This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Miskoop of ongeduldig

Undutchable62Undutchable62 Member
edited March 2018 in Nederlands
Tja, waar te beginnen.

"HOMEY - Alles in huis met elkaar verbonden"
Na een weekje stoeien moet ik constateren dat deze slogan niet helemaal de werkelijkheid dekt.

Laat ik vooraan beginnen, ik ben een 56 jarige oud-technicus (grafisch) met dosis ervaring op het gebied van IT en automatisering.
Sinds ik aan huis gebonden ben (3-jaar) heb ik mijn interesse voor domotica stapsgewijs kunnen laten groeien.

Google Home - Google Assistant - IFTTT - Philips HUE - Osram Lightify - Sonoff - Aegool uitgespit en werkend gekregen. Soms met horten en stoten maar vaak met heel veel plezier geconfigureerd en aangesloten. Laatstelijk zijn er nieuwe Duo-rolgordijnen besteld met Brel-motoren. Deze motoren zijn voor zien van een Smart Protocol wat ook zou kunnen communiceren met verschillende auto-systemen.

Na het nodige leesvoer te hebben doorgenomen gekozen voor Homey.
Dit systeem kan communiceren met Google Home, IFTTT enz.

En nu vind ik de Homey flink tegenvallen: 
Krakkemikkig stemmetje, zielig gewoon
Grote vertraging bij reactie op commando's
Onduidelijk welke interface/app te gebruiken voor een tablet-wall-mount oplossing
Hue lampen app werkt goed maar heeft tegelijkertijd zijn beperkingen in vergelijking tot bestaande apps.
Osram lightify+ smartplug installeren niet gelukt. Terwijl daar de nodige uurtjes al aan besteed zijn.
Sonoff Wifi switch kan niet worden toegevoegd omdat de aanwezige firmware 1.6.0 niet compatibel is.
Aegool (Magic Hue - Magic Home) Smart Light is geen app/oplossing voor.

Natuurlijk zal ik de komende weken met volop enthousiasme proberen om het voor elkaar te krijgen, maar telkens als ik hulp zoek op het forum springen bij mij de tranen in mijn ogen.  :wink:
Ik ben niet de enige met opstartproblemen, heel veel mensen hebben daar last van en als het nou bij opstartproblemen zou blijven dan zal ik niet verder zagen.

Resumé;

"HOMEY - Alles in huis met elkaar verbonden", ja misschien, maar dan moet je wel zelf tape en touw aanschaffen.
Ik vind het alles bij elkaar nog niet in de schaduw staan van bijvoorbeeld, Google Home of IFTTT.

Hopelijk dat de toekomst daar verandering in gaat brengen.
"Ik geef het niet nog niet op"

Martin


«1

Comments

  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited March 2018
    Tja, waar te beginnen.

    "HOMEY - Alles in huis met elkaar verbonden"
    Na een weekje stoeien moet ik constateren dat deze slogan niet helemaal de werkelijkheid dekt.

    Laat ik vooraan beginnen, ik ben een 56 jarige oud-technicus (grafisch) met dosis ervaring op het gebied van IT en automatisering.
    Sinds ik aan huis gebonden ben (3-jaar) heb ik mijn interesse voor domotica stapsgewijs kunnen laten groeien.

    Google Home - Google Assistant - IFTTT - Philips HUE - Osram Lightify - Sonoff - Aegool uitgespit en werkend gekregen. Soms met horten en stoten maar vaak met heel veel plezier geconfigureerd en aangesloten. Laatstelijk zijn er nieuwe Duo-rolgordijnen besteld met Brel-motoren. Deze motoren zijn voor zien van een Smart Protocol wat ook zou kunnen communiceren met verschillende auto-systemen.

    Na het nodige leesvoer te hebben doorgenomen gekozen voor Homey.
    Dit systeem kan communiceren met Google Home, IFTTT enz.

    En nu vind ik de Homey flink tegenvallen: 
    Krakkemikkig stemmetje, zielig gewoon
    Grote vertraging bij reactie op commando's
    Onduidelijk welke interface/app te gebruiken voor een tablet-wall-mount oplossing
    Hue lampen app werkt goed maar heeft tegelijkertijd zijn beperkingen in vergelijking tot bestaande apps.
    Osram lightify+ smartplug installeren niet gelukt. Terwijl daar de nodige uurtjes al aan besteed zijn.
    Sonoff Wifi switch kan niet worden toegevoegd omdat de aanwezige firmware 1.6.0 niet compatibel is.
    Aegool (Magic Hue - Magic Home) Smart Light is geen app/oplossing voor.

    Natuurlijk zal ik de komende weken met volop enthousiasme proberen om het voor elkaar te krijgen, maar telkens als ik hulp zoek op het forum springen bij mij de tranen in mijn ogen.  :wink:
    Ik ben niet de enige met opstartproblemen, heel veel mensen hebben daar last van en als het nou bij opstartproblemen zou blijven dan zal ik niet verder zagen.

