This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Ikea, Osram, HUE welke?

welke lampen zijn er nu het beste prijstechnisch en de techniek?
Wat kan je nu wel/niet met een lamp, dimmen bijvoorbeeld via een digitale input of makkelijk automatisch van kleur veranderen?
Of zijn dat dingen die je echt zelf moet programmeren? 

Comments

  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited September 2017
    Slofware said:
    welke lampen zijn er nu het beste prijstechnisch en de techniek?
    Wat kan je nu wel/niet met een lamp, dimmen bijvoorbeeld via een digitale input of makkelijk automatisch van kleur veranderen?
    Of zijn dat dingen die je echt zelf moet programmeren? 
    Wat heb jezelf al ontdekt waar je input op wilt door te zoeken op dit forum in de verzameltopics of via google waar je concrete informatie over wilt? Zeggen wat je moet kopen kan namelijk niet dat is persoonlijk, lampen kunnen vrijwel hetzelfde qua kleur/dimmen etc maar welke kleuren jij het mooist vind? Ik had eerst Hue maar ben persoonlijk op LIFX overgestapt, die zijn regelmatig in de aanbieding voor 30
  • Hey sloffie hue werkt bij mij het beste. Heb geen ervaring met Osram. Ikea wel maar vind lampen beetje beperkt tov hue, daarentegen zijn ze wel weer goedkoper.
  • NattelipNattelip Member
    edited September 2017
    hue is the most expensive but the very best light quality, and you can choose out of the most available colors , osram is more the colors of the cheap led strips with ir controllers you can by on markets, and the action etc. i beleive ikea doesnt has rgb yet so we have to wait for their quality of colors. But heir are many more fabricants of rgb i dont have experience with. 
  • hue is the most expensive but the very best light quality, osram is more the colors of the cheap led strips with ir controllers you can by on markets, and the action etc. i beleive ikea doesnt has rgb yet so we have to wait for their quality of colrs.

    hue is de duurste maar de allerbeste lichtkwaliteit, en jekunt kiezen uit de meest beschikbare kleuren, osram is meer de kleuren van de goedkope led strips met ir controllers die u kunt op de markten en de actie enz. ik geloof ikea heeft nog geen rgb, dus we moeten wachten op hun kwaliteit van kleuren. Maar er zijn veel meer fabricanten van rgb, waar ik heb geen ervaring met.


  • Nee heb nog geen lampen gekocht, wou eerst even weten hoe en wat.
    Ikea heeft dus blijkbaar geen RGB nog, dat wist ik niet.

    ik wil eigenlijk 2 dingen,
    een groep lampen met 1 input uit/dimmen en een andere input aan/feller, via bijvoorbeeld een fibaro input.

    het andere wat ik wil is de lampen buiten op een "feest" stand zetten en automatisch van kleur laten veranderen, zowel met een mooie overgang maar ook snel
  • lubbertkramerlubbertkramer Member
    edited September 2017
    Slofware said:
    Nee heb nog geen lampen gekocht, wou eerst even weten hoe en wat.
    Ikea heeft dus blijkbaar geen RGB nog, dat wist ik niet.

    ik wil eigenlijk 2 dingen,
    een groep lampen met 1 input uit/dimmen en een andere input aan/feller, via bijvoorbeeld een fibaro input.

    het andere wat ik wil is de lampen buiten op een "feest" stand zetten en automatisch van kleur laten veranderen, zowel met een mooie overgang maar ook snel
    Ikea verkoopt ze al wel in sommige winkels maar vanaf oktober liggen ook kleur(RGB) lampen met Zigbee in alle winkels (zie https://tweakers.net/nieuws/128571/slimme-kleurenlamp-van-ikea-ligt-in-sommige-vestigingen-voor-34-komma-95-euro.html). Wat betreft het kunnen aan/uit en dimmen dat kan elke lamp wel die je benoemde maar dan is het welke kleur vind je mooier en dat is voor iedereen verschillend. Hue, Osram, INRR, IKea LIFX er zijn zoveel merken en Hue is echt niet meer de beste in kleur/helderheid maar wel vaak de duurste haha :) (http://thewirecutter.com/reviews/best-smart-led-light-bulbs/https://www.cnet.com/news/smart-home-showdown-philips-hue-vs-lifx/ )

    Ik ben zelf overgestapt op LIFX na wat iBood aanbiedingen waar ze voor 30 euro te koop waren, gelijk groot ingeslagen haha :) Wil je Hue kopen hou dan amazon.de/fr beetje in de gaten voor leuke aanbiedingen en Ikea heeft al leuke prijzen. Ik zou zeggen kijk anders eens inde winkels naar de kleuren van de lampen, Ikea heeft een demo opstelling van de Zigbee lampen (alleen hebben nog niet alle winkels de kleur erbij hangen)
  • Oke heb nu een lampje bij de Ikea gehaald, werkt snel en makkelijk. Je kan de helderheid en wit-kleur aanpassen via de app of in een flow.

