This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Advies gevraagd voor nieuwe zonwering

Hoi,

ik ben al een tijd aan het kijken voor electrische binnen zonwering. Het gaat om een appartement met 4 zonweringen in de woonkamer (waar Homey staat) en 2 in een slaapkamer. Tussen die 2 ruimten zit een 25cm beton muur, niet ideaal voor RF signalen. Aansturing moet sowieso draadloos, bij 5 van de 6 is 220v mogelijk maar accu makkelijker.

Ik heb n het begin gekeken naar Somfy maar vanwege de wens top down/bottem up ben ik verder gaan kijken naar PowerView van Luxaflex (enige die TDBU heeft). Een week geleden las ik echter in de Appstore reviews van mensen dat zeer regelmatig een zonwering niet reageerde of verkeerde scenes worden uitgevoerd. Af en toe een hapering kan met draadloos, maar moet niet te veel voorkomen en als ik de verhalen mag geloven komt het wel heel vaak voor. Zou met timing van luisteren van de zonweringen te maken te hebben om batterijen te sparen.
'Ik zou het niet nog een keer kopen', 'Luxaflex oonwaardig' zijn zomaar wat meningen die voorbij kwamen. Gedateerd in 2016, 2017 en ook nog steeds in 2018. Dat plus een naar verluid slechte klantenservice is niet echt iets waar ik geld aan uit wil geven. Maar ja: ik wil (moet van mezelf :-) ) electrisch. 

Het gaat om een 6 tal zonweringen (3x verticale lamellen, 3x duo plisse) waarvan het wenselijk is dat er 2 synchroon lopen (identieke kozijnen). Zonweringen moeten in principe autonoom werken met Homey. Daarnaast zijn scenes/scenario's waarbij van een zonwering (oa. verticale lamellen) in meerdere vooringeprogrammeerde standen komen een must. Terugkoppeling is prettig zodat een handeling opnieuw uit te voeren is bij falen, maar geen noodzaak.

Bij Somfy heb ik gekeken naar de RTS en IO motoren. Voordeel van RTS is het open protocol waarmee het voor Homey geschikt is en wie weet waarvoor in de toekomst. IO motoren hebben als voordeel een terugkoppeling te hebben. Dat is naar de Tahoma box, maar geen idee of dat ook Homey kan bereiken? Ander nadeel is het gesloten protocol en je altijd van een Tahomabox afhankelijk ben als ik het goed begrijp? En een nadeel van de Tahoma box is dat het via de Cloud gaat. Besluit Somfy te stoppen met ondersteuning van de Tahoma box (wie weet waar we over 10 jaar staan) dan kan het electrische deel van de zonwering waardeloos zijn.

Hoe zijn de ervaringen hier met PowerView? Zijn er echt zoveel problemen? En Somfy RTS: die kunnen zonder Tahoma als ik het goed begrijp maar dan is 1 preset per zonwering mogelijk (de my-positie)? En werken scenario's bij gebruik van een Tahoma box goed en is er een terugkoppeling van de zonweringen? Zijn er nog andere systemen die het waard zijn om naar te kijken?




Comments

  • rogierhrogierh Member
    edited April 2018
    Wij hebben op (bijna) alle ramen PowerView, zowel duette top-down & bottom-up als standaard lamellen (luxaflex) met genoeg repeaters werkt het prima (hangt van de grootte en bouw van je huis af).

    Ok het ging niet allemaal in één keer goed, maar de service van Luxaflex is echt heel erg goed en dat vind ik belangrijker, dat als er wat is, er iemand zonder gedoe even komt kijken. Er is (nog?) geen Homey app, maar je kan de PowerView Hub vrij gemakkelijk aansturen met HTTP cards.

    Dus dat ze soms niet allemaal meegaan in de scene (bij te weinig bereik / repeaters) herken ik, maar de slechte service juist weer helemaal niet.

    Aparte is dat de Android gebruikers van de smartphone App meer tevreden zijn. Ik gebruik zelf alleen de Android-versie.
  • Ik ben in principe tevreden over de Somfy RTS; de luifel + schermen die ik jaren terug aan Homey gekoppeld heb, werken probleemloos. Nadeel is dat je de huidige status niet kunt uitlezen.

    Helaas heb ik recentelijk nieuwe Somfy schermen gekregen waarbij het mij niet lukt om ze aan Homey te koppelen. Homey doet alsof hij het signaal binnenkrijgt, maar bedienen ho maar. Ik denk dat het een bugje is, er bestaat al een Issue in tracker (https://github.com/athombv/homey/issues/1566)
  • Bedankt voor de reacties! Fijn om ook een tevreden PowerView gebruiker te zien. Er zijn echt heel weinig ervaringen online te vinden. Vanwege het niet connected hoeven zijn en de TDBU functionaliteit gaat m'n voorkeur toch nog steeds naar PowerView.

    PowerView aansturen via HTTP cards klinkt ook goed. Ik dacht alleen IFTTT maar dan ben je daar weer afhankelijk van en dat vind ik niet ideaal. En de komende HometKit ondersteuning is ook een voordeel, maar schijnt Somfy ook te krijgen.

