This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Graag wat hulp bij uitdenken domotica-plan nieuwbouw huis

Hallo,

De fase van ons nieuwe huis begint te naderen waar we keuzes moeten gaan maken in schakelmateriaal, verlichting etc. Nu staat homey al een tijdje op het verlanglijstje, maar ik heb nog wat praktische vragen. Hopelijk kan ik hier op wat hulp rekenen :-)

1. In eerste instantie heb ik gekeken naar het KAKU materiaal voor de verlichting in huis. Erg leuk geprijsd, maar blijkbaar erg onbetrouwbaar. Vervolgens gekeken naar het FIBARO materiaal, maar schrik toch enigzins van de prijs. Daartussen zitten oplossing als ledspots/bulbs van bijvoorbeeld Innr. Wat mij niet duidelijk is: deze verlichting is niet te combineren met een wanddimmer, maar dus ook niet met een wand aan/uit schakelaar? Ik vermoed stiekem van niet, want ik zou niet weten hoe de lamp toch gaat branden met de app/Homey als de wandschakelaar op 'uit' staat, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
2. Omdat ik vermoed dat Innr dus geen optie is, blijft FIBARO over. Om een dimmer te vervangen zou ik dus een FIBARO 2 dimmer nodig hebben, een pulsschakelaar (ipv een draaiknop dimmer) en een dimmer bypass omdat het allemaal om LED verlichting gaat. (Je zou verwachten dat je voor deze prijs niet ook nog eens een extra bypass nodig heb, maarja). Praktisch vraagje: waar laat je die bypass? Als in in de inbouwdoos de FIBARO 2 dimmer heb zitten en de armatuur voor de pulsschakelaar, past daar toch zeker niet nog eens een bypass bij? De schakelaar zou 3 spots in het plafond bedienen, dus daar heb ik ook niet echt de ruimte.. Hoe lossen jullie dit op?
3. Ik vind de FIBARO 2 dimmer aardig geprijsd, maar als ik gewoon een aan/uit schakelaar wil koppelen vind ik daarvoor de FIBARO Double Switch 2, maar die lijkt even duur te zijn. Ik had mijzelf de kosten voor de FIBARO 2 dimmers nog enigzins verantwoord, met de wetenschap dat ik dan geen LED inbouw dimmer nodig zou hebben (al gauw €40,-), maar dat gaat voor de aan/uit schakelaar niet op, haha. Nu is de double switch 2 geschikt voor 1/2-1/2 schakelaars, zou ik 1 Double Switch 2 ook kunnen gebruiken voor twee volwaaardige (maar met inbouwdoos aangrenzende) aan/uit knoppen?

Hopelijk zijn mij vragen niet te specifiek en kunnen jullie mij een beetje op weg helpen.

Bedankt!

Comments

  • yemoHyemoH Member
    Ik heb het meeste materiaal een voor een gekocht. Je zou daarom kunnen nadenken over een masterplan dat je in de komende jaren invult. Bijvoorbeeld bedrading voor brandmelders, deurbel videofoon, tablet dashboard voor aan de wand etc. Je kunt tenslotte toch niet alle flows in een keer maken. Dit zijn de zaken die ik mis in mijn pre-IoT huis.
  • Bedankt voor je antwoord, dat zou de kosten in ieder geval wat spreiden inderdaad. Heb je toevallig ook een antwoord op enkele van mijn vragen?
  • toonvostoonvos Member
    1. Inderdaad. De bedoeling is dat je de Innr lampen aan laat
    2. Ik heb 3 leds zonder bypass weerstand geschakeld aan dimmer, werkt prima. Gewone aan uit schakelaars werkt ook als puls te prijzig wordt. 
    3. Ja de double switch is bedoeld voor 2 schakelaars en 2 lamp(groepen)

