This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

waardeloze ondersteunign ikea lampen

Ik heb diverse ikea lampen gekocht toen deze uitkwamen en geschikt waren voor Homey.

Moet zeggen dat ik daar echt spijt van begin te krijgen.

De ondersteuning is gewoon bar slecht te noemen, mijn zwave apparaten geen NOOIT problemen maar de ikea lampen eigenlijk continue.

van de 10 commando's die je geeft gaat er zeker 7 mis, dus 70% fail, dat vind ik erg veel....

Wat gaat er mis, nou ze reageren gewoonweg niet.

Start je een flow worden alle commando's probleemloos uitgevoerd van zwave en ook kaku maar de zigbee (ikea) lampen doen niets, komt dan ineens een rood driehoekje te staat met rpc error melding, dfit vaak bij ALLE lampen maar ook regelmatig bij enkel 1 of 2 lampen.

Nu ook weer, geen enkel ikea lamp reageert, allermaal een rode driehoek, zelf ook niet via de (nieuwe) beta app als je 1 bewuste lamp apart schakeld, ook dan een error. (rsp error: 17)


Ook zijn er continue lampen 'offline', ook na bv een herstart van Homey, terwijl de lampen zelf nog geen 3 meter  van de homey af staan (gaat niet over de 3 vrije lampen rechts)


Ik begin me steeds meer te ergeren aan Homey en zijn multi functionele dingen, leuk als het werkt.
IR doet het geheel niet, nu ook al zigbee wat maar mateloos werkt, enige wat echt goed stabiel werkt is het zwave gedeelte.

Hoop dat er snel een update uitkomt wat de Homey meer stabiel maakt

Comments

  • En je hebt een issue aan gemaakt op github neem ik aan.
  • Aangezien bij de meeste anderen er minder problemen zijn denk ik dat er iets in je huis de signalen verstoord? Op welk kanaal draait je wifi? https://support.metageek.com/hc/en-us/articles/203845040-ZigBee-and-WiFi-Coexistence

    Zou ook kunnen liggen aan de wat oudere firmware van de lampen wellicht aangezien in oktober dezelfde fout zich al voordeed? Heb ook ervaringen gezien dat HUE lampen betere firmware hebben en dus een beter netwerk maken. Ikea-lampen op een HUE-controller (in plaats van Homey) crashen ook...

    Oh, IR werkt bij mij gewoon... Zwave ook, http ook...

    En m.b.t. Firmware : Het is algemeen bekend dat 1.5.6 op het punt staat uit te komen. Je had natuurlijk voor de experimentele firmware kunnen kiezen, dan was zigbee al verder geweest maar had je wel het risico gelopen dat je al je devices kwijt bent, meer storingen had etc etc,
  • is die firmware van ikea niet te update?  (ik heb enkel de lampen)

    wifi channel staat op auto, deze wordt dus telkens geupdate, meeste apparaten gebruiken de 5ghz band
    Maar kun je zigbee kanaal ergens wijzigen dan in homey?

    IR zenden werkt bij mij geheel niet, dit ook al diverse malen gemeld aan support, ontvangen (dus leren) werkt maar zenden doet ie helemaal niets (dit melden meerdere mensen hier op forum), ook niet met de apps van athom zelf trouwens...  Via camera kun je IR signalen bekijken, je zien dan ook dat homey niets doet/zend terwijl de AB zelf wel signalen afgeeft en zichtbaar zijn op de camera beelden.

    zwave en kaku etc werkt wel verders prima, zo ook http, maar zigbee en IR zijn gewoon bij mij waardeloos.

    Homey terugsturen/resetten vind ik geen optie, ben zover geautomatiseerd dat dan niets meer werkt..... Gezien er geen backup/restore optie is dan vind ik dit dus geen optie.
  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited February 2018
    B3rt said:
    is die firmware van ikea niet te update?  (ik heb enkel de lampen)

    wifi channel staat op auto, deze wordt dus telkens geupdate, meeste apparaten gebruiken de 5ghz band
    Maar kun je zigbee kanaal ergens wijzigen dan in homey?

    IR zenden werkt bij mij geheel niet, dit ook al diverse malen gemeld aan support, ontvangen (dus leren) werkt maar zenden doet ie helemaal niets (dit melden meerdere mensen hier op forum), ook niet met de apps van athom zelf trouwens...  Via camera kun je IR signalen bekijken, je zien dan ook dat homey niets doet/zend terwijl de AB zelf wel signalen afgeeft en zichtbaar zijn op de camera beelden.

    zwave en kaku etc werkt wel verders prima, zo ook http, maar zigbee en IR zijn gewoon bij mij waardeloos.

    Homey terugsturen/resetten vind ik geen optie, ben zover geautomatiseerd dat dan niets meer werkt..... Gezien er geen backup/restore optie is dan vind ik dit dus geen optie.
    Even inlezen in wat je in huis haalt zal een hoop ergernis doen verdwijnen. Uiteraard zijn de Ikea lampen te updaten, om diezelfde reden waren ze na een update te koppelen aan de Hue bridge :) Om Hue lampen te updaten heb je wel de Ikea bridge nodig, dit is geen fout van Athom maar leveranciers geven niet hun updates vrij (dit doet fibaro bijvoorbeeld ook niet). 

