This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Een flow

Ik ben een flow aan het bedenken voor als iemand thuis komt, maar begin hoofdpijn te krijgen.
Dus ik vraag jullie hulp voor ideeen.

Ik werk snachts, me vriendin overdag. 
Als iemand ( zei of ik of allebei) thuis is / zijn , moet de verlichting aan gaan als het donker word, heb daar nu het nieuwe kaartje, na zons ondergang voor gebruikt.
Als iemand ( zei of ik of allebei) gaat slapen, moet de verlichting uit.
En als iemand thuis komt ( meestal ik), moet de verlichting aan gaan.  
Als ik ga slapen, en zei slaapt moet de verlichting uit.
Als ik ga slapen en zei staat op moet de verlichting aan.
En als zei opstaat, en ik slaap,  moet de verlichting aan.

Dit is het ongeveer, 
Kan iemand mij op weg helpen?

ps, ik draai sinds vannacht op 1.3.1

Comments

  • ChicoChico Member
    Mis het kaartje niemand is wakker, of kijk ik niet goed?

  • ChicoChico Member
    Krijg steeds een rood driehoekje met transmit_compleete_no_ack in het kaartje van de neo wall plug. Weet iemand wat dat betekend?
  • uhmm.. dit klinkt als meerdere flows.

    Je kan iig proberen met de Smart presence (of de Owntrack app die naar mijn ervaring beter werkt iig met iPhone) een flow maken die kijkt of jij de zone van je woning binnenkomt (dus thuiskomt) of verlaat (vertrekt). Aan de hand daarvan kan je flows starten die lampen aanzetten.
    Dit kan je dan ook gebruiken om een variable om te zetten via Better Logic die aan staat als jij thuis bent. Zo'n zelfde dan voor je vriendin

    In de trant van:
    ALS Chico komt thuis -> DAN zet variable 'Chico is thuis' op TRUE
    ALS vriendin komt thuis -> DAN zet variable 'vriendin is thuis' op TRUE
    Dat zou iig gebruikt kunnen worden voor de latere flows die je nodig hebt. Deze kan je omgekeerd ook gebruiken. Dus als jij het huis verlaat, de variable 'Chico is thuis' op FALSE wordt gezet. Dan zou je dan kunnen gebruiken voor flows oid.

    Daarna komt je thuiskomen cq weggaan
    ALS Chico komt thuis -> EN variabele 'vriendin is thuis' is TRUE' -> DAN lamp aan (hierbij gebruik je dan niet de variabele voor jezelf, maar bijv die Owntrack/Smart Presence omdat het een statusverandering is. Je gebruikt echter wèl de variable voor je vriendin omdat die al gezien moet zijn door Homey alszijnde dat ze thuis is (variable moet dus al gezet zijn en uitleesbaar)
    * Let dan wel op dat je nadenkt wat dit moet doen als jij thuis komt en je vriendin is niet thuis. Dat er alsnog wel een lampje aangaat oid. Je moet je dus afvragen of het nodig is dat er een check plaatsvindt of je vriendin wel/niet thuis hoeft te zijn om je flow te starten.

    Beiden aanwezig dus verlichting aan of uit
    ALS variable 'Chico is thuis' is TRUE -> ALS als variable 'vriendin is thuis' is TRUE -> EN het is na zonsondergang -> DAN start flow verlichting aan 's avonds na schemer
    ALS variable 'Chico is thuis' is TRUE -> ALS als variable 'vriendin is thuis' is TRUE -> EN je zegt 'wij gaan slapen' -> DAN start flow verlichting uit

    Als vriendin opstaat
    ALS je zegt 'ik ben vriendin van Chico, goedemorgen Homey' -> EN variable Çhico is thuis' is TRUE -> DAN zet lamp aan

    * Let er ook op dat als jij gaat slapen en zij ook (weekend wellicht?) dat er een flow is die dan alsnog de lampen uit zet.

