This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Flow voor verwarming slaapkamer. HowTo?

Kan iemand mij op weg helpen met de volgende flow;

Omdat ik beneden een houtkachel heb, slaat de CV zelden aan en is het boven op kinderkamer dus vaak koud.

Ik wil mbv de Philips Hue PIR (met temp meting) en Nefit thermostaat de CV af en toe aan laten slaan zodat die kamer op temperatuur blijft.

De ideale flow zou bijvoorbeeld zijn:
  • Als er langer dan 15 minuten beweging wordt gedetecteerd
  • en de temperatuur is < 20 graden
  • zet CV aan tot temp 20 graden is
  • ga daarna weer terug naar oorspronkelijke temperatuur (of, indien heel lastig, naar bijv. 18 graden)

De radiatoren beneden zijn allemaal van thermostaatkranen voorzien.

Heeft iemand een soortgelijke flow draaien of een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?


Bedankt alvast!!

Comments

  • Patricks, 
    Ik weet niet hoe slim de Nefit thermostaat is, en helaas weet ik niet hoe de PIR van Hue reageert (waarschijnlijk iets als Motion alarm aan en Motion alarm  uit na een timeout op de HUE ) 

    Er is vast iets moois te maken met flows en een Countdown timer (voor die ca 15 minuten vertraging) . 

    Ik wil je wel voor het volgende waarschuwen: 
    • Het wordt waarschijnlijk een complexe set Flows! (met bijvoorbeeld Better Logic)
    • De Nefit Thermostaat moet je als het op de kinderkamer koud is dus  hoger zetten dan de temperatuur in de woonkamer (ik ken geen Thermostaat die je vanuit Homey de ketel AAN kan laten zetten)
    • Voor zover ik weet moet je altijd in het circuit ergens iets open hebben staan ter behoud van de ketel en pomp (dus beneden de thermostaat kranen dicht kan een risico opleveren) Controleer dus dat je installatie een dus een kortsluitcircuit heeft! Ik zou het even met de installateur bespreken om het te laten controleren! 
    • Als je Nefit Thermostaat leert van tijd die nodig is om aan te warmen kan dat natuurlijk van slag raken. Je Nefit zal dan als je op programma het op tijd warm wil hebben mogelijk te laat inschakelen. (is waarschijnlijk inherent aan het stoken met de haard, maar een eigen regeling met Homey er omheen maakt dat vast niet beter) 

    Ik weet dat de Thermosmart er een eigen koppeling voor heeft met het NetAtmo weerstation voor het meten van de buiten temperatuur en een alternatieve Binnen Thermometer (vanaf de Advanced editie, maar de oude is niet meer leverbaar!)

    Dit is speciaal voor dit scenario met een haard in de woonkamer. 
    Wellicht heeft de Nefit ook een slimme directe oplossing? 
  • Is wel wat voor te bedenken denk ik. Heb het zelf niet maar kan wel wat verzinnen lijkt me. Wil alleen wel ff weten wat je precies met die beweging detectie wil. Als er langer dan 15 minuten beweging is is er iemand op de kamer en moet het dan pas warm worden? Gaat wel ff duren voordat het daar warm word en dan is diegene weer weg? Of komt er iemand binnen en gaat spelen/studeren en wil je de ruimte dan op 20 graden hebben?  En heb je op die kinderkamer ook een thermostaatkraan? En heb je ook een bypass in je cv systeem? Met de Nefit thermostaat je cv-ketel aan en uit zetten kan alleen maar door hem op 30 graden te zetten denk ik?
  •  GeurtDijker - Er zit in de kinderkamer geen thermostaatknop dus die gewone knop kan permanent open blijven staan ter beveiliging van pomp.
    De thermostaat zal inderdaad van slag raken.... overigens niet zo'n probleem want wij stoken eigenlijk altijd met de haard.
    Misschien beter om een Z-wave relaiscontact direct op de CV te zetten en dus geen gebruik maken van de Nefit thermostaat..?

