This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.
Closed Solved

Separate app or device for tradfri gateway

bierrebierre Member
edited November 2017 in Archive
Is it possible to create a separate app for the Ikea TRÅDFRI gateway? I know it’s nice to do a direct zigbee connection, but the lights are updated all the time by the gateway (e.g. Alexa or HomeKit support). This could also solve the problem of using the remote or sensor. @athom any ideas on this? It should be fairly straightforward since Ikea offers an api for it
Tagged:

Comments

  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited November 2017
    For now there is a working app directly with Zigbee and i didn't hear Athom talk about an app that wil support the bridge, maybe @Bram can confirm this?

    Homekit/Alexa support is already possible with Ikea connected to Homey directly with Zigbee, just make use of one of the two Homekit apps and the Alexa Homey skill, more can be found on the forum

    There is always room to build an app yourself or with the community that makes use of the bridge. You see the same happening with Hue where is the opposite from Ikea, there is already a Hue app to work with the bridge but the app directly on Zigbee is missing and is being made by the community step by step

  • Hi bierre,

    I just had a talk with the developer of the Ikea app and he told me that there are currently no plans to support the Ikea Trådfri gateway. However, this could change in the future.
  • Thanks for alle Quick replies
  • is het mogelijk om de Tradfri E1525 Motion Sensor te koppelen in Homey en te gebruiken in flows
  • It isn't describe in the app store. So i think not. But you could try.
  • bitjes said:
    is het mogelijk om de Tradfri E1525 Motion Sensor te koppelen in Homey en te gebruiken in flows
    Op de app pagina https://apps.athom.com/app/com.ikea.tradfri kun je direct zien wat momenteel werkt via de Ikea app van Homey

  • The Ikea motion sensor does not follow the ZigBee specs as we would expect, hence we did not manage to make it work as of yet.

    https://github.com/athombv/com.ikea.tradfri/issues/34#issuecomment-338647050 
  • WRosWRos Member
    edited November 2017
    Er is ook een forum onderwerp over wat werkt en niet werkt van ikea: https://forum.athom.com/discussion/3823/ikea-lampen-wat-werkt-wel-en-wat-niet/

    Daar lees ik dat de bewegingssensor nog niet werkt.
  • Een extra verzoek voor Tradfri gateway support (Of een ander oplossing voor mijn issue)
    Ik heb tradfri lampen probleemloos aan Homey gekoppeld, echter, als ik ze installeer op de plaats van bestemming, is de afstand tussen Homey en de lampen (hoogstwaarschijnlijk) te groot. Ze reageren niet op dimcommando's, hetgeen ze wel doen als ze dichter bij Homey zijn. Nu hoopte ik op de errste verdieping de Tradfri gateway neer te zetten om dit probleem op te lossen, maar helaas...
    (Nu had ik al helemaal het verkeerde idee bij de gateway, ik dacht dat ik dan met de Ikea App op mijn mobiel via de gateway de lampen kon dimmen, maar dat lijkt niet te kunnen. Ik moet een 'dim-apparaat' koppelen aan de app zo lijkt het. Maar goed, dat is ander topic:))
    Als er andere suggesties zijn voor een soort repeater functie, is dat ook welkom (Ik heb verder geen ervaring met Zigbee.)
  • Een extra verzoek voor Tradfri gateway support (Of een ander oplossing voor mijn issue)
    Ik heb tradfri lampen probleemloos aan Homey gekoppeld, echter, als ik ze installeer op de plaats van bestemming, is de afstand tussen Homey en de lampen (hoogstwaarschijnlijk) te groot. Ze reageren niet op dimcommando's, hetgeen ze wel doen als ze dichter bij Homey zijn. Nu hoopte ik op de errste verdieping de Tradfri gateway neer te zetten om dit probleem op te lossen, maar helaas...
    (Nu had ik al helemaal het verkeerde idee bij de gateway, ik dacht dat ik dan met de Ikea App op mijn mobiel via de gateway de lampen kon dimmen, maar dat lijkt niet te kunnen. Ik moet een 'dim-apparaat' koppelen aan de app zo lijkt het. Maar goed, dat is ander topic:))
    Als er andere suggesties zijn voor een soort repeater functie, is dat ook welkom (Ik heb verder geen ervaring met Zigbee.)
    Dichtbij Homey beginnen met lampen en zo verder door het huis heen. Heb zelf meerdere Hue / Ikea / Float lampen aan Homey gekoppeld van begane grond (waar Homey staat )tot zolder wat werkt doordat er een mesh aanwezig is. Heb je al eens gekeken naar je mesh om te kijken of de lamp verbinding heeft met Homey (en hij niet per ongeluk uitgezet is met ouderwetse schakelaar zodat er geen stroom meer op zit?)
  • Misschien begrijp ik je verkeerd, of jij mij, maar de pairing met homey gaat op zich prima, alleen reikt het signaal van Homey niet tot in heel mijn huis. Daarom hoopte ik dat ik met de Tradfri gateway een soort extra access point kon creëren. Inmiddels ben ik er achter dat je ALTIJD een afstandsbediening nodig hebt om je lampen aan de gateway te koppelen. Vreemd genoeg gaat dat niet met de App. Als dat dan gebeurd is, zou de gateway aan Homey toegevoegd moeten worden. (Dat zit nog niet in de planning begrijp ik, maar ik moedig daartoe aan :) )

  • Zigbee maakt een mesh, dus wanneer jij vanaf Homey meerdere lampen hebt tot aan de bestemming moet het gewoon werken. Ik denk overigens niet dat het uberhaupt technisch mogelijk is om een extra controller in het zigbee netwerk toe te voegen..
  • casedacaseda Member
    edited February 2018
    As addon to the explanation:

    Coordinator = homey
    Router = any (mains) powered zigbee devices
    End device = battery operated zigbee devices
This discussion has been closed.