This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

aan- en afwezigheid in jip en janneke taal hulpvraag

Wie kan mij in jip en janneke taal uitleggen hoe ik kan werken met aan- en afwezigheid met meerdere gebruikers.

Bij Homewizard werkte dit direct uit de doos. 
- Bij de preset thuis koppelde je alle apparaten 
- Bij de preset afwezigheid koppelde je ook alle apparaten

Met geofencing kon je aangeven dat preset aanwezig of afwezigheid aanging. Waarbij hij alleen reageerde op de laatste(bij afwezigheid) of de eerste die thuiskwam (bij preset aanwezig). 

Ik krijg dit met homey niet aan de praat (ook niet met behulp van andere apps), ik zie in het forum allerlei vragen over dit onderwerp en allerlei antwoorden met vaak een complexiteit aan flows. 

Concreet:
- ik heb twee gebruikers
- Bij het vertrek van de laatste aanwezige wil ik de flow afwezigheid starten
- Bij de aankomst van de eerste wil ik de flow aanwezigheid starten. Waarbij de lampen alleen na een bepaald tijdstip aanmoeten en Sonos alleen tot een bepaald tijdstip moet gaan spelen.


Comments

  • Met welke apps heb je dat geprobeerd? Je kunt met behulp van Owntracks bijvoorbeeld met verschillende geofences werken.
  • ik heb gekeken naar Owntrack, maar dat is geen optie voor mij. Ik heb de tutorial van die app gezien en dit is niet echt een  gebruiksvriendelijke oplossing. 

    Ik begin een beetje het idee te krijgen dat ik mij heb verkeken op Homey. Ik dacht dat het een stabiele oplossing was die geschikt was voor release. Maar ik krijg steeds meer het idee van een beta oplossing voor knutselaars.  Wat dat betreft is homewizard, (ook al is die beperkter in zijn opties) superieur in gebruiksvriendelijkheid.  Ik snap niet dat er geen standaard oplossing is van Homey zelf. Hij geeft elke keer duidelijk aan dat ik of de andere gebruiker weg gaan of thuiskomen. Maar hier acties aan koppelen werkt bij mij niet.
  • En ik weet niet of je de Homewizard nog hebt maar zelfs die kan je toevoegen als app>
    Kan je weer flows mee maken:



  • Die had ik inderdaad al gezien <span>:smile:</span>

    maar hiermee diskwalificeer Homey zich alleen maar verder. Ik zie alleen maar oplossingen buiten homey om. Ik snap niet dat er geen werkende oplossing is binnen Homey (of ik loop te k#tten met de flows)

    ik heb nu :
    - Als een specifiek persoon thuiskomt (en dan benoem ik mijzelf)
    - EN " er is niemand thuis"
    - Dan: een aantal apparaten gaan aan.

    Er gebeurd dan niks als ik als enige thuis kom. Als ik "En: er is niemand thuis" weg laat, dan werkt het wel.

    Ik wil echter niet dat dit gaat werken als mijn vriendin al thuis is.  
    Volgtijdelijk klopt het ook niet. Ik kan niet aankomen in een situatie dat er niemand thuis is (ik ben immers aangekomen).  








  • Ik gebruik met succes de Smart Presence app. Maar het zou zeker fijn zijn als de trigger kaart "laatste persoon verlaat het huis" in Homey wordt ingebouwd. 


  • marvand said:
    Die had ik inderdaad al gezien <span>:smile:</span>

    maar hiermee diskwalificeer Homey zich alleen maar verder. Ik zie alleen maar oplossingen buiten homey om. Ik snap niet dat er geen werkende oplossing is binnen Homey (of ik loop te k#tten met de flows)

    ik heb nu :
    - Als een specifiek persoon thuiskomt (en dan benoem ik mijzelf)
    - EN " er is niemand thuis"
    - Dan: een aantal apparaten gaan aan.

    Er gebeurd dan niks als ik als enige thuis kom. Als ik "En: er is niemand thuis" weg laat, dan werkt het wel.

    Ik wil echter niet dat dit gaat werken als mijn vriendin al thuis is.  
    Volgtijdelijk klopt het ook niet. Ik kan niet aankomen in een situatie dat er niemand thuis is (ik ben immers aangekomen).  








    Het is logisch dat er niets gebeurd, omdat als er iemand thuis komt er dus iemand thuis is. De kaart in de EN kolom is op dat moment onwaar en dus gebeurd er niets. Je zou de app Better Logic kunnen gebruiken om een variabele 'aantalthuis' te definieren waarin je bijhoudt hoeveel mensen er thuis zijn en die dan in de EN kolom te gebruiken. Dus in feite in de EN kolom: Er was niemand thuis.
  • @ Newton
    en dat is precies wat ik bedoel met dat Homewizard in gebruikersgemak superieur is aan Homey op dit vlak. Omdat homey dit kennelijk niet ondersteun, moet ik met allerlei apps gaan werken om dit in orde te maken en moet ik met allerlei variabelen gaan werken (geen flauw idee hoe). Vandaar dat ik zei dat Homey vooral voor knutselaars geschikt is en minder voor de doorsnee consument die gewoon verwacht dat dit makkelijk zou werken. 
  • Dan moet je lekker bij Homewizard blijven;)
  • maak een nummer variable aan in de app better logic


    iemand komt thuis inclusief eerste persoon:
    in rechter bovenste kolom acties neerzetten voor binnenkomst eerste persoon (increment number variable moet altijd aanwezig zijn in bovenste en onderste kolom.