    Zo ongeveer kan je 'm aanvliegen. Wellicht kan het eenvoudiger, maar ik heb mijn flows mbt mijn aanwezigheid wel op bovenstaande manier gebouwd.
    Als ik het huis verlaat, dan starten flows die lampen aanzetten MITS het na schemer is. Of juist de boel uitzetten als ik het huis verlaat.
    Ook bepalen bij mij die variabelen dat áls ik eenmaal thuis ben èn het is tegen 18:00u, dat het TV meubel aangaat ivm journaal kijken bijv.
    Die variabelen kan ik ook gebruiken voor als ik op vakantie ben...extra check dat als ik er idd niet ben, dat dan pas de flows gaan lopen die random lampen uit- en aanzetten

    PS...'zei' is 'zij';)




  • ChicoChico Member
    Chico said:
    Krijg steeds een rood driehoekje met transmit_compleete_no_ack in het kaartje van de neo wall plug. Weet iemand wat dat betekend?
    Volgens mij is dit dat Homey de stekker niet ontvangt, wel gek, aangezien de stekker op 5 meter afstand zit met 1 deur die nu open staat. 
    En ben er achter dat Homey het niet leuk vind als je hem onderste boven houd :).
  • ChicoChico Member
    Tallguy said:
    uhmm.. dit klinkt als meerdere flows.

    Je kan iig proberen met de Smart presence (of de Owntrack app die naar mijn ervaring beter werkt iig met iPhone) een flow maken die kijkt of jij de zone van je woning binnenkomt (dus thuiskomt) of verlaat (vertrekt). Aan de hand daarvan kan je flows starten die lampen aanzetten.
    Dit kan je dan ook gebruiken om een variable om te zetten via Better Logic die aan staat als jij thuis bent. Zo'n zelfde dan voor je vriendin

    In de trant van:
    ALS Chico komt thuis -> DAN zet variable 'Chico is thuis' op TRUE
    ALS vriendin komt thuis -> DAN zet variable 'vriendin is thuis' op TRUE
    Dat zou iig gebruikt kunnen worden voor de latere flows die je nodig hebt. Deze kan je omgekeerd ook gebruiken. Dus als jij het huis verlaat, de variable 'Chico is thuis' op FALSE wordt gezet. Dan zou je dan kunnen gebruiken voor flows oid.

    Daarna komt je thuiskomen cq weggaan
    ALS Chico komt thuis -> EN variabele 'vriendin is thuis' is TRUE' -> DAN lamp aan (hierbij gebruik je dan niet de variabele voor jezelf, maar bijv die Owntrack/Smart Presence omdat het een statusverandering is. Je gebruikt echter wèl de variable voor je vriendin omdat die al gezien moet zijn door Homey alszijnde dat ze thuis is (variable moet dus al gezet zijn en uitleesbaar)
    * Let dan wel op dat je nadenkt wat dit moet doen als jij thuis komt en je vriendin is niet thuis. Dat er alsnog wel een lampje aangaat oid. Je moet je dus afvragen of het nodig is dat er een check plaatsvindt of je vriendin wel/niet thuis hoeft te zijn om je flow te starten.

    Beiden aanwezig dus verlichting aan of uit
    ALS variable 'Chico is thuis' is TRUE -> ALS als variable 'vriendin is thuis' is TRUE -> EN het is na zonsondergang -> DAN start flow verlichting aan 's avonds na schemer
    ALS variable 'Chico is thuis' is TRUE -> ALS als variable 'vriendin is thuis' is TRUE -> EN je zegt 'wij gaan slapen' -> DAN start flow verlichting uit

    Als vriendin opstaat
    ALS je zegt 'ik ben vriendin van Chico, goedemorgen Homey' -> EN variable Çhico is thuis' is TRUE -> DAN zet lamp aan

    * Let er ook op dat als jij gaat slapen en zij ook (weekend wellicht?) dat er een flow is die dan alsnog de lampen uit zet.