    Resumé;

    "HOMEY - Alles in huis met elkaar verbonden", ja misschien, maar dan moet je wel zelf tape en touw aanschaffen.
    Ik vind het alles bij elkaar nog niet in de schaduw staan van bijvoorbeeld, Google Home of IFTTT.

    Hopelijk dat de toekomst daar verandering in gaat brengen.
    "Ik geef het niet nog niet op"

    Martin




    Allereerst welkom,

    Ik gok deels ongeduldig want zoeken op het forum en in de app store zal veel vragen beantwoorden. Ook het lezen van de Athom blogs zal antwoord geven op veel vragen die je hierboven neerzet.

    Zo heeft Athom dashboards (tablet) aagekondigd voor na software 2.0 en is de nieuwe mobiele app straks op je telefoon en tablet te gebruiken, in de tussentijd is homeyda.sh een mooie oplossing vanuit de community voor een dashboard aan je muur.

    Daarnaast spreek je over beperkingen van de Hue lampen aan Homey, ben dan wel benieuwd wat die beperkingen zijn aangezien je helderheid, kleur en dergelijke kunt instellen en als je de Hue app met bridge gebruikt kun je zelf je scenes vanuit de bridge gebruiken.

    De Sonoff app is gemaakt door een community ontwikkelaar, je kunt altijd via zijn github een vraag stellen of zoeken kijken of er al een topic is over deze app en anders een starten met je vraag

    Kortom ik denk niet van een miskoop maar meer dat je goed moet kijken wat je doet en hoe je het doet. Homey kopen is een maar daardoor is niet het huis gelijk slim :) Daarnaast denk ik dat vele vragen in een topic niet werken, je kunt beter je vragen splitsen of in een topic plaatsen van de desbetreffende app :) 
  • Wat @lubbertkramer zegt en daarbij : Google Home en IFTTT staan in geen verhouding tot Homey. Google Home doet alleen http (en Bluetooth?) terwijl IFTTT een webservice is. Voor (bijna) iedereen is het begin lastig maar ook (nagenoeg) iedereen komt er daarna aan uit naar tevredenheid. Issues zullen er altijd blijven, dat zie je ook bij andere "concurrenten" van Homey (voor zover er die zijn)
  • Niet om je af te kraken, maar puur positief bedoeld. 

    Ik zeit de gek, totaal geen ervaring met automatisering of ict of wat dan ook... zon 15 maanden geleden begonnen met Homey, daarvoor geen enkele slimme oplossing in huis. De eerste maand heb ik dat witte bolletje ook menig maal bijwijze van spreken uit het raam geflikkerd. 

    Maar door veel te lezen op het forum hier (zelfs topics over apperaten die ik niet had of nog steeds niet heb) heb ik het langzaam voor elkaar gekregen en begon ik steeds meer over Homey te begrijpen en de logica die soms nog steeds voor mij onlogisch is. Toch nu 15 maanden later heb ik een vrijwel bijna perfect werkend systeem.

    Nog steeds lees ik veel op het forum, en nog steeds leer ik van anderen, nog steeds kom ik achter dingen die bij mij werken maar ook simpeler kunnen.

    Dus HEB GEDULD en leer de Homey en de flow editor kennen. Als mij het gelukt is uit het niets moet een "ervaren iemand met automatiseren dit toch zeker lukken. immers fietsen kon je ook niet na 2 minuten.
  • michelkampmichelkamp Member
    edited March 2018

    Voor wat het waard is kan ik @Undutchable62 wel een beetje gelijk geven op sommige vlakken. Ook ik heb een behoorlijke IT ervaring en ook op domotica ben ik geen beginner. Ik merk wel dat ook Homey een behoorlijke leer curve heeft. Ik heb m nu ongeveer 1 week en moet zeggen dat de puzzelstukjes nu  in elkaar beginnen te passen.

    Wat ik voor al mis zijn zaken in de flow editor zoals bv meerdere triggers in 1 flow ect als ik nu bv een simpel scenario wil maken van lichten tuin aan tussen 19:00 en 00:00 en 06:00 tot 08:00 moet ik 4 flow aan maken (hoop iemand mij kan vertellen wat ik fout doe) Natuurlijk is dit op telossen door homeyScript te gebruiken maar voor een 'gewone' gebruiker kan dit lastig zijn.

    Verder begin ik langzaam mijn huidige domoticz devices over te zetten naar homey , inmiddels zitten de ikea leds en coolcam power plugs er al in. Ging niet geheel zonder problemen maar t werkt nu wel goed. Vooral bij de zwave en zigbee moet je even wachten tot het mesh netwerk is opgebouwd. daarna werkte het zonder vertragingen...

    Verder ben ik wel te spreken over de API en Apps. Ben inmiddels druk bezig om mijn eerste APP te maken om mijn 433 deurbel te besturen... Ik zou zeggen voor een iemand die van techniek houdt en niet bang is om wat forums en proto uren er in te steken is Homey een prima keuze en zeker geen miskoop. Vergeet niet dat er achter de schermen bij Athom hard gewerkt wordt gezien er updates blijven komen en dat geeft vertrouwen !

