This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Problemen met Philips Hue

HarmLutjeboerHarmLutjeboer Member
edited January 2017 in Questions & Help
Hi,

Ik ben helemaal nieuw in het tijdperk van de homey. Ik denk er over na om er 1 aan te schaffen en hoop dat ik met gebruik van de homey een aantal problemen kan verhelpen die ik nu heb met mijn Philips Hue systeem. Op dit moment heb ik in mijn huis ruim 30 Hue lampen (white, color, LED strips enz) 11 Dimmer-switches, 3 taps en 5 motion sensors. Dit alles blijkt erg veel gevraagd van mijn bridge (versie 2) die om de haverklap zegt dat de bridge vol is als ik iets aan wil passen. Ik heb reeds geprobeerd om een andere app te gebruiken maar die helpt ook nog niet echt.

Mijn vragen: 
1: De homey heeft voor zover ik weet een zigbee chip aan boord. (die volgens de website nog niet geactiveerd is). Betekend dat de homey nu de communicatie voor de lampen via de bridge moet laten gaan (gebruikt de bridge dus als zigbee interface)? Kan de homey in de toekomst mijn bridge vervangen?

2: Kan de homey ook de signalen van de dimmer switches, taps en motion sensors "lezen" zodat ik dit weer kan gebruiken om diverse lampen te bedienen. (oftewel, kan ik dan de homey gebruiken om mijn voorwaarden te programmeren IPV de bridge van de HUE)

3: Kan de Homey overweg met mijn FIBARO SMOKE SENSOR rookmelders? 

4: Kan de Homey overweg met mijn TOON van Eneco?

Misschien dat jullie ervaringen mij kunnen helpen.
«1

Comments

  • 1. Ja
    2. Ja
    3. Ja
    4. Later ja
  • @Rocodamelshe thx voor de snelle reactie. Ik heb wat video's bekeken over het "inleren" van devices. Kan ik mijn Hue Dimmer switches op de zelfde manier inleren zoals bijvoorbeeld een klik-aan-klik-uit remote. (dus het zigbee signaal via de bridge van philips naar de homey sturen en VV)


  • RocodamelsheRocodamelshe Member
    edited November 2016
    Ik heb die zelf niet maar dat lijkt me wel ja. Mijn Hue tab kan ik gewoon in een flow gebruiken dus dat moet die dimmer ook kunnen. En je leert niet de knoppen, je neemt gewoon de hele switch over in Homey zodat je alle knoppen kan gebruiken in een flow.
  • Cool, ik denk dat ik maar gauw een Homey ga bestellen. 
  • Of gewoon 1 halen bij de Mediamarkt
  • PauluzPauluz Member
    edited November 2016
    1. Nee
    2. Ja
    3. Ja
    4. Nee

    Ik zou nog een jaar wachten om frustratie te voorkomen!

    Gr. P.
  • GeurtDijkerGeurtDijker Member
    edited November 2016
    Pauluz said:
    Ik zou nog een jaar wachten om frustratie te voorkomen!

    Gr. P.
    Frustratie is iets persoonlijks,  het niet aan de gang kunnen met een domotica platform kan ook frustratie opleveren. Het bezig zijn met wat nieuws dat met vallen en opstaan  tot iets moois ontwikkeld kan ook veel plezier geven en de voldoening dat je helpt fouten op te lossen en een beter product te maken. ;-) Ik heb vorige week mijn tweede Homey voor testen en ontwikkelen besteld. 
  • Is het misschien een optie 2 bridges te gebruiken?
    Oja, met Homey kun je trouwens nog wel veel meer leuke dingen doen dan alleen de lampen aansuren.
  • @HansieNL: 2 Bridges gebruiken is volgens mij geen optie. Je kunt via de app op je telefoon maar 1 bridge tegelijk bedienen en je kunt ook geen signalen van de 1ne naar de andere bridge sturen voor zover ik weet. Dat zou betekenen dat ik 2 verschillende apps moet gebruiken voor diverse kamers in mijn huis. En ik zou dan ook mijn "alles uit knop" die ik bij de voordeur, achterdeur en slaapkamer heb niet meer kunnen gebruiken. Als de bridge enkel functioneert als interface om de zigbee signalen van de schakelaars naar de Homey te kunnen brengen en signalen van de homey weer naar mijn lampen, dan ben ik blij. Dan kan ik de homey mijn "wensen" vertellen wat de schakelaars moeten gaan doen.

