This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Trage reactie van de HUE dimmer switch

HI,

Sinds een aantal dagen de homey in huis en proberen. Ik heb mijn Philips HUE systeem gekoppeld aan de Homey. Het viel mijn op de de homey erg traag reageert wanneer ik op een knop druk van 1 van de HUE dimmer switches of van de TAP. Het duurt gemiddeld ongeveer 4 seconden voordat Homey doorheeft dat er op een knop gedrukt is. Dit vind ik eigenlijk te lang duren. Als ik op een knop van de dimmer druk dan wil ik geen 4 sec hoeven wachten voordat mn lichten aan gaan.
1: Zijn er meer mensen met dit probleem?
2: En weet iemand een oplossing hiervoor? 
3: Is het waarschijnlijk dat dit probleem opgelost is wanneer de zigbee functie van de Homey geactiveerd is, zodat het signaal niet meer via de bridge van de HUE hoeft te gaan?

Comments

  • Homey controlleert iedere X seconden de actuele statussen van je lampen/schakelaar in de Hue bridge.
    Stel jij Homey doet dit iedere 5 seconden en jij druk om 09:00:01 op de Tap, dan zal Homey pas om 09:00:05 weer aan de Bridge vragen wat de status van de Tap is.
    Dit is dus volledig "normaal" gedrag en zul je, zover ik weet, niet zo 1,2,3 aan kunnen passen.

    Je zou eventueel de Hue app van Github kunnen halen en de Poll tijd aan kunnen passen en die aangepast App naar je homey sturen.
    Dit laatste vergt wel wat technische ervaring en "durf" om dit zo aan te pakken cq op te lossen.
  • 1: 4 sec. nee een hele kleine vertraging? ja
    2: geen delay van 4 seconden opgegeven?; laatste update Hue bridge;
    2: om te kijken of het probleem van homey kom zet dan in de "dan" kolom naast het aanschakelen van je hue lampen een extra kaart zoals " stuur een pusbericht" of laat homey wat zeggen--> Duurt dat dan ook 4 seconden?
    2: kan het zijn dat je meerdere flows heb die homey eerst doorloopt? bijvoorbeeld ergens kaku lampen aanzetten? dit kan dan idd een vertraging opleveren.

    Punten van 1 en 2 is als je er een flow voor heb aangemaakt!
    mocht dat niet zo zijn dan heb ik geen enkel idee waarom, buiten misschien laatste update Hue Bridge, maar kan dat eigenlijk ook niet voorstellen
    3: Homey werkt via bridge dus denk het niet.

  • lees net trouwens in een ander draadje van je dat je 5 motion sensoren heb van Hue. Is het niet mogelijk dat deze de vertraging veroorzaken. 
    Dus om daar achter te komen, kunnen deze uitgezet worden?


  • @glijie ;
    Homey polled de Hue Bridge om status wijzigingen van de Hue devices binnen te krijgen.
    De ideale situatie zou zijn dat de Hue Bridge aan Homey laat weten wanneer er een wijziging is.
    Dit laatste kan niet omdat de bridge dit gewoon niet kan.

    Het is dus een feit dat Homey het op moet halen en ivm performance is volgens mij gekozen voor "iedere 5 seconden".
  • glijieglijie Member
    edited December 2016
    okay, ik gebruik zelf geen switch van Hue maar als ik via de Homey APP/Spraak een Hue lamp aanzet dan gaat deze bijna direct aan. Dit houdt in dat als je via Homey naar de Hue bridge een aan signaal stuurt dit direct gebeurd.

    Zo dus @HarmLutjeboer  moet een flow maken met ALS " dimmer is ingedrukt" DAN "doe je betreffende lampen aan"
    Zo zal het pollen gebypassed worden.

    Het is het proberen waard!
    Hier werkt het trouwens met een deurbel....Lampen gaan netjes meteen aan en uit van Hue bij indrukken deurbel
  • WimstradamusWimstradamus Member
    edited December 2016
    glijie said:
    okay, ik gebruik zelf geen switch van Hue maar als ik via de Homey APP/Spraak een Hue lamp aanzet dan gaat deze bijna direct aan. Dit houdt in dat als je via Homey naar de Hue bridge een aan signaal stuurt dit direct gebeurd.

    Zo dus @HarmLutjeboer  moet een flow maken met ALS " dimmer is ingedrukt" DAN "doe je betreffende lampen aan"
    Zo zal het pollen gebypassed worden.

    Het is het proberen waard!
    dan moet homey toch nog steeds pollen of de dimmer is ingedrukt ??

    Als je ook andere lampen dan hue wilt schakelen en het moet snel zou ik of met stem aanzetten of een andere schakelaar (deurbel/kaku afstandbediening) gebruiken, zodat homey alleen aanstuurt ipv poll en dan gaat aansturen.

