This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Welke energiemeter?

Hi,

Ik had voorheen een HomeWizard met Energylink maar ben nu zeer tevreden met mijn Homey. Behalve dan dat ik geen inzicht meer heb in het energieverbruik (en in de toekomst mijn energie productie). Nu kan dat voor zover ik kan zien met YouLess, Enelogic en Plugwise. Voor zover ik kan zien allemaal verder zonder abonnement, gelijk aan mogelijkheden en ongeveer in dezelfde prijs range.

Heeft iemand alleen een voorbeeld van hoe dit overzichtelijk zal worden gemaakt in Homey? Kan ik daar (makkelijk) per dag,maand of jaar vergelijken of ik meer/minder heb verbruikt/opgewekt heb dan een andere dag,maand of jaar? Of is dit heel beperkt en meer bedoeld om een led ring op te laten lichten zodat je kan zien wat je actuele verbruik is waarbij je voor betere / langere historie logging toch altijd weer een third-party nodig hebt?

In dat geval ga ik denk ik voor de non-homey optie, een simpel P1 naar USB kabel https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel aangesloten op een Raspberry Pi met Domoticz. Dan blijf je de baas over je eigen data en heb je ook alle inzichten waarbij mogelijk nog weer een integratie komt met Homey. Liefst zou ik natuurlijk alles in Homey willen. 

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

Comments

  • Uit hetzelfde schuitje komende heb ik gekozen voor de youless met Enelogic. In homey is mijn ervaring dat de inzichten homey niet ten goede komen. het laten zien van inzichten in Homey kan tientallen seconde duren en soms ook vastlopen tot een PTP aan toe  :'(

    Zou het verbruik dan in homey ook alleen maar gebruiken voor flows te sturen. En een externe oplossing kiezen
  • Hier ook de youless maar homey icm Prometheus en grafana maakt zulke dashboards mogelijk maar intern in Homey lastiger via inzichten 
  • Tnx. Flows voor algemeen verbruik zijn voor mij niet zo interessant. Ik zal daarvoor specifieke plugs gebruiken, bijvoorbeeld bij de wasmachine om te detecteren dat die is gestart of gestopt. Het meten van totaalverbruik en opbrengst is echt vooral om inzicht daarin te krijgen en dan zijn goede overzichten wel belangrijk. Ik denk dat ik dit dan toch los hou met Domiticz (dan blijf je zelf de baas over de data) en dan hoop dat er tussen Domoticz en Homey ooit een goede integratie komt voor dat deel.
Sign In or Register to comment.