This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

forse happeringen in Homey flows

2»

Comments

  • canedjecanedje Member
    edited March 2018
    Ja ik had hetzelfde na de laatste update en heb alle waarden opnieuw moeten invullen
  • rickp said:
    Mag ik ff tussendoor vragen hoeveel apparaten bij jullie de "mesh" verzorgen?
    Dus hoeveel niet-batterij gevoede Zwave apparaten?
    Hier 3. 2x fibaro plug, 1x fibaro dimmer, wel gelijk door het huis verspreid. 
    op batterij: 9x neo coolcam deur sensor (werken altijd)
    4x neo coolcam pir
    1x fibaro pir
    2x vision sirene

    In developer geeft hij geen tx error's aan, en nog steeds, ik zie de communicatie binnenkomen zodra de led op de pir oplicht, elke keer weer. 

    @glijie
    Ik ga een test doen aan de hand van jouw flow setup. Deze is vrij anders (en veel uitgebreider) dan de mijne. 
    Ik heb;

    Flow 1
    Als beweging EN zon is onder DAN zet aan + draai zandloper 90.
    Flow 2
    Als zandloper is gestopt -- DAN zet uit

    canedje said:
    Een voorbeeld:
    Het licht in mijn garage wordt aangestuurd door een NEO PIR. Die start een timer van 3 minuten die elke keer omgedraaid wordt als de NEO PIR beweging ziet.
    Dat gaat bijvoorbeeld een kwartier goed maar dan gaat het licht plots uit, terwijl ik continue heen en weer loop en de PIR regelmatig zie knipperen.

    Identiek. Canedje, als je bij https://developer.athom.com/tools/zwave kijkt, zie je dan net als mij ook de data van de node netjes binnenkomen als hij knippert. Dit gebeurt bij mij instant.
    Bij je flow 1 begint de denk fout.
    je draait je zandloper als er beweging is...maar als de beweging niet stopt, doordat je heen en weer loopt of meerdere mensen aanwezig zijn of door wat voor een reden dan ook, zal je zandloper leeglopen en dus je 2e flow aanspreken.
    Dit wil je niet omdat je nog aanwezig bent.

    Door nu de zandloper om te draaien als er GEEN beweging meer is los je dit probleem op. Zorg er wel voor dat de zandloper gestopt wordt als er weer beweging gezien wordt. Door het stoppen zal hij niet meer leeglopen en blijft je licht branden.
  • rickprickp Member
    edited March 2018

    Bij je flow 1 begint de denk fout.
    je draait je zandloper als er beweging is...maar als de beweging niet stopt, doordat je heen en weer loopt of meerdere mensen aanwezig zijn of door wat voor een reden dan ook, zal je zandloper leeglopen en dus je 2e flow aanspreken.
    Dit wil je niet omdat je nog aanwezig bent.

    Door nu de zandloper om te draaien als er GEEN beweging meer is los je dit probleem op. Zorg er wel voor dat de zandloper gestopt wordt als er weer beweging gezien wordt. Door het stoppen zal hij niet meer leeglopen en blijft je licht branden.
    Hier ben ik gisteren inderdaad achtergekomen na het ombouwen van de flow! Ik dacht dat elke keer als hij flitste er beweging gezien werd "de bewegingsmelder aan ging", maar deze blijft daarintegen inderdaad aan tot de PIR zegt dat "de beweging uit" is. Hierdoor werkte het wel als ik een tijdje stil stond en af te toe bewoog maar als ik druk bezig was kwam er dus maar 1 "verse" "beweging aan" melding, liep de timer leeg en ging het licht uit. 

    Nu ik dit weet, wat is het voordeel van het werken met een zandloper nog? Als ik in de sensor de beweging aan tijd op 90 zet ipv een zandloper laat draaien heeft dit hetzelfde effect of zie ik (weer) iets over het hoofd?

    Ik ga nu derest van de flows ook aanpassen. Ben benieuwd. Koppel over een paar dagen terug.

    Gisteren overigens ook nog eens getest of het issue uit mijn 1e post hiermee opgelost is. Dit helaas nog niet. Als ik via spraak opdracht geef om ALLE verlichting in te schakelen is het geen probleem, als ik via spraak de opdracht geef ALLE verlichting uit te schakelen blijven 2 kaku schakelaars ruim achter. Echter allang blij dat de rest nu goed werk dus dat kan me eigenlijk ook gestolen worden, uiteindelijk gaan ze toch wel een keer uit. 



    canedje said:
    Ja ik had hetzelfde na de laatste update en heb alle waarden opnieuw moeten invullen
    Hier ook ja
  • rickp said:

    Bij je flow 1 begint de denk fout.
    je draait je zandloper als er beweging is...maar als de beweging niet stopt, doordat je heen en weer loopt of meerdere mensen aanwezig zijn of door wat voor een reden dan ook, zal je zandloper leeglopen en dus je 2e flow aanspreken.
    Dit wil je niet omdat je nog aanwezig bent.