    Als je wifi je zigbee aan het verstoren is moet je dit aanpassen in je router (best is om hem van automatisch te halen), dit is niet aan te passen in Homey. Het artikel wat @bvdbos heeft gedeeld verteld je alles over Zigbee en de wifi kanalen en de problemen die kunnen ontstaan Het is daarom erg makkelijk om te roepen dat iets niet werkt maar huisautomatisering is niet een fluitje van een cent, dit kost tijd en en energie om ook uit te zoeken waarom iets niet werkt als iets niet werkt naar behoren. 

    IR is gewoon een zwaar verouderd en waardeloos signaal, idem als KaKu, geven geen terugkoppeling en roepen hard in de hoop dat iets aankomt zogezegd, dit werkt niet altijd. IR moet ook nog in het zicht staan om te kunnen verzenden / ontvangen. HTTP is natuurlijk iets heel anders dan een kaku/IR signaal, als HTTP niet werkte werkte je Homey ook niet :) 
  • dat je wifi in je router moet instellen is logisch, de vraag was of je je zigbee signaal ook kon wijzigen...

    Ik heb voor de zekerheid mijn 2.4ghz signaal aangepast zodat deze vrij blijft voor zigbee.

    Wat IR betreft, dit heeft bij mij nog NOOIT gewerkt met homey en ja hij heeft direct zicht, sterker nog als homet 30 cm van het apparaat staat doet ie het nog niet eens.
    Leren van bestaande AB doet ie wel (tenminste dat meld ie dat ie dat doet), maar zenden werkt geheel niet dus, geen enkele (originele) app werkt, ook geleerde signalen werken niet. Ze zijn ook niet zichbaar iop camera dat ie ze zend.
    Nogmaals, dit heeft nog nooit gewerkt bij mijn Homey.

    KAKU is dan wel verouderd maar dat werkt eigenlijk gewoon goed, ok geen retour maar het werkt, dan kan ik van zigbee niet zeggen.

    Maargoed ik zal wel teveel eisen stellen hierin. Ik ben absoluut geen newbie in autmatiseren, heb al diverse systemen gehad en weet wat ik doe, echtyer stabiel vind ik zigbee dus absoluut niet.

    Wat ikea betreft, ik kan die lampen dus zelf niet updaten zonder de de ikea bridge.. lekker handig, slim van ikea.
    Is er ergens terug te vinden welke versie de lampen hebben en welke versie beschikbaar is?
  • B3rt said:
    dat je wifi in je router moet instellen is logisch, de vraag was of je je zigbee signaal ook kon wijzigen...

    En dat stond er al:


    Als je wifi je zigbee aan het verstoren is moet je dit aanpassen in je router (best is om hem van automatisch te halen), dit is niet aan te passen in Homey.

  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited February 2018
    B3rt said:

    Wat ikea betreft, ik kan die lampen dus zelf niet updaten zonder de de ikea bridge.. lekker handig, slim van ikea.
    Is er ergens terug te vinden welke versie de lampen hebben en welke versie beschikbaar is?
    Zoals ik al zei dit doet vrijwel iedere fabrikant in de huisautomatisering, Fibaro/Neo, Ikea/Hue geen laat de update via een andere controller lopen dan hun eigen controller. Waarom denk je dat Robbshop o.a. een dienst heeft om je z-wave apparaten een update te geven omdat niet iedereen altijd alle controllers heeft :) 

    B3rt said:

    Maargoed ik zal wel teveel eisen stellen hierin. Ik ben absoluut geen newbie in autmatiseren, heb al diverse systemen gehad en weet wat ik doe, echtyer stabiel vind ik zigbee dus absoluut niet.

    Als je zo thuis bent in de huisautomatisering dan weet je toch ook dat het begint  bij zelfonderzoek? Uit je berichten hierboven kan ik dat niet echt concluderen aangezien je niets wist van wifi/zigbee verstoring, je niet wist dat je je Ikea lampen kunt en af en toe moet updaten (sommige lampen zonder update zijn niet eens te koppelen aan Homey, Hue bridge etc (wat o.a. gewoon hier op het forum te vinden is) daarom lees je in het Ikea topic ook dat mensen regelmatig even heen en weer gaan om hun lampen te ruilen i.p.v. een bridge te kopen 
  • ik heb hier 17 ikea lampen en geen enkel probleem
  • Ik heb inmiddels ook een stuk of 14 Ikea spots en helaas nog wel problemen.
    Draai nog op 1.5.3 stable waar bekend is dat bij meerdere lampen gelijk aansturen er meestal een aantal (10%) niet reageerd de eerste keer. Hopelijk is dit bij de volgende stable opgelost, want ergelijk is het wel.
    Verder nergens noemenswaardige problemen mee.
  • Herkenbaar. I'm having identical issues. Maybe it's better with Philips hue?
    Excuse the English, my tab is set to English and autocorrect is adjusting all Dutch words.
Sign In or Register to comment.