This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.
Flows

Een bepaalde toestand opslaan (verlichting)

Hallo,

Ik heb een vraag waar ik zelf nog geen creatief antwoord op heb kunnen vinden. Ik ben voetballiefhebber en ben bezig met een flow waarbij mij Hue lampen beginnen te knipperen in de clubkleur als mijn favoriete club scoort. Inmiddels lukt het me al om dit voor elkaar te krijgen, maar ik zou graag willen dat na bijvoorbeeld 30 seconden de lampen terug gaan naar de toestand (staat) waar ze voor de flow zich activeerde zich in bevonden. (Uit, of een bepaalde scene, kleur, helderheid).

Hoe krijg ik dit voor elkaar? 

Momenteel heb ik dit gemaakt:

Olisto -> Voetbal Triggi (als team scoort dan) -> Http Request naar Homey (Http request flowkaarten) -> Activeren Hue lampen (Rood + Knipperen 30 sec)

Wat ik nu dus nog wil dat mijn lampen terug gaan naar de toestand waar ze zich voor het activeren van deze flow zich bevonden. Is dit iemand al gelukt? 
Tagged:
«1

Comments

  • Stuur je altijd alleen maar verschillende scènes aan via homey of stel je daarna ook wel eens andere kleuren/helderheid in of komt dat bijna niet voor?

  • micha35w said:
    Stuur je altijd alleen maar verschillende scènes aan via homey of stel je daarna ook wel eens andere kleuren/helderheid in of komt dat bijna niet voor?

    Dat is altijd verschillend, soms is namelijk een lamp uit (middagwedstrijd), soms aan (avondwedstrijd), en ik wil nog wel eens verschillende scenes instellen. Dat is de lastigheid. ;-) 
  • Maar maak je alleen maar gebruik van scènes? Want als je dat doet kan je met beter logica een numeriek naam aanmaken.
    Als je bv tv kijken schakelt laat je hem 1 worden bv als alles uit is 0, als je s cene koken aan hebt 2. Deze ga je dan gebruiken in je voorwaarden. Als hij klaar is met knipperen, en scene is 1 dan tv kijken.

    Hoop dat je het prencipe begrijpt
  • 2Be2Be Member
    Bovenstaande lijkt mij inderdaad de beste optie. Wel ben ik benieuwd naar hoe je de lampen schakelt op basis van een goal? Heb je zelf een app gemaakt? Wil je deze app store ready maken waarbij mensen hun eigen club kunnen kiezen? 
  • Ik maak geen gebruik van scenes, ik heb er wel een aantal maar gebruik altijd verschillende. Wat ik wil is dat ongeacht hoe de lampen staan ingesteld dat ze terugkeren naar de staat waarin ze voor de flow werd getriggerd stonden ingesteld. Zo kun je bijvoorbeeld de lampen tijdelijk een andere kleur maken als er iemand aanbelt (en daarna weer naar de oorspronkelijke helderheid, kleur en aan/uit status) of als er dus een doelpunt wordt gescoord dat ze tijdelijk even rood knipperen.

    Dit is geen app voor de appstore, ik maak hierbij gebruik van Olisto. Zij hebben een trigger dat als je favoriete team scoort ze een actie kunnen doen, in Olisto laat ik een HTTP Get naar mijn Homey doen die vervolgens op basis daarvan een flow start. Allemaal bestaande functionaliteiten gewoon. :) 
  • Voor iedere waarde een variabele aanmaken met de Better Logic app. Dan bij de flow eerst de huidige waarde op laten halen met set variabele. Dan lampen laten knipperen. Daarna de lampen terugzetten aan de hand van de net gezette variabele. Hoop werk maar werkt wel.
  • Ik zie de mogelijkheid voor een nieuwe app.... BetterControl  :D
  • Voor iedere waarde een variabele aanmaken met de Better Logic app. Dan bij de flow eerst de huidige waarde op laten halen met set variabele. Dan lampen laten knipperen. Daarna de lampen terugzetten aan de hand van de net gezette variabele. Hoop werk maar werkt wel.
    Inderdaad een hoop werk.... die "save_state" voor lampen (in mijn geval Yeelight) mis ik ook al tijden...
    @DaneeDeKruyff
    Klinkt goed; BetterControl   B) 
  • Een save_state  zou ideaal zijn! 

