This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Woning met zoveel mogelijk geïntrigeerd maar gebruikers gemak op 1

Wij gaan over een paar maanden verhuizen naar een nieuwe woning, welke wij volledige gaan opknappen. Nu zouden wij zoveel mogelijk willen intrigeren om een zo slim mogelijk en gebruiksvriendelijke woning te krijgen.
momenteel heb ik een HomeWizard met diverse scenes, schakelingen en logica’s. Niet altijd na tevredenheid maar het functioneert.

Na wat rondkijken kwam ik uit bij Homey en dit lijkt wel aan tesluiten bij onze wensen.
Nu heb ik deze opzet gemaakt, zo als wij denken het te gaan gebruiken. 


Echter is mijn nog niet alles duidelijk na doorlezen van het Nederlands gedeelte van dit forum en het bekijken van de apps.
Wat wij graag zouden willen is zo veel mogelijk schakelen in scene’s en gewoon op vaste locaties waar je schakelaars zitten in het bestaande schakelmateriaal.
zoals bijvoorbeeld van Gira of Jung, deze partijen hebben hier wat schakelmateriaal voor mijn er is nog niet veel overbekend.
tevens twijfel ik nog over enkele te maken keuzes welke ik hoop de komende periode helder te krijgen.
Hier voor wil ik vanavond volgende week complete test opstelling maken om zo alles te kunnen testen en voorbereiden en hopelijk samen met jullie iets moois weg te zetten.
aantal keuzes en vragen:
- welk schakelmateriaal kan schakelen met 6 of 8 scenes per schakelaar ?
- is de nest de juiste keuze ? (Hebben we nu ook) maar past dit in de combinatie met vloerverwarming en afzonderlijk regelen van enkele radiatoren ?
- is nest de juiste keuze, heeft veel opties maar kan homey hier allemaal gebruik van maken ? 
- ik heb nu bedacht om Philips hue spots te pakken, maar kan ik niet beter een los armatuur pakken met GU10 en hier een Color-lamp in stoppen ? Of is die warm wit minder mooi ? ( gaan we testen )
- en hoe kan ik hier een “inbraak” installatie van maken ? Hoe in en uit te schakelen ? Of kan ik beter een inbraak installatie koppelen ? Van aritech of jablatron ?

Voorlopig even genoeg, graag zou ik jullie mee nemen in dit proces en hopelijk nemen jullie mijn mee in deze nieuwe wereld.

Comments

  • SytzeSytze Member
    edited March 2018
    - T.a.v. inbraakinstallatie: kijk naar de app Heimdall. Daarmee kun je de aanwezige sensors (beweging, deur) inzetten als alarmsysteem
    - Je hebt veel Zigbee producten, maar ook enkele Fibaro wallplugs op Z-Wave. Aangezien het 2 verschillende mesh netwerken zijn, zou ik zoveel mogelijk één soort aanhouden om een zo sterk mogelijk netwerk te creëren. De Osram Lightify plugs werken bijvoorbeeld met Zigbee, wel iets groter
    - Voor vloerverwarming heb je vaak een pomp, door deze in een geschakelde plug te zetten kun je die met Homey makkelijk aan/uit schakelen
    - Ik weet niet hoe Nest omgaat met losse radiatoren, maar bijvoorbeeld Tado kent ook losse radiatorknoppen
  • Daar heb ik idd, geen rekening mee gehouden.
    werken verschillende merken wel, wel samen op het zelfde zigbee netwerk ? Want ik neem aan dat er ook fijne wallplugs zijn zigbee ?
  • Dit zijn bijvoorbeeld zigbee schakelaars, welke ik graag zou willen toepassen.
    krijg je dit werkend op de homey of is hier een app vernodig ?


  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited March 2018
    Meerdere merken werken zeker samen, heb hier zigbee Hue, Ikea en Xiaomi draaien in een mesh. Voor bovenstaande schakelaars zal wel een app nodig zijn, ik weet niet of deze al beschikbaar en/of gemaakt is maar ik dacht dat @TedTolboom hier mee bezig is geweest 

    Edit:
    Zie topic hier
  • Is het niet zo als je via een wandzender iets verstuurd dat dit gezien wordt door de homey en dan hier weer acties achter gehangen kunnen worden ?
    denk ik nu te makkelijk 
  • @arjane076 momenteel heb ik de Gira nog niet werkend gekregen...

    dit heeft te maken met een nog onvolledige Zigbee implementatie; meerdere Zigbee remotes (de Gira light switch is dat feitelijk) werken momenteel niet direct met Homey...

    Ik weet niet wanneer Athom dit deel van Zigbee gaat opleveren...
  • arjane076arjane076 Member
    edited March 2018
    We houden het warm, momenteel net de homey besteld bij de media markt want die hebben hem op voorraad en de volgende componenten om eens te spelen.
    1x NodOn Octan Remote
    1x Aeotec Recessed Door Sensor
    2x Innr Color bulb E27
    2x Innr Color spot GU10
    1x Neo Coolcam Motion Sensor
  • heerlijk aan het spelen, wat heerlijk dat uitzoeken
    maar wat zijn nu de verschillen tussen de 2 sensors ? en welke zou beter zijn ??

    https://www.athom.com/nl/store/product/neo-coolcam-motion-sensor/

    https://www.betaalbare-domotica.nl/sensoren/bewegings-sensoren/neo-coolcam-motion-sensor.html


  • Volgens mij zijn dit dezelfde
  • Iemand toevallig een update van schakelaars van gira en of jung ?
    zou graag via geïntrigeerd schakelmateriaal scenes willen oproepen, maar buiten de jung en gira heb ik nog geen andere schakelaars gevonden welke je kan intrigeren in je standaard schakelmateriaal.
  • yemoHyemoH Member
    Weliswaar een hele andere suggestie dan de flow hierboven maar wil je alleen een rookmelder in de gang? Ze zijn kostbaar maar in je woonkamer heb je ook risico's bijv veel stroomverbruikers,  kaarsen, koken etc.
  • yemoH said:
    Weliswaar een hele andere suggestie dan de flow hierboven maar wil je alleen een rookmelder in de gang? Ze zijn kostbaar maar in je woonkamer heb je ook risico's bijv veel stroomverbruikers,  kaarsen, koken etc.
    Idd, maar echt mooi zijn ze niet, waarschijnlijk wil ik toch voor andere gaan welke een stuk kleiner zijn en fraaier. Van bijvoorbeeld FIBARO ROOKMELDER V2 En ook nog eens goedkoper.
Sign In or Register to comment.