This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Wandschakelaar - aanpassen via Homey

Op dit moment heb ik in de gang 2 Hue lampen. Bij de deur een Hue Tap om ze te bedienen, en een Hue motion sensor die de lampen in de gang voor 2 minuten aan doet als je langs loopt. 
Werkt top, maar aan de andere kant van de gang heb ik nog een "ouderwetse" lichtschakelaar. Deze zit momenteel niet aangesloten, omdat je daarmee de stroom van de lampen af gooit.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want dan gaan ze niet aan met de motion sensor.

Nu zit die schakelaar daar nu eenmaal wel en is het nogal lomp om dat dan maar dicht te metselen ;) Nu zat ik te denken, als ik daar nu eens op de een of andere manier een activatie-knop van kan maken die een seintje aan Homey geeft...

Dus: 
Ik druk op de schakelaar (of dit nu aan of uit is, maakt me niet uit). Homey krijgt een seintje en daarmee kan ik de lichten aan doen. Met de CountDown Timer schakel ik ze na 2 minuten weer uit.
Ik zat er eerst aan te denken om dit met een Fibaro schakelaar te doen (https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-2x1-5-kw-zwave-plus-met-stroommeting), maar volgens mij haal je dan juist wel de stroom er af. Wat dus niet de bedoeling is.

Wat ik niet wil:
- Oplossingen met batterijen/accu... er zit daar immers stroom
- Daadwerkelijk schakelen van de stroom van mijn lampen
- Bij voorkeur geen extra apps moeten installeren... Ik draai al Fibaro, KlikAanKlikUit en NEO Coolcam
- Bij voorkeur geen zichtbare oplossing, maar iets dat achter mijn schakelaar past.
- Ik heb 2 linkerhanden dus hoe eenvoudiger te installeren, des te beter :)

Wie heeft de gouden tip?

Comments

  • Kun je niet de schakeldraad uit de fibaro halen? Dus de schakelaar is dan met de fibaro aangesloten, maar de fibaro niet met de lamp. Dan zet je dus via je schakelaar de fibaro aan/uit, wat je dan weer in een flow kunt gebruiken.
  • EternityEternity Member
    edited December 2017
    Zelf heb ik een Fibaro FGS-222 die meerdere 'standen' kent. De schakelaar/relay schakelt zelf niets, maar is puur voor het activiren van Homey scenes. Het gaat dan om een dubbele relay, dus met een S1 en een S2. Ik heb er twee pulsdrukkers voor en de zaak is ingebouwd in een standaard wandcontactdoos.

    Zo schakel ik er nu Hue scenes mee; 1x indrukken voor een scene, meerdere keren indrukken voor extra scene. Ik ben zelfs zover dat als de S1 is geactiveerd, de S2 tijdelijk een andere rol krijgt...  En vise versa...

    Klinkt wat ingewikkeld, maar wat ik heb gemaakt is als volgt.... 
    Standaard is S2 voor Hue scenes en S1 bedient mijn gordijnen (kaku ASUN-650).

    Als S2 wordt ingedrukt, start een timer en wordt een Beter logic variable getriggerd. Met deze twee 'entiteiten' kan ik vervolgens allelei leuks uithalen. 

    Als de timer loopt (ik ben dus met Hue aan het schakelen) en de teller = X, dan doe je Y.

    Als overzicht zie je mijn flows gegroepeerd:



    Wat ik zelf slim vond (solly....) is de 1x indrukken dubbel benutten. Dus, je drukt en het licht gaat aan (scene 1 van Hue) en als je dan binnen x seconden weer drukt, is het een dubbel klik, maar als je x+1 seconde wacht is het weer gewoon een enkele klik. Ik kan het licht nu schakelen van scene 1 naar scene 2 en door naar scene 4. Maar, als het licht al aan is (scene 1 of 2 of 3) doet een enkele klik het licht toch uit :-)

    Dit is 1x drukken om de verlichting te starten:



    Als S2 met Hue bezig is, kan ik S1 *tijdelijk* een andere rol geven. Ipv de gordijnen bedienen, bijvoorbeeld dimmen oid.... Ik ben dat laatste nog aan het testen. Het werkt, maar ik heb nog geen bruikbare toepassing. Nu is het leuk om met 1 knop 4 scenes en aan/uit te hebben. Overigens kun je er ipv 4 ook 2 of 20 stappen aan koppelen.

    @caseda ; zal nu zeggen dat je de FGS-223 moet hebben, omdat deze al scenes ondersteunt, maar ik vind dat de relay functie ook handig kan zijn (heb elders in huis die namelijk wel benut).