    Michel

  • Voor wat het waard is kan ik @Undutchable62 wel een beetje gelijk geven op sommige vlakken. Ook ik heb een behoorlijke IT ervaring en ook op domotica ben ik geen beginner. Ik merk wel dat ook Homey een behoorlijke leer curve heeft. Ik heb m nu ongeveer 1 week en moet zeggen dat de puzzelstukjes nu  in elkaar beginnen te passen.

    Wat ik voor al mis zijn zaken in de flow editor zoals bv meerdere triggers in 1 flow ect als ik nu bv een simpel scenario wil maken van lichten tuin aan tussen 19:00 en 00:00 en 06:00 tot 08:00 moet ik 4 flow aan maken (hoop iemand mij kan vertellen wat ik fout doe) Natuurlijk is dit op telossen door homeyScript te gebruiken maar voor een 'gewone' gebruiker kan dit lastig zijn.

    Verder begin ik langzaam mijn huidige domoticz devices over te zetten naar homey , inmiddels zitten de ikea leds en coolcam power plugs er al in. Ging niet geheel zonder problemen maar t werkt nu wel goed. Vooral bij de zwave en zigbee moet je even wachten tot het mesh netwerk is opgebouwd. daarna werkte het zonder vertragingen...

    Verder ben ik wel te spreken over de API en Apps. Ben inmiddels druk bezig om mijn eerste APP te maken om mijn 433 deurbel te besturen... Ik zou zeggen voor een iemand die van techniek houdt en niet bang is om wat forums en proto uren er in te steken is Homey een prima keuze en zeker geen miskoop. Vergeet niet dat er achter de schermen bij Athom hard gewerkt wordt gezien er updates blijven komen en dat geeft vertrouwen !

    Michel

    Ik vraag me echt af waar die behoefte toch van komt om alles maar in 1 flow te proppen. Maakt dat Homey sneller, overzichtelijker of wat?

    Ik heb hier bijna twee honderd flow's met 28 apps en NUL problemen.
    JA, kan het in 1 flow dan gebeurd dat, kan het niet dan niet, jammer!! Homey wordt er echt niet langzamer van als je een extra flowtje er in propt. Het is dan gewoon een extra OF functie
    Maar maak de flow die je maakt wel zo logisch mogelijk. Laat bijvoorbeeld niet een lamp aanzetten als deze al aanstaat of een variabele true worden als deze al true is enz....Maak gebruik van je EN kolom om flow's af te kappen als dat nodig is. sla lekker de ANDERS kolom over als het niet nodig is.

    Zo dus deze flows heb je misschien zelf:
    1: ALS tijd is 19:00 uur EN licht in tuin is uit DAN doe licht in tuin aan
    2. ALS tijd is 00:00 EN licht in tuin is aan DAN doe licht uit in tuin
    3. ALS tijd is 06:00 EN licht in tuin is uit DAN  doe licht in tuin aan
    4. ALS tijd is 08:00 EN licht in tuin is aan DAN doe licht in tuin uit


    OF in 1 flow:

    ALS elke 1 minuut EN tijd is tussen 19:00 en 00:00 EN licht in tuin is uit  OF tijd is tussen 06:00 en 08:00 EN licht in tuin is uit DAN zet licht in tuin aan ANDERS zet licht in tuin uit

    Zo lekker alles in 1 flow, maar alleen wordt er in deze flow elke keer je licht uitgezet na de ingestelde tijden, ondanks ze al uit zijn. Ik zou dus lekker voor de 4 flow's gaan die gewoon ook als OF functie werken alleen veel logischer.
  • mveckmveck Member
    Hi @Undutchable62, Ik snap wat je bedoelt. Ik had bij mijn keuze voor Homey impliciet gekozen voor een open oplossing met community support. Zelf  wil ik juist af van de “gesloten” platforms waar alles net niet werkt. Flows werken uitstekend, zeker nuttig is dat je kunt instellen dat events na elkaar worden opgestart. 
    Uiteraard heeft Homey wat kinderziektes. Ik verwacht dat die snel worden opgelost.
    Een advies is om niet te veel in eens te willen doen. 