    Heb zelf alleen hue, dus tap/dimmer stuurt direct hue lampen aan en Homey luistert ondertussen naar bv knop 1 van tap doet alle als extra tv uit en alarm aan.
  • @glijie ;
    De Hue bridge is een HEEL DOM apparaat en vooral in de zin van communiceren met de buitenwereld.
    De Tap praat alleen(!) met de Hue bridge en bij het indrukken van de Tap gaat er een signaal naar de bridge;
    Knop X ingedrukt

    Zodra dat gebeurd, handeld de bridge intern de zaken, zoals intern geconfigureerd, af.
    Dus als de knop in wordt gedrukt, dan gaat de Bridge kijken wat hij dan met de Hue's moet doen.
    Dit gebeurd allemaal binnen de behuizing van de Bridge.

    Er is in de bridge geen mogelijkheid om in te stellen van;
    Als Tap knop X ingedrukt, dan Hue bridge stuur signaal naar; Homey

    Dat is helaas niet mogelijk en daarom MOET Homey de data bij de Bridge ophalen.
    Ivm performance kan dit maar 1 x in de X seconden, want anders gaat de Bridge en/of Homey over zijn zuiger ivm teveel data request.

    Geloof mij; het is niet anders mogelijk (Emile heeft dit eens in een GitHub issue geschreven/uitgezocht).
  • glijie said:
    okay, ik gebruik zelf geen switch van Hue maar als ik via de Homey APP/Spraak een Hue lamp aanzet dan gaat deze bijna direct aan. Dit houdt in dat als je via Homey naar de Hue bridge een aan signaal stuurt dit direct gebeurd.

    Da's in omgekeerde richting ;)
    Jij zegt aan Homey: stuur naar de Hue Bridge dat hij lamp X moet aanzetten.
    Met die dimmer werkt het omgekeerd.  Daar moet Homey aan de bridge gaan vragen of Dimmer X van status is veranderd.  En dan pas weet Homey dat hij de lamp moet aanzetten.

    Jouw flow-oplossingen zal dus zeker niet de polling bypassen.
  • Ja homey blijft pollen, Maar in de tussentijd heeft homey de Hue bridge allang een signaal gestuurd om betreffende lampen aan te doen.

    Ik heb geen Switch van Hue dus kan zelf niet controleren of er in de ALS kolom de switch gezet kan worden maar mocht dit zo zijn dan is de kans groot met het maken van een flow dat de lampen direct aan gaan zoals gewenst.

    bij onderstaande flow gaan de hue lampen ook meteen aan.
    verander nu de bewegingsmelder in Switch ( indien dit kan) dan gaan meteen de lampen aan.
    kan dit niet dan houdt het op.





  • Okay duidelijk mannen het kan dus niet  :)
  • Oke, bedankt voor alle reacties.

    Het klinkt ook zeer waarschijnlijk. De "trage" reactie was inderdaad elke keer iets anders en een aantal keer ook bijna direct. Dit lijkt te kloppen met het verhaal dat de homey elke 5 seconden de status ophaalt uit de bridge. Het inkorten van deze tijd (als dat al mogelijk is) zou natuurlijk een hoop data verkeer betekenen waarin ik mij afvraagt of dat ook goed gaat komen. En even voor de duidelijkheid, er waren geen timers/delays of andere flows actief. De homey was nagenoeg leeg van flows omdat ik nog aan het testen was. 

    Het komt er dus op neer dat ik mijn Dimmers Switches en Tap niet kan gebruiken om de lampen aan te sturen tenzij ik akkoord gaat dat er een delay van maximaal 5 seconden tussen zit. Dat is wel erg jammer, want eigenlijk was dat de hoofdreden waarom ik de homey had gekocht. 

    Bij de flow die ik gemaakt had had ik ook een spraak commando ingesteld, deze gingen tegelijk in werking. MAW er zit dus enkel een delay in de signalen van de bridge naar de homey, andersom werkt direct.



  • Heb zelf alleen hue, dus tap/dimmer stuurt direct hue lampen aan en Homey luistert ondertussen naar bv knop 1 van tap doet alle als extra tv uit en alarm aan.
    Mag ik vragen hoeveel tap en dimmers je hebt. En met welke app heb je dit geprogammeerd?

