This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Tv aanzetten met spraak

Ik heb hier een flow, die goed werkt met tv aanzetten met spraak.
Ik schakel daarvoor via een flow eerst een stopcontactdoos aan via kaku ,dan komt er spanning op de tv, daarna in dezelfde flow wordt via infrarood de tv echt aangezet.
ook in diezelfde flow wordt dan mijn Homecinema set aangezet via infrarood alsmede goede kanaal gekozen.
Dan via dezelfde flow wordt d.m.v. Http opdracht mijn dreambox satontvanger aangezet.
Ik heb er ook een spraakcommando aangekoppeld ( oke HOMEY zet de tv aan )
Dan antwoorden HOMEY met ( ik zet de tv voor je aan )
Dat werkt nu allemaal nog steeds prima, alleen sinds 2 updates geleden voegt HOMEY er nu iets aan toe, hij zegt nu ( ik kan geen tv vinden om aan te zetten ) en direct erachteraan( ik zet de tv voor je aan )
Ligt er nog aan waar ik het inspreek in HOMEY zelf of via app op telefoon, dan is de volgorde van de 2 teksten net andersom.
Ik krijg dat er maar niet uit, heb al geprobeerd met ( oke HOMEY zet de kijker aan)op 1 of andere manier lijkt mij dit heel krom, ik begrijp dat het woord tv geclaimd is nu als intern spraak commando.
Hoe krijg ik dit weer goed, alle tips zijn welkom.

.

Comments

  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited June 2017
    @harmstellinga Hoe heb je je flow gebouwd, kun je hier screenshots van delen?  Je maakt waarschijnlijk gebruik van de verkeerde kaarten. Sinds 1.2 is spraak veranderd en gebruikte je voor 1.2 de logica kaart bevat, deze kaart wordt uitgefaseerd en hier moet de microfoon kaart voor gebruikt worden zoals Athom heeft aangegeven  in het update scherm wat je na 1.2 kreeg -> https://whatsnew.athom.com/#1.2 (vierde kaartje)

    Zie hier deze post van mij in een ander topic met meer uitleg -> https://forum.athom.com/discussion/comment/52734/#Comment_52734

    Mocht het probleem blijven bestaan of je flows al op deze manier gebouwd zijn horen wij het uiteraard graag om je verder te helpen.
  • Maar deze doet hetzelfde
  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited June 2017
    Maar deze doet hetzelfde

     @HarmStellinga
    Je gebruikt in beide de oude kaarten, de logica bevat kaarten. Je kan niet beide (gebruiker zei iets met en logica bevat)in een flow gebruiken voor spraak, de kaarten in de middelste rij zijn uitgefaseerd en werken niet meer op deze manier. (zoals te lezen was in de what's new van Athom na de update van 1.2 ->  https://whatsnew.athom.com/#1.2 (vierde kaartje) )

    Op je screenshot zie je een gele driehoek die aangeeft dat je een woord gebruikt wat niet gebruikt mag worden, TV in dit geval. Als je de flow maakt met de kaart "een gebruiker zei iets met" en de logica kaarten verwijderd uit de flow moet hij werken zolang je geen woord gebruikt wat al aan een standaard commando gekoppeld is.

    Gebruik bijvoorbeeld het woord "onzin" in de kaart "een gebruiker zei iets met" en kijk dan of je flow doet wat hij moet doen zonder andere reacties. (wel controleren of Homey je goed verstaan heeft op de speech input pagina -> Ipadres/url van homey met dit erachter plakken  -> /manager/speech-input/

    Edit:

    Zo moet je flow worden, "een gebruiker zei iets met" en dan in je middelste rij eventuele condities bijvoorbeeld alleen na 22:00 en in je laatste rij alle acties die gedaan moeten worden in dit geval het starten van Batman


    Harm.PNG 576.5K
  • swtttswttt Member
    Volgens mij is TV ook een nieuwe capability geworden in 1.2.0 . Weet het niet zeker, maar dat staat mij bij. Met andere woorden als je je tv als device toevoegt moet je hem kunnen schakelen zonder flow met directe speech.

    Nu weet ik niet of er een device card is voor je tv met een trigger als iets van "als je tv aan gaat" dan kun je daar misschien de overige component mee inschakelen.

    Dan zou je dus alles alsnog kunnen schakelen met "homey, zet de tv aan"

    overigens, kan ik nu niet checken of het klopt van de capability. Maar dat kan eventueel betekenen dat je je tv opnieuw als device moet toevoegen om dat te herkennen.
  • glijieglijie Member
    Tv alleen is geen nieuwe capability...Het is " tv aan"  met " Tv kijken" geen problemen hier.

