This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Stadsverwarming & thermostaatkraan

Hallo allemaal, ik ben me een paar avonden aan het inlezen over stadsverwarming met daarbij behorende oplossingen voor mijn bestaande radiatoren, echter kom ik er niet helemaal uit. Wat ik graag wil is dat ik via homey de verwarming onder en op de badkamer op afstand kan aanzetten/uitzetten middels een flow. Wat ik vooral tegenkom is de oplossing icm CV ketel. Nu lees ik wel dat er slimme radiatorknoppen zijn alleen lees ik dat deze (nog) niet compatible zijn met homey, zoals tado, netatmo en fibaro. Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee verder kan helpen. Alvast bedankt!

«1

Comments

  • Kijk eens naar de Tom van Qupit (Plugwise). Deze is op basis van Zigbee. Momenteel ben ik bezig met een app te maken voor deze kranen. Dus support volgt
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    Mijn eerdere vraag over thermostaatkranen leverde geen response op, dus heb ik het gewoon maar proefondervindelijk opgelost :-)

    In mijn geval is er geen sprake van stadsverwarming, maar een CV installatie met radiatoren en vloerverwarming, aangestuurd door een ThermoSmart slimme (en Homey ondersteunde) thermostaat. Op zolder is een radiator die ik alleen aan wilde hebben staan als de kids thuis zijn. Ik zocht dus naar een oplossing om - middels een flow - de radiatorkraan dicht te draaien op specifieke momenten. En, open als de kids er wel zijn :-)

    De Danfoss kraan kan dit en wordt ondersteund door Homey, maar ik heb voor de Devolo gekozen. Uiterlijk zijn deze identiek, alleen geeft de Devolo ook de temperatuur van de ruimte weer. Er is een App voor.

    Aansluiten was een fluitje van een cent. Opnemen is z-wave mesh iets lastiger. De router en Homey staan beneden en de kraan heb ik op zolder gemonteerd. Ik heb Homey boven neergezet, maar het pairen ging moeizaam omdat het wifi signaal daar zwak is. Uiteindelijk heb ik alles gewoon beneden gepaired en toen de kraan boven gemonteerd. En, het werkt feilloos. Homey kijkt op vaste tijden (7 uur en 20:00 uur) of de kids er zijn en stelt dan de temperatuur in op 21 of 15 graden. Geen omkijken meer naar!

    Succes!
  • Kijk eens naar de Tom van Qupit (Plugwise). Deze is op basis van Zigbee. Momenteel ben ik bezig met een app te maken voor deze kranen. Dus support volgt
    Dankjewel ik me hier vanavond eens over inlezen
  • Eternity said:
    Mijn eerdere vraag over thermostaatkranen leverde geen response op, dus heb ik het gewoon maar proefondervindelijk opgelost :-)

    In mijn geval is er geen sprake van stadsverwarming, maar een CV installatie met radiatoren en vloerverwarming, aangestuurd door een ThermoSmart slimme (en Homey ondersteunde) thermostaat. Op zolder is een radiator die ik alleen aan wilde hebben staan als de kids thuis zijn. Ik zocht dus naar een oplossing om - middels een flow - de radiatorkraan dicht te draaien op specifieke momenten. En, open als de kids er wel zijn :-)

    De Danfoss kraan kan dit en wordt ondersteund door Homey, maar ik heb voor de Devolo gekozen. Uiterlijk zijn deze identiek, alleen geeft de Devolo ook de temperatuur van de ruimte weer. Er is een App voor.

    Aansluiten was een fluitje van een cent. Opnemen is z-wave mesh iets lastiger. De router en Homey staan beneden en de kraan heb ik op zolder gemonteerd. Ik heb Homey boven neergezet, maar het pairen ging moeizaam omdat het wifi signaal daar zwak is. Uiteindelijk heb ik alles gewoon beneden gepaired en toen de kraan boven gemonteerd. En, het werkt feilloos. Homey kijkt op vaste tijden (7 uur en 20:00 uur) of de kids er zijn en stelt dan de temperatuur in op 21 of 15 graden. Geen omkijken meer naar!

    Succes!
    Merci bien
  • En als ik het goed heb gelezen allemaal heb ik ten alle tijde een basisstation nodig die ik met het internet verbind, en dat basisstation pair ik met de homey? 
  • Ik heb alleen maar een Devolo thermostaatkraan gekocht. Die communiceert via z-wave met Homey. Dus, geen basis station. 
  • Bij de Tom heb je ook alleen de kraan nodig en natuurlijk Homey
  • Mannen dit is super om te lezen, thank you. Ik heb nog wat te leren met de homey ;-)
  • casedacaseda Member
    edited November 2017
    Als het alleen om de thermostaat kraan te doen is, is z-wave en zeer goede optie, naast Devolo en Danfoss is er ook nog de Eurotronic thermostaat kranen, zeker de nieuwste (Spirit) die in staat is om constant te luisteren naar signalen zonder teveel batterij te verbruiken zou ik aanraden als optie.

