This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Schemerschakelaar

De schemerschakelaar gaat aan en het is voor 17:00 uur. Dan wil ik de schakelaar met een vertraging uit zetten.  Maar ik kan de schakelaar niet in de kolom Dan plaatsen. Waarom niet? Wie weet een oplossing?

Comments

  • @Hans_Breda moeilijk om die vraag met deze informatie te beantwoorden.. Zou je iets meer informatie kunnen geven: welk type schemerschakelaar en zou je een screenshot van de flow toe kunnen voegen?
  • @TedTolboom  De schakelaar is een KAKU ABST 604. Alles werkt, ik kan de schakelaar alleen niet in de Dan-kolom opnieuw gebruiken. Het probleem zit hem dus in de constructie van de flow, die het onmogelijk maakt de schakelaar in de Dan-kolom te plaatsen. Dank voor je reactie, ik hoop dat je met deze info uit de weg kunt.


  • CliffBroerenCliffBroeren Member
    edited March 2017
    Een schemerschakelaar is een sensor. Sensors (Geven) alleen informatie en kun je dus niet uit of aan zetten 
    De schemerschakelaar Geeft een signaal als het donker is en een signaal waneer het Licht wordt. Meer doet deze niet! 

    Wat wil je precies maken in een flow Dan kan ik je misschien  wel helpen!
  • @Hans_Breda dit helpt.

    Wat ik zo kan vinden over deze schemerschakelaar is dat het in feite een sensor is (en zelf geen schakelaar) waarbij je deze sensor een signaal kunt laten versturen naar andere KaKu schakelaar.

    Ik verwacht niet dat deze sensor actief een signaal ontvangt en doorgeeft. En daarom dus geen eigen actie kaart heeft.

    maar je kunt wel de echte KaKu (of zelfs Hue) schakelaar in de DAN kolom toevoegen... dat zou moeten werken.
  • Ik heb deze ook. Geeft alleen een signaal naar Homey, kan niet antwoord terug ontvangen. 1 way communication. Waarom zou je de schakelaar uit willen zetten? Ik doe met de schemerschakelaar de lampen aan laten gaan en een timer laten lopen zodat de lampen maar 1x aan gaan en niet steeds aan en uit als het even iets lichter word. Laat even weten waarom je precies de schakelaar uit zou willen hebben.
  • @Rocodamelshe @TedTolboom @CliffBroeren  Dank voor jullie reactie! Inderdaad knipperen de lampen als het even donker wordt en daarna weer lichter. Ik dacht dus: als de schakelaar aan gaat en het is voor 17:00 uur, dan zet ik je gewoon na X minuten uit. Maar dat kan dus niet begrijp ik. Nou, graag een oplossing dat niet ergens op de dag de lampen staan te knipperen terwjl het nog lang niet echt donker is. Dankschakelaar gaat AAN! ;-)
  • TedTolboomTedTolboom Member
    edited March 2017
    Gebruik de sensor als input... dus ontkoppel de lampen van de sensor en laat de lampen door Homey (op basis van de sensor) inschakelen (1e flow)

    Je kunt dit zelfs combineren met een tijdsconditie (tussen 18 en 23) in de EN kolom.