     Rocodamelshe - Die 15 minuten is om te voorkomen dat als iemand de kamer in- en uitloopt de CV aanslaat. Als iemand er langere tijd is, zal hij er ook wel blijven en mag hij dus opstoken. Als er gedurende bijvoorbeeld 15 minuten geen beweging wordt gedetecteerd, moet hij weer uitslaan.
    Geen thermostaatkraan maar is theoretisch ook niet nodig toch?
    Als hij inschakelt, moet de temperatuur inderdaad flink hoog(er) staan dan actuele temperatuur beneden..


    Ik ga eerst eens uitzoeken of de ketel met een relais aangestuurd kan worden. Ketels zijn tegenwoordig modulerend dus wordt lastig, vrees ik.

    Bedankt allebei voor de eerste brainstorm. Wordt wel ff stoeien vrees ik.
  • @Patricks
    Ik begrijp dat je nu nog geen Nefit thermostaat hebt en alleen thermostaatkranen in de woonkamer. Aangenomen dat er al een bypass is, lijkt het mij voldoende om een z-wave thermostaatkraan in de kinderkamer te installeren en die aan te sturen vanuit homey. Ik neem aan dat de cv-ketel stuurt op de retour temperatuur van het water. Maar een deskundige raadplegen lijkt mij heel verstandig.
  • Omdat er niet door het hele huis thermostaatkranen zitten (zoals hij later aan geeft)  en er altijd 1 van de gewone kranen open staat (zoals hij ook later aan geeft) is een bypass niet nodig. Die is alleen nodig als ALLE radiatoren in huis een thermostaatkraan hebben die vanzelf dicht zouden kunnen lopen zodat er geen circulatie mee is.
    Als je alleen op de kinderkamer een Zwave thermostaatkraan plaatst en die stuurt via Homey zal nog steeds de ketel niet aan gaan. Omdat er op meerdere radiatoren waarschijnlijk geen thermostaatkraan zitten worden die ruimtes dus ook dan , tegelijk met de kinderkamer, verwarmt totdat de kinderkamer op temperatuur is. Wordt een situatie die je eigenlijk liever niet hebt.
    In het hele huis thermostaatkranen (al dan niet via Homey) , een bypass en iets dat je ketel apart aan kan sturen wordt een situatie die je wel zou willen.
  •  Rocodamelshe
    Wat heeft die Zwave thermostaatkraan voor waarde in de kinderkamer? Lijkt me dat juist een (altijd openstaande) gewone kraan toch beter? Gelijk de benodigde bypass en als de kamer op temperatuur is, moet de CV toch stoppen?
    Beneden zitten al thermostaatkranen en de rest van het huis hoeft niet verwarmd te worden.

    Als ik iets heb wat de CV aan en uit kan zetten, liefst buiten de (reeds in bezit hebbende) Nefit thermostaat om en dat icm de HUE pir die ook temperatuur meet zou een werkende flow toch te verzinnen moeten zijn???

  • Priknr1Priknr1 Member
    edited November 2017
    @Patricks

    Kijk eens naar de HRT4-ZW van Secure/Horstmann.  Dat is een unit speciaal om de ketel aan/uit te schakelen.

    Deze kan aangestuurd worden door de SRT321 Kamer thermostaat (ook Secure/horstmann)  maar door homey kan deze ook aangezet worden.

    ROCO geeft antwoord op Newton, dat een zwave ventiel inderdaad geen zin heeft op de kinderkamer


    Overigens, als je ketel "aan/uit" wordt aangestuurd, kan je bij de ketel de 2 draden die naar je thermostaat lopen gewoon splitsen en aan deze module hangen. Als 1 vd 2 dan zegt dat de ketel aan moet, gaat de ketel aan.
  • prozaproza Member
    edited November 2017
    Kijk eens naar de Honeywell evohome startpakket met radiatorregelaars, deze wordt ondersteund door de Homey.
  • Priknr1 - de HRT4 zou inderdaad een oplossing zijn. Mijn ketel is echter modulerend en dat ondersteund de HRT4 niet. Niet onoverkomelijk maar wel jammer.

