This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Schakelaar

Ik ben op zoek (als dit bestaat) naar een Z-wave inbouwschakelaar om mijn bestaande schakelaar te vervangen, zodat ik een bestaande plafondlamp  kan bedienen met Homey én ook door middel van de schakelaar in de muur.
Op die manier dien ik niet de plafondlamp zelf te vervangen, maar kan ik deze voor een klein bedrag homey-compatibel maken ;-)

Comments

  • Legio mogelijkheden. Misschien een heel klein beetje verdiepen in zwave? Kijk bv eens naar fibaro. Er zijn ook veel goede zwave shops waarbij je een goede indruk krijgt wat er te koop is. 
  • Ik gebruik een Dimmer2 en een pulsdrukker. Werkt geweldig vind ik.
  • Fibaro, Qubino, ...  noem maar op :)
  • walter said:
    Legio mogelijkheden. Misschien een heel klein beetje verdiepen in zwave? Kijk bv eens naar fibaro. Er zijn ook veel goede zwave shops waarbij je een goede indruk krijgt wat er te koop is. 
    Hey Walter,

    Bedankt voor je reactie.
    Ik heb idd al een hele resem (relais) switchers gevonden die op Z-wave werken, waaronder de fibaro etc.
    Het probleem is echter dat men steeds over een 3-draads systeem dient te beschikken (zie: https://www.robbshop.nl/modules/aansluiten-modules) en dit in de meeste gevallen (bij oudere woningen) niet voorzien is.
    Ik vroeg mij dus luidop af of er een schakelaar bestaat met een zwave module ingebouwd, die zelf van stroom voorzien wordt door een ingebouwde, vervangbare batterij. Op deze manier dien ik geen kabel bij te trekken en kan ik ook niet dimbare lichten bedienen (enkel aan / uit), zowel via mijn Homey als manueel. (of ga ik het te ver gaan zoeken?)


    Grtn
  • en dan nog een bijkomend vraagje: Kan de fibaro dimmer of schakelaar rechtstreeks via Homey geïnstalleerd en geupdated worden zonder over een fibaro homecenter te beschikken?
  • Als je de module bij je lamp plaatst ipv de schakelaar kan je vrij eenvoudig een klein stukje draad er tussen bouwen.
  • Driezzy said:
    en dan nog een bijkomend vraagje: Kan de fibaro dimmer of schakelaar rechtstreeks via Homey geïnstalleerd en geupdated worden zonder over een fibaro homecenter te beschikken?
    Installeren wel, updaten niet.
  • SpikeBSpikeB Member
    edited September 2017
    TBK Home TKB_TZ55S 
    gebruik deze is een 2 draad aansluiting

  • walterwalter Member
    edited September 2017
    Tip van @MarcelKuijper is zo gek nog niet en anders wellicht proberen een draad erbij te trekken?
    Zoek eens op wandzender en homey, zojuist ook ff geprobeerd en dit gaf ook een paar oplossingen :-)
  • Vorige week heb ik op 2 slaapkamers de deuren gewisseld, zodat de deuren de andere kant opdraaien. Dit scheelt een hoop ruimte in deze slaapkamer. 
    1 nadeel is dat de lichtschakelaar nu achter de deur zit. Hiervoor zoek ik net als @Driezzy een wandschakelaar die op een batterij werkt. De KAKU serie heeft die, maar bij mij werkt die schakelaar niet buiten de straal van 5 meter van Homey verwijderd.
    Kent iemand een Z-Wave oplossing die op batterijen werkt?
    Of zou een Ikea dimmer kunnen werken? Hierbij valt mij op dat Ikea aangeeft dat de reikwijdte van de dimmer slecht 10 meter is. Heeft iemand hier ervaring mee?
  • WRos said:

    Kent iemand een Z-Wave oplossing die op batterijen werkt?

