This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.
The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.
This forum is now read-only for archive purposes.
The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.
This forum is now read-only for archive purposes.
Schemerschakelaar
Hans_Breda
Member
in Nederlands
De schemerschakelaar gaat aan en het is voor 17:00 uur. Dan wil ik de schakelaar met een vertraging uit zetten. Maar ik kan de schakelaar niet in de kolom Dan plaatsen. Waarom niet? Wie weet een oplossing?
Comments
Wat ik zo kan vinden over deze schemerschakelaar is dat het in feite een sensor is (en zelf geen schakelaar) waarbij je deze sensor een signaal kunt laten versturen naar andere KaKu schakelaar.
Ik verwacht niet dat deze sensor actief een signaal ontvangt en doorgeeft. En daarom dus geen eigen actie kaart heeft.
maar je kunt wel de echte KaKu (of zelfs Hue) schakelaar in de DAN kolom toevoegen... dat zou moeten werken.
Je kunt dit zelfs combineren met een tijdsconditie (tussen 18 en 23) in de EN kolom.
Uitschakelen kun je doen op basis van een timer (Countdown app) of de schemer sensor of gecombineerd...
Daarna maak je een flow met: ALS schemerschakelaar aan gaat EN het is voor 1700 uur EN timer "schemerschakelaar" loopt niet DAN zet lampen aan en draai zandloper om voor zoveel seconde als jij nodig acht. Mijn zandloper loopt op dit ogenblik op 41000 seconde. Zo voorkom je dat het licht aan en uit blijft gaan totdat het echt donker is.
Als je Homey tot een van deze ontvangers maakt, kun je een flow maken met in in de "Als" kolom het event dat de schemerschakelaar aan gaat. In de "En" kolom de restrictie dat het vóór 17 uur is. In de "Dan" kolom laat je Homey een "Uit" signaal sturen naar de KAKU schakelaars. In de flow kaart kun je een vertragingstijd instellen (in minuten of seconden) voor dat Uit-signaal. Je moet dan natuurlijk ook nog even met de "learn mode" van de ontvangers deze ontvangers koppelen aan je Homey (als zender) .
Je was dus al een eind op weg.
Ik zeg met de schemerschakelaar het licht aan doen en met wat anders het licht uit doen met bijvoorbeeld :
Omdat het 00.30 uur is.
Omdat ik zeg "Ok Homey, we gaan slapen".
Omdat ik op de Hue tab druk.
Als de schemerschakelaar toegevoegd is aan Homey hoef je deze natuurlijk niet ook nog een keer "als ontvanger" te maken.
En als alle schakelaars al in Homey aanwezig zijn hoeven we deze ook niet meer te koppelen, dat hebben we al eens gedaan.
Als ik het helemaal mis heb dan hoor ik het graag maar je maakt het niet eenvoudiger als dat het al was volgens mij.
Wanneer een donkere wolk, zoals @Hans_Breda aangeeft, voor 17:00 de lichtsterkte tijdelijk naar beneden laat gaan (en dus de sensor activeert), zal hij weer resetten nadat de wolk overgetrokken is. En het licht weer uitgaan.
Wanneer deze sensor direct gekoppeld is aan KaKu schakelaars (en evt. aan Homey), dan is er geen mogelijkheid om hierin in te grijpen; de sensor zal AAN en UIT blijven schakelen.
Wanneer je extra logica toe wil voegen; bv schakel alleen in wanneer er iemand thuis is, dan zul je de sensor exclusief aan Homey moeten koppelen en als trigger moeten gebruiken om zelf de schakelaars AAN (nachtalarm aan) of uit (nachtalarm uit) te zetten.
In dat geval ontstaat er namelijk een probleem wanneer het voor 17:00 donker (genoeg) wordt en daarna niet meer lichter. In dat geval worden de lampen niet ingeschakeld aangezien het nog geen 17:00 is geweest, maar komt er daarna geen signaal meer om de lampen alsnog aan te doen.
Ik vraag me overigens wel af waarom je dit zou willen? Als het overdag blijkbaar blijkbaar zo donker is dat je ('s avonds) het licht aan zou doen, waarom dan niet overdag ook al? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat je dat wilt omdat er op dat moment niemand thuis is. In dat geval zou je een extra trigger op tijd moeten maken, die altijd om 17:00 (als het donker genoeg is) het licht aan doet. Wellicht is State Control dan een handige app.
Maar inderdaad, een enkele boolean variabele icm pollen kan natuurlijk ook en is makkelijker gebouwd.
Zelf heb ik voor elke kaku zender een variabele. Die maak ik meteen aan bij het toevoegen van het apparaat en koppel de var en sensor met een aan en uit flow. Ik gooi de flows in een folder en kijk er niet meer naar.
Daarna gebruik ik enkel de variabele in flows.
Better logic variabelen zijn ook te bekijken in de insight grafieken.
Ik maak een flow die de variabele lNacht op False zet als de schemerschakelaar uit gaat
Ik maak een flow die NA vijf uur ieder half uur checkt of lNacht True is en in dat geval de lampen aan zet (lNacht zet ik daarna weer false om te voorkomen dat ie ieder half uur de al brandende lampen aan zet).
Simpel... denk ik.
Ik maak een flow die de variabele lNacht op True zet als de schemerschakelaar aan gaat en de variabele INacht False is.
Ik maak een flow die de variabele lNacht op False zet als het 04.00 uur is
Ik maak een flow die NA vijf uur ieder half uur checkt of lNacht True is en in dat geval de lampen aan zet
Maar ik denk dat ie korter kan,. De flow als de schemerschakelaar uit gaat heb je niet nodig. Ik neem aan (dat is dus bloedlink) dat flows van boven naar beneden worden doorlopen.
Flow 1: Als de schemerschakelaar aan gaat Lnacht op true zetten als het na 17:00 uur is.
Flow 2: Als de schemerschakelaar aan gaat (en dus niet ieder half uur) en LNacht = true, de lampen aan doen.
Is mijn aanname juist dat flow van boven naar beneden worden doorlopen?
En alweer dank voor je reactie, waardeer ik echt enorm!
Maar is het wel waar dat de flows van boven naar beneden afgewerkt worden?