    @proza - De Evohome ziet er inderdaad goed uit! Niet echt goedkoop maar lost wel veel op, zeker icm de Homey, verwacht ik. 
    Nog steeds de wens om met een bewegings- of aanwezigheidsmelder te werken om te voorkomen dat zoonlief de thermostaat op 23 graden zet en vervolgens de hele dag weg is ;-)
    Moet gaan lukken denk ik icm een Neo Coolcam pir in die kamer en een zandloper in de flow oid....

    Thnx voor de respons!
  • Patricks said:
     GeurtDijker - Er zit in de kinderkamer geen thermostaatknop dus die gewone knop kan permanent open blijven staan ter beveiliging van pomp.
    De thermostaat zal inderdaad van slag raken.... overigens niet zo'n probleem want wij stoken eigenlijk altijd met de haard.
    Misschien beter om een Z-wave relaiscontact direct op de CV te zetten en dus geen gebruik maken van de Nefit thermostaat..?

     Rocodamelshe - Die 15 minuten is om te voorkomen dat als iemand de kamer in- en uitloopt de CV aanslaat. Als iemand er langere tijd is, zal hij er ook wel blijven en mag hij dus opstoken. Als er gedurende bijvoorbeeld 15 minuten geen beweging wordt gedetecteerd, moet hij weer uitslaan.
    Geen thermostaatkraan maar is theoretisch ook niet nodig toch?
    Als hij inschakelt, moet de temperatuur inderdaad flink hoog(er) staan dan actuele temperatuur beneden..


    Ik ga eerst eens uitzoeken of de ketel met een relais aangestuurd kan worden. Ketels zijn tegenwoordig modulerend dus wordt lastig, vrees ik.

    Bedankt allebei voor de eerste brainstorm. Wordt wel ff stoeien vrees ik.
    met relais aansturen is geen probleem dat doe ik al jaren


  • Patricks said:
     Rocodamelshe
    Wat heeft die Zwave thermostaatkraan voor waarde in de kinderkamer? Lijkt me dat juist een (altijd openstaande) gewone kraan toch beter? Gelijk de benodigde bypass en als de kamer op temperatuur is, moet de CV toch stoppen?
    Beneden zitten al thermostaatkranen en de rest van het huis hoeft niet verwarmd te worden.

    Als ik iets heb wat de CV aan en uit kan zetten, liefst buiten de (reeds in bezit hebbende) Nefit thermostaat om en dat icm de HUE pir die ook temperatuur meet zou een werkende flow toch te verzinnen moeten zijn???

    Patricks said:
     Rocodamelshe
    Wat heeft die Zwave thermostaatkraan voor waarde in de kinderkamer? Lijkt me dat juist een (altijd openstaande) gewone kraan toch beter? Gelijk de benodigde bypass en als de kamer op temperatuur is, moet de CV toch stoppen?
    Beneden zitten al thermostaatkranen en de rest van het huis hoeft niet verwarmd te worden.

    Als ik iets heb wat de CV aan en uit kan zetten, liefst buiten de (reeds in bezit hebbende) Nefit thermostaat om en dat icm de HUE pir die ook temperatuur meet zou een werkende flow toch te verzinnen moeten zijn???

    AMU-500 Universele Schakelaar 

  • Onlangs de EVOhome van Honeywell aangeschaft. Bedankt voor de tip proza.

    Ik hoef dus alleen die ene thermostaatkraan aan te sturen. De CV reageert hier dan vanzelf op door te gaan stoken.

    De thermostaatkraan wordt door Homey open- of dichtgezet. Op de slaapkamerdeur komt een NEO Coolcam magneetcontact. Als de deur dicht is, kan de kamer worden opgestookt. Als de deur open staat moet hij uit gaan.

    Om hem niet op elke beweging van de deur te laten reageren wil ik een flow maken die de thermostaatkraan pas open zet als de deur bijvoorbeeld 10 minuten dichtzit. Uitschakelen als de deur langer dan 10 minuten openstaat.

    Ik heb al wat gezocht en de beste manier lijkt me om Better Logic te gebruiken om dmv een bolean de status van de deur te controleren.

    Zou dit de beste optie zijn en weet iemand waar ik enige uitleg van Better Logic kan vinden om me op weg te helpen??

    Bedankt alvast!


    Patrick
Sign In or Register to comment.