    iemand gaat weg: inclusief laatste persoon:
    in rechter bovenste kolom acties neerzetten voor laatste persoon uit huis (set number variable= 0 moet altijd aanwezig zijn in bovenste kolom en in onderste kolom decrement number variable = 1 moet aanwezig zijn.


    succes!
  • Haha jaren homewizard gebruikt en die valt ver ver in het niets bij Homey. Dat Homey apps nodig is om ergens mee te kunnen werken is Juist de reden dat Homey superieur is aan homewizard. Dat is juist wat Homey zo geweldig maakt en wat Homewizard mist! Begrijp me niet verkeerd, homewizard is een leuk systeem voor een beginner en rete stabiel maar zodra je echt wat wilt met automatisering voor je huis komt Homewizard bij lange na niet in de buurt van Homey!!
  • jeroenbos22jeroenbos22 Member
    edited November 2017
    En wat betreft de aanwezigheid / afwezigheid gebruik ik de standaard aanwezigheid detectie van Homey. Vervolgens kun je in de flow van alles instellen op aan / afwezigheid van gebruikers. Je bent hier niet enkel beperkt tot het kiezen van een preset als bij Homewizard
  • EilandgastEilandgast Member
    edited November 2017
    Ik leef met je mee @marvand . Ik had ook niet verwacht dat de Homey zoveel programmeerwerk vergt, voor je er wat zinnigs mee kan doen. Ik geloof best dat het een geweldig apparaat is voor de kenners, maar mijn hobby is het (nog?) niet. Sterkte.

  • Nog geen enkele regel hoeven programmeren om met Homey  alles en meer te kunnen doen dan al die jaren met Homewizard. Tenzij je sleur en pleur programmeren noemt :/

  • anneanne Member
    edited November 2017
    Ik mis in dit verhaal wat je zoal gedaan hebt om de aanwezigheidsfuncties in Homey zelf aan de praat te krijgen? Daar zou ik eerst op focussen. 

    Dus voor elke gebruiker een eigen Athom account maken, de app installeren op de telefoon van elke gebruiker, een geofence instellen in de app (afstand in eerste instantie op bijv. 200 meter instellen). Vervolgens in de instellingen -> notificaties -> aanwezigheid op 'stuur push' instellen. Je krijgt dan een notificatie op je telefoon bij elk 'aanwezigheids' event zodat je kunt testen of/hoe goed het werkt. Uiteraard kun je ook flows maken op basis van de aanwezigheid, dat kan per gebruiker, of 'iemand vertrekt/iemand komt thuis', etc. Daar is genoeg over te vinden op het forum.

    Groeten van Anne
  • Ik gebruik mifare pasjes voor aanwezigheid
  • ReemsterReemster Member
    edited November 2017
    Ik heb ook lang zitten k*tten met de afwezig/aanwezig stand in Homey. Ik heb het nu eindelijk opgelost, en met succes dmv de CountDown app! zodra de deur open gaat start er een countdown van 300sec. (dit kan je verhogen mocht dat wenselijk zijn) en als er binnen die 300sec geen beweging meer heeft plaatsgevonden (dit kan je makkelijk regelen met de Apparaten flow) dan gaat het licht uit, en bij mij de deur opslot. Erg effectief, en makkelijk te maken.
  • Hier gebruiken we allemaal Tasker op de Android toestellen, deze geeft exact door aan homey of er iemand thuis is of niet. Eigenlijk zou dit Out of the Box moeten werken met de APP van Homey.

    Helaas ziet het er naar uit dat de prioriteit van @Athom ergens anders ligt.
    https://github.com/athombv/homey/issues/1236    staat al een tijdje open, maar lijkt dat er geen aandacht meer aan besteed wordt.

    van al de plussen die er met Homey zijn,  is dit voor mij wel een groot MIN punt.
  • @glijie Tuurlijk wordt daar aandacht aan besteed, juist wel met de nieuwe native apps voor android en ios. Je hebt alleen die link niet gelegd ;)
  • En ik weet niet of je de Homewizard nog hebt maar zelfs die kan je toevoegen als app>
    Kan je weer flows mee maken:



    Ik heb problemen met KAKU deurcontacten (of de afstand waarop Homey ze consequent ziet) en dacht even.. geweldig, nu kan ik de deurcontacten mijn HW preset laten veranderen en daarmee flows in Homey triggeren. en toen herinnerde ik me dat Homewizard weer geen presets liet activeren via apparaten <span>:neutral:</span> ... ooit gaat het werken!!!
  • Ik heb me ook op Homey verkeken. Het is inderdaad heel wat programmeer werk dan dat ik had gedacht. 
    Het is ook aardig complex en soms staat het huilen je nader dan het lachen met die k#t bal.
    Ik heb ook al meerdere malen willen voetballen met hem.
    Maar.... uiteindelijk, met bloed zweet en tranen, en hulp van het forum, gaat het je echt lukken. Dan voel je je trots en voldaan. 
    Voor de aanwezigheid heb ik ook van alles al geprobeerd. Smart pressence, homey's eigen aanwezigheid, via oude app en nieuwe. Nieuwe doet het beter dan de oude, maar ook niet 100%. Ik heb met hulp van @ingmar en ze flows het toch redelijk voor elkaar gekregen om de aanwezigheid voor mij goed te regelen, via own tracks.
    Helaas doet de aanwezigheid van me vriendin, die ik op de zelfde manier heb gedaan, het zo goed als niet. Ik heb daar een vraag over gesteld in https://forum.athom.com/discussion/3384/mijn-aanwezigheid#latest. ( hint voor de experts, help me!!!)

    En ook al doen je flows het, wil het niet zeggen dat Homey ze altijd uitvoert. Het komt bij mij wel eens voor, dat hij gewoon geen zin heeft, net een mens, die hebben ook wel eens geen zin om te werken. Maar een dag later, doet hij het weer gewoon :).

    Kortom, ja Homey is voor knutselaars, ja Homey is een bouwpakket. 
    Maar Homey word ook met elke update beter vind ik. En als je er tijd, energie en liefde in stopt, krijg je er echt wel wat voor terug. 

    Ik zou eigenlijk niet meer zonder hem kunnen, al vervloek ik hem nog steeds met enige regelmaat.
    En ik zou ook niet zonder de mensen op dit forum kunnen. Zonder hun was ik al lang overspannen en schuimbekkend opgenomen in een gesticht. 
    Dus mensen op dit forum,.....BEDANKT!!!

  • anne said:
    Ik mis in dit verhaal wat je zoal gedaan hebt om de aanwezigheidsfuncties in Homey zelf aan de praat te krijgen? Daar zou ik eerst op focussen. 

    Dus voor elke gebruiker een eigen Athom account maken, de app installeren op de telefoon van elke gebruiker, een geofence instellen in de app (afstand in eerste instantie op bijv. 200 meter instellen). Vervolgens in de instellingen -> notificaties -> aanwezigheid op 'stuur push' instellen. Je krijgt dan een notificatie op je telefoon bij elk 'aanwezigheids' event zodat je kunt testen of/hoe goed het werkt. Uiteraard kun je ook flows maken op basis van de aanwezigheid, dat kan per gebruiker, of 'iemand vertrekt/iemand komt thuis', etc. Daar is genoeg over te vinden op het forum.

    Groeten van Anne
    Ik heb dat allemaal gedaan :-)
    Die notificaties werken perfect. Er wordt precies bijgehouden wie aankomt of vertrekt.  Dat er genoeg te vinden is klopt en is veelzeggend. Ik zie een hoop problemen met dit onderwerp en een hoop technische oplossingen.  Het werkt met 1 gebruiker perfect, maar met een tweede gebruiker krijg ik het niet aan de praat. 

  • maak een nummer variable aan in de app better logic


    iemand komt thuis inclusief eerste persoon:
    in rechter bovenste kolom acties neerzetten voor binnenkomst eerste persoon (increment number variable moet altijd aanwezig zijn in bovenste en onderste kolom.



    iemand gaat weg: inclusief laatste persoon:
    in rechter bovenste kolom acties neerzetten voor laatste persoon uit huis (set number variable= 0 moet altijd aanwezig zijn in bovenste kolom en in onderste kolom decrement number variable = 1 moet aanwezig zijn.


    succes!
    @glijie
    Dank voor deze duidelijk uitleg. Ik ga deze gelijk uitproberen. Wat is nu precies het verschil  bij het " thuis kom"  voorbeeld? Bij het " weggaan"  voorbeeld snap ik het verschil in de rechtkolom tussen de bovenste waarde en de onderste waarden. 
  • glijieglijie Member
    edited November 2017
    bij " iemand kwam thuis" wordt er bijgehouden hoeveel mensen er thuis zijn. Tevens wordt daar aangegeven wie er als eerste thuis is. Dit is handig voor bijvoorbeeld aanzetten lichten, uitzetten alarmen, of aanzetten van een bepaald preset. Ik heb 4 verschillende presets gemaakt waar bepaalde acties aan vast hangen. Presets zijn " thuis,onderweg,slapen en vakantie"

    Bij het " iemand ging weg" wordt er ook bijgehouden hoeveel personen er weggaan, echter als er ergens iets niet goed gegaan is met het bijhouden van het aantal aanwezigen zal de "presence" counter altijd naar 0 gaan als het blijkt dat er niemand meer aanwezig ( dus als daadwerkelijk de laatste persoon het huis verlaat)
Sign In or Register to comment.