    Ik heb 11 dimmers, 3 tap en 5 motion sensors. Ik ben in principe heel tevreden hoe dit werkt, alleen krijg ik steeds de melding "bridge is vol" wanneer ik al deze dimmers/taps/sensors wil programmeren via de HUE app. Als ik gebruik maak van de "iConnectHue" app dan kan ik al aardig wat meer voor elkaar krijgen, maar ook dan krijg ik nog steeds niet alles zo zoals ik het wil hebben. Ik had gehoopt dat ik met de homey dit probleem kon oplossen. Dit zou in principe dus kunnen (MUV de motion sensors) maar dan zit ik met het delay-probleem.
  • Ik heb slechts 1 dimmer, maar totaal geen vertraging. 
  • iConnectHue is een van de beste Hue apps die ik ken. Ik heb de app ook lang gebruikt en heb de ontwikkelaar (Stefan Goehler) ongeveer een jaar geleden benaderd om te kijken of hij geintereseerd was in Homey. Daar is niets uitgekomen maar ik denk wel dat de iConnected momenteel het voorbeeld kan zijn voor de Homey app, waarbij rekening gehouden met de basis setup die je in de off Hue app kan doen (rooms, scenes, devices). Homey is superieur natuurlijk om bv button actions te gebruiken om via flows veel meer te regelen. Werkt erg goed.

  • Heb zelf alleen hue, dus tap/dimmer stuurt direct hue lampen aan en Homey luistert ondertussen naar bv knop 1 van tap doet alle als extra tv uit en alarm aan.
    Mag ik vragen hoeveel tap en dimmers je hebt. En met welke app heb je dit geprogammeerd?

    Ik heb 11 dimmers, 3 tap en 5 motion sensors. Ik ben in principe heel tevreden hoe dit werkt, alleen krijg ik steeds de melding "bridge is vol" wanneer ik al deze dimmers/taps/sensors wil programmeren via de HUE app. Als ik gebruik maak van de "iConnectHue" app dan kan ik al aardig wat meer voor elkaar krijgen, maar ook dan krijg ik nog steeds niet alles zo zoals ik het wil hebben. Ik had gehoopt dat ik met de homey dit probleem kon oplossen. Dit zou in principe dus kunnen (MUV de motion sensors) maar dan zit ik met het delay-probleem.
    4 dimmer switches, 1 tab, hue beyond hanglamp, 8x gu10, 3x e27. 
    Met Hue android app aan elkaar gehangen, niet zo veel dus.

    Weet niet wat de max aantal accessoires en lampen voor de bridge zijn

    Enigste wat ik kan bedenken hoe je het met Homey kan oplossen is door andere schakelaars te gebruiken, bv z-wave of kaku schakelaars/afstandsbedieningen.

    Van Hue support page:

    "The number of Hue dimmer switches which can be connected is depending on the number of the already installed accessories like Hue taps, Hue motion sensors and on the number of created Routines (e.g. Go to Sleep, Home & Away, etc.). If you do not have other accessories connected to the Hue bridge, you can connect up to 12 Hue dimmer switches  (lees accessories).
    If you encounter issues in adding acessories, delete some of your Routines."

    "You can connect up to 50 lamps to one bridge."
  • Het komt er dus op neer dat ik mijn Dimmers Switches en Tap niet kan gebruiken om de lampen aan te sturen tenzij ik akkoord gaat dat er een delay van maximaal 5 seconden tussen zit. Dat is wel erg jammer, want eigenlijk was dat de hoofdreden waarom ik de homey had gekocht.
    Unless you use your dimmers for HUE-lights and you connect them directly in the Hue bridge. Then you can use the advantages from both HUE (directly in bridge) and Homey (if needed, sending from Homey is instantaneously but it's the receiving-part which is polling). To be honest, I don't have HUE-stuff at home so I wouldn't know how to do this...
  • Het komt er dus op neer dat ik mijn Dimmers Switches en Tap niet kan gebruiken om de lampen aan te sturen tenzij ik akkoord gaat dat er een delay van maximaal 5 seconden tussen zit. Dat is wel erg jammer, want eigenlijk was dat de hoofdreden waarom ik de homey had gekocht.
    Unless you use your dimmers for HUE-lights and you connect them directly in the Hue bridge. Then you can use the advantages from both HUE (directly in bridge) and Homey (if needed, sending from Homey is instantaneously but it's the receiving-part which is polling). To be honest, I don't have HUE-stuff at home so I wouldn't know how to do this...
    Dat heb ik dus, alleen (zoals al eerder beschreven) krijg ik dus de melding bridge is vol. Er is geen ruimte meer in de bridge om nog functies toe te voegen. Ik heb inmiddels wel AL mijn dimmers/taps/sensors in de hue/iConnectHue app staan, maar er is geen ruimte meer in de bridge om alle knoppen toe te kunnen wijzen aan een functie. Ik  had gehoopt dit te kunnen doen in de Homey, maar dat gaat niet lukken zoals ik dat wil. Het is ws wachten op het activeren van de zigbee chip in de homey zodat de dimmers/taps/sensors rechtstreeks met de homey kunnen praten. Dan is het pollen probleem verholpen.

Sign In or Register to comment.