    Trigger flow
    Save_state
    Draai andere flow, als die flow klaar is
    Load_state

  • is dit geen optie?
  • Dat zou kunnen als hij hem niet op rood wilde hebben.
  • JPe said:

    is dit geen optie?
    Nee helaas niet, want daar kun je geen kleur en helderheid meegeven.  

    Idem dito voor de case als er iemand voor de deur staat en op de bel drukt, dan zou je bijvoorbeeld de lampen tijdelijke actie mee willen geven (knipperen + kleur) en daarna terug naar de oorspronkelijk stand, ongeacht aan / uit / scene. Ook dat is niet mogelijk. 
  • fixernl said:
    JPe said:

    is dit geen optie?
    Nee helaas niet, want daar kun je geen kleur en helderheid meegeven.  

    Idem dito voor de case als er iemand voor de deur staat en op de bel drukt, dan zou je bijvoorbeeld de lampen tijdelijke actie mee willen geven (knipperen + kleur) en daarna terug naar de oorspronkelijk stand, ongeacht aan / uit / scene. Ook dat is niet mogelijk. 
    Precies, weer een prima voorbeeld waarbij een save_state eigenlijk "onmisbaar" is. De originele Yeelight app heeft wel een soortgelijke optie. Daar kun je instellen wat de status moet worden als de power (fysiek) wordt uitgeschakeld en nadien weer ingeschakeld.
    Dit werkt prima. Ik heb bij een aantal lampen een soft gelig licht, zwaar gedimd ingesteld. Op het moment dat iemand dan (per abuis) de spanning van de lamp heeft gehaald, schrik je niet teveel als je de lamp weer inschakeld :)

    Ik zeg opnieuw BetterControl  !! Wie voelt zich geroepen...? 
  • Precies!! dat is wat wij _ALLEMAAL_ willen :)

    Erg fraaie opstelling met die LED strip rondom, ik heb een soortgelijke opstelling gemaakt. Ik zie dat jij 4 losse LED strips gebruikt? Voordeel is natuurlijk dat je ze individueel kunt bedienen, nadeel is dat de hoeken onverlicht zijn.
    Mede daarom heb ik zelf 1 strip ( lees 2 gekoppelde) gebruikt.
  • Strips waren toen nog niet langer dan 2 mtr en de hoeken zitten op 2,25 mtr ja. 4 losse strips is wel een must, moet wel rood/wit/blauw kunnen natuurlijk voor ALS we ooit nog een keer een toernooi mee mogen doen.
  • Strips waren toen nog niet langer dan 2 mtr en de hoeken zitten op 2,25 mtr ja. 4 losse strips is wel een must, moet wel rood/wit/blauw kunnen natuurlijk voor ALS we ooit nog een keer een toernooi mee mogen doen.
    Tegenwoordig heb je gewoon LED Strips (LIFX) met meerdere zones. Dus ik heb 1 LED strip van 2 meter thuis met 16 zones, kan elke zone z'n eigen kleur geven :D
  • dennis91 said:
    Strips waren toen nog niet langer dan 2 mtr en de hoeken zitten op 2,25 mtr ja. 4 losse strips is wel een must, moet wel rood/wit/blauw kunnen natuurlijk voor ALS we ooit nog een keer een toernooi mee mogen doen.
    Tegenwoordig heb je gewoon LED Strips (LIFX) met meerdere zones. Dus ik heb 1 LED strip van 2 meter thuis met 16 zones, kan elke zone z'n eigen kleur geven :D
    Hoe stuur je dat aan dan?
  • Wat dacht je van: Als een goal wordt gescoord, Vanuit de algemene tags de voorwaarden van je lamp opslaan in verschillende Better Logic variabelen zoals (Dim niveau, Kleur, Etc.). Dan de lamp sturen naar kleur en effect welke je wil. Na bijv. 10 seconden de lamp weer vanuit de algemene tags de waarden uit je better logic variabelen aangeven.  
  • Das een goeie ja!
  • 2Be said:
    Wat dacht je van: Als een goal wordt gescoord, Vanuit de algemene tags de voorwaarden van je lamp opslaan in verschillende Better Logic variabelen zoals (Dim niveau, Kleur, Etc.). Dan de lamp sturen naar kleur en effect welke je wil. Na bijv. 10 seconden de lamp weer vanuit de algemene tags de waarden uit je better logic variabelen aangeven.  
    Dat restoren van de variabelen, kan dat in flows? en zo ja hoe doe je dat dan?
  • RuudvBRuudvB Member
    edited February 2018
    2Be said:
    Wat dacht je van: Als een goal wordt gescoord, Vanuit de algemene tags de voorwaarden van je lamp opslaan in verschillende Better Logic variabelen zoals (Dim niveau, Kleur, Etc.). Dan de lamp sturen naar kleur en effect welke je wil. Na bijv. 10 seconden de lamp weer vanuit de algemene tags de waarden uit je better logic variabelen aangeven.  
    Ja, dat is een hele goede gedachte! Echter.... opslaan lukt wel, zojuist getest, maar hoe krijg ik de better logic waarden weer tegug in de betreffende lamp...? Mijn Yeelights hebben geen ondersteunde kaartjes om een better logic waarde te accepteren als input.