    Dit roept wel weer 2 vragen bij mij op:

    1: Is het mogelijk om meerdere acties achter 1 knop te zetten wanneer je hier vaker op druk. Bijv. ik druk op de "aan" knop en mijn lampen gaan naar de scene "ontspannen" en ik druk een 2e keer op aan en dan komt scene "helder licht" een 3e druk voor "romantisch" enz enz.

    2: Heeft iemand ervaring met het gebruik van de Philips Hue Motion Sensor in samenwerking met de Homey? s deze ook te gebruiken in de flow's?
  • @Pauluz: met 1: nee bedoel je dat de Zigbee chip nog niet operationeel is neem ik aan. Wat betreft de frustratie.... dat valt wel mee denk ik. Homey is sowieso een goed product om de automatisering van mijn huis te realiseren als ik alle goede berichten lees. Des te meer reden om er 1 in huis te halen.
  • @HansieNL: 2 Bridges gebruiken is volgens mij geen optie. Je kunt via de app op je telefoon maar 1 bridge tegelijk bedienen en je kunt ook geen signalen van de 1ne naar de andere bridge sturen voor zover ik weet. Dat zou betekenen dat ik 2 verschillende apps moet gebruiken voor diverse kamers in mijn huis. En ik zou dan ook mijn "alles uit knop" die ik bij de voordeur, achterdeur en slaapkamer heb niet meer kunnen gebruiken. Als de bridge enkel functioneert als interface om de zigbee signalen van de schakelaars naar de Homey te kunnen brengen en signalen van de homey weer naar mijn lampen, dan ben ik blij. Dan kan ik de homey mijn "wensen" vertellen wat de schakelaars moeten gaan doen.

    Dit roept wel weer 2 vragen bij mij op:

    1: Is het mogelijk om meerdere acties achter 1 knop te zetten wanneer je hier vaker op druk. Bijv. ik druk op de "aan" knop en mijn lampen gaan naar de scene "ontspannen" en ik druk een 2e keer op aan en dan komt scene "helder licht" een 3e druk voor "romantisch" enz enz.

    2: Heeft iemand ervaring met het gebruik van de Philips Hue Motion Sensor in samenwerking met de Homey? s deze ook te gebruiken in de flow's?

    1: Yes you can!!  made a example with a doorbel.
    2: no experience with hue motion sensor but with other motion sensor i have, you can make flows with it , let your phantasie run wild


  • I have both an Homey and a lot of Hue lights (although a few less then you).
    The main benefits of adding a Homey are for me:
    • More choice of sensors (not vendor locked)
    • More powerful logic
    • Some fun gadget-like features such as voice control.
    • Works well together with the Hue mobile app.
    More choice of sensors (not vendor locked)
    Originally, I backed the kickstarter because the platform provides a lot more possibilities. I already had some Klik-aan-klik-uit stuff and hue lamps. Homey allowed my to combine them and expend with other brands such as Fibaro. The app store shows what is supported and not, and when in doubt, just ask on this forum :)

    More powerful logic
    This is the most distinguishing factor of Homey compared to HomeWizard for example. The flow editor is pretty easy to use, but you can make it as advanced as you want.

    Some fun gadget-like features such as voice control.
    To my surprise, the voice control works pretty good. These days, I just ask Homey to turn off the lights rather then grab my phone.

    Works well together with the Hue mobile app
    The Homey app is not good for controlling the lights with your phone. My main app is still the Hue app. The fact that Homey and Hue work well together is very nice.