  • michelkampmichelkamp Member
    edited March 2018
    @glijie bedankt voor je reactie. Ik geloof best dat de hardware een hoeveelheid flows aankan maar ik denk dat het achter de schermen toch echt wel uitmaakt of je er nu 1000 simpele of 200 (meer complexe) hebt. Weet niet de homey internals maar denk toch dat er meer threats  opegstart zullen worden bij 1000 flows dan 200...
    Iemand meer info hier over ??
    Daarnaast wil je de flows zoveel mogelijk modular opbouwen zodat je ze eventueel kunt gebruiken in andere flows. Dit bespaard je weer een hoop werk als je toch iets moet aanpassen wat gedeeld wordt in andere flows. 
    Maar goed zoals al gezegd,  ben ik nog een rookie als t om Homey gaat ;-)

  • Tja, waar te beginnen.
    .....................
    "Ik geef het niet nog niet op"

    Martin
    Allereerst welkom,

    Ik gok deels ongeduldig want zoeken op het forum en in de app store zal veel vragen beantwoorden. Ook het lezen van de Athom blogs zal antwoord geven op veel vragen die je hierboven neerzet.
    ..................
    Daarnaast denk ik dat vele vragen in een topic niet werken, je kunt beter je vragen splitsen of in een topic plaatsen van de desbetreffende app :) 
    @lubbertkramer:

    Eerst een advies, het volledig quoten van mijn verhaal is echt overbodig, mijn relaas staat er direct boven. Probeer ergens tussen het begin en het einde van mijn post een flinke knip te geven met opvulling van aantal achter elkaar geplaatste puntjes. (bijv. .........)

    Ik heb mijn ervaring geschreven en heb géén vragen willen stellen (ook niet gesteld). 

    Natuurlijk vind ik veel info terug in de blogs en op het forum en daar is al de nodige tijd aan besteedt. 
    Het werkproces van de Homey is mij duidelijk, het maken van flows is mij duidelijk. Overzichtelijkheid is echt wél OK.

    Mijn ergernissen en drempels welke door mij moeten worden genomen gezien de inhoud van jouw reactie kloppen dus wel aardig. Ook gezien het feit dat je mijn opmerking/ervaring inzake Hue lampen aanhaalde als voorbeeld om mijn stelling te pareren.

    - Dat stemmetje irriteert mij mateloos.
    - Osram lightify plus+ smartplug installeren op de Homey is een lijdensweg.
    - Sonoff ligt in de community.
    - Dashbord leuk om daar mee lampen in te schakelen maar het geeft niet het gebruikersgemak wat de originele app wel geeft. Daarnaast is mijn oplossing veel eenvoudiger te realiseren omdat dat met spraak te voltooien. (hey Google, lights on in the living for TV) (Google home mini + IFTTT + Hue)

    "het is echt mijn ongeduld, maar ik had wel wat meer verwacht van een device van € 299.00"

    bvdbos said:
    Wat @lubbertkramer zegt en daarbij : Google Home en IFTTT staan in geen verhouding tot Homey. Google Home doet alleen http (en Bluetooth?) terwijl IFTTT een webservice is.................
    "Google Home en IFTTT staan in geen verhouding tot Homey.", is dat een feit of een constatering? Want ik denk daar echt anders over. De combo Google Home en IFTTT geven mij mogelijkheden inzake aansturen van devices welke niet kunnen worden geïnstalleerd op de Homey. Je schrijft dat IFTTT een webservice is en insinueer je daarmee dat dit dan een beperking is of begrijp ik je dan verkeerd?
    Natuurlijk weet ik dat er altijd issues zijn, maar wanneer A-merk devices (Osram) niet zonder allerlei trucjes en aanpassingen geïnstalleerd kunnen worden, dan wordt het voor mij moeilijk te geloven dat de stelling van Athom echt klopt. (Alles in huis verbonden, já bijna :'( )

    Oy1974 said:
    Niet om je af te kraken, maar puur positief bedoeld.
    ............................
    immers fietsen kon je ook niet na 2 minuten.
    Ik heb wel ervaring met processen en flows binnen IT, zelfs zeer complexe flows heb ik mogen inrichten. Een leercurve van 15 maanden is niet wat ik voor ogen heb, eerder 15 dagen of misschien zelfs 1,5 dag. De installatie procedures en apps zijn (pluspunt) heel eenvoudig van opzet. Dit is voor mij geen hogere wiskunde.  B)
  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited March 2018
    @glijie bedankt voor je reactie. Ik geloof best dat de hardware een hoeveelheid flows aankan maar ik denk dat het achter de schermen toch echt wel uitmaakt of je er nu 1000 simpele of 200 (meer complexe) hebt. Weet niet de homey internals maar denk toch dat er meer threats  opegstart zullen worden bij 1000 flows dan 200...
    Iemand meer info hier over ??
    Daarnaast wil je de flows zoveel mogelijk modular opbouwen zodat je ze eventueel kunt gebruiken in andere flows. Dit bespaard je weer een hoop werk als je toch iets moet aanpassen wat gedeeld wordt in andere flows. 
    Maar goed zoals al gezegd,  ben ik nog een rookie als t om Homey gaat ;-)

    What is complex? Enough information about flows can be found on the forum but to give you a little example i use jobs, triggers and classes as submap under a folder for example downstairs. 

