This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Homey om Domoticz te vervangen

NoClaimNoClaim Member
edited March 2018 in Nederlands
Ik heb vrijdag een Homey aangeschaft om mijn Domoticz te vervangen.
Nu heb ik probleemloos mijn Hue gekoppeld, wat KaKu toegevoegd en 2 Z-Wave devices. Ook heb ik Toon toegevoegd en ben ik klaar om te gaan spelen.

Nu kon ik Domoticz mijn verbruik geschiedenis zien (per dag, per week, per maand en per jaar), van zowel mijn Toon als ook van mij Neo Coolcam power wallplug.
- Kan dit ook met Homey? (zou zomaar eens een dealbreaker kunnen zijn)
(edit: soms moet je verder kijken dan de neus lang is B) )

Ook kon ik simpel naar mijn Domoticz IP browsen en een dashboard openen met daarop mijn zelfgekozen opties. Hierdoor had ik in 1 overzicht schakelaars, temperatuur van verschillende sensoren en verbruiksinformatie in 1 scherm staan. Ook kon ik de schakelaars bedienen vanuit dit scherm (eventueel kleur, dim en scenes toepassen)
 - Dit ook mogelijk met Homey?

Ik ben nog niet begonnen met flows, daar moet ik me even in verdiepen. Vanuit Domoticz gebruikte ik Blockly, maar dat werkt iets anders.

Daarnaast viel het me op dat z-wave bereik van de Homey minder is dan USB controller die ik gebruik binnen Domoticz.
Neo Coolcam in de badkamer is vanaf beneden (niet meer dan 6 meter verwijderd, met maar 1 muur ertussen) niet bereikbaar.
Misschien dat ik een Fibaro powerplug moet gebruiken om deze wel in Homey te kunnen gebruiken.
(ik start net met z-wave dus mesh werkt nog niet echt)

En.... wie o wie kan helpen met een KaKu schakeling om te zetten naar zWave?
(destijds ben ik hierdoor met Domoticz begonnen, maar nu wil ik een volgende stap..... echter moet deze schakeling met Domoticz en Z-Wave (of alternatief) wel gaan werken

Allemaal alvast bedankt voor de hulp in de beginnersstapjes met Homey

Comments

  • Welkom :-)
    Ik kom ook van Domoticz af en mis het in sommige gevallen een beetje, maar met elke release gaat het iets beter. 

    Een overzicht zoals Domoticz is niet mogelijk ansich, maar er is wel een user die iets aan het bouwen is :
    https://forum.athom.com/discussion/1736/beta-release-homeydash-a-dashboard-app-for-homey
    Al heb ik het zelf niet gebruikt of gezien, schakelaars bedienen is soort van mogelijk in de huidige portal 

    Flows 
    Dat is IMHO het beste van Homey 

    Zwave bereik
    Ja is slechter,  maar als je meer powered devices hebt wordt er een mesh netwerk gemaakt en wordt je netwerk steeds betrouwbaarder.  kijk anders eens naar 2e hands plugs, er staan er een aantal in het "marktplaats" onderdeel van t forum (onder andere van mij :-)  

    KAKU 
    Wat voor een schakeling ?





  • Dank je :-)

    Homeydash had ik al gevonden, maar is nog beperkt. Switches kan ik er wel mee doen, maar inzichten helaas nog niet. 
    Ik vind HomeAutomation perfect, zolang het door iedereen binnen het gezin te gebruiken is (dat wat toegankelijk zou moeten zijn). Een portal welke met een gezinstablet te benaderen is met enkel die knoppen of informatie die van belang is, is daar een crusiaal onderdeel van.... zover is Homey helaas nog niet (HomeyDash is een goede start).

    zWave ga ik idd met Fibaro uitbreiden. Deze schijnen sterker qua signaal te zijn dan NeoCoolcam. Ik kan idd de  'marktplaats' even in de gaten houden.

    Flows zijn (nog) niet zo eenvoudig als Blockly, maar trial and error zal uitwijzen of ik het me meester ga maken.

    Meeste belangrijke schakeling die ik nu heb is degene van mijn centrale afzuiging (Itho box met perilex aansluiting)
    https://forum.athom.com/discussion/4101/kaku-acm-3-3500-for-automating-ventilation#latest

    Ik moet weten hoe ik deze kan vervangen door zwave en hiervoor een goede flow kan inregelen.
    In deze link staat een blockly example en de kaku opstelling 
    https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=62&t=31&start=20#p1118
  • ziet er ingewikkeld uit (heb er toevallig zelf ook een) maar eigenlijk zoek je een 3-way schakelaar 
    Desnoods kan je de KAKU blijven gebruiken, mits Homey genoeg bereik heeft, als alternatief zou je zelf iets kunnen knutselen (KAKU + ESPEasy + 433Mhz transmitter)  of kopen, Sonoff 4-poort (https://goo.gl/MH2hWN  )

    en daarna de logica om die aan te sturen.. 

    Zelf zou ik beginnen om voor elke IF een flow te maken met Better logic variables
    en dan de Math.js van Better logic gebruiken om een "tussen  64  en 67" te testen, ik denk niet dat het makkelijk is, maar het moet kunnen







  • Zo weer terug van een paar buitenlandse tripjes en verder gegaan met Homey.
    Domoticz heb ik in het geheel ontdaan van de verlichting. Alles gaat nu via flows en al zal ik niet de meest logische flows gebruikt hebben, het werkt wel.

    Nu dus project centrale ventilatie :-)
    Terug in de oude situatie is de centrale afzuiging nooit uit. Stand 1, 2 en 3.
    Bij domoticz had ik de ACM-3500-3 met 3 schakelaars. Dit werkte middels de volgende schakel standen
    Low - sw1 on / sw2 off / sw3 off
    Mid - sw1 on / sw2 on / sw3 off
    High - sw1 on / sw2 off / sw3 on

    s1 staat dus altijd aan. m.a.w. deze hoef ik niet te schakelen en zal dan een een 2-way switch voldoende zijn.
    Ik heb dus een FGS-223 van Fibaro aangeschaft om het truukje te doen.

    Nu nog een goede flow, waarin sw2 en 3 NOOIT gelijktijdig mogen aanstaan en die goed reageert op diverse triggers (luchtvochtigheid en stroomverbruik wanneer de droger aanstaat)
Sign In or Register to comment.