This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Apparaten tegelijkin/uitschakelen via Klik aan Klik uit

PT2017PT2017 Member
edited December 2017 in Nederlands
Goedemorgen. Ik ben nog vrij nieuw met de Homey, dus misschien een stomme vraag. 
Ik heb vooralsnog bijna alleen maar kaku materiaal. Zo heb ik 3 schemerlampen aangesloten op de (APA3-1500R). Deze bedien ik ook via de bijbehorende afstandbediening.

Nu heb ik  ook een wandschakelaar (AWST-8802) waarmee ik alle 3 de lampen in een keer wil bedienen.
Dit heb ik met een vrij simpele flow proberen in te stellen (zie screenshot)

Probleem is dat eerst lamp 1 wordt ingeschakeld, dan lamp 2 en vervolgens lamp 3. Hier zit best wel een vertraging tussen.
Is het mogelijk om deze in een keer te laten schakelen?


flow.png 393.7K

Comments

  • Tegelijk kan niet met 433 (KaKu) maar ze zouden korte tijd achter elkaar moeten schakelen. Hoe lang zit ertussen?
  • ongeveer 2 seconden.
    Wanneer ik op de knop "Alles uit" van de afstandbediening druk worden deze wel tegelijk uitgeschakeld.
    In de flow kan ik echter niet kiezen bij "dan": "druk op knop alles uit van de afstandbediening"
  • die vertraging is wel mijn beleving ook met KaKu, duurt een seconde of 10-15 voordat alle KaKu dingen na elkaar uitgeschakeld zijn die onder elkaar staan in dezelfde " alles uit "  flow
  • @PT2017 wil je deze lampen altijd tegelijker aan en uitschakelen?

    Dan zou je de lampen ook hetzelfde signaal kunnen leren...
    maar dan heb je niet de gelegenheid meer om ze individueel aan of uit te schakelen..
  • KvMKvM Member
    edited December 2017
    Ik heb dat ook gemerkt inderdaad die vertraging. Maar je kan die "ontvangers" meerdere signalen leren volgens mij. dus je kan ze allemaal een individueel signaal leren en 1 signaal welke voor allemaal hetzelfde is. Dit laatste signaal zet ze dan wel tegelijk aan/uit denk ik?
    Ik dacht dat de twee ontvangers in mijn tuinverlichting die op dezelfde button van de afstandsbedieining zitten ook met homey tegelijk reageren omdat homey maar 1 signaal hoeft te zenden
  • @PT2017 wil je deze lampen altijd tegelijker aan en uitschakelen?

    Dan zou je de lampen ook hetzelfde signaal kunnen leren...
    maar dan heb je niet de gelegenheid meer om ze individueel aan of uit te schakelen..
    Daar heb ik ook over nagedacht, maar wil ook nog de optie hebben om ze apart te kunnen aan- en uitschakelen
  • PT2017PT2017 Member
    edited December 2017
    KvM said:
    Ik heb dat ook gemerkt inderdaad die vertraging. Maar je kan die "ontvangers" meerdere signalen leren volgens mij. dus je kan ze allemaal een individueel signaal leren en 1 signaal welke voor allemaal hetzelfde is. Dit laatste signaal zet ze dan wel tegelijk aan/uit denk ik?
    Ik dacht dat de twee ontvangers in mijn tuinverlichting die op dezelfde button van de afstandsbedieining zitten ook met homey tegelijk reageren omdat homey maar 1 signaal hoeft te zenden
    Dus 1 voor 1 met de afstandbediening, en als groep via de wandschakelaar?
    Weet niet of dat gaat lukken. Ik kan het proberen, maar eigenlijk had ik daar juist de Homey voor aangeschaft :smile:
  • micha35wmicha35w Member
    edited December 2017
    Nee wat je moet doen is als volgt: 
    Je kan per wandcontactdoos (wcd)dacht ik 5 verschillende codes inleren.
    Als je bij wcd 1 bv code A geeft en Code Z
    En bij wcd 2 bv code B geeft en Code Z
    En bij wcd 3 bv code C geeft en Code Z.
    Dan kan je met code A/B/C Je wcd individueel schakelen. Code Z stuur je uit voor alles aan of alles uit tegelijk. 

    Code Z wordt namelijk in 1x verstuurd en tegelijk ontvangen door de ingeleerden wcd's. Dat is anders dan dat je nu bij je Homey hebt, die stuurt nu 3 individuele codes achter elkaar aan (dat zorgt voor vertraging).

    Deze codes moet je of door Homey laten genereren of van een bestaande schakelaar over laten nemen.

    Hoop dat het duidelijk is ;)
  • Complimenten voor je heldere uitleg @micha35w ; !

  • Eternity said:
    Complimenten voor je heldere uitleg @micha35w ; !

