This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Het droomey huis

We gaan een nieuwbouwhuis kopen en het moet natuurlijk wel optimaal gebouwd worden voor energiezuinigheid en automatisering. Ik heb al wel gemerkt dat het vaak de details zijn die het verschil maken. Wat zijn aandachtspunten om op te letten? Hoe zouden jullie je ideale droomey huis laten bouwen?
Mijn vriendin vind het schijnbaar wel fijn om ook nog analoge schakelaar te hebben. Ik heb gemerkt dat het een extra uitdaging kan zijn om bijvoorbeeld de juiste light kleur en sterkte op het juiste moment te krijgen. 

Connectiviteit:
Connectiviteit is natuurlijk super belangrijk. Met een goede wifi router kom je vaak een heel eind, maar een aantal extra ethernet aansluitingen is toch wel handig. Waarschijnlijk zal ik zowel een Fibaro als een Zigbee mesh netwerk op moeten bouwen.

Vloerverwarming:
Het huis heeft overal vloerverwarming. Zijn er mensen die goede ervaring hebben met het centraal aansturen van zones voor vloerverwarming? Heeft het zin om meerdere zones per verdieping te hebben of is dat eigenlijk overkill? 

Elektrische gordijnen:
Wat is handig voor electrische gordijnen? Is het gebruikelijk om een extra plafonddoos of hoge muurdoor te laten plaatsen en die door te lussen naar een muurschakelaar? 

Licht en schakelen:
De inbouwdozen moeten natuurlijk diep genoeg zijn en schakelaars hebben een blauwe draad nodig voor een Fibaro inbouw schakelaar. In onze huidige woning is was dat niet altijd het geval. Ik ben nog aan het denken over puls schakelaars om wat makkelijker te kunnen dimmen. Wat is volgens jullie de ideale manier om te schakelen en te dimmen? Wat zijn handige manieren om sfeerverlichting met kleur te schakelen? Het liefst zou ik een paar drukknoppen hebben om scenes aan te zetten.

Apparatuur:
We hebben al een Siemens connect wasmachine. Het idee is dat we die remote aan kunnen zetten wanneer de zon schijnt. Met de aangekondigde Siemens-Bosch connect app kan Homey dat straks voor ons doen. Met een thermostaat kraan kan de hot-fill functie gebruikt kan worden. Er komt binnenkort ook een Roomba. Een stopcontact dicht bij de grond is dus handig. 
Zijn er nog meer handige apparaten en leuke gadgets die we moeten overwegen?
 
Alle tips en ideeën zijn welkom. 

Comments

  • JaapPelt said:

    Connectiviteit:
    Connectiviteit is natuurlijk super belangrijk. Met een goede wifi router kom je vaak een heel eind, maar een aantal extra ethernet aansluitingen is toch wel handig.

    Hoe meer hoe beter. In ieder geval zorgen dat er in iedere ruimte minimaal 1 aansluiting zit zodat je daar dan eventueel een switch achter kan zetten. Heb in mijn huis 4 vaste aansluitingen gemaakt maar heb ondertussen 24 bedrade apparaten!

    JaapPelt said:
    Vloerverwarming:
    Het huis heeft overal vloerverwarming. Zijn er mensen die goede ervaring hebben met het centraal aansturen van zones voor vloerverwarming? Heeft het zin om meerdere zones per verdieping te hebben of is dat eigenlijk overkill? 

     
    Je krijgt zowiezo meerdere zones omdat 1 zone maar een beperkt aantal meter slang heeft. Ik heb in mijn huis 7 aparte zones. Voor het aansturen geld dat iedereen daar anders over denkt. Bij mij staat alleen de begane grond en de badkamer aan en die staat 24/7 op 20 graden. Ik gebruik de zones dus verder niet. Mocht je kinderen hebben die moeten studeren op hun kamer of iets van een kantoor hebben dan is dat natuurlijk weer anders. Dus iedereen heeft z'n eigen situatie.

