This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

alternatieven voor locatie voorziening ipv de athom app

Kent iemand een alternatief wat wel werk voor de locatie voorziening tbv de aanwezigheid in Homey?

De athom app zelf werkt vaak maar half en geen dus foute resultaten.

Je gaat weg en de app meld niet dat je weg bent of andersom, je komt thuis en de app meld niet dat je thuis bent etc..

Dit doet de app bij meerdere gebruikers, vaak krijg je de app locatie ook maar met pijn en moeite weer werkend.
Daarnaast heb je geen idee welke status de homey de gebruiker op dit moment et, dus is de gebruiker wel of niet aanwezig volgens Homey, dit is nergens terug te zien.

Dus wie kent een goed alternatief waarmee je aan de Homey kunt melden dat een bepaald apparaat (tel) thuis is of niet zodat je dit weer kunt gebruiken in Homey bij de flows.
«1

Comments

  • https://apps.athom.com/app/nl.terryhendrix.smartpresence
    or if you have a RPI and some apple-devices seem to go to sleep too deeply:
    https://apps.athom.com/app/info.matjaz.presence

  • https://apps.athom.com/app/nl.terryhendrix.smartpresence
    or if you have a RPI and some apple-devices seem to go to sleep too deeply:
    https://apps.athom.com/app/info.matjaz.presence

    Thx, maar svp gewoon in NL hier, dit is immers een gedeelte speciaal in het Nederlands van het forum (is nieuw gedeelte)  ;)

    Smartprecense werkt niet goed met IOS, zodra scherm uitgaat is een IOS apparaat niet meer ping/detecteer baar etc

    Ik zoek een app wat je kan instellen als je dus binnen een straal van X in een bepaalde locatie komt iets doet, bv een http get etc  en als deze de straal verlaat hij weet iets doet, dit doet de homey app ook.
    Dus locatie trigger app ofzoiets.


  • Via IFTTT.com kun je aan homey a trigger geven wanneer je een bepaalde zone
    binnen komt (zone die je zelf afbakent).
    Je kan dan in Homey een flow starten.
    gebruik homey app : https://apps.athom.com/app/com.ifttt

  • ok, maar hoe weet de homey dan dat je in die bepaalde zone zit?

    Maw hoe weet IFTTT dat je in die zone zit/komt?
  • glijieglijie Member
    edited February 2017
    door ifttt app op je telefoon te zetten, maar als je een android toestel gebruikt dan zal ik het afraden. werkt voor geen meter kan je beter de gps-trace app op homey installeren. Werkt stukken beter en je kunt meerdere geo locaties aangeven. 
  • B3rt said:

    Smartprecense werkt niet goed met IOS, zodra scherm uitgaat is een IOS apparaat niet meer ping/detecteer baar etc

    Kun je dit niet ergens instellen in je iPhone? Ik heb namelijk ook een iPhone (een 6s) en dat werkt met smart precense erg goed. Heb wel in mijn ziggo modem verteld dat ik een vast IP adres krijg. (DHCP IP Reservation, daar staat wel MAC adres er met welk IP adres gekoppeld is) Mijn vriendin heeft een iPhone SE en dat werkt ook prima.  (momenteel is mijn wifi niet zo heel goed, dus als we op de boven verdieping zitten dan komt er nog wel eens een melding dat er niemand thuis is. Maar beneden werkt t prima)

    Ziggo Modem:


  • You Could take a look at the owntracks app. If its still maintained tho
  • ja de tel hebben beide een gereserveerd vast ip, echter zodra het scherm uitgaat van je iphone schakelt deze in 'sleepmode' en ontwaak de iphone alleen nog maar met intervallen om iets te doen.
    Dit is 'by design' zo aldus apple (voor energie te besparen).

    Dit resulteert er dus in dat de presence app de tel niet meer detecteerd en denkt dat deze niet meer aanwezig, dit on terecht, deze is gewoon aanwezig.

    Test het zelf maar eens, maak een dosbox on console (mac/linux) open en zet een continue ping open naar je IP van je iphone. Dan zet hem uit (scherm uit) en wacht, je zult zien na een tijdje pingt je toestel niet meer (presence app meld dan toestel is niet meer aanwezig), zodra het scherm weer aangaat pingt ie ook weer.

    Dit is via een 'hack' via cydia inderdaad te omzeilen, echter ik gebruik geen gejailbreakte iphones..