    Final thoughts
    of course the answer you are going to get on a Homey forum is to buy a Homey. Looking at the things you want to do, I'd say Homey will do exactly that. Then again, HomeWizard will do most of the things as well. Perhaps one of the main benefits to consider is to buy both an Homey and a second Hue bridge so you can move your motion sensors or switches to the second bridge and let Homey take care of the interaction. 
  • The answer for question 1 is not fully clear to me, maybe someone can clear this up:
    Can Homey solely control the Philips Hue lights via the internal Zigbee interface or do I still need the Philips Hue bridge as well? Thanks in advance!
  • @bartdiaz For now you need the bridge.
  • cnvisser said:
    @bartdiaz For now you need the bridge.
    Thanks Cnvisser! And do you know why? Someone wrote the Zigbee interface isn't activated yet, is that true?
  • @bartdiaz that's true
  • @glijie ;
    Thanks for those flows, that is an excellent solution for multi actions " under one button" !
  • Just don't understand 1 thing:
    In the last flow u do increment variable with 1 and setting variable to 0 in 1 action.
    In that flow the variable is 2 alr, why setting it to 3 and to 0 in 1 action?
  • you're right, in the last flow the increment action can be deleted.
    forgot to delete it after made some copies.
  • Cool. Ik heb zojuist de homey besteld via de website, hoop hem morgen te ontvangen. Volgens mij is hiermee mijn probleem van de Hue verholpen en krijg ik een hoop nieuwe mogelijkheden erbij. 

    Weet iemand nog meer over de connectie met Toon van Eneco. Dit schijnt (nog) niet samen te kunnen werken met de homey. Gaat dit binnen aanzienlijke tijd werken? Ik heb op dit moment een Toon aan de muur hangen waar ik in principe wel tevreden over ben. Alhoewel de Toon niet heel erg snel is werkt hij prima.  Waar ik wel enorm van baal is dat Eneco de koppeling met de Toon App niet goed voor elkaar lijkt te hebben. Er is ontzettend vaak storing en dat is mijn Toon niet meer bereikbaar via de app. 

    Iemand hier ervaring mee? En wat zijn de alternatieven? 
  • Hi,

    Ik ben helemaal nieuw in het tijdperk van de homey. Ik denk er over na om er 1 aan te schaffen en hoop dat ik met gebruik van de homey een aantal problemen kan verhelpen die ik nu heb met mijn Philips Hue systeem. Op dit moment heb ik in mijn huis ruim 30 Hue lampen (white, color, LED strips enz) 10 Dimmer-switches, 3 taps en 4 motion sensors. Dit alles blijkt erg veel gevraag van mijn bride (versie 2) die om de haverklap zegt dat de bridge vol is als ik iets aan wil passen. Ik heb reeds geprobeerd om een andere app te gebruiken maar die helpt ook nog niet echt.

    Mijn vragen: 
    1: De homey heeft voor zover ik weet een zigbee chip aan boord. (die volgens de website nog niet geactiveerd is). Betekend dat de home nu de communicatie voor de lampen via de bridge moet laten gaan (gebruikt de bridge dus als zigbee interface)? Kan de homey in de toekomst mijn bridge vervangen?

    2: Kan de homey ook de signalen van de dimmer switches, taps en motion sensors "lezen" zodat ik dit weer kan gebruiken om diverse lampen te bedienen. (oftewel, kan ik dan de homey gebruiken om mijn voorwaarden te programmeren IPV de bridge van de HUE)

    3: Kan de Homey overweg met mijn FIBARO SMOKE SENSOR rookmelders? 

    4: Kan de Homey overeg met mijn TOON van Eneco?

