This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Als Temperatuur hoger is dan.... vraag

Hallo allen,

Ik  probeer een flow te maken waarin ik zeg dat als het overdag is en de temperatuur (wat Nest aangeeft) hoger is dan bijv 23 graden, zet dan de Daikin Airco aan (Homey app). Het laatste stuk is geen probleem.

Nu zijn er iets waar ik even niet uit kom:
- Hoe kan ik het beste aanmaken in een flow dat als overdag (of tussen x en x tijd) en Nest geeft aan dat het boven 23 graden is, dan...

Comments

  • KvMKvM Member
    Ik denk zoiets:

    Aan het eind heb ik animeer rood gbruikt want ik heb geen airco. En zo kan je ook mooi zien of het werkt.
  • mbnnmbnn Member
    Ach ja natuurlijk die tijd moet bij AND en niet bij WHEN :) Thanks!
  • KvMKvM Member
    Geen dank! Iemand enig idee hoe vaak Homey de temperatuur opvraagt bij Nest? Of pushed Nest die info richting homey? Oftewel, hoe lang duurt het voordat Homey de 23gr door heeft op het moment dat de Nest 23 gaat aangeven?

    Misschien is dit voor mij van de zomer ook ideaal in combinatie met mijn Somfy rolluiken :p
  • mbnnmbnn Member
    Ja dat wee tik dus ook niet 100%, maar voor mij was het zo van:
    - Als temp boven 23 komt, zet airco aan (DAIKIN),
    - Als temp beneden 23 komt, zet airco uit.

    Afwachten en kijken hoe goed  dat werkt straks ;)
  • Misschien ook nog een status er in bouwen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een boolean te maken met de (Better) Logic kaarten.
    ALS temp veranderd---------->EN temp>23 EN boolean is false--------->DAN zet airco aan EN boolean to true.
    ALS temp veranderd---------->EN temp<23 EN boolean is true--------->DAN zet airco uit EN boolean to false.
    Hiermee voorkom je dat hij maar blijft schakelen bij iedere temp verandering.


  • mbnnmbnn Member
    Misschien ook nog een status er in bouwen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een boolean te maken met de (Better) Logic kaarten.
    ALS temp veranderd---------->EN temp>23 EN boolean is false--------->DAN zet airco aan EN boolean to true.
    ALS temp veranderd---------->EN temp<23 EN boolean is true--------->DAN zet airco uit EN boolean to false.
    Hiermee voorkom je dat hij maar blijft schakelen bij iedere temp verandering.


    Nice idea, maar heb daar nog nooit mee gewerkt, waar maak je dat aan?
  • Persoonlijk vind ik dat het lekkerste werken met de Better Logic app .
    Als die geinstalleerd is kan je in settings/Better Logic de boolean aanmaken die je dan daarna kan gebruiken in je flows.
  • Andere optie, zonder Better Logic,  zou zijn om de flows in te schakelen en uit te schakelen:
    Flow 1: ALS temp veranderd---------->EN temp>23 --------->DAN zet airco AAN EN schakel flow 1 UIT en flow 2 IN.
    Flow 2: ALS temp veranderd---------->EN temp<23 --------->DAN zet airco UIT EN schakel flow 1 IN en flow 2 UIT.
  • mbnnmbnn Member
    Persoonlijk vind ik dat het lekkerste werken met de Better Logic app .
    Als die geinstalleerd is kan je in settings/Better Logic de boolean aanmaken die je dan daarna kan gebruiken in je flows.
    Ik ga nu ff de noob uithangen, heb better logic geinstalleerd, maar wat moet ik dan invullen bij Variable name, Type? 
    Of kan dat gewoon Temperatuur Verandering ofzo en dan number 1,0 ofzo?
  • Variable name is wat jij wilt dat het gaat heten. Ik zou "Airco" kiezen of zoiets, mag je dus zelf weten.
    Type = boolean.
  • mbnnmbnn Member
    edited March 2018
    Zo dus? :)

    Voor degene die het ook kunnen gebruiken hier een screenshot van beide flows.
    Ik gebruik dus een Nest Thermostaat die de temp in de woonkamer pakt. En een Daikin Airco (WIFI module) voor het aan sturen van de airco :)

    AIRCO ON (Bij temp hoger dan 23) en tussen 11.00-22.00u:



    AIRCO OFF (Bij Temp lager dan 22):


  • mbnnmbnn Member
    edited March 2018
    Thanks :)  Heb de screenshots ook geupdate nu :)
  • Toppie. rest ziet er goed uit. Nu wachten tot het 24 graden word.
  • mbnnmbnn Member
    Toppie. rest ziet er goed uit. Nu wachten tot het 24 graden word.
    Werkt tot dusver uitstekend :)
  • Hi everybody! 
    Hoe vervolledigen met een aanwezigheid? Eenvoudig aanvullen in de kolom AND ? Kwestie van niet te koelen wanneer we niet thuis zijn.. .
    Mvg, 
    Gert
  • KvMKvM Member
    Als je aanwezigheid goed werkt kan je inderdaad gewoon een bij "and" toevoegen "iemand is thuis". Als er dan niemand thuis is gaat de airco ook niet aan
Sign In or Register to comment.