    De andere thermostaat kranen met z-wave (ook de Devolo en Danfoss) zullen eerst wakker moeten worden op een vast interval voor signalen (warmte/modus) verwerkt worden.
  • @caseda hoe bevalt de Eurotronic Spirit? Qua geluidsniveau e.d.?
  • casedacaseda Member
    edited November 2017
    Als ik het geld ervoor had gehad had ik meteen alle kranen in huis voorzien van de spirit, zonder enige twijfel tussen de andere merken (lijk wel een verkoper zo) met hoe snel bij reageerd enzo, op het moment heb ik er maar 1 (oa gebruikt voor te testen).

    Qua geluid is hij Still, had hem toen met testen een hele tijd naast me liggen (+/-50cm afstand van mijn oor) hoorde ik hem alleen als het still was in huis, maar gezien hij redelijk snel is met helemaal open naar helemaal dicht zal het niet lang zijn dat je hem hoort. 
    Heb geen idee hoeveel de anderen kwa geluid maken, dus daar kan ik weinig over zeggen in een vergelijking, idem voor de grote van de kraan.
  • De Tom hoor je wel, maar te vergelijken met de Danfoss. Mooi pluspunt: indien in de buurt van een stopcontact, kun je hem van stroom voorzien via de meegeleverde adapter. Fungeert ie tevens als zigbee router voor je zigbee netwerk
  • diansdians Member
    edited November 2017
    Ik heb een relatieve goedkope Honeywell Round Connect ter vervanging van mijn standaard Honeywell thermostaat (https://www.kijkvoelbeleef.nl/Honeywell/Producten/Product?name=Round-Connected-Wireless-On-Off) aangeschaft. In combinatie met Homey en de stadsverwarming unit werkt dit perfect. Hiermee heb je dan alleen geen controle over meerdere zones......

  • dians said:
    Ik heb een relatieve goedkope Honeywell Round Connect ter vervanging van mijn standaard Honeywell thermostaat (https://www.kijkvoelbeleef.nl/Honeywell/Producten/Product?name=Round-Connected-Wireless-On-Off) aangeschaft. In combinatie met Homey en de stadsverwarming unit werkt dit perfect. Hiermee heb je dan alleen geen controle over meerdere zones......

    en dan heb je alleen de thermostaatkraan en de homey als bridge? op internet zie ik nl alleen staan als uitbreiding op de EVO home
  • diansdians Member
    edited November 2017
    Micha1980 said:
    dians said:
    Ik heb een relatieve goedkope Honeywell Round Connect ter vervanging van mijn standaard Honeywell thermostaat (https://www.kijkvoelbeleef.nl/Honeywell/Producten/Product?name=Round-Connected-Wireless-On-Off) aangeschaft. In combinatie met Homey en de stadsverwarming unit werkt dit perfect. Hiermee heb je dan alleen geen controle over meerdere zones......

    en dan heb je alleen de thermostaatkraan en de homey als bridge? op internet zie ik nl alleen staan als uitbreiding op de EVO home
    @Micha1980
    De thermostaat (Round Wireless) ter vervanging van mijn standaard Honeywell Thermostaat, de Wireless on/of module tussen de Stadsverwarming Unit en de Round Wireless. En de Internet Gateway voor de communicatie (aangesloten op mijn lokale netwerk). Deze onderdelen zitten in het pakket. (zie eerder genoemde link) De honeywell Evo app ziet dit alles als een Evo... denk ik ;-) Werkt in ieder geval perfect, maar zoals eerder genoemd niet meer dan 1 zone voor het gehele huis.
  • Na jullie adviezen heb ik besloten om de spirit van eurtronics aan te schaffen, deze zal de komende week geleverd gaan worden. Als ik deze heb geinstalleerd zal ik mijn bevindingen met jullie delen
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    @caseda

    Heb sinds vandaag ook een Spirit kraan. Ik probeer deze nu te pairen met Homey, maar het lukt niet...

    Heb deze stappen doorlopen:
    - jouw App geïnstalleerd 
    - Spirit van batterijen voorzien, in display licht INC netjes op
    - in Homey: apparaat toevoegen, Eurotronic, Spirit
    - inclusion start
    - scherm vertoont dat er herkenning, pair proces start en ik zie dat er 21 en (soms 23) stappen doorlopen moeten worden, bij de laatste stap (22/23) stopt het proces en er volgt een time out.
    - de Spirit geeft een rode knop en zegt dat er een ERR is

    Ik heb de Spirit gereset en vervolgens nogmaals geprobeerd te includen. Er volgen dan allerlei scenario's
    - apparaat wel herkend, maar als basis z-wave apparaat
    - soms zie ik 'beveiligsleutel' (ja, met schrijffout!) wordt uitgewisseld, en dan een ERR
    - apparaat herkent, maar er is geen Homey App voor!?
    - verwijderen lukt soms wel, maar inmiddels zijn er ook 2 basis z-wave apparaten toegevoegd die ik niet kan verwijderen. Er volgt een melding dat ze "reset zijn, maar niet verwijderd. Niet in z-wave netwerk' oid.

    Hoe dan ook; pairen lukt niet.
    Ik heb de Spirit naast/tegen Homey aan liggen; het kan haast geen afstandsprobleem zijn.