    - Jobs: Can be anything that is like a cronjob, or a daily job that sets the dim levels for night / day
    - Triggers: Can be motion, contact sensor, button pushed, time etc wich sets or switch a variable
    - Classes: Act on triggers as a variable flow, 

    Example:
    Trigger: Motion, Switch handled, Time or contact sensor sets the variable HalLights to True (or false), so this are multiple flows
    Class: All above flows come together in a class flow where the variable true/false turns on/off the light(s)

    This way i can have multiple flows (like multiple triggers wich is not possible in one flow, maybe in 2.0) for just one action turning lights on/off



    And below flow acts on a variable changed, if its True it follows the Then and turn's on the lights, if it's not passing the AND/OR it's false so it goes to the Else and turns off the lights. This flow can now  be used by motion, time, contact or just name it trigger :)



  • @lubbertkramer Thanks for the response . Maybe a silly comment but to turn off all lights in a zone you could use the flow component "Devices" and specify the Zone , that will save you a lot of then's .. or am i incorrect ?

  • ...Wat ik voor al mis zijn zaken in de flow editor zoals bv meerdere triggers in 1 flow ect als ik nu bv een simpel scenario wil maken van lichten tuin aan tussen 19:00 en 00:00 en 06:00 tot 08:00 moet ik 4 flow aan maken (hoop iemand mij kan vertellen wat ik fout doe) Natuurlijk is dit op telossen door homeyScript te gebruiken maar voor een 'gewone' gebruiker kan dit lastig zijn....

    Dit kan toch in twee flows? Eén met een actie die om 19.00 de lamp aanzet en een extra actie die met een vertraging van 5 uur de lamp weer uitzet en één met een actie die de lamp aanzet om 6.00 uur en een extra actie die met een vertraging van 2 uur de lamp weer uitzet?
  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited March 2018
    @lubbertkramer Thanks for the response . Maybe a silly comment but to turn off all lights in a zone you could use the flow component "Devices" and specify the Zone , that will save you a lot of then's .. or am i incorrect ?

    Ah sorry NL gedeelte dus zal nu in het Nederlands antwoorden. Correct, maar alleen als je de zones gebruikt ik heb net als mijn flows de zones begane grond, eerste verdieping, zolder, buiten en personen waardoor zones  dan niet werken. Alles verdelen zie ik geen meerwaarde in, in de nieuwe app typ ik hal in en gelijk alle apparaten die de prefix hal hebben.

    Ik zou device group kunnen gebruiken en lampen in de hal groeperen maar omdat ik maar een flow hoef te veranderen bij het veranderen van de lampen niet gedaan 
  • @Undutchable62 Ik herken wel wat je zegt. Ik heb een behoorlijke IT achtergrond, redelijk bedreven met technische snufjes. Ik heb bewust Homey gekozen omdat het een Nederlands Startup product betrof. Daarmee accepteer je indirect dat niet altijd alles werkt. Mijn scenario was ook indien het teveel zou haperen, dat ik zou overstappen naar meer volwassener alternatief.

    Ik ben nu bijna een jaar verder, 5 dimmers, 6 plugs, 5 contactsensors, 6 bewegingssensoren, Philips Hue in 2 kamers, Logitech Harmony, tv, stereo, Ziggo en nog een camera. Maar het heeft mij geruime tijd gekost om de flows stabiel te krijgen. En de familie vind het ondertussen wel best. In het begin vonden ze 'Homey, <commando>' nog wel interessant, nu kijken ze niet meer om naar het krakelige stemmetje en de instabiele flows. Soms gaat het vlekkenloos, een uur later reageert het traag of helemaal niet. 

    De stelling 'Alles in huis met elkaar verbonden' is daarmee nog wel haalbaar, maar de website en uitstraling van het product verbergen eigenlijk wel de complexiteit waarover veel mensen zullen struikelen. De uitstraling hint richting een doelgroep dat in staat zou moeten zijn om met weinig IT-skills zijn huis aan elkaar te koppelen. Echter, je moet een gevorderd ontwikkelaar zijn (of de skills ervoor hebben) om met beleid en geduld alles aan elkaar te knopen. En dan is het niet zo laagdrempelig als het uiterlijk, de website en tonatie aangeven.

    Om dan simpelweg mensen naar de website, faq en forum te verwijzen, is too much expert talk. En het geeft aan dat het product zelf niet geschikt is voor de klant die home domotica eenvoudig en snel opgezet wil hebben. Als ik een telefoon koop, wil ik niet telkens naar een forum hoeven om te ontdekken hoe mijn toestel werkt of te programmeren. En daarmee hebben we eigenlijk een mooi potentieel in handen, maar wat nog lang niet is voor de doelgroep dat het beoogt. En als je de apps en fora berichten ziet, hangt het teveel af van enthousiastelingen, die soms door omstandigheden geen kans hebben hun app door te ontwikkelen. 