    Uitschakelen kun je doen op basis van een timer (Countdown app) of de schemer sensor of gecombineerd...
  • RocodamelsheRocodamelshe Member
    edited March 2017
    Maak een timer met de countdown app.
    Daarna maak je een flow met: ALS schemerschakelaar aan gaat EN het is voor 1700 uur EN timer "schemerschakelaar" loopt niet DAN zet lampen aan en draai zandloper om voor zoveel seconde als jij nodig acht. Mijn zandloper loopt op dit ogenblik op 41000 seconde. Zo voorkom je dat het licht aan en uit blijft gaan totdat het echt donker is.
  • Roos001Roos001 Member
    edited March 2017
    Kan volgens mij eenvoudiger. De schemersensor stuurt een "aan" signaal naar een of meer KAKU ontvangers. Dat kunnen  bijvoorbeeld een of meer KAKU ACD 1000 schakelaar zijn.
    Als je Homey tot een van deze ontvangers maakt, kun je een flow maken met in in de "Als" kolom het event dat de schemerschakelaar aan gaat. In de "En" kolom de restrictie dat het vóór 17 uur is. In de "Dan" kolom laat je Homey een "Uit" signaal sturen naar de KAKU schakelaars. In de flow kaart kun je een vertragingstijd instellen (in minuten of seconden)  voor dat Uit-signaal. Je moet dan natuurlijk ook nog even met de "learn mode" van de ontvangers deze ontvangers koppelen aan je Homey (als zender) .
    Je was dus al een eind op weg.
  • Dus de schemerschakelaar stuurt een "aan" bericht naar de schakelaars en Homey stuurt een "uit" bericht met een vertraging? Als het dus om 4 uur smiddags donker genoeg is voor de schakelaar gaat hij vanaf 4 uur de vertraging aftellen. Als het een paar dagen later pas om 6 uur donker word gaat hij dezelfde vertraging aftellen. Conclusie: licht gaat iedere dag aan als het donker word en willekeurig weer uit als de vertraging afgelopen is.
    Ik zeg met de schemerschakelaar het licht aan doen en met wat anders het licht uit doen met bijvoorbeeld :
    Omdat het 00.30 uur is.
    Omdat ik zeg "Ok Homey, we gaan slapen".
    Omdat ik op de Hue tab druk.

    Als de schemerschakelaar toegevoegd is aan Homey hoef je deze natuurlijk niet ook nog een keer "als ontvanger" te maken.
    En als alle schakelaars al in Homey aanwezig zijn hoeven we deze ook niet meer te koppelen, dat hebben we al eens gedaan.
    Als ik het helemaal mis heb dan hoor ik het graag maar je maakt het niet eenvoudiger als dat het al was volgens mij.

  • Net even ge-RTFM-d; deze sensor stuurt een AAN commando op het moment dat de lichtsterkte onder een ingestelde grens komt, maar ook een UIT commando wanneer de lichtsterkte weer boven deze grens gaat komen.

    Wanneer een donkere wolk, zoals @Hans_Breda aangeeft, voor 17:00 de lichtsterkte tijdelijk naar beneden laat gaan (en dus de sensor activeert), zal hij weer resetten nadat de wolk overgetrokken is. En het licht weer uitgaan.

    Wanneer deze sensor direct gekoppeld is aan KaKu schakelaars (en evt. aan Homey), dan is er geen mogelijkheid om hierin in te grijpen; de sensor zal AAN en UIT blijven schakelen.

    Wanneer je extra logica toe wil voegen; bv schakel alleen in wanneer er iemand thuis is, dan zul je de sensor exclusief aan Homey moeten koppelen en als trigger moeten gebruiken om zelf de schakelaars AAN (nachtalarm aan) of uit (nachtalarm uit) te zetten.
  • Volgens mij is dit toch nog wat ingewikkelder dan zomaar een timer laten lopen. Hierbij ga ik er vanuit dat de schakelaar alleen een signaal geeft als de lichtintensiteit onder een bepaald niveau komt of juist daarboven, maar niet om de x seconden.
    In dat geval ontstaat er namelijk een probleem wanneer het voor 17:00 donker (genoeg) wordt en daarna niet meer lichter. In dat geval worden de lampen niet ingeschakeld aangezien het nog geen 17:00 is geweest, maar komt er daarna geen signaal meer om de lampen alsnog aan te doen.