    Heb je een suggestie om het werkende te krijgen?


    Dank!



    PS
    Dit wordt gezien indien herkend als basis z-wave apparaat:
  • @Eternity Hmm, je hebt een andere product Id dan ik gewent ben van alle thermostaten die Eurotronic heeft (3 vs 1). Zou je hem eens willen factory resetten? (dit gebeurt niet met het verwijderen vanuit homey, zoals normaal verwacht met zwave)
    Je kan resetten door een batterij eruit te halen, en de boost knop in te houden tijdens het terug plaatsen van de batterij.

    Als dan nog andere ID heeft zal ik de id aan de app toevoegen.
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    Heb 2x reset gedaan!
    Ik zie dat de Spirit dan netjes initialiseert en weer naar INC gaat. Pairen met Homey lukt echter dan nog steeds niet!
    Mislukte installaties krijgen een nieuw Node ID maar dezelfde Fabrikant en Product Type ID:








    Kan ik iets zelf doen? Via CLI installeren van een aangepaste zip?


    PS
    Dank voor super snelle reactie!
  • Als je weet hoe de app.json te veranderen en via cli te installeren, dan hoef je alleen de id 3 in de array toe toevoegen bij "productId" van de spirit driver (regel 1256)
    Word dan dus [1, 3]

    Zal ik het later officieel aanpassen na wat onderzoek hoe jij aan een ander id komt, misschien bij de rest ook kan toevoegen.
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    * gewist voor het overzicht
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    * gewist voor het overzicht

  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    @caseda

    Ben op zoek gegaan naar andere bestanden met de Spirit ID =1 en heb deze aangepast naar 3.
    Nu werkt het een beetje ;-)

    Spirit wordt herkend:



    En ook uitgelezen:


    Dit zijn de gegevens:



    Alleen blijft de fysieke kraan op INC staan. ALs ik de batterij verwijder en weer plaats, gaat de kraan weer in include stand. Het includen wordt dus niet netjes afgerond...

    Heb nog 1 stapje nodig :-)




  • *ignore
  • casedacaseda Member
    edited November 2017
    Ik zei ook niet dat je de config file moest aanpassen :tongue: maar de app.json.
    Config file kan wel, maar dan moet je eerst "composen" na de aanpassing.

    Na inclusie moet je hem aansluiten op de kraan (mits nog niet gedaan), en dan op de boost knop drukken zodat hij zich kalibreert naar de kraan, denk namelijk dat er na inclusie INS staat, geen INC?

    Zo niet welke stappen komen allemaal langs tijdens inclusie op het schermpje zelf?
    Als het goed is van INC,
    naar 120 (aftellen naar 0) bij het begin van de inclusie,
    naar weergave van de node id die hij in homey ergens tijdens het aftellen,
    naar INS
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    Haha, je hebt helemaal gelijk!
    Na installeren werkt de kraan.... ik verwarde INC en INS..... schaam schaam....

    Dank je wel!
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    Het wordt nog gekker....

    Nu de App met mijn Spirit werkt, probeerde ik de 2de kraan te pairen. En je raadt het al, nu is de ID 1...!
    Dus, in dezelfde levering heb ik een kraan met ID=1 en eentje met ID=3. Ik zal de bestanden weer nalopen en de 3's vervangen door 1, 3's 

    UPDATE

    En nu lukt include-en weer niet. Ik heb 1 kraan werkende (de tweede kraan die ik probeerde en deze had waarschijnlijk met jouw originele App gewerkt vanwege het juiste ID=1):



    De eerder werkende (met ID=3) heb ik gereset en getracht opnieuw te pairen. Het include proces start op,  maar stopt met de melding dat het interview verlopen is.

    Murphy....

    Ik geef het eventjes op. Mijn vrije dag..
  • Ah, Ziet er uit als een firmware update  op 1 van je kranen
    id 1 = 769
    id 3 = 771

    Maar geloof het graag het irritant wordt.
    Zelf weinig last gehad van meerdere keren opnieuw geinclude met testen
  • EternityEternity Member
    edited November 2017
    Het gaat wel weer hoor :-)
    Ben blij dat jij App's ontwikkelt!

    Hoe kan ik het voor elkaar krijgen om deze twee versie met Homey werkend te krijgen?

    Kraan 1 => Product type=3, produkt id=1, f/w=769 => werkt nu met Homey
    Kraan 2 => Product type=3, produkt id=3, f/w=771 => interview verloopt na herkenning als slave
  • m-ruiter had hetzelfde met zijn fibaro thermostaat kraan (gebruiken dezelfde technologie), die op bepaalde stap telkens bleef hangen, na aantal keer het apparaat gereset te hebben lukte het plotseling wel om te include, dus denk gewoon kwestie van blijven proberen is, homey keer herstarten enzo.
    en hopen homey fw 1.5.6 snel komt met veel  z-wave fixes

    neem aan er niet zo heel veel veranderd is in de firmware naast een waarschijnlijke bug in de gemeten temperatuur waarde verzending (denk ik dat dit gerepareerd is met de standaard waarde)
Sign In or Register to comment.