    Weet niet of je aan zoiets denkt. Ik stuur je de andere flows ook, als je wilt!


    Succes!
  • Bedankt voor de reacties; ik denk dat dat inderdaad precies is wat ik nodig heb. Heb hierdoor genoeg zelfvertrouwen gekregen om het inderdaad met een Fibaro schakelaar te gaan doen. Mooi projectje met de feestdagen! :)
  • EternityEternity Member
    edited December 2017
    Koop in ieder geval die dubbele Fibaro switch FGS-222 of 223; er zijn ook enkele maar de prijs is gelijk :-)

    Succes :-)
  • @jorden Heb je wel een blauwe draad bij die schakelaar zitten? Deze heb je nodig voor je schakelaar.  ;) als je nu je bruine draad met de zwarte dmv een lasdop met elkaar verbind, hou je altijd je spanning op je hue lampen. 
  • Goede aanvulling @micha35w
  • micha35w said:
    @jorden Heb je wel een blauwe draad bij die schakelaar zitten? Deze heb je nodig voor je schakelaar.  ;) als je nu je bruine draad met de zwarte dmv een lasdop met elkaar verbind, hou je altijd je spanning op je hue lampen. 
    Geloof dat die er wel in zat. Op dit moment zit er volgens mij een lasdop in al,  dus ik denk dat dit helemaal goed gaat komen!
  • Eternity said:
    Koop in ieder geval die dubbele Fibaro switch FGS-222 of 223; er zijn ook enkele maar de prijs is gelijk :-)

    Succes :-)
    Wat is het verschil tussen die twee?

    Onthoud of ziet Homey ook nog in welke stand de switch staat als je hem de ene keer met de hand bediend en de andere keer met de app?
  • Ja wel als je hem met een pulsschakelaar bediend(Kan je instellen in menu), want als je een normale schakelaar heb dan staat hij vast in die stand en kan hij niet ineens veranderen naar de andere stand.
  • Het verschil is dat de ene versie 1 schakelaar omvat en de andere 2. Dus, in dezelfde unit zitten 1 of 2 schakelaars die aanstuurbaar zijn. 
  • casedacaseda Member
    edited December 2017
    Nou er zijn een aantal grote verschillen

    Naam: Fibaro Relay Switch 2
    ID: FGS212 (enkel) / FGS222 (dubbel) 
    Zijn echt relais, de ingang/uitgangen van de schakelbare gedeeltes krijgen geen spanning standaard (de Sx/IN ingang en de Q1/Q2 uitgang(en)).
    Dit noemen ze ook wel potentiaal vrij.
    Handig voor als je bijvoorbeeld 24 volt wilt schakelen, of zelfs compleet spanningsloos.
    Als je een lamp (230v) will aansluiten zul je een draadje moeten maken tussen L en Sx

    Name: Fibaro Switch 2
    ID: FGS213 (single) / FGS223 (double)
    Zijn echt bedoelt voor gebruik met bijvoorbeeld een lamp of ventilator aangezien er wel (geschakelde) spanning staat op de uitgang(en) (Q1/Q2) van de schakelbare gedeeltes (de Sx/IN connectie is dan ook komen te vervallen).
    En heeft ook scene activatie (enkel, dubbel, drie keer drukken, en met een Kortstondige/pulse schakelaar aangesloten ook vasthouden en loslaten) dit hebben de relais niet, weet niet waarom.
    En heeft ook metingen (wattage and energie (kwh)), aangezien het standaard op 230 volt werkt kan het dit berekenen, wat dus onmogelijk is voor de relais ivm een ander mogelijke spanning (/spanningsloos).

    Wat van schakelaar er aangesloten is op beide types maakt niks uit (Kortstondige/pulse of tuimel), zo lang de goede instelling maar is ingegeven.
    Tuimel schakelaar zal de status gewoon veranderen ook als dit eerst is geschakeld met Homey. (de ingang stuurt een signaal naar de chip, de chip schakelt de uitgang dan weer) 
  • caseda said:

    Wat van schakelaar er aangesloten is op beide types maakt niks uit (Kortstondige/pulse of tuimel), zo lang de goede instelling maar is ingegeven.
    Tuimel schakelaar zal de status gewoon veranderen ook als dit eerst is geschakeld met Homey. (de ingang schakelt een signaal in de chip, de chip schakelt de uitgang weer) 
    Als je met de app wilt bedienen, zou ik een pulsschakelaar kiezen. ;)
  • Ik wil de schakelaar eigenlijk gewoon als een knop om Homey flows te starten gebruiken. Is het dan ook mogelijk om een schakelaar op s1 en een op s2 te bevestigen en dan niks op q1 en q2 of moet er ook perse iets op q1 en q2 zitten?