    Misschien zit hier iets tussen?
  • Inderdaad, helemaal gelijk. Die was ik ook al eens tegen gekomen. Het liefst heb ik een soort van fibaro dimmer2 die achter een schakelaar geplaatst kan worden. Op die manier hou ik de uitstraling van al het installatie materiaal gelijk. Maar ja, dan wel op batterijen.
  • de Fibaro dimmer 2 kan gewoon via een 2draads manier worden aangesloten. 
    http://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGD-212/FGD-212-EN-T-v1.3.pdf Pagina 9

    Heb het thuis ook zo geïnstalleerd.
  • WRos said:

    Kent iemand een Z-Wave oplossing die op batterijen werkt?

    Misschien zit hier iets tussen?
    Bij het gebruik van zo'n losse batterij-schakelaar, verbinden jullie de draden van de lamp dan gewoon door (achter de originele schakelaar), zodat er altijd 240v op staat?
  • Kan. Je kan ook gewoon de Dimmer2 er achter doen en die schakelen met de losse plakschakelaar.
    Of een lamp er in doen die direct aan te sturen is via Homey dus een Hue of Ikea lamp. Zijn zomaar voorbeelden dit.
  • WRosWRos Member
    edited September 2017
    Ik heb een plek waar nog geen gat in de muur zit. Daar wil ik een doos inbouwen en een schakelaar plaatsen. Op die locatie is geen bedrading aanwezig en ben ik niet van plan bedrading aan te brengen. Toch wil ik daar een connected schakelaar plaatsen op basis van zwave of zigbee in combinatie met batterijen. 
    Kent iemand een dergelijke schakelaar?
  • Interessant topic. Ik zoek hier een goede oplossing voor:

    Ik heb hier een dubbele schakelaar, schakelaar 1 schakelt een 'ouderwetse' lamp aan/uit (lamp 1). Schakelaar 2 schakelt een Hue lamp aan/uit (lamp 2). Nu gebruiken we schakelaar 1 en staat schakelaar 2 altijd aan (omdat Homey lamp 2 automatisch schakelt). 

    Dit werkt, totdat iemand per ongeluk lamp 1 aan laat staan of totdat iemand per ongeluk schakelaar 2 uit zet (en homey er dus niks mee kan).

    Wat ik wil:
    - Lamp 1 schakelen én dimmen met schakelaar 1 en met Homey
    - Lamp 2 schakelen met schakelaar 2 en met Homey (dimmen met schakelaar hoeft niet)
    (in beide gevallen moet Homey de lamp aan kunnen sturen, ook als de schakelaar 'uit' is gezet.

    Het lastige vind ik dat lamp 1 een 'gewone' lamp is en lamp 2 een Hue lamp. Ik weet (nog) niet of er een blauw draad in de doos zit, wel weet ik dat het een oude, niet zo diepe, doos is..

    Iemand tips wat voor een module of schakelaar (z-wave) ik hier het beste voor kan gebruiken?



  • @keverjeroen Wanneer je de draden voor de HUE lamp losneemt van de schakelaar en kortsluit, heeft je HUE lamp continue een spanning. Als je dan op de schakelaar de volgende module aansluit: https://www.robbshop.nl/fibaro-z-wave-universele-binare-sensor kan deze module een signaal geven aan Homey dat de HUE lamp aan of uit moet gaan. Dit is niet echt een goede oplossing, want ik lees net dat je voor de module een voedingsspanning moet aanbrengen van 9-30VDC. Dat heb je natuurlijk niet beschikbaar achter de schakelaar.
    Een andere oplossing kan zijn om een Klik Aan - Klik Uit module voor het aansturen van de HUE te gebruiken. "Bij mij is het ontvangst van de Klik Aan - Klik Uit signalen niet goed bij Homey." (Moet binnen de straal van 4 meter zijn van Homey, voor een betrouwbaar ontvangst door Homey, bij mij)  Daarbij bedoel ik de: AWST-8800. Deze moet je dan wel uit elkaar halen en de printplaat kleiner maken. Daarna kan je de draden van de bestaande schakelaar hieraan solderen.

    Voor het schakelen van de bestaande lamp kan je ook een klik aan klik uit component gebruiken of voor een fibaro dimmer kiezen.


Sign In or Register to comment.