    JaapPelt said:

    Licht en schakelen:
    De inbouwdozen moeten natuurlijk diep genoeg zijn en schakelaars hebben een blauwe draad nodig voor een Fibaro inbouw schakelaar. In onze huidige woning is was dat niet altijd het geval. Ik ben nog aan het denken over puls schakelaars om wat makkelijker te kunnen dimmen. Wat is volgens jullie de ideale manier om te schakelen en te dimmen? Wat zijn handige manieren om sfeerverlichting met kleur te schakelen? Het liefst zou ik een paar drukknoppen hebben om scenes aan te zetten.

    Fibaro Dimmer2 met pulsdrukkers. Zo kan je altijd het licht nog aan en uit doen of dimmer als je wifi het niet meer doet.
    Voor het schakelen vind ik dat alles automatisch moet gaan. Met dubbele pulsdrukkers kan je ook scenes schakelen als je wil.

    Zorg ook voor genoeg stopcontacten op de juiste plek en geloof me: zelfs dan heb je er tekort!
    Heb er 11 gemaakt bij mijn tv en daar ligt alweer een stekkerbord bij omdat het te weinig is!
  • RuudvBRuudvB Member
    edited September 2017
    JaapPelt said:


    Vloerverwarming:
    Het huis heeft overal vloerverwarming. Zijn er mensen die goede ervaring hebben met het centraal aansturen van zones voor vloerverwarming? Heeft het zin om meerdere zones per verdieping te hebben of is dat eigenlijk overkill? 

    Ik zal me beperken tot vloerverwarming voor de rest verwacht ik voldoende tips.

    Zelf heb ik 9 groepen op de begane grond en 7 groepen op de verdieping. Beide groepverdelers zijn passief, dat wil zeggen zonder extra pomp. Het geheel draait prima op de pomp van de ketel. Groot voordeel, 2x pomp minder = 2x minder herrie + 2x minder electra verbruik. Mocht je om wat voor reden toekomstig toch nog hier of daar een extra pomp wensen, kun je die simpel toevoegen.

    Vergeet vooral niet om op je badkamer een extra lus van de badkamer groep in de muur te leggen op de plaats waar je de spiegel wilt hangen. Dit heeft 2 voordelen, je spiegel beslaat niet meer en als je wat extra lussen legt heb je aan de andere kant een "knuffelmuur". Dat laatste is uiteraard wel/niet wenselijk afhankeleijk van de naast liggende ruimte. Dat is bij mij mijn kanttor en derhalve zeker aangenaam :)

    Qua regeling is mijn advies eenmaal goed inregelen (hier ben je wel een paar maandjes mee bezig) en vervolgens afblijven. Ik heb een thermostaat in de woonkamer hangen en die staat op een vaste stand (dag en nacht!) Je bouwt nu een nieuw huis, dus met de actuele isolatiewaarden. Wisselen van temperatuur om energie te besparen gaat je niets opleveren, ik verwacht eerder een extra verbruik. Vloerverwarming is traaaaaag, per definitie. Dat is geen enkel probleem als je een groot verwarmend oppervlak hebt, dus gooi er nog maar wat extra lussen in bij buitendeuren en voor raampartijen.

    Vloerverwarming slang kost weinig, net als bij stopcontacten je kunt nooit genoeg hebben. Maximaal verwarmend oppervlak = minimale stooktemperatuur = optimaal gebruik van het hoge rendement gedeelte van de CV ketel. Ik heb mijn maximaal thermo van de ketel op 35 graden staan en ben daarmee de afgelopen winter prima gevaren.
  • Ben bang dat de vloerverwarming er al in ligt als hij het huis krijgt. Voor de rest ben ik het zeker met je eens. Ik stook nu op 40 graden.
  • We kunnen zelf aangeven in hoeveel zones we de vloerverwarming willen hebben. Er komt een verdeler op zolder en in de meterkast. Ik weet niet of daar een extra pomp bij zit, maar dat maakt dus eigenlijk niet uit. 