    Ik vraag me overigens wel af waarom je dit zou willen? Als het overdag blijkbaar blijkbaar zo donker is dat je ('s avonds) het licht aan zou doen, waarom dan niet overdag ook al? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat je dat wilt omdat er op dat moment niemand thuis is. In dat geval zou je een extra trigger op tijd moeten maken, die altijd om 17:00 (als het donker genoeg is) het licht aan doet. Wellicht is State Control dan een handige app.
  • Ik gebruik een boolean varibele. De schemerschakelaar zet de boolean true of false. Daarna laat ik hem vanaf 4 uur ieder kwartier checken of de boolean al true is. Als dat zo is gaan de lichten aan en de timer lopen. Als we dit al niet makkelijk vinden dan zou ik niet aan de state control app beginnen.
  • Dat was inderdaad mijn idee ook, maar zelf zou ik, nu ik wat meer ervaring met State Control heb, die eerder gebruiken zodat het wat uitgebreider kan worden. Dan hoeft er ook niet elk kwartier gepolled te worden: de sensor zet de state een stapje verder en de 17:00-trigger ook. 
    Maar inderdaad, een enkele boolean variabele icm pollen kan natuurlijk ook en is makkelijker gebouwd. :)
  • Zeer veel dank voor alle reacties! Ik ga eens kijken welke oplossing ik verkies. Weet iemand waar ik wat meer info vind over variabelen? Zodra ik een werkend gebakkie heb gemaakt, zal ik het hier natuurlijk delen.
  • Zeer veel dank voor alle reacties! Ik ga eens kijken welke oplossing ik verkies. Weet iemand waar ik wat meer info vind over variabelen? Zodra ik een werkend gebakkie heb gemaakt, zal ik het hier natuurlijk delen.
    Ik kan de better logic app aan raden.

    Zelf heb ik voor elke kaku zender een variabele. Die maak ik meteen aan bij het toevoegen van het apparaat en koppel de var en sensor met een aan en uit flow. Ik gooi de flows in een folder en kijk er niet meer naar.
    Daarna gebruik ik enkel de variabele in flows.

    Better logic variabelen zijn ook te bekijken in de insight grafieken.


  • Hans_BredaHans_Breda Member
    edited March 2017
    Ik maak een flow die de variabele lNacht op True  zet als de schemerschakelaar aan gaat
    Ik maak een flow die de variabele lNacht op False zet als de schemerschakelaar uit gaat
    Ik maak een flow die NA vijf uur ieder half uur checkt of lNacht True is en in dat geval de lampen aan zet (lNacht zet ik daarna weer false om te voorkomen dat ie ieder half uur de al brandende lampen aan zet).

    Simpel... denk ik.
  • Ik zou hem pas op false zetten als je zeker weet dat het kan. Dus 's nachts om 4 uur ofzow. In de zomer is het langer licht dus alleen AAN laten schakelen en Homey het uitschakelen laten regelen met een flow.

    Ik maak een flow die de variabele lNacht op True  zet als de schemerschakelaar aan gaat en de variabele INacht False is.
    Ik maak een flow die de variabele lNacht op False zet als het 04.00 uur is
    Ik maak een flow die NA vijf uur ieder half uur checkt of lNacht True is en in dat geval de lampen aan zet
  • @Rocodamelshe Als LnAcht eenmaal op False staat worden de lampen niet meer ingeschakeld. Inderdaad wordt in een andere flow de lampen uitgedaan.

    Maar ik denk dat ie korter kan,. De flow als de schemerschakelaar uit gaat heb je niet nodig. Ik neem aan (dat is dus bloedlink) dat flows van boven naar beneden worden doorlopen.
    Flow 1:  Als de schemerschakelaar aan gaat Lnacht op true zetten als het na 17:00 uur is.
    Flow 2:  Als de schemerschakelaar aan gaat (en dus niet ieder half uur) en LNacht = true, de lampen aan doen.

    Is mijn aanname juist dat flow van boven naar beneden worden doorlopen?

    En alweer dank voor je reactie, waardeer ik echt enorm!

  • Je moet er rekening mee houden dat de schakelaar alleen maar een signaal geeft als er iets veranderd. Dus verandering van licht naar donker doet hij melden. Als het eenmaal donker is en het blijft donker zegt hij niks meer. Dus die flows die je net laat zien doen de variabele op true zetten als het na 1700 is. Als de schakelaar om 16.30 al aan gaat gebeurt er niks en gaan de lampen nooit aan.
  • @Rocodamelshe Dank voor je commentaar, je hebt gelijk en ik ga nadenken.

    Maar is het wel waar dat de flows van boven naar beneden afgewerkt worden?

Sign In or Register to comment.