    De homey gaat er voorlopig niet uit bij ons. Maar ik twijfel ook wel over de houdbaarheid van dit product. Om door te kunnen ontwikkelen is een structurele minimale afname en dus winst nodig. En die bereik je niet met een doelgroep die beoogt wordt, maar voor hen te snel onbenut blijft en eigenlijk alleen voor de liefhebber blijft. Kennissen die het product hier bewonderen, blijven het speelgoed vinden en schrikken van de flows erachter.
  • Ik herken de frustratie. Ook ik had na na week proberen en uitzoeken het idee dat Homey een miskoop was.
    Nu een klein jaartje verder kan ik me niet meer voorstellen hoe het was voor ik Homey had. Ik dacht dat mijn woning erg geautomatiseerd was. Je neemt je smartphone, opent een app. en met een druk op de knop schakel je een lamp aan of af. Voor elk merk was een bridge voorzien. Met Homey vervalt dit allemaal en kan je door middel van flows zaken automatiseren. Het spelt geen rol onder wat voor protocol ze werken. Alles kan door elkaar gebruikt worden en werkt. Nu al maanden zonder problemen. 
    De kneep zit hem dat je Homey moet leren kennen en logisch te werk gaan. Eenmaal je dat onder de knie hebt loopt het als een trein.
    Veel lopen hoog op met Google Home of Alexa. Dat zijn luidsprekers waar je de mogelijkheid hebt apps; aan toe te voegen die bepaalde commando's doen. Ok, de spraakherkenning mag ,dan beter zijn, maar Homey heeft echt wel veel meer in zijn mars. En wat die spraakherkenning betreft, ik dacht dat dit hoofdpunt was, maar eigenlijk maak ik daar weinig gebruik van. Enkel in bepaalde omstandigheden spreek ik Homey aan om bepaalde zaken te doen. En tot nu toe werkt dit prima. Enig nadeel aan Homey, het is niet plug en play, je moet er wat tijd aan besteden. Maar oh, wie weet wat de toekomst brengt. En met Homey denk ik zeker daar klaar voor te zijn..
  • @Undutchable62 totaal met je eens. De marketing uitstraling klopt niet bij de gebruikers ervaring, Ik denk om deze lag op te lossen dat een feature zoals wizards, welke gebruikers helpen bij het maken van een flow, een oplossing zou zijn. Ik zelf zit onderandere in de software develop branch (techinsche monitoring) en daar implementeren we het ook vaak.  @Athom doe iets met dit gratis advies zou ik zeggen. 

  • @lubbertkramer Aha een dynamische groep op naam basis .. ook idd een goed idee. Zal m eens mee nemen. Ook kreeg ik een tip van een andere gebruiker @jjtbsomhorst welke onderstaande flow aangaf. Zodat je uiteindelijk 2 flows hebt. 1 voor de aan/uit schakeling met de 2 tijd zones (zie hieronder) en 1 simpele voor het uit schakelen.

    Maar ik blijf van mening dat dit zeer simpele scenario na nu bijna 3 jaar voor een box van 300Euro er toch standaard als een trigger in had moeten zitten. Het schakelen van lichten op basis van een 'complexe' schedule is echt een standaard feature voor een domotica product. 





  • ? Wat wil je met deze flow? want die voorkomt dat je de ganglamp uitzet, althans: zodra je deze uitzet in de aangegeven timeslots wordt deze weer aangezet... De trigger is hier "ganglamp wordt uitgezet"? Ik denk dat je hier iets als "elke 5 minuten" als trigger wilt gebruiken?
  • bvdbos said:
    ? Wat wil je met deze flow? want die voorkomt dat je de ganglamp uitzet, althans: zodra je deze uitzet in de aangegeven timeslots wordt deze weer aangezet... De trigger is hier "ganglamp wordt uitgezet"? Ik denk dat je hier iets als "elke 5 minuten" als trigger wilt gebruiken?
    Dat is ook wat ik heb aangegeven in mijn directe communicatie. Het was een voorbeeld van hoe je iets zou kunnen doen..

    @lubbertkramer Aha een dynamische groep op naam basis .. ook idd een goed idee. Zal m eens mee nemen. Ook kreeg ik een tip van een andere gebruiker @jjtbsomhorst welke onderstaande flow aangaf. Zodat je uiteindelijk 2 flows hebt. 1 voor de aan/uit schakeling met de 2 tijd zones (zie hieronder) en 1 simpele voor het uit schakelen.

    Maar ik blijf van mening dat dit zeer simpele scenario na nu bijna 3 jaar voor een box van 300Euro er toch standaard als een trigger in had moeten zitten. Het schakelen van lichten op basis van een 'complexe' schedule is echt een standaard feature voor een domotica product. 





    Er is nu al veel gedoe over de standaard speech triggers die er in een Homey zitten om die uit te schakelen. Dit zijn waarschijnlijk wel veel voorkomende scenario's maar dat is niet iets dat je van te voren al wil. Ik snap ook niet helemaal waarom je dat zou willen. Je zou eventueel in de trigger kaart wel meerdere situaties willen (als nu ook in de 'or' kolom) maar dat maakt het allemaal niet handiger / logischer. Het vergt zoals bij veel producten een bepaald denkproces. Dat iemand wel of geen IT ervaring heeft staat hier volkomen los van. En ik denk zelfs dat dat soms mensen belemmerd omdat men vanuit de techniek denkt en niet vanuit wat wil je nou precies.
  • Grappig dat mijn topic wordt gekaapt door zowel moderators als users om het gebruik en inrichting van een flow uit te doeken. Zelfs ook nog in het Engels.

