This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Netto verbruik Solar Panels + P1 meting BeNext

Homeys,

Ik zit met de volgende case, wellicht heeft iemand anders hier al eens een oplossing voor bedacht.
Momenteel lees ik via mijn P1 poort mijn (totaal)energieverbruik uit middels BeNext, daarnaast heb ik inzage in het opgewekte vermogen van mijn zonnepanelen via de app SolarPanels.

Nu zou ik graag mijn netto energieverbruik inzien echter klopt dit beeld momenteel niet aangezien hier bij de meting via P1 alleen het totaal zichtbaar is.

Is er wellicht iemand die hier een oplossing voor heeft?

Groeten!

Comments

  • mbalik79mbalik79 Member
    edited September 2017
    @meyo084

    Kun je gewoon doen met betterlogic. Van allebei de waardes opslaan in een variabele, daarna een variable maken waarbij de waardes van elkaar worden afgehaald. Zo kun je de waardes daarna in insights zien. 
    (eventueel 's nachts om 0.00uur alle variabele weer laten resetten door homey)

    Maar je kunt ook de tag's gebruiken in de flows. Je maakt dan gewoon een variable aan met betterlogic en gebruikt dan de mathjs card waarbij je de waardes van elkaar afhaalt.

    PS: doe zelf hetzelfde maar dan sla ik alle waardes op in een google doc via IFTTT
  • mbalik79 said:
    @meyo084

    Kun je gewoon doen met betterlogic. Van allebei de waardes opslaan in een variabele, daarna een variable maken waarbij de waardes van elkaar worden afgehaald. Zo kun je de waardes daarna in insights zien. 
    (eventueel 's nachts om 0.00uur alle variabele weer laten resetten door homey)

    Maar je kunt ook de tag's gebruiken in de flows. Je maakt dan gewoon een variable aan met betterlogic en gebruikt dan de mathjs card waarbij je de waardes van elkaar afhaalt.

    PS: doe zelf hetzelfde maar dan sla ik alle waardes op in een google doc via IFTTT
    Hier ben ik ook benieuwd naar. Kan je een voorbeeld flow maken zodat we het visueel begrijpen?

    Alvast bedankt. 
  • mbalik79mbalik79 Member
    edited September 2017
    @Saygin
    Aangezien ik een homewizard heb met energylink heb ik er voor gekozen om mijn waardes uit te lezen met HTTP-request (APP in the store). Om 23.55uur worden al mijn waardes in de betreffende BT logic variable weggeschreven.

    Deze variable worden daarna via IFTTT naar een google doc geschreven, zodat ik alle waardes van elke dag kan terug zien.


    Jij zou dan de P1 waarde(BNEXT app) en de Totaal opgewekte energie (SOLAR app) moeten gebruiken, deze zijn volgens mij gewoon als TAG zichtbaar als je flow aanmaakt, je kunt dan het HTTP-reguest weglaten. Als je dan een BT logic variable aanmaakt en de Math-card deze 2 van elkaar afhaald om bv 23.58 dan heb je redelijk inzicht, dan zou deze waardes allemaal om 23.59 kunnen wegschrijven naar een Google doc . Zie voorbeeld hieronder voor berekening van de Netto waarde. (de flow voor het wegschrijven staat al hierboven)

    Ik heb er voorgekozen om dit maar 1x op een dag te doen( 23.58uur), maar je kunt je netto verbruik ook elke minuut laten berekenen op deze manier, maar dat vond ik een beetje onnodig.

    Mocht het nog onduidelijk zijn, laat maar weten. Kunnen we misschien op SLACK een keer verder babbelen, is wat makkelijker
Sign In or Register to comment.