    Zoals @Rocodamelshe aangeeft is een zone per verdieping en een apart voor de badkamer een minimum. Ik denk dat we daar al een heel eind mee komen. Als er toevallig meer zones in komen kan dat geen kwaad.  

    De tip van @RuudvB  om extra lussen bij de deuren en ramen klinkt als een erg goed idee om de kou van het raam weg te houden. Mijn vriendin zal het concept van een knuffelmuur ook zeker kunnen waarderen ;) . Ik ga eens navragen of ze wat extra lussen kunnen leggen. 

    Wat is jullie ervaring met de aansturing? Als alles continue op 20 graden staat maakt het niet zo veel uit, als de slaapkamers overdag uit kunnen lijkt het me wel handig om ze ook centraal aan en uit te kunnen zetten.
  • JaapPelt said:
    We kunnen zelf aangeven in hoeveel zones we de vloerverwarming willen hebben.
    Dat lijkt mij spannend. Normaal gesproken word dit berekend en er word rekening gehouden met heel veel verschillende factoren. Er word zelfs een tekening gemaakt hoe de slangen precies moeten komen te liggen. Een extra lusje achter de spiegel langs is geen probleem, het word wel een probleem als dat lusje bij de waterleidingen in de buurt komt want daar moet weer een bepaalde afstand tussen blijven ivm legionella.
    En zoals ik eerder zei: iedere zone/groep heeft een maximale lengte aan slangen. Daarna moet iedere groep/zone apart ingeregeld worden om te zorgen voor een goede doorstroming van alle groepen.
  • Nog even over de vloerverwarming...

    Ik heb een oud huis en deze grondig laten verbouwen. Zo is er ook vloerverwarming gekomen.
    Ik had (...) veel meer lussen bij de koude bronnen (deuren en ramen) moeten laten aanleggen!

    Standaard hangt de thermostaat centraal in huis en daar blijft het wel lang behaaglijk. In mijn situatie koelde het bij de ramen op de begane grond sneller af (niet optimaal geïsoleerd) dan in de buurt van de thermostaat, waardoor het oncomfortabel werd. Uiteindelijk achteraf - met meer kosten - weten op te lossen (vloer voorzichtig open en een ondiepe convectorput met actieve ventilatie), maar extra lussen in de vloer bij de koude plekken is een belangrijke en goedkope zet!

    Mijn thermostaat is 'slim' maar zoals ook al door @RuudvB vermeld; eenmaal instellen en verder nooit meer aankomen :-)
  • Eternity said:

    Ik had (...) veel meer lussen bij de koude bronnen (deuren en ramen) moeten laten aanleggen!


    En daar zijn dus de berekeningen en tekeningen voor!
  • RuudvBRuudvB Member
    edited September 2017
    Eternity said:

    Ik had (...) veel meer lussen bij de koude bronnen (deuren en ramen) moeten laten aanleggen!


    En daar zijn dus de berekeningen en tekeningen voor!
    In principe heb je gelijk. Echter, de praktijk is wat weerbarstiger. In een lang vervlogen verleden heb ik in de installatie wereld gewerkt met o.a. transmissie- en koellast berekeningen. Al deze berekeningen maken gebruik van specifieke uitgangspunten en daar wordt als het ware de actuele situatie op gespiegeld. Dit zal overrigens elke installateur ontkennen :)

    Een van de belangrijkste uitgangspunten is de minimale buitentemperatuur, populair gezegd "het koudste" dat het in de winter kan worden. In een verleden werd er gerekend met -15 graden als minimum. Deze parameter is in de loop van de jaren onder invloed van o.a. isolatie opgeschoven naar -10 graden. Hoe deze nu ligt weet ik niet, daarvoor ben ik er te lang uit.