    Dus heen lukt wel (save_state), nu nog terug (restore_state)... Suggesties?
    @Phuturist
    Is het misschien een optie om zo'n kaartje toe te voegen..?
  • kun je het kaartje van de better logic waarde niet naar de slider van bijvoorbeeld dimmen slepen?
  • 2Be said:
    kun je het kaartje van de better logic waarde niet naar de slider van bijvoorbeeld dimmen slepen?
    Enkele kaartjes bevatten een slider, voor 1 enkel deel van de variabelen. In het totaal heb ik momenteel 5 variabelen gedefinieerd: 


    Alle 5 wil je die natuurlijk restoren, ik weet niet hoe je dat doet op 1 enkele slider..?
  • Zowel verzadiging, kleurtemperatuur etc. hebben toch allemaal hun eigen kaart? Dus je krijgt in de flow 5 kaarten. Of eigenlijk 4. Je kunt de voorwaarde voor Aangezet in de en kolom zetten. Dan kun je hier alleen op schakelen als de lamp vooraf uit was. Als de lamp vooraf aan was dan kun je de 4 kaarten voor kleurtemperatuur, verzadiging, hue en Dim niveau gebruiken. 
  • Is dit misschien iets wat met Homey Script kan?
  • 2Be said:
    Zowel verzadiging, kleurtemperatuur etc. hebben toch allemaal hun eigen kaart? Dus je krijgt in de flow 5 kaarten. Of eigenlijk 4. Je kunt de voorwaarde voor Aangezet in de en kolom zetten. Dan kun je hier alleen op schakelen als de lamp vooraf uit was. Als de lamp vooraf aan was dan kun je de 4 kaarten voor kleurtemperatuur, verzadiging, hue en Dim niveau gebruiken. 
    Er zijn welliswaar verschillende kaartjes, maar deze accepteren geen variablen input voor zover ik kan bekijken. Er kan bijvoorbeeld een kleur gekozen worden zoals hieronder te zien

    .

    Tenzij ik het gewoon niet begrijp, kan daar geen variable op los gelaten worden? Tenzij de app developer @Phuturist
    die drop mogelijkheid mogelijk maakt?


  • casedacaseda Member
    edited February 2018
    @RuudvB je kan de standaard "set hue" en "set saturation" kaarten gebruiken voor kleur, dit zijn dim sliders wat je een nummer tag op kan plaatsen.
  • RuudvBRuudvB Member
    edited February 2018
    caseda said:
    @RuudvB je kan de standaard "set hue" en "set saturation" kaarten gebruiken voor kleur, dit zijn dim sliders wat je een nummer tag op kan plaatsen.
    Je hebt helemaal gelijk, alleen heb ik dus 4 kaartjes nodig... o:) Dat is daar niet eerder op kwam... pffff.



    Even terzijde, wat een gruwelijk pielwerk om die variabele precies op de juiste plek van de slider te krijgen... Daarna duurt het ook nog 30-60 seconden voordat de interface het opgeslagen heeft.
    Maar, de aanhouder wint :)

  • RuudvB said:
    caseda said:
    @RuudvB je kan de standaard "set hue" en "set saturation" kaarten gebruiken voor kleur, dit zijn dim sliders wat je een nummer tag op kan plaatsen.
    Je hebt helemaal gelijk, alleen heb ik dus 4 kaartjes nodig... o:) Dat is daar niet eerder op kwam... pffff.



    Even terzijde, wat een gruwelijk pielwerk om die variabele precies op de juiste plek van de slider te krijgen... Daarna duurt het ook nog 30-60 seconden voordat de interface het opgeslagen heeft.
    Maar, de aanhouder wint :)

    Thats the way B)
    And yes it takes some time.
Sign In or Register to comment.