    Ik heb dit met 3 verschillende iphones getest, alle 3 hetzelfde.

    Naast ping heb ik ook arp ping getest, hier hetzelfde verhaal helaas.

    Wellicht je een poort kunt connecten/checken en zo je tel 'live' houden, echter ik zou niet weten welke poort ik zou moeten gebruiken daarvoor.

  • Ik heb met mijn iPhone dit probleem geheel niet met Smart Presence?

    Ik gebruik deze settings:


    En ik gebruik iOS 9.3.4. Mijn telefoon heeft een DHCP reservation. Misschien komt het omdat ik pushmail gebruik?
  • woei said:
    Ik heb met mijn iPhone dit probleem geheel niet met Smart Presence?

    Ik gebruik deze settings:


    En ik gebruik iOS 9.3.4. Mijn telefoon heeft een DHCP reservation. Misschien komt het omdat ik pushmail gebruik?
    Bij mijn vriendin werkte het ook niet iPhone 6 en ze heeft inderdaad volgens mij pushmail uit staan. dus dit zou goed het probleem kunnen zijn.
  • Hmm, ik ben niet zo technisch onderlegd, maar push zal ook een port aan spreken. Ik weet niet of deze port via het 3g/4g netwerk wordt geactiveerd als een iphone op een wifi netwerk zit. Een wizkit die dit weet of hoe dit getest kan worden.
  • Bij Smart Presence moet je het eens proberen om bij de gebruiker (!) de Afwezigheid Vertraging op 600 te zetten. Dan gaat hij pas na 600 seconden afwezigheid je aangeven als afwezig. Als je dus thuis bent zal je iPhone wel binnen die 10 minuten weer contact maken (en dus pingbaar zijn) en dus niet ten onrechte als afwezig gemeld worden. Deze setting werkt iig bij mij goed bij 4 iPhones (7, se, 5 en 5s).
  • FloodnlFloodnl Member
    edited February 2017
    heb een NFC TAG reader bij de deur binnen aan de muur hangen. als ik binnen kom of ga haal ik me telefoon erlangs en gaat het huis in Thuis of Niet thuis modus.  Hij weet dus ook of me vriendin nog thuis is (als die doos niet vergeet dr telefoon ervoor te houden).

    Buiten vrouwelijke errors werkt het perfect

    edit: en natuurlijk wat flows met Sunevents enzo
  • ik heb het inmiddels anders opgelost, maar nu gebruik van meerdere manier om dit te controleren, heb nu 99% zekerheid of iemand thuis is of niet, voor diegene die het interesseert, zo heb ik het gedaan:

    better logic een bolean toegevoegd: intelligent_presence waarbij true iemand is thuis en false niet.

    vervolgens een helehoop flows die het volgende doen:
    - check op aanwezigheid via aanwezigheid optie van Homey --> indien ja zet value op true
    - check op aanwezig via Net Scan, check op gsm's, laptop (aan) --> indien ja zet value op true
    - check alle camera's in huis op beweging (hebben PIR sensor) --> indien ja zet value op true
    - check alle beweging sensoren in huis op beweging --> indien ja zet value op true

    Als alle apparaten FALS geven zet dan de value op FALSE

    Dus wat ik alleen nog doe om flows te laten draaien indien er iemand thuis is kijken of betterlogic value op true of false staat.
    Deze gebruik ik ook als trigger als iemand thuis komt.

    Kan dus met vrij grote zekerheid dus bepalen of er echt iemand thuis is of niet...
  • bvdbosbvdbos Member
    edited February 2017
    Ziet er goed uit, kan je wat screenshots erbij zetten (bijvoorbeeld van 1, een paar van 2, een van drie en een van vier en dan die laatste) zodat het voorbeeld compleet is?

    Sounds great, could you post screenshots of some your flows (for example from 1,  a couple of 2, 1 of 3, 1 of four and the last one) to have a complete example? 
  • B3rtB3rt Member
    edited February 2017
    bvdbos said:
    Ziet er goed uit, kan je wat screenshots erbij zetten (bijvoorbeeld van 1, een paar van 2, een van drie en een van vier en dan die laatste) zodat het voorbeeld compleet is?