    Zo ongeveer kan je 'm aanvliegen. Wellicht kan het eenvoudiger, maar ik heb mijn flows mbt mijn aanwezigheid wel op bovenstaande manier gebouwd.
    Als ik het huis verlaat, dan starten flows die lampen aanzetten MITS het na schemer is. Of juist de boel uitzetten als ik het huis verlaat.
    Ook bepalen bij mij die variabelen dat áls ik eenmaal thuis ben èn het is tegen 18:00u, dat het TV meubel aangaat ivm journaal kijken bijv.
    Die variabelen kan ik ook gebruiken voor als ik op vakantie ben...extra check dat als ik er idd niet ben, dat dan pas de flows gaan lopen die random lampen uit- en aanzetten

    PS...'zei' is 'zij';)




    Je hebt gelijk, het is zij :). ook ik maak wel eens een foutje. 

    Zij heeft windows phone, dus zal ik smart presence moeten gebruiken voor haar. 
    Kan je tegelijk de Homey app en smart presence gebruiken voor je aanwezigheid?

    En zo te zien word het een hele klus om het allemaal werkend te krijgen, op naar een nieuw level dus :).

    Ik ga het eens allemaal bestuderen. 
  • ChicoChico Member
    Dit is echt hoger wiskunde, nu met ik toe aan paracetamol.

    Waarom zit er geen en / of in een kaartje?

    En ik kom niet eens uit de eerste stap, wat is de naam van het kaartje in de dan  kolom
  • ChicoChico Member
    als je het smart present kaartje  EEN GEZINSLID IS AANGEKOMEN gebruikt in de ALS kolom, hangt er een groen labeltje aan met wie. kan ik dat veranderen in een naam? zo ja hoe?
  • bvdbosbvdbos Member
    edited June 2017
    Op https://www.athom.com/nl/ondersteuning/ staan onder het kopje flows enkele voorbeelden en filmpjes hoe je dit kan doen....

    Zie bijvoorbeeld het filmpje op
    https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000006/
    of
    https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000007/

  • ChicoChico Member
    bvdbos said:
    Op https://www.athom.com/nl/ondersteuning/ staan onder het kopje flows enkele voorbeelden en filmpjes hoe je dit kan doen....

    Zie bijvoorbeeld het filmpje op
    https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000006/
    of
    https://www.athom.com/nl/ondersteuning/KB000007/

    Ik had dat stukje al gelezen en gezien, heb het nu weer gelezen en gezien, maar kom er nog niet uit.

  • ChicoChico Member
    Ik loop vast op de logica kaartjes. 
    Ik probeer het voorbeeld zo als tallguy heeft beschreven in Homey te voeren, maar ik snap er echt helemaal niets van.

    Ik moet volgens mij gewoon een en / of kaartje hebben. 

    ALS vriendin gaat weg, En niemand is thuis/ Of Chico slaapt, DAN licht uit.

    Hoe kan ik met logica zo een kaartje maken?

    De verlichting moet onafhankelijk van elkaar op haar uit en aan gaan, op mij uit en aan gaan.
    Maar ook moet de verlichting op ons beide werken, samen thuis en samen weg.
    Maar ook een is thuis en ander is weg.

    Iemand die me er mee kan helpen?
    Zal misschien best makkelijk zijn voor een ervaren iemand, maar ik zit nu al uren achter me pc, en ben op dit vlak nog niets opgeschoten.
  • Niet. Zo'n kaartje/flow is er niet.
    Wat er is, is dit:
    ALS -> EN -> DAN / ANDERS...

  • Er is geen "of" kaartje. Je zal een paar flows extra moeten maken. 
  • Hallo allen, daar ben ik weer.

    Is inmiddels een paar maanden later, vriendin heeft eindelijk ook een samsung gekocht, dus kan nu de aanwezigheid en afwezigheid registreren via de manier die @ingmar heeft beschreven.
    Heb sinds gister ook 2 fibaro sensors dus kan er weer tegen aan :).

