanks eric,

    hoe zit het met de beschikbaarheid van homey, omdat ik ook mijn alarmsysteem (dmv deursensoren en pir) op de hc2 heb staan. Wil natuurlijk niet dat in mijn afwezigheid het alarm het niet doet
  • erikonderwegerikonderweg Member
    edited September 2017
    De beschikbaarheid vergeleken met de HCL is veel hoger. De respons (met name z-wave) is daarnaast ook nog verbeterd. Alleen is er geen ‘alarm console’ of iets dergelijks zoals  bij Fibaro. Om alarm (per alarm-soort en per sensor) af te vangen heb je nog steeds een serie scripts nodig. 
    Een discussie hierover staat op https://forum.athom.com/discussion/573/using-homey-as-security-alarm-system/p3
    Maar nu ik er zo over nadenk, ga ik me misschien eens richten op een app die deze functie zou kunnen overnemen inclusief ‘Arm’ en ‘Disarm’ en acties, afhankelijk van het type alarm. Denk hierbij enerzijds aan camera’s die aan gaan als een deur of raam open gaat of als er beweging gedetecteerd wordt of acties bij water, rook, CO of een van de andere alarmen. 
    Maar kijk gerust naar andere alarm-discussies hier op het forum.

    Neemt niet weg, dat de Homey voor mij een verademing is. Ik werd moe van het koppelen (lezen en aansturen) van niet-Z-wave devices op de Fibaro HCL. Nu heeft de HC2 gelukkig wel LUA-scripting, maar daar staat tegenover dat nu ook HomeyScript recent is toegevoegd!
  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited September 2017
    De beschikbaarheid vergeleken met de HCL is veel hoger. De respons (met name z-wave) is daarnaast ook nog verbeterd. Alleen is er geen ‘alarm console’ of iets dergelijks zoals  bij Fibaro. Om alarm (per alarm-soort en per sensor) af te vangen heb je nog steeds een serie scripts nodig. 
    Een discussie hierover staat op https://forum.athom.com/discussion/573/using-homey-as-security-alarm-system/p3
    Maar nu ik er zo over nadenk, ga ik me misschien eens richten op een app die deze functie zou kunnen overnemen inclusief ‘Arm’ en ‘Disarm’ en acties, afhankelijk van het type alarm. Denk hierbij enerzijds aan camera’s die aan gaan als een deur of raam open gaat of als er beweging gedetecteerd wordt of acties bij water, rook, CO of een van de andere alarmen. 
    Maar kijk gerust naar andere alarm-discussies hier op het forum.

    Neemt niet weg, dat de Homey voor mij een verademing is. Ik werd moe van het koppelen (lezen en aansturen) van niet-Z-wave devices op de Fibaro HCL. Nu heeft de HC2 gelukkig wel LUA-scripting, maar daar staat tegenover dat nu ook HomeyScript recent is toegevoegd!
    Vergeet niet dat je sinds 1.5 multi triggers hebt waarmee je een flow kunt laten reageren als een van je deursensors, CO2, bewegingssensor etc afgaat (te vinden onder apparaten) waardoor dit standaard functionaliteit is geworden. In de EN(AND) zou je dan een variable moeten hebben die aangeeft of je alarm uit of aan staat. Daarnaast is er nog de app device groups van @swttt die wellicht hierin kan ondersteunen


    Thanks ericerikonderweg said:
    Alleen met de HCL (nagenoeg identiek, maar dan zonder LUA-scripting). Beviel mij erg goed totdat ik Homey tegenkwam...
    Een van de verschillen is dat op de HCL/HC2 het begrip "toestand" was geïmplementeerd. Dat betekent dat ik makkelijk kon nagaan of bij voorbeeld een device gedurende een bepaalde tijd een waarde had en dat kon dan als trigger dienen. (als het stroomverbruik van de wasmachine gedurende 10 sec minder is dan x en meer dan y dan actie).
    Dit is het enige dat ik mis omdat ik het nu op een andere manier moet doen die omslachtiger is.
    Het grote voordeel van de Homey is wel dat alle devices (z-wave. IP, IR, etc) gewoon door elkaar te gebruiken zijn in scripts. Dat was op de HCL een crime....

    Thanks eric,

    hoe zit het met de beschikbaarheid van homey, omdat ik ook mijn alarmsysteem (dmv deursensoren en pir) op de hc2 heb staan. Wil natuurlijk niet dat in mijn afwezigheid het alarm het niet doet

    Homey blijft werken zelfs al zou het internet wegvallen (let op dat dan flows die afhankelijk zijn van internet bv je thermostaat die via een API (internet) loopt niet werkt) maar alle interne flows blijven werken (z-wave/zigbee). Mocht je stroom wegvallen blijven in ieder geval je apparaten die hier niet afhankelijk van zijn werken. Dat is ook een van de redenen waarom mijn Homey op een UPS zit.
  • Dankjewel!
    Dat is voor het afvangen van alarm frames inderdaad een verademing! 
    Ik moet zelf ook nog de scripts voor mijn rookmelders en ook voor batterijniveau (en nog wat meer) aanpassen...
Sign In or Register to comment.