    Sounds great, could you post screenshots of some your flows (for example from 1,  a couple of 2, 1 of 3, 1 of four and the last one) to have a complete example? 
      sure, here are some screenshots:


  • JesperJesper Member
    edited February 2017
    @B3rt; Dit werkt inderdaad prima om te detecteren of er iemand thuis maar niet wie er thuis is.

    Op mijn telefoon en die van mijn vriendin werkt de smart presence app best goed totdat ik mijn telefoon een uur ofzo niet aanraak terwijl hij niet aan de oplader hangt. Dan gaat mijn telefoon in een soort van slaap modus en zet hij de wifi uit. Ik ben er nog niet achter hoe dat ik dit kan voorkomen op mijn Samsung Galaxy S6. Weet iemand hoe je ervoor kan zorgen dat de S6 niet naar slaap modus gaat op batterij?
  • Jesper said:
    @B3rt; Dit werkt inderdaad prima om te detecteren of er iemand thuis maar niet wie er thuis is.

    Op mijn telefoon en die van mijn vriendin werkt de smart presence app best goed totdat ik mijn telefoon een uur ofzo niet aanraak terwijl hij niet aan de oplader hangt. Dan gaat mijn telefoon in een soort van slaap modus en zet hij de wifi uit. Ik ben er nog niet achter hoe dat ik dit kan voorkomen op mijn Samsung Galaxy S6. Weet iemand hoe je ervoor kan zorgen dat de S6 niet naar slaap modus gaat op batterij?
    maakt het uit 'wie' er thuis is?

    Bij mij reageert het huis gewoon OF er iemand thuis is, et maakt niet uit wie, de lamp hoeft immers niet langer of korter aan dan bij een ander persoon, toch?  Maar goed je zult er wel je redenen voor hebben :)

    Heb je trouwens de Homey app geinstalleerd op de tel van je vriendin en ook location aan gezet?
    Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een email adres ingevuld om te controleren elke X minuten, dus ipv push pull te gebruiken, daarmee ontwaakt de telefoon heel even, echter genoeg om te worden gedetecteerd door smartpresense.
  • JwoudenbergJwoudenberg Member
    edited February 2017
    Floodnl said:
    heb een NFC TAG reader bij de deur binnen aan de muur hangen. als ik binnen kom of ga haal ik me telefoon erlangs en gaat het huis in Thuis of Niet thuis modus.  Hij weet dus ook of me vriendin nog thuis is (als die doos niet vergeet dr telefoon ervoor te houden).

    Buiten vrouwelijke errors werkt het perfect

    edit: en natuurlijk wat flows met Sunevents enzo

    Welke NFC tag reader gebruik je ?
  • B3rt said:

    Heb je trouwens de Homey app geinstalleerd op de tel van je vriendin en ook location aan gezet?
    Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een email adres ingevuld om te controleren elke X minuten, dus ipv push pull te gebruiken, daarmee ontwaakt de telefoon heel even, echter genoeg om te worden gedetecteerd door smartpresense.
    Wat bedoel je precies met een email adres invullen en elke x minuten controleren. Moet dit via een Homey app? 
  • Jesper said:
    B3rt said:

    Heb je trouwens de Homey app geinstalleerd op de tel van je vriendin en ook location aan gezet?
    Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een email adres ingevuld om te controleren elke X minuten, dus ipv push pull te gebruiken, daarmee ontwaakt de telefoon heel even, echter genoeg om te worden gedetecteerd door smartpresense.
    Wat bedoel je precies met een email adres invullen en elke x minuten controleren. Moet dit via een Homey app? 
    nee op je telefoon, door de telefoon elke X minuten te laten controleren of er een email is (dus pull ipv push) wordt te toestel wakker en gezien door Homey.
    Je moet hier dus geen gmail of outlook voor gebruiken, maar een email adres op een imap of pop server (vaak wat bij je domeinnaam zit of van je internet provider.
  • Ik combineer al een poosje meerdere dingen om tot een aanwezigheidsscore te komen. Is de score hoog, dan is er vrijwel zeker iemand thuis, is het laag, dan is er niemand thuis.

    Hier meer info: https://forum.athom.com/discussion/2425/occupancy-presence-detection-scoring

    Mocht iemand het interessant vinden, kan ik het ook nog wel eens helemaal in het Nederlands uitleggen.

