This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.
Flows

Variabelen synchroon laten lopen in één flow

kooskortekaaskooskortekaas Member
edited March 2018 in Nederlands
Is het mogelijk om twee variabelen synchroon te laten lopen? Ik kom dit eigenlijk meermaals tegen in diverse flows, maar heb eigenlijk nog geen oplossing gevonden voor één enkele flow?

Bijvoorbeeld:

Als variabele A schakelt naar true/false dan schakelt variabele B ook naar true/false
EN
Als variabele B schakelt naar true/false dan schakelt variabele A ook naar true/false

Toepassing:

Ik heb een nu virtuele schakelaar voor de slaap/wakker modus, welke de standaard Homey variabele in slaap/wakker zet, maar andersom wil ik ook dat de schakelaar wisselt als ik bijvoorbeeld met spraak de slaapmodus activeer of deactiveer.


Tagged:

Comments

  • Volgens mij als je in de flow waar je spraakmodus activeert dat ook de variabel mee veranderd
  • Dankje @0burner0. Die had ik ook wel bedacht inderdaad, maar ik kom het vaker in gelijkwaardige situaties dus zou het liever oplossen met de variabelen in één flow indien mogelijk.
  • Maar je hebt nu dus meerdere flows om de virtuele schakelaar en de slaap/wakker modus te activeren en nu wil je graag alles in 1 flow stoppen? Ik snap het idee van het 1 flow gebeuren nog niet zo goed.
    Als je, zoals @0burner0 zegt, bij alle flows die je nu hebt de variables laat schakelen is het toch opgelost?
    Of begrijp ik het verkeerd?
    Mocht het een keer gebeuren dat we alles in 1 flow kunnen stoppen dan flipt Homey van alle acties die hij moet gaan doen.
  • @Rocodamelshe ik begrijp je punt. Ik heb diverse flows waarbij ik een dergelijke situatie heb. Waaronder bij het schakelen van de TV met infrarood, waarbij na zonsondergang de Ambilight word geschakeld. Uiteindelijk is zijn deze flows vrij complex geworden, maar het werkt. Bij aanpassingen zal ik dit nu in meerdere flows moeten doen. Het syncen van 2 variabelen zou het vereenvoudigen, vandaar dat ik benieuwd was naar een mogelijkheid.

    Om het overzichtelijk te houden had ik in mijn post een simpel voorbeeld gegeven welke uiteraard ook prima mogelijk is in meerdere flows.
  • Zoek in je floweditor de variabele b en vervang die door a.
    Als je maar een var hebt hoef je niets te synchroniseren.
    Het in stand houden,  in sync houden en de ergernis dat je het bij een aanpassing straks ergens vergeten bent...
    En tot slot een loop die je per ongeluk veroorzaakt waardoor alles traag wordt of hangt.

    Synchroniseren is m.i. geen goede oplossing.


  • VleegeVleege Member
    edited March 2018
    Andere mogelijkheid (als ik met snel lezen je vraag goed begrijp) is een flow maken welke als var A veranderd var B wordt aangepast en eventueel andersom. Misschien ben ik ook wel te snel door je vraag heen gescand
  • Vleege said:
    Andere mogelijkheid (als ik met snel lezen je vraag goed begrijp) is een flow maken welke als var A veranderd var B wordt aangepast en eventueel andersom. Misschien ben ik ook wel te snel door je vraag heen gescand
    Goed startpunt voor een loop in je flows <span>:smile:</span>
  • glijieglijie Member
    edited March 2018
    dit is hoe ik het heb:

    voorbeeld is voor aanzetten slaap modus:

    met switch:


    spraak:


    en de actie op beide:

  • Oke bedankt heren, ook dit is goed om te horen. Dat het niet verstandig en/of eenvoudig is om variabelen te syncen. Kan ik dat uit mijn hoofd zetten en flows blijven uitvoeren zoals ik dat nu al doe. 

    @GeurtDijker helaas kan ik in enkele flows variabelen niet aanpassen naar 1 variabele zoals in jou voorstel!

  • @GeurtDijker helaas kan ik in enkele flows variabelen niet aanpassen naar 1 variabele zoals in jou voorstel!
    Dan kun je ze ook niet synchroon laten lopen op dat moment. 
    En alleen als je dus weet waneer ze niet synchroon moeten lopen zou je dat kunnen automatiseren. Maar ik gok dat je je daar mee in de voet schiet.
  • Ze moeten ten alle tijden synchroon lopen. Als ik met spraak schakel wil ik ook dat de virtuele schakelaar visueel schakelt, maar andersom wil ik dat bij het schakelen van de virtuele schakelaar ook de variabele voor spraak wisselt. 
Sign In or Register to comment.