This is the forum archive of Homey. For more information about Homey, visit the Official Homey website.

The Homey Community has been moved to https://community.athom.com.

This forum is now read-only for archive purposes.

Zwave ontvangst

Is er een manier om het z wave netwerk / ontvangst groter te maken? 
Me deursensor van de voordeur heeft geen ontvangst :(

Comments

  • swtttswttt Member
    Z-wave maakt eigenlijk een mesh netwerk tussen de powered nodes. (en niet tussen battery nodes)
    Een mesh netwerk zorgt er dus voor dat iedere powered node het netwerk "vergroot" door signalen te relayen/door te sturen.
    Met andere woorden, het netwerk verbeterd door bijvoorbeeld een aantal Coolcam Plugs toe te voegen. 
  • ChicoChico Member
    swttt said:
    Z-wave maakt eigenlijk een mesh netwerk tussen de powered nodes. (en niet tussen battery nodes)
    Een mesh netwerk zorgt er dus voor dat iedere powered node het netwerk "vergroot" door signalen te relayen/door te sturen.
    Met andere woorden, het netwerk verbeterd door bijvoorbeeld een aantal Coolcam Plugs toe te voegen. 
    Bedankt, dus gewoon hier en daar een plug in een stopcontact doen alleen voor het netwerk.
  • ChicoChico Member
    Nog even een toevoeging.
    Ik vind wel dat het z wave netwerk erg kort ontvangst heeft. De voordeur is 12 meter van Homey af. Ik heb een klein huisje :)
  • Chico said:
    Nog even een toevoeging.
    Ik vind wel dat het z wave netwerk erg kort ontvangst heeft. De voordeur is 12 meter van Homey af. Ik heb een klein huisje :)
    Is deze 12 meter line of sight (oftewel zonder muren etc?) of zitten er muren tussen? Dan maakt het natuurlijk ook nog uit wat voor muren dat dit zijn. Als het  gipsen wandjes zijn dan mag het geen problemen geven. Zijn echter betonnen / bakstenen muren dan wordt het al een ander verhaal. Draadloze signalen worden altijd verstoord door de omgeving. Of dat nu muren zijn of signalen van andere apparaten. Daarom is het ook erg lastig om te kunnen voorspellen hoe dat dit soort technieken in een bepaalde situatie zullen werken.
  • ChicoChico Member
    Er zit een bakstenen muur tussen meer niet. 
    Omgeving signalen, kan dat ook wifi zijn? Aangezien ik hier heel veel wifi netwerken heb van de buren.

  • casedacaseda Member
    een bakstenen muur reduceert het signaal al +/- 35% dus ook al is het maar een "bakstenen muur" het zorgt voor erg veel vermindering.
    zit er ook nog eens stuck werk op die muur? dan zorgt dat voor nog meer vermindering.

    Zit homey of de sensor dicht bij (redelijk nieuw, hr+(+) ) dubbel glas? dan zorgt ook het dubbel glas voor vermindering want het "absorbeert" signalen, daar is het speciaal voor gemaakt, al is het dan niet bedoeld voor binnen signalen te weren, maar voor buiten naar binnen, maar reken er maar op het absorbeert

    en ook al hoort z-wave een theoretische bereik te hebben van +/- 40 meter binnen, dit is alleen als er 0,0 aan signalen in en rondom je huis zijn, wifi doet dit niet zoveel die zit redelijk ver van de frequentie af, maar alle 433 mhz signalen wel (draadloze weerstations, alle 433 schakel materiaal wat jij en of buren in huis hebben, baby phones),
    zelfs gewone radio signalen zorgen voor storing, heb je een radio antenne dicht in de buurt?.
    Ook stroom adapters en (goedkope) geluidsboxen in de buurt kunnen voor veel verstoringen zorgen.
    Of zelfs de televisie kan dit (sommigen merken meer dan anderen)

    en dan praten we nog niet over de ruis die zowiezo in de lucht hangt (ooit het sneeuw effect op een oude tv gezien?).
    Of de weerkaatsing van signalen van de muur waar homey waarschijnlijk dichtbij staat (?)

    En dan ook nog eens als de controller alleen naar dat signaal hoeft te luisteren, ook al heeft z-wave in homey zijn eigen chip en antenne, het zit wel redelijk dicht bij de andere antennes. dus moet zich een beetje aanpassen niet teveel de andere antennes te storen, en andersom idem dito, andere signalen mogen de z-wave antenne niet verstoren.
    Homey is redelijk goed geconfigureerd hiervoor om het maximale uit allen te halen.

    Dingen om signalen te versterken zijn er voor z-wave haast niet (als je de mesh buiten wegen laat van stroom voorziene apparaten).

    Je kan proberen homey verder van de muur te zetten, en niet dicht bij storende apparatuur.

    Er zijn echter gewoon zoveel dingen die signalen kunnen verminderen.
  • ChicoChico Member
    Duidelijk. 
    Ik zet wel een grote antenne op Homey ze kop. Een van een meter, met een versterker <span>:smiley:</span>
  • Dit probleem had ik hier thuis ook. 3 neocoolcam plugs waren slecht te bereiken. Nu heb ik 2 fibaro switches in mijn huis geplaatst ( zit ook een externe antenne op, scheelt misschien weer ) en alle zwave apparaten schakelen 100%
Sign In or Register to comment.