  • This setting is for Samsung S6  (voor wat het waard is, ook hiermee werkt het zeker niet altijd)
  • Moest even reageren, ook omdat het even snel in het Nederlands kan ;-)

    Het grote nadeel van de insteek die @B3rt heeft gekozen is, dat ook voor een inbreker de verwarming, lichten en de Spotify playlist aangaan ;-)

    In mijn huis heb ik ingesteld dat als er een bewegingssensor in de hal aangaat terwijl niemand thuis is (drie gezinsleden), dit als een alarm gezien moet worden. Als er wel iemand thuis is, dan is het geen alarm, maar mag gewoon een normale flow gestart worden (licht in de gang aan o.a.).

    Ook hier werkt het niet feilloos. Twee gezinsleden met Android phones gaan redelijk, de iPhone 6 geeft problemen. Ook levert de vertraging een probleem op; als ik thuis kom in een leeg huis, volgt toch een alarm melding... de hal sensor detecteert beweging terwijl Homey denk dat iedereen weg is. De update van mijn aanwezigheid via Smart Presence (ip wordt via router aan Homey gemeld als 'aanwezig') is dus later dan het signaal van de sensor...

    Overigens is die 'sensor' een IP camera die tegelijk een beeld van de indringer/bezoeker naar mij mailt.
  • @Eternity dat is niet geheel waar.

    Ten eerste gebruik ik de Homey niet voor alarm maar voor home automation, voor alarm is de Homey veel te onbetrouwbaar....

    Daarnaast de aanwezigheid werkt op apparaten, niet enkel op beweging.
    Dus als er beweging is en er zijn GEEN apparaten actief (gsm, geo locatie, laptop etc) dan is er volgens Homey niemand thuis, de verwarming etc gaat dan ook niet aan.

    Je kunt dus flows maken op basis of iemand aanwezig is, de aanwezigheids detectie is bij mij gebaseerd op aanwezigheid of te wel werking/actief zijn van diverse apparaten, niet beweging.

    Maar goed, als een 'inbreker' binnenkomt (of een andere bezoeker met sleutel) dan mag de lamp gewoon aan hoor, dan kunnen de camera's deze persoon ook beter filmen en is deze ook goed zichtbaar vanaf buiten (dat willen inbrekers normaliter geheel niet), dus lampen aan als iemand binnen komt kan ook gunstig zijn... ;)
  • Maar goed, als een 'inbreker' binnenkomt (of een andere bezoeker met sleutel) dan mag de lamp gewoon aan hoor, dan kunnen de camera's deze persoon ook beter filmen en is deze ook goed zichtbaar vanaf buiten (dat willen inbrekers normaliter geheel niet), dus lampen aan als iemand binnen komt kan ook gunstig zijn... ;)
    :-)


  • Omdat bij mij de smart presence niet werkte voor mijn Samsung S6 als ik de telefoon meer dan een uur niet gebruikte (ik werd dan op away gezet) ben ik weer terug gegaan naar de combinatie van tasker op mijn telefoon en de apps http, countdown timer en better logic. Dit werkt bij mij tot nu toe voor 99.9%.
  • Ik heb een hele simpele, maar effectieve manier. Ik gebruik Tasker op mijn Android telefoon die via IFTTT homey laat weten of ik thuis ben (verbonden met thuis wifi) of weg ben (niet verbonden met wifi). Ik gebruik altijd wifi als ik thuis ben, dus voor mij werkt dit eigenlijk foutloos. Met een simpele flow kan je op basis van IFTTT events de presence van een gebruiker zetten.
  • @EvertorN Ik doe dat ook op basis van wel of niet connected met wifi netwerk met tasker alleen gebruik ik daar geen IFTTT voor maar laat tasker direct met Homey communiceren. Scheelt weer een stap die een mogelijke delay tot gevolg kan hebben.
  • Floodnl said:
    heb een NFC TAG reader bij de deur binnen aan de muur hangen. als ik binnen kom of ga haal ik me telefoon erlangs en gaat het huis in Thuis of Niet thuis modus.  Hij weet dus ook of me vriendin nog thuis is (als die doos niet vergeet dr telefoon ervoor te houden).

    Buiten vrouwelijke errors werkt het perfect

    edit: en natuurlijk wat flows met Sunevents enzo

    Welke NFC tag reader gebruik je ?


    is hier al een antwoord op ontvangen?

    @Jwoudenber, @ Floodnl


Sign In or Register to comment.