    Ik doe mijn best ;)
  • micha35w said:
    Nee wat je moet doen is als volgt: 
    Je kan per wandcontactdoos (wcd)dacht ik 5 verschillende codes inleren.
    Als je bij wcd 1 bv code A geeft en Code Z
    En bij wcd 2 bv code B geeft en Code Z
    En bij wcd 3 bv code C geeft en Code Z.
    Dan kan je met code A/B/C Je wcd individueel schakelen. Code Z stuur je uit voor alles aan of alles uit tegelijk. 

    Code Z wordt namelijk in 1x verstuurd en tegelijk ontvangen door de ingeleerden wcd's. Dat is anders dan dat je nu bij je Homey hebt, die stuurt nu 3 individuele codes achter elkaar aan (dat zorgt voor vertraging).

    Deze codes moet je of door Homey laten genereren of van een bestaande schakelaar over laten nemen.

    Hoop dat het duidelijk is ;)
    Dankjewel!
    Het klinkt logisch. Maar ik begrijp het nog niet helemaal  :#

    Hoe kan ik de code "Z" precies instellen? 
  • PT2017 said:
    micha35w said:
    Nee wat je moet doen is als volgt: 
    Je kan per wandcontactdoos (wcd)dacht ik 5 verschillende codes inleren.
    Als je bij wcd 1 bv code A geeft en Code Z
    En bij wcd 2 bv code B geeft en Code Z
    En bij wcd 3 bv code C geeft en Code Z.
    Dan kan je met code A/B/C Je wcd individueel schakelen. Code Z stuur je uit voor alles aan of alles uit tegelijk. 

    Code Z wordt namelijk in 1x verstuurd en tegelijk ontvangen door de ingeleerden wcd's. Dat is anders dan dat je nu bij je Homey hebt, die stuurt nu 3 individuele codes achter elkaar aan (dat zorgt voor vertraging).

    Deze codes moet je of door Homey laten genereren of van een bestaande schakelaar over laten nemen.

    Hoop dat het duidelijk is ;)
    Dankjewel!
    Het klinkt logisch. Maar ik begrijp het nog niet helemaal  :#

    Hoe kan ik de code "Z" precies instellen? 
    Codes die ik nu heb aangegeven dmv letters zijn codes die door een afstandsbediening of een wandschakelaar of homey gegenereerd worden.

    Misschien extra vb. Hoop dat je het dan beter snapt.
    Als je een afstandsbediening heb van kaku(KLIK AAN KLIK UIT) zie plaatje.
    Dan stuurt hij op kanaal 1 knop 1 een signaal uit, dit zou een code A kunnen wezen.
    Deze code staat al vast in de afstandsbediening, daar kan je niks aan veranderen, maar noem ik in bovengenoemde stuk code A.
    Code A is anders dan Code B en ook anders dan Code C.
    Deze codes worden ook dmv Homey gegenereerd.
    Met de letters van de code wil ik ook alleen maar aangeven dat deze codes tov elkaar verschillend zijn, maar wat ze zijn ligt dus aan de apparatuur die je gebruikt en die de codes uitzendt.

    Voor mij is het duidelijk, maar merk toch dat als je er wat minder diep in zit dan dat ik dat zit, dat het dan moeilijk is om dat goed over te kunnen brengen, maar ik hoop dat je nu meer duidelijkheid heb.



  • Dankje. Dit stukje is mij duidelijk. 
    In jouw voorbeeld zit dan code z achter knop G. Klopt?

    Alleen als ik deze gebruik, dan gaat alle verlichting uit. (Ook die in een andere ruimte). Dit is eigenlijk standaard van kaku en hier heb je de Homey in principe niet voor nodig.

    Ik wil het echter beperken tot 3 lampen. Kan ik dat met Homey regelen zodat deze tegelijk (dus niet na elkaar) worden uitgeschakeld?


  • Nee code Z zou knop 4 op kanaal 1 kunnen zijn, of knop 2 op kanaal 4. Dat is een keuze die je zelf maakt.
    Code Z is net als Code A,B en C een zelf gegenereerde code.


    Knop G is uit mijn hoofd zeggende alles wat achter dat kanaal(de schuifschakelaar op de afstandsbediening) zit. Dus als je op kanaal 1 knop 1 lamp A zet en op kanaal 1 knop 2 lamp B en op kanaal 3 knop 1 lamp C.
    Dan gaat bij kanaal 1 knop G lamp A en B als het goed is uit en niet Lamp C.

    Als ik het allemaal goed zeg.

    Mocht je dit niet begrijpen, dan kan misschien iemand anders erop in haken. Die kan het makkelijker verwoorden namelijk. ;) dan kom jij er ook wat makkelijker uit.

    En anders wil ik je wel persoonlijk helpen, maar dan is dat makkelijker via telefoon. ;)
Sign In or Register to comment.