This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Multi Zone verwarming i.c.m. Eurotronic Spirit Radiator Valve

Hallo, ik ben aan het inventariseren hoe ik in ons huis een multi-zone verwarming kan realiseren.
Eerst was ik uit gekomen op de Honeywell Evohome oplossing, maar omdat ik eigenlijk ook wel heel graag het huis verder wil 'domoticeren' denk ik nu aan een Homey i.c.m. de Eurotronics Spirit Radiator Valve, de aanschafprijs van een Homey met voldoende radiator bedieningen is vrijwel gelijk aan de prijs van de Honeywell set.

Er is echter alleen iets waar ik niet uitkom, ook na herhaaldelijke zoek opdrachten en dat is dit:
Ik heb nu een Toon, niks mis mee, maar die doet geen multizone, maak er verder amper gebruik van. Moet ik deze ook nog vervangen als ik bovengenoemde situatie wil realiseren? Als de Toon besluit dat het in de woonkamer 22 graden is dan gooit hij de CV uit, ondanks dat de radiator knop in de keuken warmte wil omdat het daar maar 16 graden is.
Of stuurt de Homey dan een signaal naar de Toon dat hij toch moet verwarmen?

Kan iemand met meer kennis van zaken hier wat licht op schijnen voor mij?

Comments

  • ik schakel hier alle kamers apart met allemaal aparte tempsensoren en kleppen op de vloerverwarming en radiatoren die ik met zwave schakel.
  • De kranen zijn 'dom' : ze worden slechts open en dicht gedraaid op basis van de ingestelde en gemeten temperatuur. Als de aanvoer open gaat maar het geleverde water niet verwarmd is, dan heeft dat dus inderdaad niet veel zin....

    Wellicht is het mogelijk (... ) om met een berekening van temperaturen, toch iets zelf te bouwen. Bijvoorbeeld als in de betreffende ruimte de gemeten temperatuur lager is dan de ingestelde, zet dan de cv aan. Dat zal dan moeten door de cv hoger te zetten en de andere kranen juist te laten knijpen. Dit lijkt een beetje op de 'haard stand' die sommige centrale thermostaten kennen. 

    Zonder separate warmte aanvoeren per ruimte, zie ik geen andere oplossing. 

    Heb overigens zelf 4 Spirit kranen en vloerverwarming. 
  • Eternity said:
    De kranen zijn 'dom' : ze worden slechts open en dicht gedraaid op basis van de ingestelde en gemeten temperatuur. Als de aanvoer open gaat maar het geleverde water niet verwarmd is, dan heeft dat dus inderdaad niet veel zin....

    Wellicht is het mogelijk (... ) om met een berekening van temperaturen, toch iets zelf te bouwen. Bijvoorbeeld als in de betreffende ruimte de gemeten temperatuur lager is dan de ingestelde, zet dan de cv aan. Dat zal dan moeten door de cv hoger te zetten en de andere kranen juist te laten knijpen. Dit lijkt een beetje op de 'haard stand' die sommige centrale thermostaten kennen. 

    Zonder separate warmte aanvoeren per ruimte, zie ik geen andere oplossing. 

    Heb overigens zelf 4 Spirit kranen en vloerverwarming. 
    klopt zo draait het bij mij ook
  • EternityEternity Member
    edited March 2018
    Hier een aardig stuk om te lezen:

    www.robbshop.nl/domotica/z-wave-projecten/z-wave-zoneverwarming-deel-1

    en

    www.robbshop.nl/hoe-werkt-een-multizone-verwarming-systeem-op-basis-van-z-wave-home-automation
  • Geweldig bedankt voor het meedenken! Ik ga me nog even verder inlezen, spreekt in ieder geval goed voor de Community van Homey dat er zulke inhoudelijk juiste antwoorden gegeven worden!

    Nogmaals bedankt
  • @jtigchelaar

    Mocht je er nog vragen over hebben, wellicht kan ik je verder helpen.

    Het is mij inmiddels gelukt om zone verwarming te regelen, zonder gebruik van een boiler schakelaar. Door een serie flows en een extra powerplug op de vloerverwarming pomp, is er een redelijk werkend systeem ontstaan. Let wel; het draait nog maar sinds 2 (koude!) dagen ;-)
Sign In or Register to comment.