    Ik heb nu de volgende vragen:
    Wat kan je beter gebruiken, de lux sensor van fibaro, of de kaartjes na zonsondergang/ voor zonsopkomst?
    Welke tijden hangen aan de kaartjes na zonsondergang / voor zonsopkomst?

    Als ik om 2 uur snachts thuis kom, is het na zonsondergang, maar dan reageert hij niet meer.

    En ik zat te denken, als ik de lux sensor gebruik, stel je in ALS de waarde veranderd EN logica kaartje lux minder dan 50.
    Dus als ik het goed begrijp, word de lamp getriggerd door een waarde verandering en onder de 50 lux.
    Maar als het licht word, dan heb je ook waarde veranderingen die onder de 50 lux zijn.Maar dan lig ik te slapen.
    Een iemand is wakker kaartje toevoegen zou helpen, maar die bestaan niet. Die zou ik dus kunnen maken op de zelfde manier als de aanwezigheids manier.

    En stel dat ik de flow zo maak, ALS lux verandering EN logica lux minder dan 50 EN iemand thuis en iemand wakker DAN licht aan.

    Maar het volgende probleempje, zij is niet elke dag thuis. En als ze niet thuis is, slaapt ze niet hier. Dus dan zou de verlichting als nog aan gaan als het donker word en ik lig te slapen, aangezien ik de aanwezigheid ben en zij wakker is.
    Dus is het mogelijk om de aanwezigheid aan wakker zijn te koppelen?
    Dus ik ben aanwezig en ik ben wakker, zij is aanwezig en zij is wakker, wij zijn aanwezig en wij zijn wakker.

    Ik ben benieuwd naar jullie input.

  • Misschien heb je hier wat aan: https://forum.athom.com/discussion/2425/occupancy-presence-detection-scoring

    Ik gebruik een aanwezigheidsscore om te kijken hoe groot de kans is dat er iemand thuis is. Is de score 0, dan is er zeker niemand thuis, is de score 6, dan is er zekerweten iemand thuis. Bij een score van 1 of 2 is er waarschijnlijk niemand aanwezig en bij een score van 4 of 5 is er waarschijnlijk wel iemand aanwezig.

    De score gebruik ik daarna weer in al mijn automatische flows. Bijvoorbeeld:
    - Score =6 en het wordt donker -> lampen aan
    - Het is donker en score is afgenomen en score is lager dan 1 -> lampen uit
    - Het is donker en score is afgenomen en score is lager dan 4 -> stel vraag op telefoon: Wil je de lampen uit?
    - Het wordt donker en score is lager dan 1 -> doe niks
    - Het wordt donker en score is hoger dan 4 -> doe lampen aan

    Ikzelf heb een redelijk 'vast' werkrooster, maar mn vriendin heeft ook hele wisselende diensten, maar bij ons werkt het op deze manier heel goed.

    Logging is ook erg makkelijk, ik kan in de insights precies de aanwezigheidsscore zien per moment van de dag. Dat maakt het fine tunen van flows erg makkelijk.


  • Chico said:

    Welke tijden hangen aan de kaartjes na zonsondergang / voor zonsopkomst?

    Als ik om 2 uur snachts thuis kom, is het na zonsondergang, maar dan reageert hij niet meer.



    02.00 uur is niet na zonsondergang. Kaartje kijkt wat voor dag het is en om 02.00 uur is het zeg maar even zaterdag. Jij bent vrijdagavond weggegaan en komt zaterdag om 02.00 uur thuis. Zaterdag om 02.00 uur is het dan VOOR zonsopgang, dat wel. Maar niet NA zonsondergang helaas. De zon moet eerst nog opkomen zaterdag.
  • @keverjeroen

    Heb je link gelezen, en het ziet er indruk wekkend uit.
    Ik gebruik de methode van ingmar. Dus als ik en me telefoon thuis zijn, zijn we ook echt thuis. Telefoon neem ik voor 99.99999% altijd mee als ik weg ga. Dus de aanwezigheid is niet het probleem. 
    En de bewegings sensor gebruiken is ook niet bevorderlijk voor me relatie. Als ze snachts naar de wc moet en de lampen vliegen aan is ze gelijk wakker en sago. 