    Weet wel nog niet of ik een pulsedrukker of vaste schakelaar moet gebruiken. Komt het signaal van de pulsdrukker altijd aan?
  • casedacaseda Member
    edited December 2017
    Ja, voor beide types geldt dat je alleen de ingang(en) kan aansluiten.
    Je moet wel een fase (bruin) en een nul (blauw) hebben, mits je in een redelijk nieuwe woning/instsllatie (1990+) in Nederland woont. 
    Anders kunnen het uiteraard andere kleuren zijn. 

    Signalen komen altijd aan, maakt niet uit welke schakelaar type je aansluit, en of je met Homey ook nog schakelt.
    Als je alleen aan en uit wilt registeren, kies dan gewoon de goedkoopste oplossing, want dat kunnen ze allemaal


  • Blauw ontbreekt.... Het is mij nog best een raadsel haha.
  • canedjecanedje Member
    edited December 2017
    Blauw moet je dan zelf trekken vanuit de centraaldoos.
    Als er een WCD naast je schakelaar zit, zit daar een blauwe draad in

    Bij Jou is zwart en bruin gekoppeld met een lasdop zonder schakelaar dus. Dat mag eigenlijk helemaal niet.

    Mijn advies is om er iemand bij te halen die verstand van Elektra heeft.
  • Er zit geen wcd naast helaas. 

    Wat ik probeer te bereiken, is dat de lampen en dus ook de fibaro, altijd stroom hebben. Er hoeft dus niet geschakeld te worden. Dat gaat Homey softwarematig doen via hue. Dat maakt het aan de ene kant makkelijker, aan de andere kant ook weer moeilijker. 

    Toch misschien maar eens kijken of ik een elektricien kan vinden met een beetje verstand van domotica.
  • canedje said:
    Blauw moet je dan zelf trekken vanuit de centraaldoos.
    Als er een WCD naast je schakelaar zit, zit daar een blauwe draad in

    Bij Jou is zwart en bruin gekoppeld met een lasdop zonder schakelaar dus. Dat mag eigenlijk helemaal niet.

    Mijn advies is om er iemand bij te halen die verstand van Elektra heeft.
    Blauw er bij trekken is niet zo moeilijk, spanning er af halen, trekveer er doorheen en trekken maar...

    Waarom mag je de bruine niet bij de zwarte lassen?
  • Bruin en zwart hebben andere functionaliteit.

    Fase en schakeldraad. Praktisch kan het geen kwaad.
    Theoretisch kan het zijn dat je denkt dat schakeldraad spanningsloos is.

  • canedje said:

    Bruin en zwart hebben andere functionaliteit.

    Fase en schakeldraad. Praktisch kan het geen kwaad.
    Theoretisch kan het zijn dat je denkt dat schakeldraad spanningsloos is.

    Je mag nooit denken dat een zwarte draad spanningsloos. Meten is weten ;)

    Maar ik zie geen problemen bij het doorhadden van de bruine en de zwarte.

    Ik ben zelf elektricien en heb dit in mijn huis ook zitten. Zie dit niet als fout eerlijk gezegd.
  • Of een fibaro dimmer 2 halen, die heeft geen blauwe draad nodig, en je kunt er hetzelfde mee bereiken
  • Maar hoe moet je dat ding koppelen aan je bestaande wandschakelaar... zelf een draad er tussen leggen neem ik aan? Moet ik daar ook even een stuk draad voor halen :)
  • jorden said:
    Maar hoe moet je dat ding koppelen aan je bestaande wandschakelaar... zelf een draad er tussen leggen neem ik aan? Moet ik daar ook even een stuk draad voor halen :)
    Idd B)
  • canedje said:
    jorden said:
    Maar hoe moet je dat ding koppelen aan je bestaande wandschakelaar... zelf een draad er tussen leggen neem ik aan? Moet ik daar ook even een stuk draad voor halen :)
    Idd B)
    Thanks, daar maar eens mee beginnen dan morgen :) Beginner hier he :)

    Maar het gaat dus niet echt werken om in plaats van de blauwe draad, iets te vogelen met de zwarte? Aangezien hij voor mij niet daadwerkelijk hoeft te schakelen, alleen moet denken dat ie schakelt, omdat de stroom wel op de lampen moet blijven?
Sign In or Register to comment.