    voordeel van de fibaro boven de innr of andere slimme lampen is dat als de controller er uit ligt de verlichting conventioneel nog steeds werkt. Idem als je geen flow hebt voor een situatie kan iedereen nog gewoon het licht bedienen. Idem dat je aan 1 schakelaar een hele groep lampen kan schakelen die per stuk uiteraard goedkoper zijn dn slimme lampen. 
    Je kan alle lampen later doen als de middelen nu ontbreken. Alleen domme dimmers kopen is niet de beste investering zoals je al aangaf. 
  • OctoOcto Member
    Sander
    kijk is naar Coolcam zwave schakelaars bij aliexpres. Zeer betaalbaar rond de €24,- en erg handig. Let op, je hebt een nul draad nodig en je kan ze alleen centraal plaatsen. Dus niet in combinatie met een stopcontact. Dimmen kun je doen door dimbare lampen te gebruiken bijvoorbeeld van ikea. Nu kun je de lichtsterkte intellen en aan/uit zetten via je homey app en aan/uit zonder app op de schakelaar kan ook. Als je de dubbele schakelaar gebruikt kun bv de lamp in de hal direct aanzetten en bv de buitenlamp die misschien op een ander groep zit via een inbouw klik aan klik uit inbouw module bedienen. Eindeloze mogelijkheden op die manier.
    succes. 
  • Sander, Zelf ook afgelopen half jaar vanalles uitgedoktert. Ik heb heb extra niet gekozen voor AliXpress spul. Dit omdat ze KEMA keur missen. Zelf heb ik overal HUE GU10 spots ingebouwd. Via een forum op tweakers uitgekomen op een nette prijs per lamp. Daarnaast alles pulse schakelaar gekocht van JUNG (via sandervunderink) i.c.m. Fibaro schakelaars. Zelf heb ik gekozen voor de GU10 spots te voozien van L/N (zodat ze continue spanning hebben) en via flows de aansturing regelt. Wel zijn een paar (andere) lampen via schakeldraad verbonen (als ZWAVE op zijn gat ligt). Fibaro's heb ik gekocht via robbshop.nl Zelf had ik ze ergens anders goedkoper gezien maar hij heeft netjes de prijs aangepast. 
  • JulianJulian Member
    @SanderVh
    Ben ook ooit begonnen met KAKU materiaal maar intussen voor de verlichting overgestapt op Fibaro dimmer 2, twee maanden geleden verhuisd dus kon alles meteen laten inbouwen. Weet niet of je een aannemer hebt die wat met Fibaro doet, maar die van mij was Gold member en kon zodoende de spullen goedkoper leveren. Veruit het grootste voordeel wat al genoemd is, is dat als Homey uitvalt je de lichten altijd kan blijven bedienen! Ook kwaliteit is meer dan goed. 

    Verschil puls en normale schakelaars is volgens mij verwaarloosbaar? 

    Wat ik ook heel handig vind van de Fibaro is dat je bv een extra loze schakelaar op de S2 kan zetten en daardoor bv flows kan starten, zo heb ik op één schakelaar in de woonkamer bv drie keer klikken is 'slapen' (= lichten uit, verwarming laag, etc.). 

    Ook hier allemaal led verlichting en geen bypass nodig gehad voor de Fibaro's. 
  • Julian said:


    Verschil puls en normale schakelaars is volgens mij verwaarloosbaar? 

    Gewoon een keer je lamp proberen te dimmen met een gewone schakelaar en dan een keer met een pulsdrukker.
  • JulianJulian Member
    Julian said:


    Verschil puls en normale schakelaars is volgens mij verwaarloosbaar? 

    Gewoon een keer je lamp proberen te dimmen met een gewone schakelaar en dan een keer met een pulsdrukker.
    Sorry, was niet duidelijk genoeg, bedoelde qua kosten, er werd aangegeven dat puls prijziger zou zijn dan aan/uit, maar dat is volgens mij gelijk. Sowieso heb je voor de Fibaro's pulsdrukkers nodig, met aan/uit is dimmen dan volgens mij schier onmogelijk :-)
  • EvertorNEvertorN Member
    edited June 2018
    Hallo Homey vrienden!

    Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als @SanderVh . Ik heb een nieuw appartement gekocht en ben nu bezig met een plan om alle verlichting te automatiseren met motion sensors, timers (zonsondergang) en misschien nog lux sensoren. Ik denk dan aan scenario's:
    - Lampen moeten automatisch aan gaan als het donker wordt en ik thuis ben
    - Lampen moeten automatisch aan gaan als ik thuis kom en het donker is
    - Lampen moeten automatisch uit gaan als ik weg ga
    - Lampen moeten automatisch (gedimd) aangaan als ik bijvoorbeeld midden in de nacht uit bed stap om naar de WC te gaan.

