This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Advies goed device/ afstandsbediening en dim flows

canedjecanedje Member
edited January 2018 in Nederlands
ik ben nu ongeveer 2 maand een Homey eigenaar en heb al aardig wat geautomatiseerd .
Dat werkt goed. Het meeste gaat echter automatisch. Soms heb je behoefte om dingen handmatig te selecteren of te activeren. Zoals slapen, licht aan, dimmen, etc.
ik zoek advies voor een handig apparaat/ hanbediening om flows in Homey te schakelen. Liefst redelijk betaalbaar. B)
Tevens zoek ik voorbeeld flows waarmee je met behulp van die handbediening licht op en neer kan dimmen. In mijn geval Ikea tradfri lampen. Ik heb op deze site al enkele voorbeelden gevonden maar die hadden veel flows nodig

alvast bedankt voor het meedenken.

Comments

  • Je kan overwegen om bij de Gamma zo'n goedkoop klein KAKU zendertje te kopen om die stekkers mee te schakelen.  Dat is een APA3-1500R meen ik.  Er zijn ook types met meer knoppen.
    Kijk even op https://apps.athom.com/app/nl.klikaanklikuit voor de juiste app met welke devices worden ondersteund.
    Met Homey kun je al die knoppen apart programmeren om allerlei flows mee te schakelen. 

    Zelf gebruik ik tegenwoordig ook de REMOTEC Scene Master om alles handmatig te schakelen. Deze is wel duurder maar Z-wave, dus verder bereik dan dat KAKU spul.
    Zie https://apps.athom.com/app/hk.com.remotec voor de app.

  • EternityEternity Member
    edited January 2018
    Zo'n KaKu met 8 knoppen heb ik nog in de aanbieding. PM me svp als je interesse hebt.

    Werkt goed met Homey en ik heb er leuke flows voor gemaakt. Linker knop indrukken zegt wat de rechterknop kan/doet. En die rechterknop kun je dan 1x, 2x, 3x en 4x indrukken om 4 scenes te starten. 
  • Thanks. The Remotec Scene Master looks nice. I do have these KaKu remote control. I forgot about it  o:)
    Does somebody nows flows to control DIM functionality?
  • Zelf heb ik hier Xiaomi knoppen voor gekocht. Kleine (en zeer goedkope) buttons waarmee je allerlei flows kunt starten.
    Voor aan/uit zaken en scene selecties zijn ze heel goed te gebruiken, maar om te dimmen ben ik zelf ook op zoek naar slimme flows.
  • Harmony? kost iets meer dan de bovenstaande opties, maar kan natuurlijk ook veel meer.
    Je hebt dan wel de hub nodig. Goedkoopste versie is de companion (remote + hub) http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_logitech-harmony-companion-1408723.html
  • canedjecanedje Member
    edited January 2018
    Dank jullie voor de tips voor de bediening.
    Ikzelf vond de Zigbee KaKU ZYCT-202.. Helaas wordt die nog niet ondersteund door de app.
    Nu de dim flows nog o:)  B)
  • Niemand een voorbeeld van een basisflow om een dim functie te maken?
  • canedje said:
    Niemand een voorbeeld van een basisflow om een dim functie te maken?
    Hier staat een goeie.
  • canedjecanedje Member
    edited January 2018
    canedje said:
    Niemand een voorbeeld van een basisflow om een dim functie te maken?
    Hier staat een goeie.
    Thanks. Dat is idd een mooie start van wat ik bedoelde.

    Edit: Wow. dat iemand zo iets kan bedenken! Knap :o B)
    Ik moest hem al meerdere malen doorlezen om hem te snappen. Laat staan dat zelf bedenken!
  • Ondertussen een Remotec besteld.
    Ik ben benieuwd of ik de DIM functie aan de praat krijg.
  • canedjecanedje Member
    edited January 2018
    Ik heb nog een vraag.
    Ik ben van plan de Remotec zo te gebruiken (Ik heb hem nog niet binnen) dat 1 knop o.a. een toggle functie heeft.
    Zo ver ik weet heeft de Remotec geen visuele terugkoppeling om de status te zien of een knop is ingedrukt of niet of welke toggle functie actueel is. Bestaan er modules die aangestuurd kunnen worden door Z wave of Zigbee om een status aan te geven? 
    Ik wil bijvoorbeeld togglen met een knop tussen de slaapmodus of normale modus. Ik kan nu niet zien welke modus actief is.
    Ik denk dan bijvoorbeeld aan een ledblokje met meerdere LEDS en of kleuren om een specifieke status aan te geven?
  • kun je het dan niet zo instellen dat als je 1x op de knop drukt, homey je de status vertelt, en als je twee x drukt, hij de status omdraait?
  • ehdegroot said:
    kun je het dan niet zo instellen dat als je 1x op de knop drukt, homey je de status vertelt, en als je twee x drukt, hij de status omdraait?
    Zo iets heb ik idd gedaan.

    De bovengenoemde DIM flow werkt niet goed bij de IKEA lampen. Ze reageren niet snel genoeg.
    Ik gebruik nu 2 knoppen 1 voor aan uit en de ander voor dimmen. Ik heb de dimflows nu zo gemaakt dat bij 1 keer drukken de dimwaarde met 0,1 omhoog gaat en met 2 keer drukken 0,1 naar beneden.
    1 actie duurt ongeveer 1,5 seconde. Vrij traag dus
  • MaanMaan Member
    Ik heb gisteren deze bedacht om de lampen in de woonkamer te dimmen met een afstandbediening van de action die ik over had (flamingo schakelaarset)
    De eerste "set" tag komt van de lamp zelf, de tweede en derde van de logica. Maar ik vind hem  een beetje traag.

  • GeurtDijkerGeurtDijker Member
    edited April 2018
    @Maan
    Ligt aan o.a. de flamenco en het denounce mechanisms om te voorkomen dat een druk op een knop meerdere keren een flow triggert.
    Zie voor het begrijpen van bijvoorbeeld 433 signalen een eerder onderzoekje van mij
    https://forum.athom.com/discussion/comment/68456/#Comment_68456
Sign In or Register to comment.