This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.
HUE

Philips Hue lamp start op 100% wanneer je ook kleur in je flow meeneemt

MVoldersMVolders Member
edited April 2018 in Nederlands
Beste Homey gebruikers,

Sinds een aantal dagen een Homey in huis. Vandaag druk bezig geweest met het maken van flows. Dit gaat allemaal goed. Alleen nu is het donker en valt me iets op. wanneer ik bij een Philips Hue lamp een kleur erbij zet start de lamp altijd op 100% en na 1 sec dimt hij dan naar de gewenste lichtsterkte. Dit is wellicht in sommige kamer niet vervelend maar in de hal vind ik dit storend. Iemand die dit ook ervaart? Op het moment als ik de kleur verwijderd uit de flow en ik stel via de HUE de gewenste lichtsterkte is gaat het direct allemaal goed. Nadeel is als je een scene hebt waar je alles blauw in hebt dan blijft de gang (scene is dan weer uitgeschakeld)gewoon blauw.

gr

MV
Tagged:

Comments

  • Lijkt op https://github.com/athombv/homey/issues/2245
    Modbreak : category naar Nederlands gezet, er zijn heel veel mensen die geen Nederlands kennen hier....

  • bvdbos said:
    Lijkt op https://github.com/athombv/homey/issues/2245
    Modbreak : category naar Nederlands gezet, er zijn heel veel mensen die geen Nederlands kennen hier....

    check. 
  • yemoHyemoH Member
    Ik hoor graag als ik het mis heb maar volgens mij wordt op de Homey Philips Hue app wordt een kleur ingesteld met de parameters hue, saturation en brightness, zie de tags in Homey. Wanneer je de brightness verandert krijg je een andere kleur. In jouw geval een andere kleur  blauw. Deze website geeft ongeveer aan hoe de kleurvariatie werkt http://www.tomjewett.com/colors/hsb.html

    De kleur card die je gebruikt is volgens mij toegevoegd om de gebruiker te helpen om snel een kleur in te stellen. Ik heb mij namelijk nog wel even moeten verdiepen in de parameters hue, saturation en brightness voordat ik inzicht had in de invloed van de parameters op de kleur.  

    Wat er gebeurt is dat je een kleur blauw selecteert met een kleur card, en vervolgens de brightness aanpast waardoor je een andere kleur blauw krijgt. Je moet brightness niet zien als een soort dimmer, maar je krijgt een andere kleur blauw, die weliswaar donkerder is. De volgende keer dat de lampen in de gang aan gaan, begin je eerst weer met de kleur blauw met 100% brightness. De eenvoudigste oplossing is waarschijnlijk het verwijderen van de kleur card, als de kleur altijd hetzelfde blijft in je gang. Persoonlijk zou ik kijken met welke hue saturation en brightness jij tevreden bent, en in je flow voor deze drie parameters de waarden in te voeren, en de kleur card te verwijderen. 

  • casedacaseda Member
    edited April 2018
    homey gebruikt HS/V en geen HSB, als je de V aanpast in HSV zou alleen de helderheid (felheid van de LED, a.k.a. Global Brightness) mogen veranderen, en niet de kleur.

    philips hue zelf gebruikt helemaal geen HSV maar XY(Z), ook al geven ze zelf wel een HSV optie aan in de API, dit word intern in de brug omgezet naar XY, wie ze vervolgens met een algoritme weer omzet naar een RGB(W/W) (zelfde signaal als de hue zigbee app van homey stuurt) voor het word verzonden naar de lamp

    (alle speciale characters zijn met een reden neer gezet, i.v.m. hoe het geïmplementeerd is in de corresponderende brug/device)

    het begaat hier dus (waarschijnlijk) wel gewoon om een issue hoe homey (of eigenlijk de app) omgaat met verschillende kaarten tegelijk (hue/saturation en value), en niet hoe homey en of philips hue verder werken.
  • caseda said:
    homey gebruikt HS/V en geen HSB, als je de V aanpast in HSV zou alleen de helderheid (felheid van de LED, a.k.a. Global Brightness) mogen veranderen, en niet de kleur.

    philips hue zelf gebruikt helemaal geen HSV maar XY(Z), ook al geven ze zelf wel een HSV optie aan in de API, dit word intern in de brug omgezet naar XY, wie ze vervolgens met een algoritme weer omzet naar een RGB(W/W) (zelfde signaal als de hue zigbee app van homey stuurt) voor het word verzonden naar de lamp

    (alle speciale characters zijn met een reden neer gezet, i.v.m. hoe het geïmplementeerd is in de corresponderende brug/device)

    het begaat hier dus (waarschijnlijk) wel gewoon om een issue hoe homey (of eigenlijk de app) omgaat met verschillende kaarten tegelijk (hue/saturation en value), en niet hoe homey en of philips hue verder werken.
    Bedankt voor je uitleg. Ik heb nu wel een 10 sec ingesteld bij tijdsduur. Hierdoor begint de lamp minder en komt hij wel tot de gewenste sterkte. Maar het is nog niet zoals het via de Hue zelf gaat. 

Sign In or Register to comment.