    Ik heb zelf al een aantal LIFX lampen. Mijn idee is om alle bestaande aansluitingen uit te breiden met Fibaro dimmers / switches, zodat de fysieke switches ook nog gewoon werken. De LIFX lampen wil ik gebruiken voor staande lampen om zo sfeer te kunnen creëren met kleur. Nu ben ik geen groot fan van LIFX, dus potentieel zou ik dit willen vervangen met een ander merk waarmee ik kleur kan creeren (bvb hue).

    Nu ben ik zelf geen elektricien, dus ik vroeg me af of ik overal klakkeloos deze Fibaro dimmers tussen kan zetten? Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? En hebben jullie nog andere tips m.b.t volledige automatisering van verlichting?

    Thanks!

    Marvin
  • jordenjorden Member
    @EvertorN Ik ben ook geen elektricien en durf er zelfs voor uit te komen dat ik 2 linkerhanden heb wat betreft klussen.
    Wat ik zelf heb gedaan bij mijn (bestaande) nieuwe appartement, is alles uitrusten met Hue en in de gang een Hue tap plakken naast de normale switch. Die switch zit vrij ver naar de muur toe waardoor de tap eigenlijk op een logischere plek zit.
    Nadat ik alles los heb moeten halen voor de stucadoor waren er 2 stopcontacten beschadigd geraakt. Die heb ik niet vervangen, maar in plaats daarvan een Hue tap geplakt op het gat. Een elektricien heeft de stroom met een schakelaar verbonden zodat het feitelijk altijd "aan" is. Je schakelt dan alleen met de Hue.
  • Vergeet ook niet dat als je met (bijvoorbeeld) Fibaro inbouw dimmers of schakelaars gaat werken, je niet de standaard aan/uit schakelaars moet installeren, maar pulsdrukkers (zie hier een voorbeeld). Zo zonde zijn om de verkeerde eerst te plaatsen en naderhand alles te moeten vervangen ;-)
  • @jorden
    Goed idee. Ik gok dat ik ongeveer 5 setjes aan knoppen heb, wat dus inhoudt dat ik wel een aantal hue taps moet installeren. Persoonlijk denk ik dat Fibaro met aan/uit schakelaars een iets strakkere afwerking is dan Hue taps over een gat heen plakken, of valt dit mee?

    @Eternity ;
    Thanks! Dat was ik inderdaad vergeten <span>:smile:</span>. Welke kan jij aanbevelen?
  • Ik heb voor mijn Fibaro FGS-222 's de Jung dubbele puls drukkers gekocht (bij Robb shop, zie link). Er zat al Jung schakelmateriaal in, vandaar! 
  • Eternity said:
    Ik heb voor mijn Fibaro FGS-222 's de Jung dubbele puls drukkers gekocht (bij Robb shop, zie link). Er zat al Jung schakelmateriaal in, vandaar! 
    Top, dus puls drukkers + fibaro dimmer is in principe alles wat ik nodig heb? Ik las dat je de lampen ook kunt dimmen door de schakelaar ingedrukt te houden, cool :)

    Kan Fibaro elke soort lamp dimmen? Ik dacht dat normale dimmers pas dimmen vanaf een bepaald wattage?
  • EternityEternity Member
    edited June 2018
    Let op, ik gebruik dus de relay versie, niet de dimmer! Met de dimmer heb ik geen ervaring.

    Hij mij werkt de relay als Hue scene selector. Zie mijn item 'hacking a Fibaro'. 
  • jordenjorden Member
    EvertorN said:
    @jorden
    Goed idee. Ik gok dat ik ongeveer 5 setjes aan knoppen heb, wat dus inhoudt dat ik wel een aantal hue taps moet installeren. Persoonlijk denk ik dat Fibaro met aan/uit schakelaars een iets strakkere afwerking is dan Hue taps over een gat heen plakken, of valt dit mee?
    Waarschijnlijk inderdaad mooier als je het inbouwt, wel wat meer werk :) Bij mij viel hij overigens precies over het gaat dus je ziet 't niet. Maar als ik de keuze had om het te laten doen (of zelfs wat handiger was) zou ik denk ik voor Fibaro's gaan.
Sign In or Register to comment.