    Misschien dat jullie ervaringen mij kunnen helpen.
    Meeste antwoorden heb je al gehad, ik vermoed dat je wat "oudere" (nieuwe heten "friends of hue en living whites in gebruik hebt (dat beperkt het aantal apparaten dat je aan een bridge kunt koppelen) ik zit in totaal ruim boven de 30 hue apparaten waaronder 4 living whites, 4 living white plugs en het maximaal aantal living color/whites remotes en dan nog enkele hue remotes en tap en nog steeds geen gemekker van de (2e versie) bridge (de 1e versie ook niet trouwens) ..
  • glijie said:
    @HansieNL: 2 Bridges gebruiken is volgens mij geen optie. Je kunt via de app op je telefoon maar 1 bridge tegelijk bedienen en je kunt ook geen signalen van de 1ne naar de andere bridge sturen voor zover ik weet. Dat zou betekenen dat ik 2 verschillende apps moet gebruiken voor diverse kamers in mijn huis. En ik zou dan ook mijn "alles uit knop" die ik bij de voordeur, achterdeur en slaapkamer heb niet meer kunnen gebruiken. Als de bridge enkel functioneert als interface om de zigbee signalen van de schakelaars naar de Homey te kunnen brengen en signalen van de homey weer naar mijn lampen, dan ben ik blij. Dan kan ik de homey mijn "wensen" vertellen wat de schakelaars moeten gaan doen.

    Dit roept wel weer 2 vragen bij mij op:

    1: Is het mogelijk om meerdere acties achter 1 knop te zetten wanneer je hier vaker op druk. Bijv. ik druk op de "aan" knop en mijn lampen gaan naar de scene "ontspannen" en ik druk een 2e keer op aan en dan komt scene "helder licht" een 3e druk voor "romantisch" enz enz.

    2: Heeft iemand ervaring met het gebruik van de Philips Hue Motion Sensor in samenwerking met de Homey? s deze ook te gebruiken in de flow's?

    1: Yes you can!!  made a example with a doorbel.
    2: no experience with hue motion sensor but with other motion sensor i have, you can make flows with it , let your phantasie run wild


    Nice flow, you like typing don't you :)
    That's why i'm desperatly waiting for bluetooth support, so i can put my flic buttons to work :wink: 
  • HarmLutjeboerHarmLutjeboer Member
    edited December 2016
    Meeste antwoorden heb je al gehad, ik vermoed dat je wat "oudere" (nieuwe heten "friends of hue en living whites in gebruik hebt (dat beperkt het aantal apparaten dat je aan een bridge kunt koppelen) ik zit in totaal ruim boven de 30 hue apparaten waaronder 4 living whites, 4 living white plugs en het maximaal aantal living color/whites remotes en dan nog enkele hue remotes en tap en nog steeds geen gemekker van de (2e versie) bridge (de 1e versie ook niet trouwens) ..
    Ik heb de nieuwe serie van de HUE, 3 maanden geleden aangeschaft. Misschien was ik niet helemaal duidelijk wat het probleem is. Ik kan nog steeds nieuwe lampen toevoegen aan mijn systeem. Volgens Philips kun je tot max 50 lampen toevoegen. Dit levert ook geen probleem op. Echter als je begint met het toevoegen van dimmers, taps en motion sensors (toevoegen via de officiële Hue App) dan krijg je al vrij snel de melding "Bridge is vol". Daarna heb ik het geheel proberen in te stellen via "iConnectHue". Via deze app krijg je al veel meer gedaan, maar ook dan kan je bridge vol raken. Nadeel van de iConnectHue app is dat je de motion sensors van Philips niet kunt configureren/instellen via deze app. Hiervoor ben je nog steeds de officiële Hue app nodig. Zelfs nu de bridge vol is, kan ik nog steeds lampen toevoegen. 

    Ter info, dit heb ik inmiddels in mijn huis aan verlichting:
    6x Philips Hue White+color
    5x Philips Hue  White Ambiance
    10x Philips Hue White 
    4x Philips Hue Light Stip Plus (+2x extension)
    1x Philips Hue Bloom
    11x Philips Hue Dimmer Switch
    5x Philips Hue Motion Sensor
    3x Philips Hue Tap
    2x Philips Living White Plug 
    1x Osram Lightify Plug 
    1x Philips Hue Bridge V2

    Verder heb ik nog:
    Toon van Eneco
    2x Fibaro Smoke Sensor

    En binnenkort ook nog:
    HOMEY!!!!!