    In de tijd van 90-70 CV systemen werd voor capaciteitsbepaling uitgegaan van 24 uur continue stoken om de gewenste waarde te halen. In die periode vonden klanten radiatoren niet mooi, deze moesten kleiner. Installateurs vonden ook dat de radiatoren best kleiner konden, kortom er werd nogal wat gemarchandeert met de uitkomsten van deze berekeningen.

    Een huis wat op dit soort berekeningen is gebaseerd heeft (veel) te weinig (opstook) capaciteit en is in de praktijk enorm oncomfortabel. Daarbij komt nog eens een (zeer) onzuinig energieverbruik.

    Een paar tips die in aanschaf simpel te realiseren zijn en relatief weinig extra kosten:
    • Bij radiatoren, neem ruim overgedemensioneerde exemplaren. Hierdoor neemt het VO (verwarmend oppervlak) toe en kun je met lagere temperaturen stoken.
    • Lagere temperaturen zijn goed voor je portemonee en het comfort. Het HR-deel van een CV-ketel werkt het best als het temperatuur verschil tussen aanvoer en retour zo groot mogelijk is. Elke druppel wordt er dan (letterlijk) uitgewrongen, kijk maar eens hoeveel water er uit de condensafvoer komt.
    • Hoge aanvoer temperaturen veroorzaken grote luchtwervelingen in de ruimte. Als mens voel je deze stromingen als "tocht" en dat voelt erg onaangenaam. Neem daarbij even de extra kouval bij deur- en raampartijen mee, en je zit bij een loeiende verwarming kou te lijden..... Neem de reactie van @Eternity maar heel serieus.

    Het is zo jammer als je straks een prachtig vloerverwarmingsysteem hebt liggen door je hele huis en je moet van ellende na een paar jaar toch nog wat radiatoren of converctoren bijplaatsen.

    Met de hedendaagse techniek en isolatie moet je eigenlijk helemaal niet merken dat er verwarmd wordt. Goed inregelen is wel een serieus klusje dat (zeker door installateurs) vaak zoniet altijd vergeten wordt.

    Kortom Jaap, wees verstandig en stop wat meer slangen in je vloer (en/of wanden!), daar ga je zeker geen spijt van krijgen!

  • JaapPelt said:
    Connectiviteit:
    Connectiviteit is natuurlijk super belangrijk. Met een goede wifi router kom je vaak een heel eind, maar een aantal extra ethernet aansluitingen is toch wel handig. Waarschijnlijk zal ik zowel een Fibaro als een Zigbee mesh netwerk op moeten bouwen.
    Ik kan maar één ding zeggen hierop; bedraad is heilig :)
    Toen wij ons huidige huis betrokken en alle stopcontacten lieten aarden heb ik naar alle kamers ethernet laten leggen. Mijn uitgangspunt was 4 aansluitpunten per kamer. En 6 op de kamer waar je verwacht je werk kamer te gaan maken. Daarnaast heb ik er 8 laten aanleggen in de woonkamer (5 bij 6), in elke hoek twee.

    Ik werd toen een beetje gek aangekeken door de omgeving waarom ik dit wilde en of het niet veel te veel was. Maar ik kan je vertellen dat ze bijna allemaal in gebruik zijn momenteel.

    Toepassingen waar je aan kan denken:
    - IP Camera in de slaapkamer als babyfoon, TV
    - Printer, laptop, pc (studeerkamer)
    - TV, Media Player, Internet, Telefoon (ja, ook je telefoon kan je bedraad aanleggen, gebruikt dan niet alle wires van je ethernet kabel, maar het werkt wel prima), en ooit Homey als dat gaat werken; woonkamer
    - NAS (meterkast)

    Succes! Genoeg keuzes te maken :)
  • Heel erg bedankt voor alle reacties. Meer is zeker welkom. 

    Hebben mensen nog tips voor het bedragen van electrische gordijnen?
Sign In or Register to comment.