    @Jorden: kun je bij Somfy RTS meerdere presets (buiten open/dicht) opslaan voor een zonwering? Ik wil verticale lamellen en de stand van de lamellen wil ik in verschillende situaties verschillend hebben hangen (1x haaks op het raam en 1x 45 graden gedraaid(


  • MartinW said:


    @Jorden: kun je bij Somfy RTS meerdere presets (buiten open/dicht) opslaan voor een zonwering? Ik wil verticale lamellen en de stand van de lamellen wil ik in verschillende situaties verschillend hebben hangen (1x haaks op het raam en 1x 45 graden gedraaid(




    Ik hou nu via een virtueel device de status bij van de zonwering (open of gesloten). Via een stop commando na een x aantal seconden is het ook te regelen dat deze maar voor een aantal % omlaag is (kan dus ook 45 graden zijn).


  • Ok, dat is inderdaad ook een oplossing. Net met een dealer gesproken over Somfy IO. Hij gaf aan dat er in Hoofddorp een soort expierence center is van Somfy. Dus daar binnenkort maar even kijken. En dan maar snel een beslissing maken nu de lente begonnen is.
  • MartinW said:

    @Jorden: kun je bij Somfy RTS meerdere presets (buiten open/dicht) opslaan voor een zonwering? Ik wil verticale lamellen en de stand van de lamellen wil ik in verschillende situaties verschillend hebben hangen (1x haaks op het raam en 1x 45 graden gedraaid(


    Bij de devices die ik er in heb staan, kan ik alleen "Open" of "Dicht" aangeven. Ik heb meerdere apparaten op 1 afstandsbediening maar dat wordt volgens mij niet herkend. Kan ook zijn omdat ik ze al lang geleden heb toegevoegd en er pas later ondersteuning voor is gekomen...
  • MartinW said:
    Ok, dat is inderdaad ook een oplossing. Net met een dealer gesproken over Somfy IO. Hij gaf aan dat er in Hoofddorp een soort expierence center is van Somfy. Dus daar binnenkort maar even kijken. En dan maar snel een beslissing maken nu de lente begonnen is.
    Somfy IO werkt alleen met Homey als je ook een Tahoma Box hebt. Deze kost ook een paar honderd euro. De andere box van Somfy (Connexoon) werkt niet met Homey. Helaas heb ik de Connexoon.

    Somfy IO werkt perfect, schermen zijn prima met de app te bedienen. het enige nadeel is dat de koppeling met Homey niet makkelijk of goedkoop gemaakt kan worden. Ik vrees dat een eenvoudige koppeling met Homey op korte termijn ook niet gerealiseerd zal worden.
  • jorden said:
    MartinW said:

    @Jorden: kun je bij Somfy RTS meerdere presets (buiten open/dicht) opslaan voor een zonwering? Ik wil verticale lamellen en de stand van de lamellen wil ik in verschillende situaties verschillend hebben hangen (1x haaks op het raam en 1x 45 graden gedraaid(


    Bij de devices die ik er in heb staan, kan ik alleen "Open" of "Dicht" aangeven. Ik heb meerdere apparaten op 1 afstandsbediening maar dat wordt volgens mij niet herkend. Kan ook zijn omdat ik ze al lang geleden heb toegevoegd en er pas later ondersteuning voor is gekomen...
    Ik ben er net achter gekomen dat ik op de afstandsbediening gewoon 1 'kanaal' kan selecteren. Als ik hem dan inleer, doet hij alleen dat apparaat. Ik kan dus nu alle apparaten separaat vanuit Homey bedienen. Vind ik echt ideaal!
  • Klopt, heb ik ook gedaan  Heb mijn twee zonneschermen apart en ook als combi toegevoegd. Hierdoor kan ik vanuit Homey zowel de schermen los als ook tegelijkertijd bedienen vanuit de devices. 
  • Het gaat mij niet zozeer om te bedienen (in de zin van gebruikerinteractie) vanuit Homey. Ik wil dat het autonoom gaat, dus als Homey scenario's op de Tahoma box kan starten is dat prima. Sowieso is er (nog) geen ondersteuning voor verticale lamellen in de Homey/Tahoma app. En een paar zonweringen worden lamellen. De enge optie zijn scenario's. Ook een terugkoppeling van de status van de lamellen is niet interessant voor mij (al is het altijd handig als het wel kan)
  • @MartinW Ik heb het nu zo, dat ik "zomerflows" kan maken. Als het 13:30 is staat de zon vol op mijn appartement; als het dan niet regent en niet gaat regenen de komende 2 uur, doe ik automatisch de zonwering naar beneden. Om 21:00 weer omhoog.
    Als het binnen 5 minuten regent gaan ze omhoog.
    Als ik de balkondeur open, gaat de zonwering bij de balkondeur omhoog.

    Zo kun je het zonder daadwerkelijke allemaal wel aardig voor elkaar krijgen.

    De Tahoma box helaas verder geen ervaring mee.
  • Bedankt voor de reacties! Van het weekend bij die Somfy store kijken en dan een beslissing nemen!
Sign In or Register to comment.