  • Momenteel heb ik een bridge v1 (dus die ronde uitvoering) in gebruik.
    Door het kopen van een extra startset met 3 lampen heb ik nu ook een Bridge v2 in huis.

    Vraag: is het slim/handig om de oude bridge  door de nieuwe te vervangen?

    Ik heb: 9x Hue colour, 3x Light strip Plus (met extensies), 2 Living Colour remotes


    English summary:
    I have a HUE setup with the 'old' bridge (teh round one). Recently I bought an extra HUE starer set, which includes the new model Bridge. What would be the reasom the upgrade the Bridge to the second gen.? 
  • Eternity said:
    Momenteel heb ik een bridge v1 (dus die ronde uitvoering) in gebruik.
    Door het kopen van een extra startset met 3 lampen heb ik nu ook een Bridge v2 in huis.

    Vraag: is het slim/handig om de oude bridge  door de nieuwe te vervangen?

    Ik heb: 9x Hue colour, 3x Light strip Plus (met extensies), 2 Living Colour remotes


    English summary:
    I have a HUE setup with the 'old' bridge (teh round one). Recently I bought an extra HUE starer set, which includes the new model Bridge. What would be the reasom the upgrade the Bridge to the second gen.? 
    only difference is the v2 is compatible with apple home kit.
    for the rest it is the same
  • HarmLutjeboerHarmLutjeboer Member
    edited December 2016
    Eternity said:
    Momenteel heb ik een bridge v1 (dus die ronde uitvoering) in gebruik.
    Door het kopen van een extra startset met 3 lampen heb ik nu ook een Bridge v2 in huis.

    Vraag: is het slim/handig om de oude bridge  door de nieuwe te vervangen?

    Ik heb: 9x Hue colour, 3x Light strip Plus (met extensies), 2 Living Colour remotes


    English summary:
    I have a HUE setup with the 'old' bridge (teh round one). Recently I bought an extra HUE starer set, which includes the new model Bridge. What would be the reasom the upgrade the Bridge to the second gen.? 
    Ik ken niet alle details wat betreft het verschil tussen de V1 en de V2 bridge. Wat ik wel weet is dat de V2 bridge is uitgerust met een speciale chip die het mogelijk maar om de bridge te koppelen met "Apple Home Kit". Op deze manier kun je door middel van Siri op je iPhone de HUE bedienen. Ook is de V2 iets sneller dan de V1, maar een heel groot verschil is het niet.

    Wat betreft het overzetten, je kunt al je instellingen van de V1 overzetten naar de V2. Hier is een speciale functie voor. 
  • EternityEternity Member
    edited December 2016
    @HarmLutjeboer ;
    Dank je wel voor de snelle reactie. Siri wist ik, dat gebruiken we hier in huis echter niet. Ik zal het overzetten eens google, zag in de HUE App inderdaad al een functie voor de migratie.

    @Wimstradamus
    Thnx!
  • Vraag.....

    Heb je om HUE op Homey te kunnen gebruiken ook de bridge nodig ?

    Nog geen ervaring met HUE
  • yep
  • Erwin75 said:
    Vraag.....

    Heb je om HUE op Homey te kunnen gebruiken ook de bridge nodig ?

    Nog geen ervaring met HUE
    Ja die heb je (nog wel) nodig. Er zit een zigbee Chip in de homey (zigbee is het protocol waarmee de HUE communiceert tussen de bridge en de lampen) maar deze chip is nog niet geactiveerd. Waarschijnlijk moet hier nog software voor ontwikkeld worden. Je dient op dit moment nog de bridge te gebruiken als interface tussen de homey en de lampen. In de toekomst zal de bridge dus waarschijnlijk komen te vervallen en kun je de lampen rechtstreeks vanuit de homey aansturen. 
Sign In or Register to comment.