This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Fibaro rookmelder.

Ik heb net me rookmelder binnen.
Aansluiten ging redelijk rap, alleen het B knopje vind ik een beetje fragiel aan voelen. 

Ik vroeg me af, wat hebben jullie in de instellingen van de rookmelder staan aan waardes / instellingen?

En als je rookmelder afgaat, na dat je er rook ingeblazen hebt, hoe kan je de melder weer resetten in Homey?
Als je naar de rookmelder gaat,  blijft hij een rode rookwolk weergeven. 

En als je de melder in een flow zet, met rookmelder gaat aan, gaat de flow dan op warmte en rook?

En heb de ledring van Homey op pulserend rood staan als de melder afgaat, maar kan je het ook zo instellen dat hij na een bepaalde tijd weer uit gaat? Kan het nergens vinden.
Of moet je een apparte flow maken om het uit te zetten?

En hebben jullie ook rookmelders in de keuken hangen, en gaat dat goed tijdens koken?

En eb het forum al bekeken, zo kom ik ook aan een rood pulserende Homey, Makkelijk de ideeen van andere pikken <span>:wink:</span>
«1

Comments

  • JPeJPe Member
    edited June 2017
    Je hebt een flow gemaakt voor de LedRing, het commando staat in de "Dan" kolom, als onder dit commando een tweede commando plaatst, die de LedRing weer terug zet, met een tijdvertraging (instelbaar door op het klokje te klikken) dan heb je je doel bereikt denk ik  :)    Gebruik maken van gepubliceerde zaken is geen pikken maar een goed gebruik  ;)
  • ChicoChico Member
    JPe said:
    Je hebt een flow gemaakt voor de LedRing, het commando staat in de "Dan" kolom, als onder dit commando een tweede commando plaatst, die de LedRing weer terug zet, met een tijdvertraging (instelbaar door op het klokje te klikken) dan heb je je doel bereikt denk ik  :)    Gebruik maken van gepubliceerde zaken is geen pikken maar een goed gebruik  ;)
    Super bedankt, hij doet het !

    Nog een vraagje, als je meerdere rookmelders hebt, moet je voor elke dan een flow maken? Of kan je dan een flow maken voor allemaal?
    Dat als er 1 afgaat, de flow brand inwerking treed?

    In de ALS kan maar 1 trigger, en in de dan kunnen geen rookmelders.
  • JPeJPe Member
    @chico   Inderdaad kan er maar 1 trigger in een flow zijn, maar ergens heb ik gelezen dat er wellicht in de toekomst meerdere triggers gecombineerd kunnen worden, momenteel zul je voor elke trigger een flow moeten maken  :'(
  • JPe said:
    @chico   Inderdaad kan er maar 1 trigger in een flow zijn, maar ergens heb ik gelezen dat er wellicht in de toekomst meerdere triggers gecombineerd kunnen worden, momenteel zul je voor elke trigger een flow moeten maken  :'(
    Klopt, dit staat op de roadmap...
    Je hoeft echter niet iedere keer opnieuw een flow aan te maken; je kunt een flow dupliceren en aanpassen.... dit gaat redelijk snel
  • ChicoChico Member
    JPe said:
    @chico   Inderdaad kan er maar 1 trigger in een flow zijn, maar ergens heb ik gelezen dat er wellicht in de toekomst meerdere triggers gecombineerd kunnen worden, momenteel zul je voor elke trigger een flow moeten maken  :'(
    JPe said:
    @chico   Inderdaad kan er maar 1 trigger in een flow zijn, maar ergens heb ik gelezen dat er wellicht in de toekomst meerdere triggers gecombineerd kunnen worden, momenteel zul je voor elke trigger een flow moeten maken  :'(
    Klopt, dit staat op de roadmap...
    Je hoeft echter niet iedere keer opnieuw een flow aan te maken; je kunt een flow dupliceren en aanpassen.... dit gaat redelijk snel
    Oke bedankt voor de info. 
    En wat is een roadmap :).