    Graag zie ik een officiële reactie van @Athom tegemoet. Waarom wordt er gesuggereerd dat de Homey voor iedereen geschikt en in te richten is, terwijl ondergetekende het tegendeel constateer.

    Mijn ergernis ziet niet in het ontbreken van ondersteuning van Chinese producten (Sonoff/Aegool/Smart Home) maar vooral in het A-merk producten, zoals Osram lightify+ smartplug.

    Daarnaast "vind ik" de stem, de snelheid, de algehele reactie kwaliteit van de Homey ronduit knullig.

    Hopelijk allemaal weer "back on topic", "ook gij Brutus?" (moderators).


  • Graag zie ik een officiële reactie van @Athom tegemoet. Waarom wordt er gesuggereerd dat de Homey voor iedereen geschikt en in te richten is, terwijl ondergetekende het tegendeel constateer.


    Dan begint het met het lezen van de forum regels en het zien dat dit een community forum is en als je officieel reactie wilt van Athom dan zou je support moeten mailen.

    Terug on-topic inderdaad maar ik had je wat vragen gesteld zoals waarom je vind dat hue niet goed werkt met Homey, zou je daar nog op kunnen reageren zodat we eventueel je problemen kunnen oplossen?
  • @lubbertkramer

    Ik heb geen problemen met Hue ook niet gesuggereerd, ik ervaar beperkingen.
    Om Hue te bedienen met Homey vind ik een mindere oplossing dan bijv. met Google Home/Assistant/IFTTT welke sneller en doeltreffender reageren. 

    Ik wil dat er iets gebeurt op het moment dat het moet gebeuren en niet op een van tevoren vast gesteld tijdstip. 

    "hey Google, lights on in the living for TV" - BOEMMMMMMMM 100% nauwkeurig en instant.
    "OK HOMEY, TV kijken in de Living" - HET SPIJT ME MAAR IK BEGRIJP NIET WAT U BEDOELT.

    Wel opnieuw grappig dat jij HUE aanhaalt om mij te overtuigen van de goede werking van HOMEY.
    Wat vindt jij van de stem
    Wat vindt jij van ontbreken van deugdelijke ondersteuning voor OSRAM
    Wat vindt jij van de reactiesnelheid

  • Wat vindt jij van de stem
    Wat vindt jij van ontbreken van deugdelijke ondersteuning voor OSRAM
    Wat vindt jij van de reactiesnelheid
    Ik vind de stem prima, de mannelijke Nederlandse en de vrouwelijke Engelse zijn duidelijk en eigenlijk weinig mis mee wat mij betreft.
    Osram gebruik ik niet, Hue werkt prima.
    Reactiesnelheid prima.

    Ik moet wel bekennen dat ik de spraakherkenning helemaal niet (meer) gebruik. Homey is bij mij een systeem dat ik gebruik om te automatiseren:
    - Als ik langs de bewegingssensor loop en het is donker dan gaan de Hue lampen aan.
    - Als ik een film start op Plex dan gaan de lampen dimmen, als ie op pauze of stop gaat dan gaan ze weer volop aan.
    - Als het bijna gaat regenen volgens buienradar, gaan de Somfy screens omhoog en geeft Homey een waarschuwing dat het bijna gaat regenen
    - Als de voordeur van het slot af gaat dan gaat de Nest temperatuur omhoog, als de voordeur op slot gaat dan juist omlaag
    - Als er niemand thuis is en er is beweging dan stuur ik mezelf op Telegram snapshots van mijn webcams.
    - Als ik op Facebook Messenger "Change" stuur naar de Homey bot, dan veranderen de Hue lampen van kleur.
    - Als er op kantoor een gesprek binnen komt op de IVR hotline, dan leest Homey de naam van de beller voor en stuurt dit naar Telegram
    - Als er op kantoor een storing op een webserver is, leest Homey deze voor.

    Dat soort automatiseringen is Homey echt perfect voor. Qua spraakherkenning, en ongetwijfeld op andere gebieden, zullen er wat beperkingen zijn.
  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited March 2018
    @lubbertkramer

    Ik heb geen problemen met Hue ook niet gesuggereerd, ik ervaar beperkingen.
    Om Hue te bedienen met Homey vind ik een mindere oplossing dan bijv. met Google Home/Assistant/IFTTT welke sneller en doeltreffender reageren. 

    Ik wil dat er iets gebeurt op het moment dat het moet gebeuren en niet op een van tevoren vast gesteld tijdstip. 

    "hey Google, lights on in the living for TV" - BOEMMMMMMMM 100% nauwkeurig en instant.
    "OK HOMEY, TV kijken in de Living" - HET SPIJT ME MAAR IK BEGRIJP NIET WAT U BEDOELT.