    Ik zoek meer een soort kaartje van chico is thuis en wakker.
    In de logica kaartjes kon ik die niet vinden. 
  • @Rocodamelshe
    En bedankt, zo had ik het nog niet bekeken. Tot 23.59 zeker na zonsondergang en na 0.01 voor zonsopkomst.

  • Correct!
  • Allen bedankt. 
    Ik heb iets in elkaar geknutseld, en ik denk dat dit moet gaan werken.

    Heb 3 flows en 1 hoofd flow.

    ALS deze flow is geactiveerd EN ik ben aanwezig en ik slaap en me vriendin is aanwezig en ze slaapt DAN start flow verlichting uit.

    ALS deze flow is geactiveerd EN ik ben aanwezig en ik slaap en vriendin is niet aanwezig DAN start flow verlichting uit

    ALS deze flow is geactiveerd EN me vriendin is aanwezig en ze slaapt en in ben niet aanwezig start flow verlichting uit.

    Bovenstaande 3 flows heb ik in een hoofdflow gedaan en in de flow slapen gezet.

    En ik gebruik nu de lux meter in de fibaro eye. 


  • Chico said:
    Allen bedankt. 
    Ik heb iets in elkaar geknutseld, en ik denk dat dit moet gaan werken.

    Heb 3 flows en 1 hoofd flow.

    ALS deze flow is geactiveerd EN ik ben aanwezig en ik slaap en me vriendin is aanwezig en ze slaapt DAN start flow verlichting uit.

    ALS deze flow is geactiveerd EN ik ben aanwezig en ik slaap en vriendin is niet aanwezig DAN start flow verlichting uit

    ALS deze flow is geactiveerd EN me vriendin is aanwezig en ze slaapt en in ben niet aanwezig start flow verlichting uit.

    Bovenstaande 3 flows heb ik in een hoofdflow gedaan en in de flow slapen gezet.

    En ik gebruik nu de lux meter in de fibaro eye. 



    Ik zal mijn flows dit weekend wel ff online zetten, misschien help het je. Het komt erop neer dat ik savonds homey vertel dat "we" naar bed gaan en dat die s'ochtends automatisch de "naar bed" modus uitzet doordat er beweging in de woonkamer wordt waargenomen. Het enige wat ik nu gebruik is de homey presence, welke na de laatste update, erg accuraat werkt. Daarnaast gebruik ik Owntracks (http) mode. En als laatste, heb ik ook nog een tado thermostaat die ziet of iemand thuis is of iedereen weg is. Maar deze laatste voegt zelden tot nooit wat toe, immers homey en Owntracks werken nu perfect
  • Kijk het even door en laat me weten als je vragen hebt.






  • Better logic app

  • @ingmar
    Bedankt voor de info.

    Moet toch nog wat sleutelen aan me flows, werd vanmiddag wakker en stond me lamp aan :).
    Ik heb maar in de EN rij het kaartje ligt niemand te slapen toegevoegd, maar dat is ook niet alles. Als nu een van ons ligt te slapen, zit de ander in het donker.
    Dus die ga ik oplossen door beter logic app.

    Waarom gebruik je voor de aanwezigheid en de better logic app en de aanwezigheid van homey?

    Bij mij werkt de aanwezigheid van homey niet helemaal lekker, soms ziet hij niet dat er iemand weg is, of thuis is. Ook met flows testen werkt dat kaartje soms niet.

    Het zelfde met de notificatie versturen naar me telefoon, die werkt ook niet altijd.
    En in je laatste plaatje, rechterkolom een na laatse kaartje, wat is dat voor een apparaat?
  • Chico said:
    @ingmar
    Bedankt voor de info.