    En hebben jullie ook die rookmelders van fibaro?
    Ik ben nog steeds benieuwd welke waarde je in moet vullen namelijk. 
  • Wat zou je graag willen veranderen aan de standaard instellingen dan?
  • ChicoChico Member
    Wat zou je graag willen veranderen aan de standaard instellingen dan?
    zou niet weten. miss het tempratuur alarm ofzo?
    of hoeft dat allemaal niet?

  • Staat standaard op 55 graden en daar heeft al iemand over nagedacht, hoeven wij niet meer te doen.
  • ChicoChico Member
    Staat standaard op 55 graden en daar heeft al iemand over nagedacht, hoeven wij niet meer te doen.
    oke, als jij het zegt zal het wel zo zijn he :).

    En als hij afgaat heeft hij maar 1 x 3 piepjes, klopt dat?

  • Als hij bij mij af gaat dan begint er een hele kudde Sonos speakers te schreewen dus dan hoor ik de 3 piepjes niet waarschijnlijk.
  • rtnartna Member
    Als hij bij mij af gaat dan begint er een hele kudde Sonos speakers te schreewen dus dan hoor ik de 3 piepjes niet waarschijnlijk.
    Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
  • Met een Synolgy NAS. Je kan ook een Sonos Connect of een Play5 direct aansluiten op Homey met een jack kabel.
  • ChicoChico Member
    Als hij bij mij af gaat dan begint er een hele kudde Sonos speakers te schreewen dus dan hoor ik de 3 piepjes niet waarschijnlijk.
    Lol..... een ding is zeker, je slaapt er niet door heen 
  • ChicoChico Member
    wat hebben jullie bij temperatuur verzending staan?
    Ik heb 10.

    Dit vraag ik, omdat Homey al de halve dag aangeeft dat de temperatuur 22.4 gr is


  • Deef_KDeef_K Member
    Dat is de temperatuur in de ruimte waar je rookmelder hangt. Verder raad ik je aan niet te sleutelen aan de instellingen. 
  • ChicoChico Member
    Deef_K said:
    Dat is de temperatuur in de ruimte waar je rookmelder hangt. Verder raad ik je aan niet te sleutelen aan de instellingen. 
    Oke, vind het alleen een beetje raar, dacht hij staat in storing ofzo iets. 
  • @Chico; Ik gebruik 4 Fibaro Smoke Sensors in mijn huis en dat werkt erg goed. De standaard instelling hoef je niet te veranderen, dit werkt prima met de instellingen die er standaard in staan.

    Je dient voor elke rookmelder een aparte flow te maken, ik heb zowel een flow voor "rookmelder gaat aan" en "rookmelder gaat uit" gemaakt. Vervolgens heb ik 2 flows gemaakt die ik "Signalering" noem. Hierin staan alle dingen die homey uitvoert die voor alle rookmelder gelijk zijn, zoals lichten aan, muziek uit, deur van slot enz. 




    Ik heb/had ook een rookmelder in de keuken, daar had ik nooit geen problemen mee. Dat wil zeggen dat ie nooit onterecht af ging. Echter sinds vorige week piept ie elke halve minuut ofzo. Dit blijkt een storing te zijn in de rookmelder en daarom is ie nu onder garantie weer terug naar de leverancier. 

    Als de rookmelder af gaat zou je VEEL meer dan 3 kleine piepjes moeten horen hoor, ze maken een aanzienlijk hoeveelheid kabaal. Dit gaat door totdat jij op de "B" toets drukt op de rookmelder of er daadwerkelijk geen rook meer is. Wanneer je handmatig de melding wegdrukt dan wordt NIET de kaart "Rookmelder gaat uit" getriggert. Dit gebeurd alleen als er daadwerkelijk geen rook meer is. 

    De temperatuur die de rookmelder aangeeft is niet heel erg nauwkeurig en wordt ook maar eens in de zoveel tijd doorgegeven aan homey volgens mij. Dus niet echt geschikt om te gebruiken als thermostaat ofzo. 