    Wel jammer dat @Athom  vindt dat ik een tv als device moet hebben om deze aan te kunnen zetten. 
    Dus als ik een afstandbediening inlees mbv IR en hier mijn tv mee aanzet of mijn TV aanzet met een harmony hub dmv  spraak " TV aan" 
    dan zegt  ie inderdaad  dat ie geen tv kan vinden en de TV wordt aangezet dmv de flow die aangemaakt is :/

  • Bedankt heren voor alle tips.
    Heb middelste kolom leeg gemaakt, en gebruik nu maar ( oke HOMEY zet scherm aan ) .
    Hoe kan ik een device als TV toevoegen ?
    krijg nu al commentaar waarom noem jij jouw tv > scherm.


  • swtttswttt Member
    Ja ik bedoelde niet zo zeer capability maar device class.
    Net nagekeken en het is wel en device class dus opsich logisch dat homey zo reageert.
    Ik zou verwachten dat als je je tv opnieuw toevoegt als IR device hij als class tv wordt toegevoegd, waarna je hem dus inderdaad met "zet de tv aan" zonder flow zou moeten kunnen schakelen.

    @glijie
    In principe zou een IR device dat een TV is ook moeten worden toegevoegd als de class TV. Eveneens als de Harmony app, die zou ook de class TV moeten gebruiken. Dan moet het ook gewoon werken zoals Athom het (denk ik) heeft bedoeld en heb je dus geen flow meer nodig om je TV aan te zetten. Het zou toch wat zijn als wij voor iedere device die we kunnen schakelen een flow moesten maken. 
  • Ik heb mijn tv opnieuw ingelezen via infrarood, maar typenummer wordt niet herkend UE46C6000, dus moet dan andere modellen kiezen en dan knop 15 keer indrukken, dan komt er new button te staan, die rename ik naar tv
    Maar hoe kan ik zien dat hij hem toevoegd als class tv ?
    Homey blijft zeggen ( kan geen tv vinden )

  • glijieglijie Member
    swttt said:
    Ja ik bedoelde niet zo zeer capability maar device class.
    Net nagekeken en het is wel en device class dus opsich logisch dat homey zo reageert.
    Ik zou verwachten dat als je je tv opnieuw toevoegt als IR device hij als class tv wordt toegevoegd, waarna je hem dus inderdaad met "zet de tv aan" zonder flow zou moeten kunnen schakelen.

    @glijie
    In principe zou een IR device dat een TV is ook moeten worden toegevoegd als de class TV. Eveneens als de Harmony app, die zou ook de class TV moeten gebruiken. Dan moet het ook gewoon werken zoals Athom het (denk ik) heeft bedoeld en heb je dus geen flow meer nodig om je TV aan te zetten. Het zou toch wat zijn als wij voor iedere device die we kunnen schakelen een flow moesten maken. 
    Hmmm... Hoop wel dat als ik vanuit me middagdienst thuiskom en ik op de bank neerplof met de vraag "homey zet de TV eens lekker AAN voor me...ik heb zin in een filmpje" Dat dan ook inderdaad alleen de TV aan gaat en niet ook opeens de stereo waardoor heel de buurt meteen stijf in bed zit omdat de HARMONY APP onder de class TV valt:-/
  • jordenjorden Member
    Zet een bewegingsdetector richting je bank, om 1x na 16:00 Homey bij beweging te laten vragen of je TV wilt kijken en 'm dan aan te zetten :)
    Heb dat maandenlang gehad met radio, erg leuk om zo'n (set) flow(s) op te zetten!
  • jjtbsomhorstjjtbsomhorst Member
    edited June 2017
    Of een gewichtssensor (bestaan die dingen?) in je stoel en als die gewicht detecteert vragen of je tv aan mag :blush:
  • Zou met een deursensor kunnen
  • Top, na de laatste update naar versie 1.3.2
    werkt mijn flow ( oke HOMEY , zet de tv aan ) weer perfect.
     B) 
  • fspaanfspaan Member
    edited October 2017
    Ik ben hier nog niet helemaal over uit. Het is te makkelijk om anno 2017 ervan uit tegaan dat de Homey gebruiker alleen een TV heeft die als enige device is opgezet. In mijn geval moet met spraakcommando 'TV Aan' een flow starten die de IR afstandsbediening bedient, Horizon aanzet en de Yamaha receiver op het juiste kanaal zet. Om daar een woord voor te verzinnen dat anders is dan 'TV aan' is voor het huishouden hier al bijna een brug te ver. 

    Kan ik het standaard spraak commando dus een andere instructie meegeven zoals in mijn geval 'start flow: #TVAan'?

    Laat maar, te kort van gedachten vanavond


  • Als je verder geen apparaat hebt wat als "tv" is aangemaakt in Homey dan kan je een virtual device aanmaken in de klasse "tv" en dan hierop een flow maken:





Sign In or Register to comment.