    Moet toch nog wat sleutelen aan me flows, werd vanmiddag wakker en stond me lamp aan :).
    Ik heb maar in de EN rij het kaartje ligt niemand te slapen toegevoegd, maar dat is ook niet alles. Als nu een van ons ligt te slapen, zit de ander in het donker.
    Dus die ga ik oplossen door beter logic app.

    Waarom gebruik je voor de aanwezigheid en de better logic app en de aanwezigheid van homey?

    Bij mij werkt de aanwezigheid van homey niet helemaal lekker, soms ziet hij niet dat er iemand weg is, of thuis is. Ook met flows testen werkt dat kaartje soms niet.

    Het zelfde met de notificatie versturen naar me telefoon, die werkt ook niet altijd.
    En in je laatste plaatje, rechterkolom een na laatse kaartje, wat is dat voor een apparaat?
    Ik gebruik juist Better Logic variabelen zodat meerdere apps aanwezigheid bij kunnen houden, in mijn geval OwnTracks, Homey en Tado. Asl
    1 van de apps ziet dat in thuiskom, dan wordt de variabele gezet. 
    Dat laatste “apparaat” is een virtual device waarmee ik iemand thuis kan uit en aan kan zetten. Ik gebruik het meer als controle middel.
  • @ingmar
    Als ik je lief aankijk, kan je dan ook de alarm flows hier neerzetten? :)

    De verlichting is volgens mij af nu, alleen nog even spelen bij welke lumen de verlichting aan kan gaan.

  • Zit bij alarmen te kijken, nou vind ik het jammer dat ik het kaartje in de als kolom niet in de en kolom kan zetten. Zit een heel mooi kaartje, als een contactalarm afgaat, dan geeft hij zelf aan welk alarm en welke kamer. Maar ik wil in de als kolom als deze flow geactiveerd is hebben. en in de en kolom dat kaartje :)
  • Chico said:
    @ingmar
    Als ik je lief aankijk, kan je dan ook de alarm flows hier neerzetten? :)

    De verlichting is volgens mij af nu, alleen nog even spelen bij welke lumen de verlichting aan kan gaan.

    Hi, aantal lumen is lang testen, de insights van Homey geven je daarbij een idee wanneer het hoeveel lumen was. Ik heb een combinatie van lumen en zonnestanden. Betreft alarm, wat wil je daarvan weten? Hoe ik het een en ander trigger of ...?
  • @ingmar
    De insights van homey heb ik ook bekeken, ze zijn alleen niet heel nauwkeurig. 
    De sensor staat ingesteld op elke 5 minuten waarde door geven en als de lumen 25 veranderen. En soms doet hij dat wel maar vaak ook niet.

    Dat is hetzelfde als een push naar me telefoon sturen, doet hij soms ook niet.
    Wat is het verschil eigenlijk tussen push en mors bericht?

    Maar goed, het staat ingesteld op 10 lumen, en ik zit er heel dicht bij volgens mij :).
    En vertel eens over zonnestanden, die heb ik nog niet gevonden. Wat is daar de toegevoegde waarde van?

    En van je alarm ben ik idd benieuwd hoe je het opgebouwd hebt.
    Ik zou graag een berichtje op me telefoon krijgen mocht het alarm afgaan met welke zone/ welke melder.
    Ik heb daar al even mee lopen puzzelen, maar ik kom er niet helemaal uit.

    Wat ik wel heb ingesteld nu, is dat als er niemand meer thuis is/ we gaan de deur uit,  homey mij verteld dat alle ramen en deuren dicht zijn, en anders welke er open staan :).

    Is het eigenlijk mogelijk, dat als het alarm er vanzelf opgaat, en er staat een deur open, dat hij die deur niet meeneemt in de alarm flow? 
    Ik laat in de zomer wel eens me slaapkamer raam open staan voor frisse lucht en om de warmte kwijt te kunnen namelijk


Sign In or Register to comment.