    Door nu de zandloper om te draaien als er GEEN beweging meer is los je dit probleem op. Zorg er wel voor dat de zandloper gestopt wordt als er weer beweging gezien wordt. Door het stoppen zal hij niet meer leeglopen en blijft je licht branden.
    Hier ben ik gisteren inderdaad achtergekomen na het ombouwen van de flow! Ik dacht dat elke keer als hij flitste er beweging gezien werd "de bewegingsmelder aan ging", maar deze blijft daarintegen inderdaad aan tot de PIR zegt dat "de beweging uit" is. Hierdoor werkte het wel als ik een tijdje stil stond en af te toe bewoog maar als ik druk bezig was kwam er dus maar 1 "verse" "beweging aan" melding, liep de timer leeg en ging het licht uit. 

    Nu ik dit weet, wat is het voordeel van het werken met een zandloper nog? Als ik in de sensor de beweging aan tijd op 90 zet ipv een zandloper laat draaien heeft dit hetzelfde effect of zie ik (weer) iets over het hoofd?


    Dat zou je kunnen testen of dat werkt, echter als je op meerdere tijden van je timer bepaalde acties in je woonkamer wil uitvoeren dan gaat het natuurlijk niet meer op.
    Dat is voor mij een reden om een hoge timer (1800 sec) in te stellen. en de acties op verschillende tijden te laten lopen.
    Voordeel is dat ik maar 1 timer nodig heb voor de acties en niet meerdere timers.


  • canedjecanedje Member
    edited March 2018
    Het gaat nog steeds fout nadat ik de flows heb aangepast. Ik plaats ze hier en ben benieuwd wat ik fout doe.
    Graag commentaar op mijn flows.
    Het verschil met Glijie is dat ik bij het aangaan van de PIR niet op een lopende timer check maar of het licht aan boolean true is. (Volgens mij geen verschil)
    eerste flow licht aan bij beweging. Bij licht garage aan flow doe ik het licht aan en start de timer:

    tweede flow bij beweging en PIR gaat aan maar licht is aan (stop timer)

    derde flow PIR gaat uit (start timer):

    laatste flow op timer is leeg:

    Mijn PIR staat op 8 seconde blindtijd en 30 sec actief.

    Wat owh wat doe ik verkeerd?
  • wat gaat er fout?

  • Dat er te moeilijk over gedaan word.
    Bij motion——stop timer en licht aan
    Bij geen motion meer——-start timer
    Als timer leeg———-Licht uit

    Bij de flows die je net post gaat bij beweging de timer aan en die word pas gestopt als er daarna weer beweging is ( met de nadruk op weer) en het licht is al aan.
  • canedjecanedje Member
    edited March 2018
    glijie said:
    wat gaat er fout?


    Dat het licht uitgaat als ik nog in de garage ben en er beweging is.

    Dat er te moeilijk over gedaan word.
    Bij motion——stop timer en licht aan
    Bij geen motion meer——-start timer
    Als timer leeg———-Licht uit

    Bij de flows die je net post gaat bij beweging de timer aan en die word pas gestopt als er daarna weer beweging is ( met de nadruk op weer) en het licht is al aan.
    Dat is idd net weer wat simpeler en scheelt flows
    Dat ga ik ook proberen!

    EDIT: Bij nader inzien. Dat gaat fout bij mijn handmatig schakelen flow: 
    Deze wordt ook aangesproken als het licht aangaat via de PIR.
    Hier wordt de timer weer gezet. Als ik dat niet doe blijft het licht bij handmatig aanzetten eeuwig branden.
    Of zie ik iets over het hoofd?

  • glijieglijie Member
    edited March 2018
    ja stop de zandloper als je handmatig het licht aanzet, denk ik... of nog beter verwijder de zandloper, je bewegingssensor flow's regelen je timer toch al?

    al die extra's in je flow's voor een lampje aan en uitzetten? Buiten dat het Homey het er maar druk mee heeft ziet het er allemaal heel onoverzichtelijk uit:/.
    Op deze wijze ga je fouten maken, alleen maar omdat men het idee heeft door zoveel mogelijk in 1 flow te proppen om zo min mogelijk flow's te hebben, dat dat beter is.

    Persoonlijk zou ik voor flow's kiezen die overzichtelijk zijn en simpel( dan maar een 1 of 2 extra flow's ) dan iets wat onoverzichtelijk is. Voor je het weet zie je een rode led branden omdat 1 van je flow's in een loop is gekomen en Homey zegt "ik kap er nu mee:-/"

  • Handmatig aan=aan
    Na laatste beweging gaat de timer lopen en gaat het licht toch weer uit!
  • Ik heb zelf ook reeds een 2-3-tal maanden dat flows die in het verleden vlotjes werkten dat nu helemaal niet meer doen.

    Bv. heb een flow die 4 schemerlampen aan doet na een druk op de Fibaro afstandsbediening. Deze zijn aangesloten op 4 afzonderlijke plugs. Dit heeft altijd prima en snel gewerkt. Doch sinds enige tijd gaat dit met vertraging van meerdere seconden en gaan sommige wel aan, andere niet. Aangezien ik al lange tijd niets meer gewijzigt heb aan mijn flows zou ik denken dat dit alleen maar het gevolg kan zijn van een update van de Homey ?

    Duur speelgoed ...

Sign In or Register to comment.