    Wanneer de rookmelder af gaat kun je NIET vanaf homey de rookmelder uitzetten. Ik weet niet of dit simpel weg niet in de app gezet is of dat de rookmelder dit niet via z-wave kan. 
  • ChicoChico Member
    @Chico; Ik gebruik 4 Fibaro Smoke Sensors in mijn huis en dat werkt erg goed. De standaard instelling hoef je niet te veranderen, dit werkt prima met de instellingen die er standaard in staan.

    Je dient voor elke rookmelder een aparte flow te maken, ik heb zowel een flow voor "rookmelder gaat aan" en "rookmelder gaat uit" gemaakt. Vervolgens heb ik 2 flows gemaakt die ik "Signalering" noem. Hierin staan alle dingen die homey uitvoert die voor alle rookmelder gelijk zijn, zoals lichten aan, muziek uit, deur van slot enz. 




    Ik heb/had ook een rookmelder in de keuken, daar had ik nooit geen problemen mee. Dat wil zeggen dat ie nooit onterecht af ging. Echter sinds vorige week piept ie elke halve minuut ofzo. Dit blijkt een storing te zijn in de rookmelder en daarom is ie nu onder garantie weer terug naar de leverancier. 

    Als de rookmelder af gaat zou je VEEL meer dan 3 kleine piepjes moeten horen hoor, ze maken een aanzienlijk hoeveelheid kabaal. Dit gaat door totdat jij op de "B" toets drukt op de rookmelder of er daadwerkelijk geen rook meer is. Wanneer je handmatig de melding wegdrukt dan wordt NIET de kaart "Rookmelder gaat uit" getriggert. Dit gebeurd alleen als er daadwerkelijk geen rook meer is. 

    De temperatuur die de rookmelder aangeeft is niet heel erg nauwkeurig en wordt ook maar eens in de zoveel tijd doorgegeven aan homey volgens mij. Dus niet echt geschikt om te gebruiken als thermostaat ofzo. 

    Wanneer de rookmelder af gaat kun je NIET vanaf homey de rookmelder uitzetten. Ik weet niet of dit simpel weg niet in de app gezet is of dat de rookmelder dit niet via z-wave kan. 
    Bedankt voor de inspiratie.

    Je hebt dus een flow gemaakt wat er moet gebeuren bij brand en wat er moet gebeuren als het over is, en die flow heb je in de rookmelder gezet als flow in een flow. Klopt dat?
    Ik had er zelf nog niet aan gedacht :)

    Maar als je je lampen overdag niet aan hebt, de rookmelder gaat af, en hij had ze kop na een tijdje, dan gaan altijd je lampen aan op ontspannen?

    En over de temperatuur, dat was het gene dat ik bedoelde, je kan niet reel time de temperatuur aflezen, en volgens mij klopt hij ook niet helemaal.
  • ChicoChico Member
    Hoe kom je aan het log kaartje, en waar kan je het log vinden om het terug te lezen?

  • ChicoChico Member
    Kolere....je moet niet met je kop onder een rookmelder gaan staat en een peuk in je mond hebben om te testen of hij het doet.........Ik hoor alleen nog maar piepjes <span>:neutral:</span>
  • Deef_KDeef_K Member
    Chico said:
    Hoe kom je aan het log kaartje, en waar kan je het log vinden om het terug te lezen?

    Download de app simple log
  • ChicoChico Member
    Deef_K said:
    Chico said:
    Hoe kom je aan het log kaartje, en waar kan je het log vinden om het terug te lezen?

    Download de app simple log
    Dank je, werkt perfect  :)
  • Chico said:
    Bedankt voor de inspiratie.

    Je hebt dus een flow gemaakt wat er moet gebeuren bij brand en wat er moet gebeuren als het over is, en die flow heb je in de rookmelder gezet als flow in een flow. Klopt dat?
    Ik had er zelf nog niet aan gedacht :)

    Maar als je je lampen overdag niet aan hebt, de rookmelder gaat af, en hij had ze kop na een tijdje, dan gaan altijd je lampen aan op ontspannen?