    Maar, ik wil de helderheid aanpassen aan de hand van een variabelen en zoals ik het nu zie kan ik dat alleen aan de hand van een constante. Wordt dit nog een up-date of niet en zou je met een HUE lamp wel de helderheid kunnen aanpassen via een variabelen?



  • Slofware said:

    Oke heb nu een lampje bij de Ikea gehaald, werkt snel en makkelijk. Je kan de helderheid en wit-kleur aanpassen via de app of in een flow.

    Maar, ik wil de helderheid aanpassen aan de hand van een variabelen en zoals ik het nu zie kan ik dat alleen aan de hand van een constante. Wordt dit nog een up-date of niet en zou je met een HUE lamp wel de helderheid kunnen aanpassen via een variabelen?



    Het is mogelijk om dit te doen aan de hand van een BetterLogic variabele....
    de tag van deze variabele kun je over de slider heen slepen en dan kun je hem daar "droppen"...
  • SlofwareSlofware Member
    edited September 2017

    Werkt bijna, ik zie alleen een grijs vlakje als ik mijn variabelen erin drop. Het type in een Number, wat doe ik fout?

    Edit: oke sorry werkt nu, moest de variabelen ergens anders vandaan halen...

  • Hoe kan ik een flow elke 100msec laten uitvoeren? Ik zie wel 1 seconden maar daar kan ik geen dimmer meemaken, duurt een beetje lang dan ;)

  • Dat moet je niet doen, daarmee creeer je een gigantische overload. Je moet geen stappen van 1% nemen... Zie voor een dim-voorbeeld:
    https://forum.athom.com/discussion/comment/58072/#Comment_58072
    https://github.com/athombv/homey/issues/547#issuecomment-326493503
  • Dat dim voorbeeld is automatisch bij zon's ondergang.
    Kan ik niet een HomeyScript laten draaien op 100msec?
    Want ik wil aan de hand van een digitale input die ik ingedrukt hou kunnen dimmen en niet met een standaard dimmer.
  • bvdbosbvdbos Member
    edited September 2017
    Je kan natuurlijk elke trigger gebruiken die je wil voor deze flows :)
    Er is nog geen "wait" mogelijk in homeyscript voor zover ik weet... Dan zou je een loop moeten maken die time-variabelen met elkaar vergelijkt. Maar vraag me af of je kan meten hoe lang een knop wordt ingedrukt.
  • Slofware said:

    Hoe kan ik een flow elke 100msec laten uitvoeren? Ik zie wel 1 seconden maar daar kan ik geen dimmer meemaken, duurt een beetje lang dan ;)

    @slofware waarom zou je een script iedere 100msec willen laten draaien?
  • SlofwareSlofware Member
    edited September 2017

    ik wil met een 2 digitale ingangen dit doen:

    Ingang 1: Aan of na 200msec ingedrukt elke 100msec het licht feller
    Ingang 2: Uit of na 200msec ingedrukt elke 100msec het licht dimmen

    Dan vindt ik de overgang van lichtsterke mooier

  • Ik zoek dezelfde antwoorden en vond dit artikel:


    Ik denk aan het kopen van de LIFX over de Philips Hue, omdat ze lijken op het beste product voor het geld ... gedachten?
  • Kwestie van persoonlijke voorkeur. HUE werkt via zigbee ipv wifi, voor Homey heb je dus (nog) de hub nodig. Lifx is duurder dan HUE tenzij je deze in een aanbieidng koopt?
    https://www.verlichtingcenter.nl/product/653899/category-247862/philips-hue-white-and-color-losse-lamp.html
    https://eu.lifx.com/products/lifx

    Kwaliteit van HUE lijkt gelijk te zijn aan LIFX. Maar HUE is veel meer dat alleen lampen, ook de Iris, switches etc.


  • Ik zoek dezelfde antwoorden en vond dit artikel:


    Ik denk aan het kopen van de LIFX over de Philips Hue, omdat ze lijken op het beste product voor het geld ... gedachten?
    Zelf ook de switch van Hue naar LIFX gemaakt, heldere kleuren en breder bereik zoals in de reviews naar voren komt. Tegenwoordig ook meerdere LIFX+ die naast licht ook IR  voor de (nacht)camera's kunnen verspreiden. Hue heeft meestal een redelijk stabiele prijs, LIFX stunt zelf regelmatig met kortingen en allerlei acties (mede omdat ze dan mee doen met gekke dagen in Amerika van korting) maar heb een jaar terug ook een aantal gekocht via iBood voor 30 euro per stuk :) 
Sign In or Register to comment.