    Wel opnieuw grappig dat jij HUE aanhaalt om mij te overtuigen van de goede werking van HOMEY.
    Wat vindt jij van de stem
    Wat vindt jij van ontbreken van deugdelijke ondersteuning voor OSRAM
    Wat vindt jij van de reactiesnelheid
    Moet je mij geen woorden in de mond leggen, nergens staat dat ik Hue gebruik om te zeggen dat Homey goed is. Jij klaagt erover maar komt met niets concreets dus vraag ik erop nieuw naar, mede omdat ik zelf geen Osram heb maar wel ervaring met Hue  

    Wat ik wel heb is globaal:
    14 Ikea e27
    2 Ikea floats 
    2 hue e27 niet via de bridge 
    2 hue strips niet via de bridge 
    8 lifx e27
    4 lifx strips
    70+ Xiaomi zigbee
    30 fibaro / neo z-wave
    Plus dan nog tweemaal Kodi, tv's en dergelijke plus allerlei apps als heimdall in gebruik

    Over bovenstaande wat direct aan homey gekoppeld is kan ik mijn ervaringen delen dus vraag ik ook specifiek naar de zaken waar ik kennis van heb.

    Homey laten praten doe ik eigenlijk nooit, heel af en toe eens voor de grap met de kleine maar verder niet. Spraak als input gebruik ik minimaal, daarnaast kunnen Amazon en Google dit beter dus heb wel drie echo's en twee Google Home's aan homey gekoppeld.

    Darnaaadt vind ik spraak geen huis automatisering. Zoals het woord automatisering al aangeeft het moet vooral automatisch gaan. Als ik in de nacht het bed uit ga zal ik waarschijnlijk naar de overloop gaan dus kan het licht daar zachtjes aan of als ik in de avond een film start dat de lampen uitgaan en de gordijnen dicht (straks met slide:)) Eigenlijk in lijn met wat @Jorden hierboven ook aangeeft



  • lubbertkramer nice setup you have ! deel je mening over spraak en voice recon. Nice to have but not a must. 
    Kun je wat zaken zoals CPU en schakel lags delen ?
  • lubbertkramer nice setup you have ! deel je mening over spraak en voice recon. Nice to have but not a must. 
    Kun je wat zaken zoals CPU en schakel lags delen ?
    That depends, for now i have an issue with my lifx lights they keep disconnecting with Homey while they are connected in the LIFX app, also when switching a xiaomi wireless switch i have a delay on them, when i replace the bulb for ikea or switch my float it's almost instant (on both floors). Offcourse some delay in compare with an old switch but fast enough to not stand in the dark. Opening a door (with trigger lights on) then the lights are on before door is fully open
  • NattelipNattelip Member
    edited March 2018
    ik heb mijn osram lampen gewoon in the hue app geimperteerd werkt goed. an de timers van the android
     hue app krijg ik niet werkend wel die van Homey

  • Undutchable62Undutchable62 Member
    edited March 2018
    @lubbertkramer

    I rest my case.
    Topic is voor mij nu wel gesloten.
  • jjtbsomhorstjjtbsomhorst Member
    edited March 2018
    @lubbertkramer

    I rest my case.
    Topic is voor mij nu wel gesloten.
    Ik moet @lubbertkramer wel een klein beetje gelijk geven. In je eerst post heb je het over een boel zaken waar je tegen aan loopt. Vervolgens probeert iemand je te helpen door gericht te vragen wat er dan precies mis gaat / anders moet en dan geef je niet thuis? Misschien is er namelijk iets te doen aan de vertragingen die je ervaart door te spelen met de instellingen van de diverse devices etc?

    Dus als ik je een advies mag geven geef een concreet voorbeeld van een situatie waarvan jij echt niet vind dat het kan en dan kan iemand van het community forum je misschien daarbij helpen. Als je een product van 300 euro hebt gekocht dan ga je dat toch niet zo makkelijk aan de wilgen hangen? En misschien is het inderdaad een apparaat dat niet bij je past. Dat kan natuurlijk altijd.
  • michelkampmichelkamp Member
    edited March 2018

    zoals ik al veracht had een goede strategische keuze van @Athom ;:  https://blog.athom.com/take-speech-music/ 

    om de spraak discussie te beantwoorden ;-)

  • 2Be2Be Member
    edited March 2018
    En toch werkt de spraakherkenning bij mij voor basis dingen als inschakelen Apple TV / TV / Playstation / licht aan / licht uit best aardig goed. Ja Alexa en dat heeft Homey niet snapt de hele context van mijn zinnen zonder vooraf keywords te programmeren. Dus de keuze uit de blog lijkt mij ook prima. Wacht wel met smart op Alexa in NL en betere ondersteuning van andere productcategorieën in Alexa.

    Truc lijkt voor mij te zijn om alleen keywords te gebruiken voor activeren flows. Bij het uitspreken neem in het keyword in een zin op en gaat het eigenlijk behoorlijk goed.
Sign In or Register to comment.