This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Melding bij lage temperatuur

Ik ben aan het stoeien om een flow te maken die mij informeert als de temperatuur in de schuur onder een bepaalde grens komt.
Dit werkt, echter krijg ik bij elke temperatuurmeting een melding.

Ik zou graag een flow maken dat als de temperatuur onder een bepaalde grens komt dat ik een melding krijg en dat ik dan niet meer geïnformeerd word zolang de temperatuur onder de grens is. Pas als deze weer boven de grens geweest is wil ik weer geïnformeerd worden.

Hoe vlieg ik dit aan?

Comments

  • Heb je ervaring met de Better Logic app? je kan een boolean aanmaken en daarmee een 'schakelaar' true of false zetten bij een temperatuur verhoging of verlaging zodat je de melding maar 1x krijgt.
  • Kan ook met de gewone logic in één flow :)

    als temp > 5 dan zet tempschuur op gemeten temp
    als temp < 5 en tempschuur => 5 dan alarm en zet tempschuur op gemeten temp
    als temp < 5 en tempschuur < 5 dan zet tempschuur op gemeten temp
  • Ik heb nu 3 flows gemaakt.

    1: Als de temperatuur wijzigt, en deze is onder 5 graden, dan zet de boolean op true
    2: Als de temperatuur wijzigt, en deze is boven 5 graden, dan zet de boolean op false.
    3: Als de boolean wijzigt, en deze is true, dan stuur een pushbericht naar mijn telefoon.

    Volgens mij ben ik er dan en wil ik je hartelijk danken :)
  • en als de temperatuur van 4 naar 3 graden gaat?
  • bvdbos said:
    Kan ook met de gewone logic in één flow :)

    als temp > 5 dan zet tempschuur op gemeten temp
    als temp < 5 en tempschuur => 5 dan alarm en zet tempschuur op gemeten temp
    als temp < 5 en tempschuur < 5 dan zet tempschuur op gemeten temp
    Ik heb deze flow even nagemaakt onder het mom van 'hoe minder flows hoe beter' maar als de temp >5 is dan registreert deze flow niet omdat hij dan blijft hangen op 'Temp is less than 5' en daarna op 'Non_numeric_value1'. Misschien doe ik iets verkeerd?
  • bvdbos said:
    en als de temperatuur van 4 naar 3 graden gaat?
    Dan wijzigt de boolean niet naar true want hij was al true. Pas bij een temperatuurwijziging naar boven 5 graden wordt deze weer false en kan deze weer wijzigen naar true.
  • Xtype said:
    bvdbos said:
    en als de temperatuur van 4 naar 3 graden gaat?
    Dan wijzigt de boolean niet naar true want hij was al true. Pas bij een temperatuurwijziging naar boven 5 graden wordt deze weer false en kan deze weer wijzigen naar true.
    Ah, tuurlijk :)

    Ik heb deze flow even nagemaakt onder het mom van 'hoe minder flows hoe beter' maar als de temp >5 is dan registreert deze flow niet omdat hij dan blijft hangen op 'Temp is less than 5' en daarna op 'Non_numeric_value1'. Misschien doe ik iets verkeerd?

    ? Non_numeric -> tempschuur zou een numerieke waarde moeten zijn. Kan je dat in je tag-list eens kijken (blauw of andere kleur?)

  • EilandgastEilandgast Member
    edited November 2017
    Zelfde probleem bij mij als bij @Xtype als ik de flow van @bvdbos test. Een vergelijking is waar geeft een uitroepteken en daaronder "non_numeric_value1" (bij een temp van bijvoorbeeld 1 graad). De tag tempschuur is blauw. Versie Homey 1.0.3

    Same problem as @Xtype; when testing the Flow of @bvdbos "An equation is true" shows an exclamation mark "non_numeric_value1". The Tag tempschuur shows blue. Version Homey 1.0.3

  • Probeer eerst eens de variabele "tempschuur" een waarde te geven, bijvoorbeeld 6, misschien is deze nog "null" bij het starten van de flow...
  • Maakt helaas geen verschil @bvdbos
  • casedacaseda Member
    edited November 2017
    de kaart "een vergelijking is waar" zul je de tag zelf moeten plaatsen, en niet de naam van de variabel, zodat de waarde gebruikt word,

    nu vergelijk je de tekst "tempschuur", met "4", dat zal natuurlijk nooit waar zijn
  • met 2 flows :

    1. maak een flow met alleen eerst nummers ( zie onder)  1 2 3 en 5   en test de flow en vul bij de test een waarde kleiner dan 4 in ( mijn voorbeeld) vergeet niet de flow te testen, de TAG temp_woonkamer wordt dan gesaved als kleiner

    2. voeg nu nummer  toe en save de flow.

             
    3. dupliceer de flow en geef het een naampje (zie onderstaande afbeelding
    4. verander nummer in " is groter dan 4" 
    5. verander nummer in "temp_woonkamer   groter" 
    6. Verander nummer in "temp_woonkamer    kleiner" 
    7. test de flow naar gewenste temperaturen et voila, je krijgt telkens maar 1 melding



    voeg acties toe zoals gewenst in de DAN kolom maar haal nooit de variabele temp_woonkamer weg.
  • caseda said:
    de kaart "een vergelijking is waar" zul je de tag zelf moeten plaatsen, en niet de naam van de variabel, zodat de waarde gebruikt word,

    nu vergelijk je de tekst "tempschuur", met "4", dat zal natuurlijk nooit waar zijn
    Je hebt (natuurlijk) gelijk. Dit werkt wel in één flow. Je moet dus eerst zorgen dat de variabele "Tschuur" is aangemaakt en dan die tag uit de bovenste lijst in de conditie-kaart gebruiken:
  • XtypeXtype Member
    edited November 2017
    bvdbos said:
    caseda said:
    de kaart "een vergelijking is waar" zul je de tag zelf moeten plaatsen, en niet de naam van de variabel, zodat de waarde gebruikt word,

    nu vergelijk je de tekst "tempschuur", met "4", dat zal natuurlijk nooit waar zijn
    Je hebt (natuurlijk) gelijk. Dit werkt wel in één flow. Je moet dus eerst zorgen dat de variabele "Tschuur" is aangemaakt en dan die tag uit de bovenste lijst in de conditie-kaart gebruiken:
    Ik heb hem nu werkend, maar dan wel met '<= (kleiner dan of gelijk)'  ivp '>= (groterdan of gelijk) '
    Nu even afwachten of hij blijft herhalen bij nieuwe metingen, bij diverse tests krijg ik wel alle pushmeldingen.
  • Zojuist terug gegaan naar mijn eerdere 3-flow oplossing, deze single flow oplossing heeft afgelopen nacht 41 pushmeldingen veroorzaakt, hij doet helaas niet wat ik wil.
  • Xtype said:

    Ik heb hem nu werkend, maar dan wel met '<= (kleiner dan of gelijk)'  ivp '>= (groterdan of gelijk) '
    Moet wel '>= (groterdan of gelijk)' zijn volgens mij. En het werkt bij mij ook zo als het hoort (een waarschuwing geven als het kouder is dan .. °C (ik heb 2 ° als ondergrens ingesteld, hetgeen mijn vorstbeschermingskacheltje zou moeten kunnen vasthouden als ondergrens).
Sign In or Register to comment.