    En over de temperatuur, dat was het gene dat ik bedoelde, je kan niet reel time de temperatuur aflezen, en volgens mij klopt hij ook niet helemaal.
    Met de flow card kun je dus inderdaad een flow activeren door een actie uit een flow (of uitschakelen of inschakelen). Heb bijvoorbeeld ook een flow gemaakt die heet "vertrekken". Daar staan alle acties in die moeten gebeuren als de laatste van huis vertrekt. Deze flow kan dan weer geactiveerd worden door meerde flow, bijv. via GPS, knopje bij de deur en trigger button op de telefoon.

     Alle lampen gaan inderdaad op "ontspannen" staan als de rookmelder uit gaat. Ook overdag. Ik zou het kunnen maken dat ze overdag uit gaan en 's avond aan, maar heb daar eigenlijk (nog) niet de moeite voor genomen om dat te maken. Omdat er sinds de laatste update ook een "anders/else" kolom is zou dat niet zo moeilijk meer moeten zijn. Ik neem nu maar even voor lief dat ze op ontspannen gaan staan.

    Er zit eigenlijk nog een kleine fout in deze flows, als rookmelder A + B een alarm geven. Vervolgens geeft rookmelder B geen alarm meer, dan activeert homey de flow voor "rookdetectie signalering uit", terwijl rookmelder A nog melding geeft. Daar moet ik dus nog even iets voor bedenken. 

    Chico said:
    Hoe kom je aan het log kaartje, en waar kan je het log vinden om het terug te lezen?

    Via de SimpleLOG-app dus, simpel en werkend. Hoop dat er ooit nog een functie komt die bijv 1 keer per dag/week/maand de logfile kan exporteren naar bijvoorbeeld dropbox of drive oid zodat je een backup kan maken van de belangrijke acties van homey.

    Chico said:
    Kolere....je moet niet met je kop onder een rookmelder gaan staat en een peuk in je mond hebben om te testen of hij het doet.........Ik hoor alleen nog maar piepjes <span>:neutral:</span>
    Niet te vaak doen nee, het geluidsniveau is waarschijnlijk niet arbo-technisch verantwoord. 
  • ChicoChico Member
    Chico said:
    Bedankt voor de inspiratie.

    Je hebt dus een flow gemaakt wat er moet gebeuren bij brand en wat er moet gebeuren als het over is, en die flow heb je in de rookmelder gezet als flow in een flow. Klopt dat?
    Ik had er zelf nog niet aan gedacht :)

    Maar als je je lampen overdag niet aan hebt, de rookmelder gaat af, en hij had ze kop na een tijdje, dan gaan altijd je lampen aan op ontspannen?

    En over de temperatuur, dat was het gene dat ik bedoelde, je kan niet reel time de temperatuur aflezen, en volgens mij klopt hij ook niet helemaal.
    Met de flow card kun je dus inderdaad een flow activeren door een actie uit een flow (of uitschakelen of inschakelen). Heb bijvoorbeeld ook een flow gemaakt die heet "vertrekken". Daar staan alle acties in die moeten gebeuren als de laatste van huis vertrekt. Deze flow kan dan weer geactiveerd worden door meerde flow, bijv. via GPS, knopje bij de deur en trigger button op de telefoon.

     Alle lampen gaan inderdaad op "ontspannen" staan als de rookmelder uit gaat. Ook overdag. Ik zou het kunnen maken dat ze overdag uit gaan en 's avond aan, maar heb daar eigenlijk (nog) niet de moeite voor genomen om dat te maken. Omdat er sinds de laatste update ook een "anders/else" kolom is zou dat niet zo moeilijk meer moeten zijn. Ik neem nu maar even voor lief dat ze op ontspannen gaan staan.

    Er zit eigenlijk nog een kleine fout in deze flows, als rookmelder A + B een alarm geven. Vervolgens geeft rookmelder B geen alarm meer, dan activeert homey de flow voor "rookdetectie signalering uit", terwijl rookmelder A nog melding geeft. Daar moet ik dus nog even iets voor bedenken. 

    Chico said:
    Hoe kom je aan het log kaartje, en waar kan je het log vinden om het terug te lezen?

    Via de SimpleLOG-app dus, simpel en werkend. Hoop dat er ooit nog een functie komt die bijv 1 keer per dag/week/maand de logfile kan exporteren naar bijvoorbeeld dropbox of drive oid zodat je een backup kan maken van de belangrijke acties van homey.

    Chico said:
    Kolere....je moet niet met je kop onder een rookmelder gaan staat en een peuk in je mond hebben om te testen of hij het doet.........Ik hoor alleen nog maar piepjes <span>:neutral:</span>
    Niet te vaak doen nee, het geluidsniveau is waarschijnlijk niet arbo-technisch verantwoord. 
    Ik vind het jammer dat je in een flow geen meerdere triggers kan hebben. Dan zou je een bestaande flow, in een andere flow kunnen gebruiken. Nu moet je een flow maken, die alleen getriggerd kan worden door een flow, en dezelfde flow moet je dan ook maken om getriggerd te worden door bv stem commando.

    Is dat vertrekken het zelfde al tegen Homey zeggen dat je weg bent?

    De 1.3.0 versie is toch nog steeds experimenteel? Of is hij er nu ook  voor dummys?

    Zit er niets in de logica kaartjes waarmee je dat van rookmelder a + b kan regelen? 

    Of je kan toch ook nemen, ALS rookmelder a gaat uit EN rookmelder b uit is DAN signalering uit.

    Als je de app makker lief aankijkt, kan hij dat misschien regelen voor je ?

    Volgens mij is alleen stil zitten op je stoel nog arbo technisch verantwoord tegenwoordig. Ik ben 37, en hoor steeds vaker, maar dat mag niet meer. Maar vroeger........


  • Op dit moment is het niet mogelijk om meerdere triggers in een flow te gebruiken, dus inderdaad voor elke trigger een flow maken die vervolgens weer een flow kan triggeren die je voor meerdere triggers zou willen gebruiken. Wellicht dat dit in een latere update nog komt. 

    Als je tegen homey zegt dat je gaat vertrekken, dan weet homey niet welk persoon er dan gaat vertrekken. Houd daar even rekening mee.

    Wat betreft de rookmelders, ik kan inderdaad in de EN kolom vertellen dat de actie alleen uitgevoerd mag worden als de andere rookmelders niet meer actief zijn. Das wel de simpelste oplossing. 

  • En hoe zot het met bereik van dit apparaat? Ik wil er nl 1 aanschaffen voor op zolder, hoe zit dit qua bereik? Dankjewel alvast
  • Het bereik is bij mij goed. Maar hangt ook af van dikte en soort vloeren. Heb je op bijvoorbeeld de eerste verdieping een Z Wave module die continu van stroom is voorzien dan zal het Netwerk alleen maar betrouwbaarder/beter worden door het opbouwen van een Mesh netwerk
    https://www.robbshop.nl/mesh-technologie
  • Homdom said:
    Het bereik is bij mij goed. Maar hangt ook af van dikte en soort vloeren. Heb je op bijvoorbeeld de eerste verdieping een Z Wave module die continu van stroom is voorzien dan zal het Netwerk alleen maar betrouwbaarder/beter worden door het opbouwen van een Mesh netwerk
    https://www.robbshop.nl/mesh-technologie
    Dat is fijn om te lezen. Dan is het wellicht verstandig om een goedkoop zwave aparaat te gebruiken op de 1e verdieping voor de qualiteit te gaan verbeteren.. Nog tips qua apparaat? 
  • Niet goedkoop maar ik heb twee fibaro Power plugs en een Aeotec multisensor (via usb voeding) die ook als repeater werken. Misschien kun je functies combineren op je eerste verdieping.
  • Neo Coolcam power plug. Als je goed zoekt zijn ze te krijgen voor €25,-/stuk.
    Goede optie denk ik om je Mesh te vergroten
Sign In or Register to comment.